Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Koettie
26-01-2026 om 18:43
Grindelwald schreef op 26-01-2026 om 18:16:
[..]
En toch blijf ik het raar vinden dat een bon van 400 euro je wel over de streep kan trekken om te stoppen met roken maar de gezondheid van je baby niet.
Ja, verslaving doet vage dingen met je hersenen.
Rogue
26-01-2026 om 19:24
Netherfield schreef op 26-01-2026 om 09:33:
De wachtrij om een afspraak te maken bij de huisarts. De assistente heeft net letterlijk 7 minuten over een beller gedaan (de tijd tussen beller 3 en 2). Ik las dat er een vacature is voor een nieuwe assistente, ik hoop op eentje die sneller is.
ik stond laatst bijna een kwartier in de wacht.. ik kreeg zowat een woedeaanval maar dat kwam ook doordat kutbandje wat steeds herhaalde u bent de eerste in de wachtrij, dank u voor het wachten (arrgh hou je muil)
Ginevra schreef op 26-01-2026 om 17:00:
[..]
Mensen bellen op de gekste tijden met de gekste dingen en houden zich niet altijd aan de regels.
Ik lag met mijn benen in de beugels voor een uitstrijkje. De assistente kan dan niet tegelijkertijd patienten te woord staan, maar moet wel bereikbaar zijn voor echte spoed. Dus als je op die tijd belt krijg je een antwoordbandje dat je alleen bij levensbedreigende spoed op 1 mag drukken. Nou, sommige mensen vinden het feit dat ze een afspraak willen maken voor een griepprik toch levensbedreigende spoed. En terwijl ik daar in mijn blootje lig probeert de assistente uit te leggen dat die patient toch echt een ander moment terug moet bellen. Patient boos dat ze niet geholpen werd.
Of mensen die niet hun naam noemen en geen verhaal met een kop en een staart vertellen, maar meteen in een warrig verhaal vol onnodige details losbarsten ( "Ja mijn zoontje heeft een bult en dat had de buurjongen laatst ook en gisteren gingen ze karten en was er nog niks aan de hand maar nu is het rood en ik zei nog tegen mijn man....")
Kan me voorstellen dat ook daardoor het wel eens langer duurt en stroever loopt dan je zou willen.
ik werkte ooit voor medisch centrum en die had ook spoedlijn en er waren serieus mensen die dan midden in de nacht belde voor iets wat totaal niet spoed was..
echt hoe haal je het in je achterlijke hersens..
zijn de zelfde mensen die naar de HA gaan voor een simpele verkoudheid
Meesje
26-01-2026 om 19:46
Ik zat laatst tegenover iemand te werken die de huisarts ging bellen voor haar peuter. Kind was verkouden en vreselijk ziek. Al meer dan een week. Dus ze wilde bij de huisarts langs, de zelfde middag nog, want het kon zo toch niet langer. Gesprek ging maar door en door. Assistente probeerde haar duidelijk te weren van het spreekuur. Na ruim 10 min bellen had ze een afspraak voor de volgende ochtend. Helemaal verontwaardigd over die assistente. Kind was ondertussen naar de opvang. Daar was het kennelijk niet te ziek voor. Ze kreeg uiteindelijk tijmsiroop na de afspraak. Volgens haar was het dus maar goed dat ze assertief was. Een ander zou zich laten tegenhouden, maar zij was een echte leeuwin voor haar jongen.
Ik ben zo blij dat ik geen doktersassistente ben. Ik zou dit soort mensen niet trekken. En juist door dit soort mensen wordt de ouder wiens kind écht benauwd en ziek is ook geweerd en die laat zich wellicht wel tegenhouden.
Bakblik
26-01-2026 om 20:18
Meesje schreef op 26-01-2026 om 19:46:
Ik zat laatst tegenover iemand te werken die de huisarts ging bellen voor haar peuter. Kind was verkouden en vreselijk ziek. Al meer dan een week. Dus ze wilde bij de huisarts langs, de zelfde middag nog, want het kon zo toch niet langer. Gesprek ging maar door en door. Assistente probeerde haar duidelijk te weren van het spreekuur. Na ruim 10 min bellen had ze een afspraak voor de volgende ochtend. Helemaal verontwaardigd over die assistente. Kind was ondertussen naar de opvang. Daar was het kennelijk niet te ziek voor. Ze kreeg uiteindelijk tijmsiroop na de afspraak. Volgens haar was het dus maar goed dat ze assertief was. Een ander zou zich laten tegenhouden, maar zij was een echte leeuwin voor haar jongen.
Ik ben zo blij dat ik geen doktersassistente ben. Ik zou dit soort mensen niet trekken. En juist door dit soort mensen wordt de ouder wiens kind écht benauwd en ziek is ook geweerd en die laat zich wellicht wel tegenhouden.
Ik was inderdaad ook zo'n moeder die niet assertief genoeg was. Kreeg ik van de oude dokter op mijn kop: Bakblik waarom ben je niet eerder gekomen met dit kind?
Mijn kinderen hadden een hele lage standaardtemperatuur 36.4°C. 37.6 °C vond de assistente nog verhoging en geen koorts hoewel de kinderen wel meer dan een graad hogere temperatuur hadden. Ik kon praten als brugman maar kwam niet voorbij de assistente.
Toen heeft de oude dokter (ik mis hem 7 jaar na zijn pensioen nog steeds) een aantekening gemaakt in de digitale dossiers van de kinderen dat ze bij meer dan 2 dagen een temperatuur van, rectaal gemeten, 37.5 of hoger gezien moesten worden.
Als kind naar de opvang kon dan is hij niet ziek.
Dat vind ik overigens ook raar, je zieke kind gewoon naar school of opvang brengen, omdat je moet werken. Bij de school hier verderop in de straat werd er vanochtend ook een kind weggebracht dat amper op zijn benen kon staan. Die auto stond voor mijn deur en ik fietste net weg toen die moeder dat kind naar school sleepte. Kind zag er echt ziek uit. Heel naar voor het kind ook dat hij bij de juf gedumpt wordt en niks leert op school met zo'n snotkop een de hele dag lamlendig in de klas zit. Dat is echt raar van die moeder.
Loulou39
26-01-2026 om 20:31
Rogue schreef op 26-01-2026 om 19:24:
[..]
ik stond laatst bijna een kwartier in de wacht.. ik kreeg zowat een woedeaanval maar dat kwam ook doordat
kutbandje wat steeds herhaalde u bent de eerste in de wachtrij, dank u voor het wachten (arrgh hou je muil)
[..]
ik werkte ooit voor medisch centrum en die had ook spoedlijn en er waren serieus mensen die dan midden in de nacht belde voor iets wat totaal niet spoed was..
echt hoe haal je het in je achterlijke hersens..zijn de zelfde mensen die naar de HA gaan voor een simpele verkoudheid
Vanmiddag stond ik uiteindelijk 18 minuten in de wacht, zonder dat ik wist welke positie ik stond. Ook zo irritant!
Erg hè, mensen die misbruik maken van de spoedlijn. Zo egocentrisch, anderen zijn gewoon niet belangrijk.
Ik had het een tijdje terug andersom, ik was zo ziek maar ik durfde de spoedlijn niet te bellen cq bezet te houden. De huisarts zei achteraf dat ik juist wel had moeten bellen.
duizel
26-01-2026 om 21:09
Bakblik schreef op 26-01-2026 om 20:18:
[..]
Ik was inderdaad ook zo'n moeder die niet assertief genoeg was. Kreeg ik van de oude dokter op mijn kop: Bakblik waarom ben je niet eerder gekomen met dit kind?
Mijn kinderen hadden een hele lage standaardtemperatuur 36.4°C. 37.6 °C vond de assistente nog verhoging en geen koorts hoewel de kinderen wel meer dan een graad hogere temperatuur hadden. Ik kon praten als brugman maar kwam niet voorbij de assistente.
Toen heeft de oude dokter (ik mis hem 7 jaar na zijn pensioen nog steeds) een aantekening gemaakt in de digitale dossiers van de kinderen dat ze bij meer dan 2 dagen een temperatuur van, rectaal gemeten, 37.5 of hoger gezien moesten worden.
Als kind naar de opvang kon dan is hij niet ziek.
Dat vind ik overigens ook raar, je zieke kind gewoon naar school of opvang brengen, omdat je moet werken. Bij de school hier verderop in de straat werd er vanochtend ook een kind weggebracht dat amper op zijn benen kon staan. Die auto stond voor mijn deur en ik fietste net weg toen die moeder dat kind naar school sleepte. Kind zag er echt ziek uit. Heel naar voor het kind ook dat hij bij de juf gedumpt wordt en niks leert op school met zo'n snotkop een de hele dag lamlendig in de klas zit. Dat is echt raar van die moeder.
Ik hoop dat de juf kind mee naar huis gestuurd heeft met moeder, vaak zijn deze ouders snel genoeg weg om dat te voorkomen.
duizel
26-01-2026 om 21:21
ik vind het ook moeilijk, ik voel een drempel om te bellen en vraag me altijd af of het wel ernstig genoeg is en of ik me niet aanstel.
Heb een keer gehad dat mijn kind ziek was, flinke koorts, af en toe een slokje drinken en dat was het. Tot ze rond kwart over 4/ half 5 bijna niet meer reageerde op mij, ook niet met haar ogen. Ze was wel bij. Toen toch gebeld, waren ze niet blij mee op dat moment, vraag was dan ook: wat wilt u dan dat de arts doet? Mijn antwoord was dat ik het al dagen aan het aanzien was, dat ze nu niet meer alert was en sneller ademde en dat ik wilde dat ze vandaag nog gezien werd. Mocht toen wel komen nadat ze dit aan de arts gevraagd had. Dokter reageerde wel goed, deed zijn ding, geen longontsteking, waar ik aan dacht, maar een dubbele oorontsteking waar haar lichaam hard tegen aan het werk was. Huisarts heeft het ziekenhuis toen nog gebeld voor overleg. Met beladvies voor de nacht, toch maar antibiotica en in de ochtend terugkomen. Met de woorden, een volgende keer mag u eerder bellen en op uw moederinstinct vertrouwen...
Toen duidelijk gemaakt dat de assistenten daar anders over denken...
Volgende ochtend toen we terugkwamen was dochter een heel stuk opgeknapt en kwam vrolijk de spreekkamer binnen.
Arts vond dat fijn en gaf aan dat dit niet betekende dat ik niet had hoeven bellen, juist blijven bellen
duizel
26-01-2026 om 21:27
overigens ook een keer gehad toen ik voor mezelf belde, ik zat in een depressie, stond op de wachtlijst bij de ggz en er was iets gebeurd waardoor ik wist dat ik nu hulp nodig had, desnoods met medicatie wat ik eerder afgehouden had. Ik belde de huisarts met de opmerking dat ik een afspraak wilde met dokter X, haar had ik al eerder gezien, was mijn eigen huisarts. Assistente zei dat dat zeker eind volgende week werd en of ik bij een ander kon. Dat wilde ik niet, toen ik mijn geboortedatum noemde en ze in mijn dossier keek kon ik meteen komen. Blijkbaar een vinkje achter mijn naam.. Ik had het toen niet door maar ik was die dag waarschijnlijk degene die het spreekuur liet uitlopen. Of het ging van haar lunchpauze af.
Ik mis dokter X nog steeds. Ze is met pensioen...
Rogue
27-01-2026 om 21:45
Loulou39 schreef op 26-01-2026 om 20:31:
[..]
Vanmiddag stond ik uiteindelijk 18 minuten in de wacht, zonder dat ik wist welke positie ik stond. Ook zo irritant!
Erg hè, mensen die misbruik maken van de spoedlijn. Zo egocentrisch, anderen zijn gewoon niet belangrijk.
Ik had het een tijdje terug andersom, ik was zo ziek maar ik durfde de spoedlijn niet te bellen cq bezet te houden. De huisarts zei achteraf dat ik juist wel had moeten bellen.
das ook erg, als ik HA of ziekenhuis bel hoor ik altijd hoeveel wachtende er nog zijn handig maar soms ook schijt irritant.
tegenwoordig bel ik op speaker, en rommel ik thuis aan en zodra ik hoor u wordt nu doorverbonden ren ik terug.
vreselijk! van sommige denk ik dat ze gewoon super naïef zijn en de rest is gewoon zooo arrogant om ted enken dat hun klacht spoed is.
nh als ik het echt niet vertrouw, bel ik eerst mijn moeder(oud-verpleegkundige)en daarna de HA, al heb ik nooit echt de spoedlijn gebeld.
Thora
28-01-2026 om 09:37
Grindelwald schreef op 26-01-2026 om 14:24:
Ik zie net op het journaal dat vrouwen in Engeland een cadeaubon krijgen wanneer ze stoppen met roken tijdens de zwangerschap. Dus die cadeaubon is wel een stimulans om te stoppen met roken maar de gezondheid van je baby niet??
Nu gaan ze deze proef ook in Nederland uit proberen. Bij 200 vrouwen. En als het succesvol is dan komt het in het basispakket van de zorgverzekering. WTF?
Heel raar. En eng. Wat is de volgende stap? Preventieve sterilisatie voor vrouwen die roken?
Joszy
28-01-2026 om 18:18
duizel schreef op 26-01-2026 om 21:27:
overigens ook een keer gehad toen ik voor mezelf belde, ik zat in een depressie, stond op de wachtlijst bij de ggz en er was iets gebeurd waardoor ik wist dat ik nu hulp nodig had, desnoods met medicatie wat ik eerder afgehouden had. Ik belde de huisarts met de opmerking dat ik een afspraak wilde met dokter X, haar had ik al eerder gezien, was mijn eigen huisarts. Assistente zei dat dat zeker eind volgende week werd en of ik bij een ander kon. Dat wilde ik niet, toen ik mijn geboortedatum noemde en ze in mijn dossier keek kon ik meteen komen. Blijkbaar een vinkje achter mijn naam.. Ik had het toen niet door maar ik was die dag waarschijnlijk degene die het spreekuur liet uitlopen. Of het ging van haar lunchpauze af.
Ik mis dokter X nog steeds. Ze is met pensioen...
Ik moest vorige week even mijn bloeddruk laten meten bij de assistente. Toen kwam een andere assistente binnen of zij nog iemand kon zien die middag. Lukte niet, o zal hem dan maar om 14u inplannen, daar zit nog een spoedplek bij de huisarts die nog vrij is. Blijkbaar hebben ze dus elke dag spoedplekken die ze last minute kunnen opvullen. Wist ik ook niet maar misschien was dat hier ook wel
Thora
28-01-2026 om 22:20
Niet raar. Maar ik merk dat hier veel mensen zijn met "mental issues". Heb zelf last van depressie overigens. Maar wat ik vertellen wil. Vorig jaar ben ik naar Graspop geweest, een metalfestival in België. Er was een keigoeie band aan het spelen en op een gegeven moment vroeg de zanger.......Are here people with mental issues????
Je raadt het reeds. Voor zover ik na kon gaan begon het hele publiek te juichen.
Was echt heel mooi en triest tegelijk. Mooi omdat het het taboe gigantisch doorbreekt en triest dat zoveel mensen geestelijke problemen hebben.
Beterlaat2021!
30-01-2026 om 06:24
We hebben wat hotelnachten achter de rug. Ik verbaas me altijd over de hoeveelheid kussens op ieder bed. Met name de sierkussens begrijp ik niet; daar moet je toch niet met je hoofd op liggen, want die worden niet gewassen.
Per persoon twee enorme hoofdkussens vind ik ook te veel, er gaan er altijd twee op de grond. Zonde van de was weer.
Ben ik de enige die er zo over denkt?
Broodjebrie
30-01-2026 om 07:19
Beterlaat2021! schreef op 30-01-2026 om 06:24:
We hebben wat hotelnachten achter de rug. Ik verbaas me altijd over de hoeveelheid kussens op ieder bed. Met name de sierkussens begrijp ik niet; daar moet je toch niet met je hoofd op liggen, want die worden niet gewassen.
Per persoon twee enorme hoofdkussens vind ik ook te veel, er gaan er altijd twee op de grond. Zonde van de was weer.
Oh zo herkenbaar! Die sierkussens begrijp ik ergens nog wel, voor de sier natuurlijk. Maar het is wel zonde.
Maar 2 hoofdkussens per persoon vind ik ook teveel, eentje leg ik er altijd op de grond of in de kast.
Schemerlampje
30-01-2026 om 07:20
Beterlaat2021! schreef op 30-01-2026 om 06:24:
De sierkussens hoeven van mij ook niet. Maar die hoofdkussens zijn vaak verschillend van dikte. Dan kun je kiezen wat voor jou het beste ligt. Dat vind ik persoonlijk wel fijn.