Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

krulliebollie schreef op 26-01-2026 om 16:19:

Bij onze HA doet de assistent ook andere dingen zoals oren uitspuiten, prikken zetten, bloeddruk meten. Voor hetzelfde geld zijn ze daar even mee bezig en kunnen ze niet midden in de handeling de telefoon opnemen.

Bij ons kan je op bepaalde tijden bellen.

Bij ons doen de assistentes ook bloedafname en uitstrijkjes etc,maar wij hebben een medisch centrum met  artsen en veel assistentes, ik was er een tijd terug en had een vraag de assistente gaf antwoord en noemde mij bij de voornaam, ik vond dat zo knap en persoonlijk!

Heb dat ook naar haar benoemd ,deze zit er al jaren maar ik zou haar naam niet weten😔

krulliebollie schreef op 26-01-2026 om 16:19:

Bij onze HA doet de assistent ook andere dingen zoals oren uitspuiten, prikken zetten, bloeddruk meten. Voor hetzelfde geld zijn ze daar even mee bezig en kunnen ze niet midden in de handeling de telefoon opnemen.

Dat doen de assistentes hier op hun eigen spreekuur en niet tussen het bellen door. 

Nikki1973 schreef op 26-01-2026 om 16:45:

[..]

Dat doen de assistentes hier op hun eigen spreekuur en niet tussen het bellen door.

Mensen bellen op de gekste tijden met de gekste dingen en houden zich niet altijd aan de regels. 

Ik lag met mijn benen in de beugels voor een uitstrijkje. De assistente kan dan niet tegelijkertijd patienten te woord staan, maar moet wel bereikbaar zijn voor echte spoed. Dus als je op die tijd belt krijg je een antwoordbandje dat je alleen bij levensbedreigende spoed op 1 mag drukken. Nou, sommige mensen vinden het feit dat ze een afspraak willen maken voor een griepprik toch levensbedreigende spoed. En terwijl ik daar in mijn blootje lig probeert de assistente uit te leggen dat die patient toch echt een ander moment terug moet bellen. Patient boos dat ze niet geholpen werd. 

Of mensen die niet hun naam noemen en geen verhaal met een kop en een staart vertellen, maar meteen in een warrig verhaal vol onnodige details losbarsten ( "Ja mijn zoontje heeft een bult en dat had de buurjongen laatst ook en gisteren gingen ze karten en was er nog niks aan de hand maar nu is het rood en ik zei nog tegen mijn man....") 

Kan me voorstellen dat ook daardoor het wel eens langer duurt en stroever loopt dan je zou willen. 

mut

mut

26-01-2026 om 17:30

Hoe anders gaat het in België. Afspraak maken doe ik online: kijken wanneer er plek is en bij welke arts dat dan is. Huisarts doet zelf de bloeddruk/ bloedafname. Bellen voor uitslagen is dan en dan, 1 van de huisartsen neemt de telefoon op. Assistente is er er simpelweg niet. Mogelijk wel in andere groepspraktijk. 

Ginevra schreef op 26-01-2026 om 17:00:

[..]

Mensen bellen op de gekste tijden met de gekste dingen en houden zich niet altijd aan de regels.

Ik lag met mijn benen in de beugels voor een uitstrijkje. De assistente kan dan niet tegelijkertijd patienten te woord staan, maar moet wel bereikbaar zijn voor echte spoed. Dus als je op die tijd belt krijg je een antwoordbandje dat je alleen bij levensbedreigende spoed op 1 mag drukken. Nou, sommige mensen vinden het feit dat ze een afspraak willen maken voor een griepprik toch levensbedreigende spoed. En terwijl ik daar in mijn blootje lig probeert de assistente uit te leggen dat die patient toch echt een ander moment terug moet bellen. Patient boos dat ze niet geholpen werd.

Of mensen die niet hun naam noemen en geen verhaal met een kop en een staart vertellen, maar meteen in een warrig verhaal vol onnodige details losbarsten ( "Ja mijn zoontje heeft een bult en dat had de buurjongen laatst ook en gisteren gingen ze karten en was er nog niks aan de hand maar nu is het rood en ik zei nog tegen mijn man....")

Kan me voorstellen dat ook daardoor het wel eens langer duurt en stroever loopt dan je zou willen.

Vervelend natuurlijk maar bij ons kun je bellen tussen 0800-1100 en tussen 1400 en 1700u. Als je het toch probeer krijg je een antwoord apparaat. Er is wel een spoednummer, dat wordt dan bemand door degene die daarvoor dienst heeft. Er is een team van assistenten dus als je komt voor een uitstrijkje of iets anders heb je gewoon een afspraak op hun spreekuur. Prima geregeld, 

kerst schreef op 26-01-2026 om 15:34:

[..]

Kan best zijn, maar ik vind het een slecht idee.Wie controleert inderdaad of die vrouwen zwanger zijn en wie of ze gestopt zijn met roken.

En zodra de baby (en de cadeaubon) er is, gaan die vrouwen wellicht weer roken. En daar gaan we straks (hoge) ziektekostenpremie voor betalen?

Ja, er wordt absoluut gecheckt of die vrouwen echt zwanger zijn en ook of ze wel roken, en ook of ze echt niet meer gerookt hebben voordat ze zo’n bon krijgen.  Er is ook onderzoek gedaan naar hoeveel procent van die vrouwen ook blijvend stopt, en dat was behoorlijk wat. Genoeg om, samen met de zorgkosten die je voorkomt omdat het kindje gezonder ter wereld komt, te kunnen claimen dat het zorgkosten bespaart en niet hoger maakt. 

Je zou ook kunnen overwegen om eerst wat meer info op te zoeken over iets voor je gaat roepen dat het stom is en dat het wel weer uit jouw zak zal moeten komen (dit is overigens niet alleen aan jou gericht hoor kerst, maar aan iedereen die hier meteen ‘belachelijk’ begon te roepen)

Moosey schreef op 26-01-2026 om 18:07:

[..]

Ja, er wordt absoluut gecheckt of die vrouwen echt zwanger zijn en ook of ze wel roken, en ook of ze echt niet meer gerookt hebben voordat ze zo’n bon krijgen. Er is ook onderzoek gedaan naar hoeveel procent van die vrouwen ook blijvend stopt, en dat was behoorlijk wat. Genoeg om, samen met de zorgkosten die je voorkomt omdat het kindje gezonder ter wereld komt, te kunnen claimen dat het zorgkosten bespaart en niet hoger maakt.

Je zou ook kunnen overwegen om eerst wat meer info op te zoeken over iets voor je gaat roepen dat het stom is en dat het wel weer uit jouw zak zal moeten komen (dit is overigens niet alleen aan jou gericht hoor kerst, maar aan iedereen die hier meteen ‘belachelijk’ begon te roepen)

En toch blijf ik het raar vinden dat een bon van 400 euro je wel over de streep kan trekken om te stoppen met roken maar de gezondheid van je baby niet. 

Grindelwald schreef op 26-01-2026 om 18:16:

[..]

En toch blijf ik het raar vinden dat een bon van 400 euro je wel over de streep kan trekken om te stoppen met roken maar de gezondheid van je baby niet.

Ja, je hebt gelijk, maar die baby komt er toch wel of je nu rookt of niet.

Die bon enkel als je stopt.

T kan dus wel een extra stimulans zijn

Ik ken iemand die twee keer 9 maanden gestopt is vanwege zwangerschappen, en begon daarna weer met roken. Als je dan toch al gestopt bent… In de zomervakantie rookte ze bijna niet want dan waren de kinderen er steeds bij, vakantie voorbij (werkt in het onderwijs) en ze zat snel weer op het oude aantal. Vond ik echt raar.

Dat komt omdat veel mensen het lange termijn effect niet kunnen zien maar het korte termijn effect via dit systeem wel. 

En die 400 euro aan bonnen die ze krijgen is ongeveer gelijk aan 1 arts bezoek in het ziekenhuis dus dat heb je er zo uit. 

Raar: dat contrapsel dat ik vandaag voorbij zag rijden: een fatbike met zo'n plastic dak zoals je wel eens bij scootmobielen ziet, het zag er niet erg stabiel uit.

Axe lower body spray met de omschrijving 'Ruik onweerstaanbaar zelfs daar beneden'.
En op volgende pagina in de folder nog een keer de spray. Maar dit keer met een man in onderbroek en een cirkel om zijn pielemoos.

Echt welke smeerpijp heeft bedacht dat daar een body spray voor moet komen 🤮. Gewoon wassen dat ding. En als hij daarna nog stinkt dan ga je maar een half uur 😉😉 aan de lijn hangen bij de assistent van de huisarts voor het maken van een afspraak.

Netherfield schreef op 26-01-2026 om 18:23:

Ik ken iemand die twee keer 9 maanden gestopt is vanwege zwangerschappen, en begon daarna weer met roken. Als je dan toch al gestopt bent… In de zomervakantie rookte ze bijna niet want dan waren de kinderen er steeds bij, vakantie voorbij (werkt in het onderwijs) en ze zat snel weer op het oude aantal. Vond ik echt raar.

Ik ben 3 x gestopt tijdens de zwangerschap. Ik werd echt onpasselijk van de geur. En inderdaad zodra het kind eruit was, weer gaan roken. Ik kon destijds echt niet stoppen. Pas nadat de oudste 2 jongvolwassenen waren is het gelukt! 

Netherfield schreef op 26-01-2026 om 18:23:

Ja zulke mensen ken ik ook.

Milala schreef op 26-01-2026 om 18:26:

Dat komt omdat veel mensen het lange termijn effect niet kunnen zien maar het korte termijn effect via dit systeem wel.

En die 400 euro aan bonnen die ze krijgen is ongeveer gelijk aan 1 arts bezoek in het ziekenhuis dus dat heb je er zo uit.

Precies, en het lange termijn-voordeel is (voor sommige mensen) ook te vaag om echt motiverend te werken, je kindje kán gezondheidsproblemen krijgen door jouw roken, maar iedereen kent natuurlijk wel mensen wiens moeder rookte tijdens de zwangerschap en waar niet zoveel mee mis is… (ik ben er zelf één. Overigens zelf ook zo verslavingsgevoelig als de neten, wat daar dus wel mee te maken kan hebben, las ik in het artikel over deze stopmethode, maar verder geen astma ofzo)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.