Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Bakblik
25-02-2026 om 14:29
Ik kan het artikel niet volledig lezen maar van veel van dit soort bezuinigingen snap ik niet wat het gaat opleveren in het groot.
Geen huishoudelijke hulp maar wel naar de fitness, als de gemeente dat ook betaalt is het vestzak, broekzak. Blijft het potje van de huishoudelijke hulp binnen budget en loopt een ander potje waarvan ze die fitness betalen heel rap leeg. Nieuwe ronde, nieuwe kansen dan moet er op dat potje weer bezuinigd worden en verzinnen ze weer een bureaucratische maatregel om het financiële plaatje kloppend te houden.
Het wordt tijd dat er weer naar de hele situatie van de aanvrager gekeken gaat worden.
Mijn ouders doen best nog dingen zelf, mijn vader hanteert de stofzuiger mijn moeder doet de was en strijk maar voor de badkamer, het dweilen van de vloer in huiskamer, lappen van de ramen en nog wat dingen hebben ze zelf een hulp ingehuurd. Mijn moeders evenwicht is niet goed en steeds bukken en weer omhoog verhoogt het risico op vallen, dat willen ze zelf vermijden. Daarnaast gaat moeder wel naar de fitness om te behouden wat ze heeft maar dat soppen van de badkamer gaat ze niet meer doen.
Broodjebrie
25-02-2026 om 14:52
Thora schreef op 25-02-2026 om 14:21:
[..]
Misschien kent of begrijpt ze de tekst niet. Destijds stond iedereen ook rond te springen op Gimme Hope Johanna van Eddy Grant. Dat nummer gaat over de toestand in Zuid Afrika die destijds nog niet zo rooskleurig was. En toch werd men er vrolijk van.
Dit denk ik ook, als mensen daadwerkelijk de teksten begrijpen zullen ze er niet meer vrolijk van worden.
Zolang het liedje een lekkere beat heeft of zo'n 'verstand op 0 en lekker meebleren op standje burenruzie ' associëren mensen het toch al snel met vrolijkheid denk ik.
Schoondochter
25-02-2026 om 15:18
Bij mijn diploma uitreiking werd Mad world van Tears for fears gedraaid. Ik neem aan hierom:
'Went to school and I was very nervous
No one knew me, no one knew me
Hello, teacher, tell me what's my lesson'
Maar erg vrolijk is dat nummer ook niet (The dreams in which I'm dying are the best I've ever had...). Ik heb na de uitreiking gevraagd of de organisator de tekst wel eens had geluisterd, en die zei dat dat niet zo was. Ze vond het gewoon een lekker deuntje.
Kampeerder
25-02-2026 om 15:24
Ginevra schreef op 25-02-2026 om 14:10:
[..]
Gratis fysio die je helpt om het zelf te doen? Dat is niet wat ik lees in het artikel. Als je hulp aanvraagt, ongeacht of je artrose hebt of net geopereerd bent, moet je eerst drie maanden naar fitness. Daarna wordt je aanvraag opnieuw beoordeeld.
Het is misschien anders framen, maar als je 78 bent en artrose hebt, vind ik niet dat zoiets "hulp om het zelf te doen" kan heten. De mevrouw in kwestie zegt dat ze na één keer een uur huilend in haar stoel heeft gezeten en niet verder is gegaan. Toen is haar aanvraag geweigerd want "mevrouw weigert mee te werken aan de voorwaarden".
Dan heb ik nog liever dat er gewoon meteen gezegd wordt dat er geen huishoudelijke hulp gegeven wordt.
Het AD heeft er wel eens een handje van de zieligste gevallen eruit te pikken en dat dan te brengen als "kijk eens wat schokkend", dus ik houd voor mogelijk dat het genuanceerder zit, maar de gemeenteraad heeft al een motie aangenomen om die regels af te schaffen. Maar de wethouder houdt voet bij stuk.
Ik vind het afschaffen van hulp één ding, maar deze manier van doen vind ik nog wat anders.
Na één keer fitness of na één keer zelf schoonmaken?
Want dan komt nog de vraag of ze alles in één keer wilde schoonmaken? Mijn buurvrouw en mijn schoonmoeder (80+) doen nog heel veel zelf, waarbij ze dan na afloop klagen zo moe te zijn. En als ik dan zie wat ze doen, denk ik meestal: maak je niet zo druk. Buurvrouw doet bijvoorbeeld alle ramen lampen beneden binnen en buiten (inclusief vitrages wassen) op een ochtend.
Ik ben twintig jaar jonger en zou dat al over twee dagen of twee weken verdelen.
krulliebollie
25-02-2026 om 15:52
Broadway schreef op 25-02-2026 om 12:21:
[..]
Diane van Therapy comes to mind. ik kan daar helemaal voldaan inzakken en terug naar mijn tienerjaren terwijl als je de tekst hoort dan ben je eigenlijk ziek als je er ook maar over nadenkt
![]()
Oh ja, vorig jaar Therapy nog zien spelen. Die gasten zijn nog steeds heel goed en Diane werd ook gespeeld..
Overigens vind ik Zombie ook een geweldig nummer. Doet mij ook denken aan een goede tijd ( was iets van 19 denk ik) veel stappen, studeren, leuke vrienden. The good life!
krulliebollie
25-02-2026 om 15:54
Thora schreef op 25-02-2026 om 14:24:
[..]
Zo ging ik helemaal uit mijn dak op Nothing to Lose van Kiss. Ik was een jaar of 13 of 14. Veel later begreep ik pas dat dat nummer over anale seks ging. Dat is natuurlijk niet triest zoals die andere nummers, maar wel beetje bizar als ik eraan terugdenk hoe ik die tekst aan het rondzingen was op die leeftijd. En niet zo zachtjes ook.
Hahaha mijn ouders waren in schok toen ik met de 2 live crew aan het meezingen was. Een brugpieper die meezingt op Me so horny. Ik sprak prima Engels maar op de een of andere manier luisterde ik naar losse woorden en niet de tekst en waar die eigenlijk over ging. Mijn vader is even een gesprekje met mij aangegaan over de tekst. Toen zong ik niet meer zo hard mee…😂
Yumi
25-02-2026 om 17:04
Ginevra schreef op 25-02-2026 om 13:40:
Ik lees hier https://www.ad.nl/almelo/wil-78-zat-een-uur-te-huilen-in-haar-stoel-en-is-kapot-als-ze-dweilt-maar-almelo-gaat-door-met-powerful-ageing~aed74374/ dat ouderen in Almelo eerst 3 maanden verplicht fitness moeten doen voordat ze huishoudelijke hulp kunnen krijgen. Want als ze een beetje trainen kunnen ze het zelf, is geloof ik de gedachte.
Als het waar is, vind ik het een bizarre en vernederende regeling. Maar misschien zit het genuanceerder. Weet iemand wat meer hierover?
De Anbo heeft er het e.a over op hun website staan. Op NOS.nl een artikel van febr 25 over dit onderwerp.
De Anbo;
Momenteel bereiken ons verhalen dat reablement door gemeenten wordt ingezet als bezuinigingsmaatregel, zonder dat er verder geluisterd wordt naar de wens van de oudere. Deze gemeenten oefenen druk uit op ouderen die een Wmo-aanvraag doen. De boodschap is: “Geen hulp, totdat u een fitnesstraject hebt afgerond”. ANBO-PCOB spreekt hier zijn zorgen over uit. Dit gaat volledig voorbij aan het idee van reablement zoals dat ooit is bedacht en door de overheid is beschreven in het in 2022 opgestelde rapport ‘Een goede dag op eigen kracht’.
Pressiemiddel
ANBO-PCOB is momenteel in gesprek met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) om uit te zoeken hoeveel gemeenten te werk gaan op een manier die strijdig is met de uitgangspunten in dit rapport. Wij willen snel in gesprek met gemeenten waarvan wij weten dat reablement als pressiemiddel wordt gebruikt.
Fitnessen voor een huishoudelijke hulp mag nooit verplichting zijn | ANBO-PCOB
Experts en ouderenbond kritisch op 'eerst fitness, dan huishoudhulp'
Yumi
25-02-2026 om 17:17
Wat ik raar vind is dat sommige thuiszorgorganisaties niet weten "wie" ze sturen. De sollicitatieprocedure gaat volledig online en het contract per post... Je weet op deze manier toch niet wie je stuurt? Er is totaal geen controle, voelt niet echt veilig, ze geven wel toegang tot jou huis
Yumi
25-02-2026 om 18:30
krulliebollie schreef op 25-02-2026 om 15:54:
[..]
Hahaha mijn ouders waren in schok toen ik met de 2 live crew aan het meezingen was. Een brugpieper die meezingt op Me so horny. Ik sprak prima Engels maar op de een of andere manier luisterde ik naar losse woorden en niet de tekst en waar die eigenlijk over ging. Mijn vader is even een gesprekje met mij aangegaan over de tekst. Toen zong ik niet meer zo hard mee…😂
Herinner me ineens...dat ik meezong en ....
er ineens 2 bouwvakkers over de schutting keken
kerst
25-02-2026 om 20:07
Wat ik best raar vind is dat de sociale huren hier voor nieuwe huurders 225 euro omhoog zijn opgetrokken sinds de renovatie.
Minima komen er niet meer in..
Die woningstichting is gewoon een ordinaire oplichter, die profiteert van de Nederlandse woningnood door de overbevolking! En ze komen er nog mee weg ook.
Koettie
25-02-2026 om 21:38
Broadway schreef op 25-02-2026 om 12:21:
[..]
Diane van Therapy comes to mind. ik kan daar helemaal voldaan inzakken en terug naar mijn tienerjaren terwijl als je de tekst hoort dan ben je eigenlijk ziek als je er ook maar over nadenkt
![]()
Alles van Nick Cave ♥️
Yumi
25-02-2026 om 22:53
kerst schreef op 25-02-2026 om 20:07:
Wat ik best raar vind is dat de sociale huren hier voor nieuwe huurders 225 euro omhoog zijn opgetrokken sinds de renovatie.
Minima komen er niet meer in..![]()
Die woningstichting is gewoon een ordinaire oplichter, die profiteert van de Nederlandse woningnood door de overbevolking! En ze komen er nog mee weg ook.
Zo dat is een hoop geld!
Hier heeft de wst de termijn wanneer een keuken en/of badkamer vervangen veranderd van 30 naar 35 jaar. Dat was een verrassing aangezien ze vorig jaar aangaven dat je in 2026, het beste zo snel mogelijk kon aangeven dat de huidige aan vervanging toe was, geen geld is het verhaal.