Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Netherfield schreef op 30-01-2026 om 18:48:

Mijn moeder heeft dat ook niet. Mijn vaders crematie heeft ze van de spaarrekening betaald. Zelf heb ik er een omdat mijn man vindt dat dat moet. Zijn ouders hebben een afgesloten op hem toen hij net geboren was. Dat vind ik dan weer raar. Wat ik ook raar vind is dat een uitvaartverzekering nooit alle kosten dekt, je moet altijd bijbetalen.

Als je goed verzekerd bent, dekt het wel degelijk alle kosten. Sterker nog: mijn moeder kreeg geld terug omdat mijn vader behoorlijk oververzekerd was. Hij had allelei verschillende polissen, heel oude, maar ook nieuwere. De kosten van zijn uitvaart bleven ruim onder het totaal verzekerde bedrag en dat verschil heeft mijn moeder gekregen. 

Ik heb een oude polis, ooit afgesloten door mijn ouders. En ik heb zelf een begrafenisverzekering. En ik heb nu genoeg spaargeld. Maar dat kan in de loop van de tijd maar zo veranderen. Je weet nooit wat het leven je brengt. Daarom heb ik een verzekering. Ik wil een ander niet op kosten jagen.

kerst schreef op 30-01-2026 om 18:43:

[..]

Misschien willen sommige mensen niet bezig zijn met hun eigen sterfelijkheid?

Begraven is erg duur. Ik heb wel een uitvaartverzekering.

Er rust nog altijd een soort taboe op om over dood gaan te praten. Hoe ver we ook zijn met "het leven vieren" en bijzondere wensen voor eigen uitvaart, het grootste deel van de mensen praat er niet graag over of is bang erover te praten. Ik weet dit omdat adviseren over uitvaartpolissen een van mijn werkzaamheden is. Bijna altijd wordt er gezegd....ja eigenlijk beetje gek om over te praten. Natuurlijk zeg ik dan gelijk dat dit zeker niet raar of gek is en dat stelt zo iemand dan gerust en ontstaat er een leuk goed gesprek. Maar dat men het moeilijk vindt om over te praten is zeker een feit.

Schemerlampje schreef op 30-01-2026 om 07:20:

[..]

De sierkussens hoeven van mij ook niet. Maar die hoofdkussens zijn vaak verschillend van dikte. Dan kun je kiezen wat voor jou het beste ligt. Dat vind ik persoonlijk wel fijn.

Eens, ik ben altijd blij als er meedere kussens zijn ipv alleen 1 plat lang smal ding.

Wat betreft het wel niet hebben van een uitvaartverzekering, als je er geen hebt worden kinderen automatisch degene die er voor moeten gaan betalen. Heel fijn als je niet zo'n beste band met je ouders hebt. Mag je het gaan regelen en ervoor betalen ook. En ja ook als je de erfenis verwerpt. Het is nog niet zover maar dit is wel de situatie die mij te wachten staat.

Thora schreef op 30-01-2026 om 21:14:

[..]

Er rust nog altijd een soort taboe op om over dood gaan te praten. Hoe ver we ook zijn met "het leven vieren" en bijzondere wensen voor eigen uitvaart, het grootste deel van de mensen praat er niet graag over of is bang erover te praten. Ik weet dit omdat adviseren over uitvaartpolissen een van mijn werkzaamheden is. Bijna altijd wordt er gezegd....ja eigenlijk beetje gek om over te praten. Natuurlijk zeg ik dan gelijk dat dit zeker niet raar of gek is en dat stelt zo iemand dan gerust en ontstaat er een leuk goed gesprek. Maar dat men het moeilijk vindt om over te praten is zeker een feit.

Klopt, ik merk inderdaad ook dat er nog best een taboe op heerst. Alhoewel het gelukkig in mijn familie wel goed bespreekbaar is. Althans, bij mijn vader. Mijn moeder is een ander verhaal. 

Kampeerder schreef op 30-01-2026 om 18:46:

[..]

Dit! En genoeg overwaarde in ons huis.

Mijn schoonvader was altijd heel snel met dit soort dingen. Mijn man was nog geen week oud en toen had hij een verzekering. 900 gulden als jij zou overlijden. Gelukkig is er nog een tweede polis afgesloten voor nog eens 1500 gulden. Denk niet dat we het daarmee redden.

Schoonouders zelf hebben ook zulke polissen maar van 25 jaar eerder. Dat is nu echt niks meer waard.

Maar aan die overwaarde heb je toch niets op t moment van overlijden?

En wil de langstlevende t huis wel verkopen of een nieuwe hypotheek ( met hogere kosten terwijl hij/zij alleen is)

Groentetuin schreef op 30-01-2026 om 21:58:

[..]

Maar aan die overwaarde heb je toch niets op t moment van overlijden?

En wil de langstlevende t huis wel verkopen of een nieuwe hypotheek ( met hogere kosten terwijl hij/zij alleen is)

Er is zeker spaargeld voor twee uitvaarten en daarnaast is er dus die enorme overwaarde. Dus stel dat de kinderen onverhoopt toch wat moeten bijbetalen krijgen ze dat ruimschoots terug uit de erfenis. 

krulliebollie schreef op 30-01-2026 om 18:47:

Vvoor de mensen die het geld voor de uitvaart op hun spaarrekening hebben; Kan jouw geliefde erbij? Anders moeten ze het dus voorschieten tot je erfenis vrijkomt. Niet iedereen kan dat dus voorschieten… kun je iemand mee in een lastig parket brengen.

Daar zijn ook wel andere oplossingen voor dan een uitvaartverzekering toch?

In een grijs verleden werkte ik voor de klantenservice van een bank. Wij raadden mensen met een en/of rekening aan om zo laat mogelijk het overlijden door te geven aan de bank zodat de rekening niet geblokkeerd werd. Dat werkt nu anders hoop ik. Dit mochten we ze trouwens niet aanraden maar werd door het (externe) callcenter oogluikend toegestaan.

Netherfield schreef op 30-01-2026 om 22:53:

In een grijs verleden werkte ik voor de klantenservice van een bank. Wij raadden mensen met een en/of rekening aan om zo laat mogelijk het overlijden door te geven aan de bank zodat de rekening niet geblokkeerd werd. Dat werkt nu anders hoop ik. Dit mochten we ze trouwens niet aanraden maar werd door het (externe) callcenter oogluikend toegestaan.

Mijn schoonmoeder kreeg twee jaar geleden hetzelfde te horen van haar bank.

Netherfield schreef op 30-01-2026 om 22:53:

Dus degene van wie die rekening ook was, kon er dan niet meer bij?

Dit vond ik bij de Consumentenbond:

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankrekening-en-overlijden

Gezamenlijke rekening: mederekeninghouder houdt toegang

Bij een gezamenlijke rekening, zoals een en/of-rekening, heb je als mederekeninghouder wel toegang tot de rekening na het overlijden van de ander. Het kan gebeuren dat de erfgenamen bezwaar maken. Soms blokkeert de bank dan de rekening. Betalingen lopen meestal gewoon door, zoals periodieke overboekingen en automatische incasso's.

Thora schreef op 30-01-2026 om 21:14:

[..]

Terwijl doodgaan een van de zekerheden is in het leven, iedereen gaat dood! Iedereen.. je weet alleen niet wanneer en hoe.  

Broodjebrie schreef op 30-01-2026 om 18:39:

ik vind het raar dat best wat mensen geen uitvaartverzekering blijken te hebben. Mijn vader en stiefmoeder hebben er gelukkig wel 1, maar net hoorde ik van mijn vader een verhaal over iemand die is overleden en dus geen uitvaartverzekering blijkt te hebben.

En dit soort verhalen hoor ik dus steeds vaker. Dan vraag ik me toch af, waarom? Denken mensen dat het niet zo'n vaart zal lopen?

Ik heb ook geen uitvaartverzekering en mijn kinderen weten dat. Na mijn overlijden is er genoeg geld om een crematie/begrafenis te betalen. 

Mijn vader had drie losse polissen en nog moest ik er een paar duizend euro bijleggen. Van huis uit heb ik geleerd dat je je alleen moet verzekeren voor gebeurtenissen die je zelf niet kan betalen of voor zaken die wettelijk verplicht zijn. Zoals zorgverzekering en autoverzekering bijvoorbeeld. 

Wij hebben een uitvaartverzekering die allang niet meer voldoende is. Per persoon wordt er 4000 euro uitgekeerd geloof ik. Hij is wel al premievrij een aantal jaren. De rest wordt gewoon bijgelapt van de spaarrekening. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.