Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Thora
20-01-2026 om 10:03
De obsessie van sommige mensen voor fietsen is wonderbaarlijk. Ik loop veel en naar mijn werk ga ik met het OV. En toch zijn er altijd mensen die moeten vragen waarom ik niet fiets. En niet 1x. Nee keer op keer op keer.
Yumi
20-01-2026 om 10:13
Loop liever dan dat ik fiets, vanwege rugklachten. Om die reden is mijn fiets in 15 jaar misschien 3 keer de berging uit geweest. Waarvan 2 keer om het toch nog eens te proberen en 1 keer om te verhuizen. Vroeger veel gefietst, maar het is nooit mijn hobby geweest.
Moet die fiets gewoon wegdoen, ga er toch niks meer mee doen.
mut
20-01-2026 om 10:28
Ik fiets als het nodig is voor werk of winkel, niet voor plezier. Als ik loop kan ik veel meer om mij heen kijken, dat is relaxter dan fietsend want dan moet ik meer op het verkeer letten.
Groentetuin
20-01-2026 om 10:46
ik had vroeger een collega ( 45 Jaar geleden ver voor de elektrische fiets) die niet durfde te fietsen en auto rijden was ook niet aan de orde.( iets medisch)
Maar we werkten in de zorg, bij een weekend vroege dienst reed de bus nog niet.
Dan ging ze lopen, 1,5 uur voor haar vroege dienst.( ik moet er toch komen zei ze)
Jaren later heeft ze toch leren fietsen en ging er een wereld voor haar open, fietsvakanties naar Denemarken etc(in haar eentje)
Zo n 4 jaar geleden zat ik in de trein, de mevr naast me zei wat en ik dacht....dat is x!!
En ja, ze was t de hele reis herinneringen op zitten halen, zo leuk!
Bellebelle
20-01-2026 om 10:49
Ik ben een fervent fietser, ik fiets vrijwel overal heen. Ik snap wel dat niet iedereen graag fietst. Wat ik wel raar vind is dat bij mijn wekelijkse sportuurtje een heel aantal mensen met de auto komt, terwijl ze op maximaal 10 minuten fietsen wonen. Op die extreem korte ritjes is de auto ook nog eens extra vervuilend omdat de auto de tijd niet heeft om goed op te warmen. Dat je niet van fietsen houd snap ik, maar ik snap niet zo goed waarom je per sé wil bijdragen aan de verslechtering van de luchtkwaliteit in de stad. Daar heeft immers iedereen last van. En als je niet wil of kan fietsen, kun je ook prima lopen.
CharlieB
20-01-2026 om 10:51
Herfstappeltaart schreef op 20-01-2026 om 07:32:
Even uit nieuwsgierigheid: degenen die geen fiets hebben: missen jullie dan ook niet het fietsen voor het plezier? Ik kan me voorstellen dat, als je in een stad woont met goed ov, en verder alles lopend kunt bereiken, je die fietst niet echt nodig hebt, maar in de zomer is fietsen toch een heerlijke vrijetijdsbesteding? Gewoon lekker de natuur in en genieten van de wind door je haren?
Of zeg ik nu iets geks? Hetzelfde op je vakantieadres? Hier gaat de fiets altijd mee, onze hoofd-vrijetijdsbesteding in de zomer.
Ik haal weinig plezier uit fietsen en vind het ook niet heerlijk. Dus nee, ik mis de fiets niet. Is voor mij geen hobby.
Broadway
20-01-2026 om 11:32
Bellebelle schreef op 20-01-2026 om 10:49:
Ik ben een fervent fietser, ik fiets vrijwel overal heen. Ik snap wel dat niet iedereen graag fietst. Wat ik wel raar vind is dat bij mijn wekelijkse sportuurtje een heel aantal mensen met de auto komt, terwijl ze op maximaal 10 minuten fietsen wonen. Op die extreem korte ritjes is de auto ook nog eens extra vervuilend omdat de auto de tijd niet heeft om goed op te warmen. Dat je niet van fietsen houd snap ik, maar ik snap niet zo goed waarom je per sé wil bijdragen aan de verslechtering van de luchtkwaliteit in de stad. Daar heeft immers iedereen last van. En als je niet wil of kan fietsen, kun je ook prima lopen.
Dat valt mij ook op inderdaad. Door sluiting van mijn sportfaciliteit in mijn dorp zit ik nu 9km verder en dat is 20/25 minuten fietsen waarvan 90% langs een donkere provinciale weg. Ik vind het zelf niets en mijn man heeft me ook vriendelijk verzocht om in het donker met de auto te gaan. als het straks beter weer is wil ik dit wel weer gaan fietsen. er zijn er genoeg die in de plaats wonen waar ik nu sport en die toch met de auto komen. het is ook zo makkelijk om dat ding te pakken natuurlijk.
afrodite05
20-01-2026 om 11:38
Bakblik schreef op 20-01-2026 om 08:49:
[..]
Informeer eens bij de gemeente of er initiatieven zijn om (oudere) burgers mobiel te krijgen en houden. Waar mensen met fietsangst geholpen kunnen worden om hun angst te overwinnen.
Doortrappen is bijvoorbeeld zo'n initiatief. Opgezet voor ouderen maar bij ons konden ook jongere mensen met angst terecht.
Bij onze fietsclub, waar we nieuwkomers leren fietsen, hebben we soms ook jongere vrouwen of mannen met angst na een ongeluk of operaties. Daar maken we de cursisten weer vertrouwd met het verkeer. Je zal straks met twee kinderen die zelf gaan fietsen dat toch ook moeten begeleiden en dat gaat het makkelijkst als je zelf meefietst.
Edit: met een kinderzitje is je evenwicht ook anders e. Dat verandert ook weer alfalfa het kind groeit. Daar helpen we mensen ook mee.
Lief, je reactie. Ik heb mezelf afgelopen voorjaar en zomer gedwongen om toch te fietsen en ik merkte wel dat het steeds beter ging. De angst is nog niet weg en mijn man heeft gelukkig veel geduld met me. Ik verwacht dat we deze zomer ook weer gaan fietsen en dan hoop ik dat de stijgende lijn voortzet en ook het vertrouwen toeneemt.
Tuinfluiter
20-01-2026 om 11:52
Ik fiets nooit als vrijetijdsbesteding dan loop ik veel liever en dat doe ik best vaak. Vergeten boodschappen, de kapper een restaurant als ik een glaasje wijn wil drinken doe ik wel op de fiets maar dat zijn nooit lange ritten hooguit 20 minuten.
Bakblik
20-01-2026 om 12:15
afrodite05 schreef op 20-01-2026 om 11:38:
[..]
Lief, je reactie. Ik heb mezelf afgelopen voorjaar en zomer gedwongen om toch te fietsen en ik merkte wel dat het steeds beter ging. De angst is nog niet weg en mijn man heeft gelukkig veel geduld met me. Ik verwacht dat we deze zomer ook weer gaan fietsen en dan hoop ik dat de stijgende lijn voortzet en ook het vertrouwen toeneemt.
Fijn! Vooral dat je man veel geduld heeft en je kan begeleiden. Niet alle partners zijn even geduldig en dan zijn vreemde ogen die dwingen nodig om iemand weer aan het fietsen te krijgen.
Zo'n initiatief als doortrappen is gratis. Daarom wilde ik het even noemen.
Bij onze club betalen cursisten een klein bedrag dat ze weer terugkrijgen als de cursus met goed gevolg is afgelegd. De nieuwkomers kunnen dat bedrag ook investeren in een fiets. Dan helpen wij met de aanschaf van een passende fiets. Doordat er toch iet betaald moet worden is dat een motivatie om te komen. Toen het echt gratis was waren er cursisten die meer een druppel regen al thuis bleven.
Bellebelle
20-01-2026 om 12:49
Bakblik schreef op 20-01-2026 om 12:15:
[..]
Fijn! Vooral dat je man veel geduld heeft en je kan begeleiden. Niet alle partners zijn even geduldig en dan zijn vreemde ogen die dwingen nodig om iemand weer aan het fietsen te krijgen.
Zo'n initiatief als doortrappen is gratis. Daarom wilde ik het even noemen.
Bij onze club betalen cursisten een klein bedrag dat ze weer terugkrijgen als de cursus met goed gevolg is afgelegd. De nieuwkomers kunnen dat bedrag ook investeren in een fiets. Dan helpen wij met de aanschaf van een passende fiets. Doordat er toch iet betaald moet worden is dat een motivatie om te komen. Toen het echt gratis was waren er cursisten die meer een druppel regen al thuis bleven.
Wat klinkt dat toch als ontzettend mooi en bevredigend werk. Ik weet uit ervaring van het begeleid met nieuwkomers dat een fiets vaak zoveel vrijheid betekent voor deze doelgroep. Want ze hebben vaak geen rijbewijs en / of geen auto en het OV is ook gewoon duur.
duizel
20-01-2026 om 14:28
ik fiets nu alleen functioneel, dus ergens naartoe. In de lente of zomer vind ik fietsen fijn. Nergens naartoe (behalve wellicht het terras 😁)
Ik las dat iemand hier schreef dat de meerderheid van de vrouwen pijn blijft houden bij fietsen na een bevalling. Ik hoor daar eigenlijk nooit. Is dat zo? Ikzelf tel niet mee denk ik, de bevallingen die ik doorgemaakt hebben eindigden in een keizersnede
Edit: verkeerd gelezen zie ik nu, er staat dat de schrijfster mensen kent die een bloedhekel hebben aan fietsen, van deze mensen zijn de meeste vrouwen die pijn hebben bij het fietsen nadat ze bevallen zijn.
Sorry