Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Thora schreef op 03-12-2025 om 21:51:

[..]

Ik heb het nog nooit gezien maar heb nu al gegeten en gedronken. Snap precies wat je bedoelt. Ik heb dat met programma's als de bondgenoten, de verraders e.d. Altijd gezeik over wie hypocriet is en je moet het midden in mijn gezicht zeggen. En dat gezever over bondjes. Zo erg.

Jaaaa nooit gezien maar dat, wat een vreselijk 'kleine' blik op de mens! En al die gekke identiteiten waar die mensen zich mee vereenzelvigen. Ik heb me zitten verbazen!

Dolfje schreef op 03-12-2025 om 21:49:

[..]

Ja echt hé, zulke vreemde zeveraars die mannen.

Onvoorstelbaar. Ik zou echt een lachstuip krijgen denk ik, als iemand ging zitten 'doorvoelen' of ik in zijn busje mocht slapen. Anderzijds: waarom nemen dir vrouwen niet gewoon een fatsoenlijke tent en kampeeruitrusting mee? Of is dat gezeur over 'hoe we het doen met slapen' een soort baltsritueel dat mij ontgaat?

Courage schreef op 03-12-2025 om 18:25:

[..]

Trauma's erven over en na 100 jaar zijn die nog niet 'uit de familielijn'. Daarnaast spreek je in 100 jaar over je groot- en overgrootouders, best dichtbij nog.

Mijn voorouders hebben geen slavernij gekend (als in; zijn geen slaven geweest), maar ik kan me levendig voorstellen dat het ook nú goed voelt om excuses te krijgen. Sterker nog: er wordt om gevraagd. Wie ben ik (of jij) dan om te zeggen dat het geen zin heeft?

wie jij of ik zijn? mensen die gewoon iets mogen vinden. ik heb niets te zeggen over of de koning/regering wat met mijn mening doet, maar mag dat zelf wel vinden. 

ik vind erkenning veel belangrijker dan excuses van iemand die geen idee heeft, maar dat is mijn mening. 

Frisdrank1972 schreef op 03-12-2025 om 14:40:

Wij leven nog steeds in een samenleving waar wij wel degelijk te maken hebben met de gevolgen van slavernij. 

We leven in een samenleving waarin we nog steeds te maken hebben met slavernij. Dus niet met de gevolgen, maar met de slavernij zelf. Smartphones worden gemaakt met behulp van moderne slavernij. De metalen waarvan onze electronica gemaakt worden, worden gewonnen met behulp van slavernij. Een heleboel van onze voedingsmiddelen liggen in onze supermarkt dankzij uitbuiting. Een heleboel kleding en goedkope spullen worden gemaakt door moderne slaven. En daar profiteert iedereen van die zulke spullen heeft. Vrijwel iedereen dus. Ik vind het nogal merkwaardig als een maatschappij enerzijds inzet op excuses over slavernij van vroeger, maar minder bereid is iets te doen aan de slavernij van nu. 

Daarom is excuses op zijn plaats want het racisme is een direct gevolg van de slavernij en is nog steeds een probleem in dit land. 

Racisme is geen gevolg van slavernij, slavernij is een gevolg van racisme. Slavernij begint met de opvatting dat je andere mensen mag verhandelen en uitbuiten. En die opvatting komt voort uit ongelijkwaardigheid. Als je denkt dat andere rassen minder slim zijn, of door God op de aarde gezet om jouw ras te dienen. Dat was dan ook de legitimering van slavernij, dat zwarte mensen inferieur zouden zijn en leiding (lees: dwang) nodig hadden van de superieure witte.  

En overigens is 'wit racisme jegens zwarte mensen' maar één van de vormen van racisme. Ook onder mensen van kleur komt racisme voor, van de ene groep jegens de andere. Ik vind dat je racisme te simplistisch en te beperkt definieert. 

Thora schreef op 03-12-2025 om 21:51:

[..]

Ik heb het nog nooit gezien maar heb nu al gegeten en gedronken. Snap precies wat je bedoelt. Ik heb dat met programma's als de bondgenoten, de verraders e.d. Altijd gezeik over wie hypocriet is en je moet het midden in mijn gezicht zeggen. En dat gezever over bondjes. Zo erg.

Maar dat zijn wel weer hele andere programma's (waar je wel hetzelfde bij kan voelen uiteraard).

Het is overigens 'Onderweg naar liefde'. Heerlijke prullenbaktelevisie op de NPO.

ik ben op vakantie en daar lopen “ friends” rond van zo’n animatieteam van het hotel die dus 1 op 1 heel de dag 1 jongetje  van een jaar of 5 mee hebben. Zelfs met eten zit hij vaak bij hen.
Waarom ben je dan op vakantie als gezin met  opa en oma nog wel.

Frisdrank1972 schreef op 03-12-2025 om 12:45:

[..]

Het racisme tegen mensen met een donkere huidskleur bestaat nog steeds en dat kwam voort uit de slavernij. Wij wonen in een samenleving waar mensen met een andere huidskleur structureel nog steeds worden gediscrimineerd. Zwarte scholen zijn nog steeds een begrip. Donkere kinderen worden lager ingeschat als het gaat om vervolgadvies voor de middelbare school. Veel blanke ouders zouden willen dat hun kind gaat trouwen met een partner met dezelfde huidskleur. Ik denk dat zolang racisme geen issue meer is in dit land dat wij ons afkunnen vragen of Keti Koti nog nut heeft. Maar daar zijn wij nog lang niet.

Ik denk eerder dat het andersom is, dat de slavernij voortkwam uit racisme: dat westerse mensen donkere mensen als minderwaardig zagen, en het daarom er geen been in zagen hen te verhandelen, alsof het niet om mensen maar om objecten ging.

Discriminatie komt onder alle bevolkingsgroepen voor. In landen als Suriname, Brazilie, of India staan ouders van kleur ook niet te springen als de geliefde van kind een tintje donkerder is.

Ik koppel Keti Koti niet aan racisme, ik zou het goed vinden als het een nationale feestdag werd. Voor een grote deel van de Nederlanders is het een soort van Bevrijdingdag van een verwerpelijk systeem. Dat vier ik graag mee.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.