Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Duufje schreef op 03-12-2025 om 13:52:

[..]

kan ook een goed argument zijn, ik zeg ook niet dat dat perse niet zo is.

Maar het is niet zo rechttoe rechtaan als veel mensen denken. Kunstbomen veroorzaken in de productie, het transport en afvalverwerking veel meer milieuoverlast dan menigeen vermoedt. Terwijl een echte, specifiek voor Kerst gekweekte boom die ook nog eens op de juiste manier recycled wordt (dat is niet altijd zo natuurlijk) juist veel minder milieubelastend is dan menigeen denkt.

Maar om heel eerlijk te zijn is duurzaamheid bij het kiezen voor een kerstboom voor mij helemaal geen argument, ik vind een echte gewoon mooier en leuker

Hahaha voor ons leverde de echte boom vooral ergernis op. Uitvallende naalden, hars aan mijn fauteuil (die er naast moest staan), scheef in de voet en niet recht te krijgen, verslepen naar- en weer uit huis. De lekkere dennengeur was er al na 2 dagen af, takken soms zo verdeeld dat er geen bel tussen te krijgen was....Ik heb er geen heimwee meer naar.

Herfstappeltaart schreef op 03-12-2025 om 14:06:

[..]

Hahaha voor ons leverde de echte boom vooral ergernis op. Uitvallende naalden, hars aan mijn fauteuil (die er naast moest staan), scheef in de voet en niet recht te krijgen, verslepen naar- en weer uit huis. De lekkere dennengeur was er al na 2 dagen af, takken soms zo verdeeld dat er geen bel tussen te krijgen was....Ik heb er geen heimwee meer naar.

Nou dat! Ik heb sinds 2 jaar een kunstboom en ik wil nooit meer een echte. Dat geklooi met zo'n echte boom en de uitvallende naalden mis ik echt niet 😅

Broadway schreef op 03-12-2025 om 13:58:

[..]

heb je goed gelezen? want volgens mij vindt degene waarop je reageert helemaal niet dat keti koti niet gevierd zou moeten worden? ik denk dat je het niet helemaal goed gelezen hebt en vervolgens je hele verhaal getypt hebt, maar ik denk niet dat het nodig was

Prima natuurlijk om aandacht te hebben voor slavernij, maar ik vind al die excuses etc. achteraf eigenlijk ook raar. De mensen van nu hebben daar toch niets meer mee te maken?

Wij leven nog steeds in een samenleving waar wij wel degelijk te maken hebben met de gevolgen van slavernij. Daarom is excuses op zijn plaats want het racisme is een direct gevolg van de slavernij en is nog steeds een probleem in dit land. Misschien als racisme niet meer bestond konden wij onze handen er van wassen, maar zo ver zijn wij nog lang niet.

Frisdrank1972 schreef op 03-12-2025 om 14:40:

[..]

Prima natuurlijk om aandacht te hebben voor slavernij, maar ik vind al die excuses etc. achteraf eigenlijk ook raar. De mensen van nu hebben daar toch niets meer mee te maken?

Wij leven nog steeds in een samenleving waar wij wel degelijk te maken hebben met de gevolgen van slavernij. Daarom is excuses op zijn plaats want het racisme is een direct gevolg van de slavernij en is nog steeds een probleem in dit land. Misschien als racisme niet meer bestond konden wij onze handen er van wassen, maar zo ver zijn wij nog lang niet.

dat is een andere discussie

ik vind herdenken en erkennen erg belangrijk. excuses niet omdat ze geen waarde hebben als iemand die 100 jaar na de afschaffing geboren is dat zegt tegen mensen die ook toen pas geboren zijn. maar aar ging mijn opmerking niet over. die ging over dat ik dacht dat jij aan nam dat degene waarop jij reageerde keti koti herdenken/vieren onzin vond en dat lijkt mij niet wat diegene wilde zeggen. 

Spreekuurtje schreef op 01-12-2025 om 18:14:

Dat werkgevers nog steeds denken dat hun werknemers ''blij'' worden van snoep als cadeautje met Sinterklaas
Vandaag lag er voor elke werknemer een klein jute zakje klaar met daarin: chocolade geld, de goedkoopste (mini) chocoletter, tumtum, speculaasje en niet te vergeten een zakje kruidnoten

Ik vind het echt zonde van het geld! (ruim 800 werknemers)
En waarom altijd eten?

Doen ze trouwens met Kerst ook hoor, bedenk eens wat origineels..

Ik vind het gek dat je ontevreden bent met een cadeautje. Ze hadden het niet hoeven doen hè. 

Herfstappeltaart schreef op 03-12-2025 om 14:06:

[..]

Inderdaad.  Eerst 4 hoog naar boven slepen en na nieuwjaar 4 hoog naar beneden. Door het hele huis en in het trappenhuis naalden opvegen. 

Broadway schreef op 03-12-2025 om 15:15:

[..]

dat is een andere discussie

ik vind herdenken en erkennen erg belangrijk. excuses niet omdat ze geen waarde hebben als iemand die 100 jaar na de afschaffing geboren is dat zegt tegen mensen die ook toen pas geboren zijn. maar aar ging mijn opmerking niet over. die ging over dat ik dacht dat jij aan nam dat degene waarop jij reageerde keti koti herdenken/vieren onzin vond en dat lijkt mij niet wat diegene wilde zeggen.

Trauma's erven over en na 100 jaar zijn die nog niet 'uit de familielijn'. Daarnaast spreek je in 100 jaar over je groot- en overgrootouders, best dichtbij nog.

Mijn voorouders hebben geen slavernij gekend (als in; zijn geen slaven geweest), maar ik kan me levendig voorstellen dat het ook nú goed voelt om excuses te krijgen. Sterker nog: er wordt om gevraagd. Wie ben ik (of jij) dan om te zeggen dat het geen zin heeft?

SuzyQFive schreef op 03-12-2025 om 15:21:

[..]

Ik vind het gek dat je ontevreden bent met een cadeautje. Ze hadden het niet hoeven doen hè.

Ik ben spreekuurtje niet  maar ik ben er ook niet blij mee. Ik ben zeer verslavingsgevoelig als het gaat om suiker. Dus als dat op deze manier extra gevoed wordt ben ik daar niet blij mee nee. 

Frisdrank1972 schreef op 03-12-2025 om 12:45:

[..]

Het racisme tegen mensen met een donkere huidskleur bestaat nog steeds en dat kwam voort uit de slavernij. Wij wonen in een samenleving waar mensen met een andere huidskleur structureel nog steeds worden gediscrimineerd. Zwarte scholen zijn nog steeds een begrip. Donkere kinderen worden lager ingeschat als het gaat om vervolgadvies voor de middelbare school. Veel blanke ouders zouden willen dat hun kind gaat trouwen met een partner met dezelfde huidskleur. Ik denk dat zolang racisme geen issue meer is in dit land dat wij ons afkunnen vragen of Keti Koti nog nut heeft. Maar daar zijn wij nog lang niet.

van wat ik me kan herinneren was keti koti nooit echt een ding.. het werd wel groots  gevierd in het oosterpark in Amsterdam maar dat was het,
kwaku in bijlmer word wel groots gevierd tijdens de zomer maanden,
voor mij hoeft het geen nationale feestdag te worden want laten we eerlijk zijn nationale feestdagen stellen niks voor in NL de enige mensen die vrij zijn zijn ambtenaren en de poliklinieken zijn dicht

Jujubee schreef op 03-12-2025 om 09:49:

[..]

Huh? Wat moet je hier nou met Thanksgiving? Dat is een Amerikaanse feestdag dat gaat over de samenwerking tussen de kolonisten en de native Americans. Wat moet je daar hier nou mee? Vieren die mensen ook Independence day op 4 juli? Halloween is van oorsprong gewoon een Keltisch feest dat uit het UK komt, niet Amerika. Het is wel overgewaaid naar Amerika met de migranten. Hier Thanksgiving gaan vieren als je geen Amerikaan bent vind ik echt wel een beetje, apart.

mijn nicht viert het wel, maar  zij heeft heel lang in de states gewoond en haar kinderen zijn er geboren, en een oud-collega viert het ook met zijn partner, broer en schoonzus maar die is ook van geboorte Amerikaan.

Rogue schreef op 03-12-2025 om 18:35:

[..]

[..]

mijn nicht viert het wel, maar zij heeft heel lang in de states gewoond en haar kinderen zijn er geboren, en een oud-collega viert het ook met zijn partner, broer en schoonzus maar die is ook van geboorte Amerikaan.

In Australië en Canada werd ook nog heel lang Koninginnedag gevierd door alle emigranten

Ik kijk bijna nooit tv maar ben nu in 'Op weg naar liefde' terecht gekomen en ik vind alles hieraan raar; de opzet van het programma, de megacreepy mannen, de vrouwen die volslagen idioten 'nog een kans willen geven', al dat gezever over energie en gevoelens. Oh, en dat voortdurende ge-emmer over 'van life' en 'off grid'. Holy fuck, is dit wat daten anno 2025 is? Want geef mijn portie maar aan fikkie dan.

Nehalennia schreef op 03-12-2025 om 21:25:

Ik kijk bijna nooit tv maar ben nu in 'Op weg naar liefde' terecht gekomen en ik vind alles hieraan raar; de opzet van het programma, de megacreepy mannen, de vrouwen die volslagen idioten 'nog een kans willen geven', al dat gezever over energie en gevoelens. Oh, en dat voortdurende ge-emmer over 'van life' en 'off grid'. Holy fuck, is dit wat daten anno 2025 is? Want geef mijn portie maar aan fikkie dan.

Ja echt hé, zulke vreemde zeveraars die mannen.

Nehalennia schreef op 03-12-2025 om 21:25:

Ik heb het nog nooit gezien maar heb nu al gegeten en gedronken. Snap precies wat je bedoelt. Ik heb dat met programma's als de bondgenoten, de verraders e.d. Altijd gezeik over wie hypocriet is en je moet het midden in mijn gezicht zeggen. En dat gezever over bondjes. Zo erg.

nlies schreef op 03-12-2025 om 21:00:

[..]

In Australië en Canada werd ook nog heel lang Koninginnedag gevierd door alle emigranten

ik heb het zelfs een keer in Turkije meegemaakt   

amarna schreef op 03-12-2025 om 17:04:

[..]

Inderdaad. Eerst 4 hoog naar boven slepen en na nieuwjaar 4 hoog naar beneden. Door het hele huis en in het trappenhuis naalden opvegen.

Ik kan mij nog goed herinneren, ik was toen een jaar of 8/9. Wij woonden in Amsterdam op drie hoog en mij pa had het plan om die kerstboom uit het raam te gooien zodat het hele trappenhuis niet onder de naalden kwam zitten. Hij had mij naar beneden gestuurd om te zorgen dat er niemand aan kwam lopen. 

De kerstboom landde precies op het kruis en er zat geen naald meer aan. Toen pa de kerstboom optilde was er een kruis op de stoep met daar omheen alle naalden. Grappig dat mij dat nu weer te binnen schiet 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.