Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Nikki1973
03-01-2026 om 17:02
Herfstappeltaart schreef op 03-01-2026 om 14:17:
[..]
Dat is zelfs strafbaar.
Weet ik. En gevaarlijk.
Broodjebrie
03-01-2026 om 17:52
Kampeerder schreef op 03-01-2026 om 15:46:
[..]
Of als je flink remt, dan schuift ineens alles op je voorraam.
Ja precies
Miepjecody
03-01-2026 om 17:54
Daglichtlamp schreef op 03-01-2026 om 14:33:
[..]
Ik kan dus echt niet mijn hele dak sneeuwvrij maken, daar kan ik niet bij.
Swiffer, bezem
Onzin natuurlijk dat je dit niet kan
Nikki1973
03-01-2026 om 18:15
Miepjecody schreef op 03-01-2026 om 17:54:
[..]
Swiffer, bezem
Onzin natuurlijk dat je dit niet kan
Maar dan heb je toch gewoon een (te) grote auto? Jij niet hoor, maar als je niet bij kunt…Over het algemeen kun je toch makkelijk over een auto heen kijken? Ik heb makkelijk praten, heb een mini 😬
Marty1984
03-01-2026 om 18:29
Nikki1973 schreef op 03-01-2026 om 18:15:
[..]
Maar dan heb je toch gewoon een (te) grote auto? Jij niet hoor, maar als je niet bij kunt…Over het algemeen kun je toch makkelijk over een auto heen kijken? Ik heb makkelijk praten, heb een mini 😬
Ik kan toch echt niet over de Renault Kangoo van man heen kijken. Dat ding is minstens even hoog dan ik ben met mijn 1m56.
En heb man ook nog nooit sneeuw van zijn dak zien afhalen.
Zijn ramen en zijspiegels dan weer wel. Die zijn heilig.
Die 3 vlokken sneeuw die er eventueel onderweg zouden afwaaien zijn met de ruitenwissers toch echt zo weg. Of smelten vanzelf weg door de verwarming in de wagen eens hij rijdt.
En ik heb hier toch echt nog nooit iemand sneeuw van zijn dak zien halen. Of ie nu met een Kangoo of een klein Ladaatje rijdt. Ik zou het dus net vreemd vinden om iemand wél met borstels aan de slag te zien op zijn dak.
(Ik heb zelf geen rijbewijs en geen wagen.)
CharlieB
03-01-2026 om 18:54
Marty1984 schreef op 03-01-2026 om 18:29:
[..]
Ik kan toch echt niet over de Renault Kangoo van man heen kijken. Dat ding is minstens even hoog dan ik ben met mijn 1m56.
Die 3 vlokken sneeuw die er eventueel onderweg zouden afwaaien zijn met de ruitenwissers toch echt zo weg. Of smelten vanzelf weg door de verwarming in de wagen eens hij rijdt.
En ik heb hier toch echt nog nooit iemand sneeuw van zijn dak zien halen. Of ie nu met een Kangoo of een klein Ladaatje rijdt. Ik zou het dus net vreemd vinden om iemand wél met borstels aan de slag te zien op zijn dak.
Wat gek dat dát zo vreemd is bij jullie. Hier is dat juist wel de standaard. Het kan namelijk gevaarlijk zijn voor je achterligger en het kan jouzelf een boete opleveren.
Broodjebrie
03-01-2026 om 19:24
Marty1984 schreef op 03-01-2026 om 18:29:
[..]
Het is levensgevaarlijk om net sneeuw op je dak te gaan rijden. En volgens mij ook nog eens strafbaar. Ik kan wel merken dat jij geen auto hebt.
MMcGonagall
03-01-2026 om 19:58
Ik heb inderdaad wel eens sneeuw op mijn voorruit gehad, vanaf het dak. Dat is inderdaad geen aanrader. Ik probeer dus zoveel mogelijk weg te krijgen, maar het lukt niet helemaal. Ik ga niet rondrijden met een bezem in mijn auto.
Wieder
03-01-2026 om 20:07
Heel eerlijk, de sneeuw die ik zo kan weg vegen met mijn handen, die haal ik van het dak mijn auto, wat vastgevroren is blijft gewoon zitten. De auto van mijn man is te hoog, daar haal ik het midden niet (en mijn man krijgt een rolberoerte als ik het dak met een bezem ga bewerken). Ons vrachtwagentje is 2.85 hoog, daar kan ik echt niet bij.
Grindelwald
03-01-2026 om 20:12
MMcGonagall schreef op 03-01-2026 om 19:58:
Ik heb inderdaad wel eens sneeuw op mijn voorruit gehad, vanaf het dak. Dat is inderdaad geen aanrader. Ik probeer dus zoveel mogelijk weg te krijgen, maar het lukt niet helemaal. Ik ga niet rondrijden met een bezem in mijn auto.
Van mijn eigen auto haal ik het weg. Maar de auto's waarmee ik rijd met mijn werk zou ik niet weten hoe. Ik heb geen ladder bij de hand en geen bezem.
Netherfield
03-01-2026 om 21:01
Wij reden vandaag naar het bos. Man reed, remde, hele voorruit vol sneeuw en je zag niks meer. Kwam van het dak af.
Yumi
03-01-2026 om 21:51
(Boetes volgens de ANWB in november 2023)
Het sneeuwvrij maken van je auto is verplicht, sneeuw op je dak kost je een boete van € 490,- ex € 9,- administratiekosten
De wet is duidelijk: Het is verboden je als zodanig te gedragen dat je gevaar op de weg veroorzaakt of kunt veroorzaken. Of dat je het verkeer op de weg hindert of kunt hinderen. Het rijden met een lading sneeuw op je auto kwalificeert als zodanig gedrag en is daarom dus strafbaar. En dit kost het je als je de auto niet sneeuwvrij maakt:
- Onvoldoende zicht voorruit en voorste zijruiten (zoals sneeuw op voorruit en zijruiten): €300,-.
- Onvoldoende zicht via spiegels (bijvoorbeeld door sneeuw): €180,-.
- Kentekenplaten niet goed leesbaar (door bijvoorbeeld sneeuw): €180,-.
- Lichten of retroreflectoren die voor meer dan 25% (bijvoorbeeld door sneeuw) zijn afgeschermd: €120,-.
- Het rijden met ‘losse lading’ die niet is afgedekt waarbij gevaar of hinder kan ontstaan door afvallen of wegwaaien van die lading (denk aan sneeuw op het dak die bij je achterligger op de voorruit belandt): €490,-.
Peaches
03-01-2026 om 21:55
Als het je niet lukt om de sneeuw van je auto te halen, dan kan je dus gewoon niet gaan rijden.
Azalea747
03-01-2026 om 21:56
Ik heb een tijd gewoond in een land met flink vaker sneeuw dan hier. Toen heb ik een zachte borstel gekocht met een steel van ca 50cm lang. Daarmee kreeg ik het dak wel sneeuwvrij én ik kon hem in de auto bewaren. Makkelijker dan steeds een bezem moeten pakken (bovendien kon het ook zo zijn dat de auto halverwege de dag nogmaals ondersneeuwde, als ik er niet mee bij m’n eigen huis was).
Maar voor die drie dagen sneeuw per jaar in NL snap ik ook dat mensen niet zoiets aan gaan schaffen - dus dan toch maar behelpen met een bezem of een krukje oid.
Poison
03-01-2026 om 22:00
Ik maak schoon waar ik bij kan, maar midden van mijn dak kom ik echt niet bij met dr verlengdr steel borstel die in mijn auto ligt. Ik ben 1,57 meter en ik kan niet eens bij het midden en bovenkant van mijn voorruit. Dat los ik op met zo’n scherm ervoor. Maar bovenop mijn auto, geen idee hoe ik daarbij moet komen. Dus ik doe wat ik kan en verder niet. Thuis kan ik een trapje pakken, maar als ik ergens anders ben niet. Ik heb op mijn werk helaas niet de mogelijkheid mijn auto overdekt of beschut neer te zetten. En heb helaas geen trap hier.
En kentekenplaat leesbaar, altijd. Alleen vandaag sneeuwde het zo enorm dat na 5 minuten rijden mijn kentekenplaat weer bedekt was. En ik moest wel weg want werken. 5 kwartier over stuk dat normaal half uurtje rijden is. Straks nog terug, ik kijk er tegen op.