Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
madee
03-12-2025 om 09:20
Duufje schreef op 03-12-2025 om 08:26:
[..]
Dat kon je nog wel eens verbazen. Als dat een belangrijk argument is voor de kunstboom, is het wel de moeite waard je daarin te verdiepen.
Ik heb dat inderdaad ook begrepen, een kunstboom is pas minder slecht voor het milieu als je hem 20+ (25+?) jaar houdt. De meesten houden dat niet vol. Het is een onderzoek van jaren geleden dat gepubliceerd werd. Sindsdien zonder scrupules gewoon doorgegaan met echte bomen.
Een echte gaat weer terug de gft in of je plant hem weer terug in je tuin, een nepperd wordt gemaakt van ik-weet-niet-wat aan kunstmatig, onnatuurlijk materiaal.
Meesje
03-12-2025 om 09:22
[..]
Dat kon je nog wel eens verbazen. Als dat een belangrijk argument is voor de kunstboom, is het wel de moeite waard je daarin te verdiepen.
Ik heb mijn boom in januari 14 jaar. Dus dat is inmiddels wel prima voor het milieu. Hij is ook nog gewoon goed, dus zou me niet verbazen als die nog eens 10 jaar mee gaat. Uiteindelijk is hij al een paar jaar goedkoper dan een 'echte'. Maar het gemak was destijds eerlijk gezegd mijn hoofdreden. Kon toen niet voor de deur parkeren, woonde 3 hoog achter in mijn eentje, dus vond dit ding in en uit de berging slepen praktischer.
Jujubee
03-12-2025 om 09:49
amarna schreef op 02-12-2025 om 10:43:
[..]
Inderdaad! Er wordt beweerd dat het door de islamisering komt maar ik denk ook dat de veramerikanisering de grootste oorzaak is! Ik hoorde zelfs al 100% Nederlanders beweren dat ze Thanksgiving vieren !
Huh? Wat moet je hier nou met Thanksgiving? Dat is een Amerikaanse feestdag dat gaat over de samenwerking tussen de kolonisten en de native Americans. Wat moet je daar hier nou mee? Vieren die mensen ook Independence day op 4 juli? Halloween is van oorsprong gewoon een Keltisch feest dat uit het UK komt, niet Amerika. Het is wel overgewaaid naar Amerika met de migranten. Hier Thanksgiving gaan vieren als je geen Amerikaan bent vind ik echt wel een beetje, apart.
Frisdrank1972
03-12-2025 om 10:03
Jujubee schreef op 03-12-2025 om 09:49:
[..]
Huh? Wat moet je hier nou met Thanksgiving? Dat is een Amerikaanse feestdag dat gaat over de samenwerking tussen de kolonisten en de native Americans. Wat moet je daar hier nou mee? Vieren die mensen ook Independence day op 4 juli? Halloween is van oorsprong gewoon een Keltisch feest dat uit het UK komt, niet Amerika. Het is wel overgewaaid naar Amerika met de migranten. Hier Thanksgiving gaan vieren als je geen Amerikaan bent vind ik echt wel een beetje, apart.
Het verbaasd mij nog dat 4th July niet meer geïntegreerd is in Nederland. Want dan steken al die Amerikanen vuurwerk af. Ik had echt wel gedacht dat al die vuurwerkgekkies hier die dag gaan gebruiken om midden in de zomer ook vuurwerk af te steken.
Herfstappeltaart
03-12-2025 om 11:29
[..]
Nou ja, te laat, want nu hebben we hem al. Ik ben ook niet van plan de rest van mijn leven nog een andere of echte aan te schaffen.
lientje69
03-12-2025 om 11:40
Broadway schreef op 02-12-2025 om 09:43:
[..]
weet je het merk of iets waarmee ik kan zoeken nog?
Triumph tree. Heeft heel veel keuze in echt lijkende nepperds.
Thora
03-12-2025 om 11:42
Jujubee schreef op 03-12-2025 om 09:49:
[..]
Het officiële feest heet Samhain en op die dag is de lijn tussen het dodenrijk en de levenden het dunst. De doden worden op die dag geëerd door bijvoorbeeld een extra bord bij te zetten aan tafel. Halloween is de veramerikaansde versie. Het verkleden is ontstaan omdat mensen zich maskerden zodat de doden ze niet zouden herkennen en niet meer weggaan.
lientje69
03-12-2025 om 11:45
[..]
Wij hebben onze eerste nepbont toen nog voor 250 gulden gekocht en er 25 jaar mee gedaan. Nu sinds afgelopen haar een tweede en deze was 100 euro. Als deze weer een jaar of 20 meegaat heb ik toch 45 omgekapte bomen , en 45 keer transport naar tuincentrum, transport naar huis en versnipperen ( dat gaat hier met een trekker en versnipperaar op diesel ) uitgespaard. Ik vind dat best een goed argument hoor.
Jujubee
03-12-2025 om 11:55
Thora schreef op 03-12-2025 om 11:42:
[..]
Het officiële feest heet Samhain en op die dag is de lijn tussen het dodenrijk en de levenden het dunst. De doden worden op die dag geëerd door bijvoorbeeld een extra bord bij te zetten aan tafel. Halloween is de veramerikaansde versie. Het verkleden is ontstaan omdat mensen zich maskerden zodat de doden ze niet zouden herkennen en niet meer weggaan.
Weet ik. Ook wel All Hallows Eve genoemd.
Zouden de Amerikanen het niet gewoon van de zuiderburen afgepakt hebben? 1 november is El dia de los Muertos. De dag van de doden in Mexico. Amerika heeft weinig eigen tradities natuurlijk, het is allemaal import qua cultuur. In Engeland vieren ze Halloween gewoon net zoals in Amerika, met snoep ophalen langs de deuren en verkleed gaan. Toen ik daar woonde vond ik het wel grappig om te zien. Maar eigenlijk is het inderdaad gewoon Samhain.
MMcGonagall
03-12-2025 om 11:58
Ik wissel af. Een echte boom is mooier maar zoveel gedoe. In het tuincentrum zien ze er altijd kleiner uit, dus dan denk je dat het wel past. Na een rit met open kofferbak en piepje dat niet uit kan, kom je er in je huiskamer dat de takken best ver uitwaaieren als je het condoom open snijdt. Staat er weer drie weken een gevaarte met een doorsnee van 2,5 m in de 4 meter brede huiskamer, waardoor je over de eettafel naar de servieskast moet klimmen. Na alle festiviteiten die boom weer door je huis naar buiten slepen, zooi overal.
Gelukkig hebben wij zoveel fleurige kerstversiering dat een kunstboom er ook gewoon leuk uitziet.
Jujubee
03-12-2025 om 11:58
Frisdrank1972 schreef op 03-12-2025 om 10:03:
[..]
Het verbaasd mij nog dat 4th July niet meer geïntegreerd is in Nederland. Want dan steken al die Amerikanen vuurwerk af. Ik had echt wel gedacht dat al die vuurwerkgekkies hier die dag gaan gebruiken om midden in de zomer ook vuurwerk af te steken.
Haha, dat zou helemaal dom zijn, als we dat hier gaan vieren. De onafhankelijksheidsdag van de Amerikanen. Iets wat dus puur nationalistisch is voor ze. Wij zijn toen toch niet onafhankelijk van de Engelsen geworden? Dat zou echt debiel zijn. Gaan de Amerikanen ook 5 mei vieren dan? Wat een gelul.
Je gaat als land aan de overkant van de oceaan toch geen 4 july vieren? Maar zoals je zegt, zou zomaar kunnen dat we dat ooit nog wel gaan doen. Wat wel raar is, want zat Nederlanders die niet zo'n fan meer van Amerika zijn nu Trumpie er weer zit. Amerika staat bij velen op de zwarte lijst momenteel.
Tango
03-12-2025 om 12:13
Amerikaanse feestdagen heb ik echt niets mee. Dus doe niet aan Halloween, Valentijnsdag etc. Dochter wel hoor, die koopt altijd iets voor haar vriend op Valentijnsdag en andersom. Of ze gaan uit eten ofzo. Wij vieren eigenlijk allen Pasen, Sinterklaas en Kerst. En Koningsdag en 5 mei een beetje. Kerstboom (een neppe) komt er ook nog steeds pas in als Sinterklaas voorbij is. En gaat weg het eerste weekend na nieuwjaarsdag, want op een ander moment heb ik er geen tijd voor meestal 
Naar mijn idee is ook een paar jaar terug ineens Keti Koti in de aandacht gekomen. Kende ik ook totaal niet. Prima natuurlijk om aandacht te hebben voor slavernij, maar ik vind al die excuses etc. achteraf eigenlijk ook raar. De mensen van nu hebben daar toch niets meer mee te maken?
Frisdrank1972
03-12-2025 om 12:45
Tango schreef op 03-12-2025 om 12:13:
Amerikaanse feestdagen heb ik echt niets mee. Dus doe niet aan Halloween, Valentijnsdag etc. Dochter wel hoor, die koopt altijd iets voor haar vriend op Valentijnsdag en andersom. Of ze gaan uit eten ofzo. Wij vieren eigenlijk allen Pasen, Sinterklaas en Kerst. En Koningsdag en 5 mei een beetje. Kerstboom (een neppe) komt er ook nog steeds pas in als Sinterklaas voorbij is. En gaat weg het eerste weekend na nieuwjaarsdag, want op een ander moment heb ik er geen tijd voor meestal
Naar mijn idee is ook een paar jaar terug ineens Keti Koti in de aandacht gekomen. Kende ik ook totaal niet. Prima natuurlijk om aandacht te hebben voor slavernij, maar ik vind al die excuses etc. achteraf eigenlijk ook raar. De mensen van nu hebben daar toch niets meer mee te maken?
Het racisme tegen mensen met een donkere huidskleur bestaat nog steeds en dat kwam voort uit de slavernij. Wij wonen in een samenleving waar mensen met een andere huidskleur structureel nog steeds worden gediscrimineerd. Zwarte scholen zijn nog steeds een begrip. Donkere kinderen worden lager ingeschat als het gaat om vervolgadvies voor de middelbare school. Veel blanke ouders zouden willen dat hun kind gaat trouwen met een partner met dezelfde huidskleur. Ik denk dat zolang racisme geen issue meer is in dit land dat wij ons afkunnen vragen of Keti Koti nog nut heeft. Maar daar zijn wij nog lang niet.
Duufje
03-12-2025 om 13:52
lientje69 schreef op 03-12-2025 om 11:45:
[..]
Wij hebben onze eerste nepbont toen nog voor 250 gulden gekocht en er 25 jaar mee gedaan. Nu sinds afgelopen haar een tweede en deze was 100 euro. Als deze weer een jaar of 20 meegaat heb ik toch 45 omgekapte bomen , en 45 keer transport naar tuincentrum, transport naar huis en versnipperen ( dat gaat hier met een trekker en versnipperaar op diesel ) uitgespaard. Ik vind dat best een goed argument hoor.
kan ook een goed argument zijn, ik zeg ook niet dat dat perse niet zo is.
Maar het is niet zo rechttoe rechtaan als veel mensen denken. Kunstbomen veroorzaken in de productie, het transport en afvalverwerking veel meer milieuoverlast dan menigeen vermoedt. Terwijl een echte, specifiek voor Kerst gekweekte boom die ook nog eens op de juiste manier recycled wordt (dat is niet altijd zo natuurlijk) juist veel minder milieubelastend is dan menigeen denkt.
Maar om heel eerlijk te zijn is duurzaamheid bij het kiezen voor een kerstboom voor mij helemaal geen argument, ik vind een echte gewoon mooier en leuker ![]()
Broadway
03-12-2025 om 13:58
Frisdrank1972 schreef op 03-12-2025 om 12:45:
[..]
Het racisme tegen mensen met een donkere huidskleur bestaat nog steeds en dat kwam voort uit de slavernij. Wij wonen in een samenleving waar mensen met een andere huidskleur structureel nog steeds worden gediscrimineerd. Zwarte scholen zijn nog steeds een begrip. Donkere kinderen worden lager ingeschat als het gaat om vervolgadvies voor de middelbare school. Veel blanke ouders zouden willen dat hun kind gaat trouwen met een partner met dezelfde huidskleur. Ik denk dat zolang racisme geen issue meer is in dit land dat wij ons afkunnen vragen of Keti Koti nog nut heeft. Maar daar zijn wij nog lang niet.
heb je goed gelezen? want volgens mij vindt degene waarop je reageert helemaal niet dat keti koti niet gevierd zou moeten worden? ik denk dat je het niet helemaal goed gelezen hebt en vervolgens je hele verhaal getypt hebt, maar ik denk niet dat het nodig was