Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

afrodite05 schreef op 16-11-2025 om 08:49:

[..]

Daarom neem ik bij afgeschermde of voor mij onbekende nummers altijd op met "Hallo?" ipv mijn naam. Als ik dan een bandje of een lange stilte hoor, hang ik meteen op. En is het wel echt iemand (ziekenhuis, iemand anders van wie ik het nummer niet direct herkende), dan noem ik alsnog mijn naam.

Hier hetzelfde.

Ik neem sowieso geen nummers op die ik niet ken. Anonieme nummers ook niet. Laat maar een bericht achter als het echt belangrijk is. Dat is het dus zelden. Of dan sturen ze een mailtje, ook prima.Maar ik neem niet meer op als ik je niet ken, zijn altijd oplichters in mijn ervaring. Of je krijgt zo'n bandje. De deur doe ik ook niet open als ik niemand verwacht. Of het nou overdag is of in de avond. Iedereen die me kent weet dat ik niet van onverwacht bezoek houd dus die bellen of appen vooraf. 
Het is bijna altijd zo'n energieverkoper of een Jehova getuige. 

Broodjebrie schreef op 16-11-2025 om 08:57:

[..]

Hier hetzelfde.

Hier ook, al neem ik vaak niet op. Huisarts oid spreekt wel een boodschap in.

afrodite05 schreef op 16-11-2025 om 08:49:

[..]

Daarom neem ik bij afgeschermde of voor mij onbekende nummers altijd op met "Hallo?" ipv mijn naam. Als ik dan een bandje of een lange stilte hoor, hang ik meteen op. En is het wel echt iemand (ziekenhuis, iemand anders van wie ik het nummer niet direct herkende), dan noem ik alsnog mijn naam.

Dat doe ik precies zo. 

Schoondochter schreef op 16-11-2025 om 08:17:

[..]

Ik denk ook dat het wel meevalt. Kijk, reageer jij op een appje dan hebben ze inderdaad meer aan jouw telefoonnummer door je profielfoto en door statusupdates e.d. die dan ingezien kunnen worden. Maar mijn telefoonnummer is in gebruik. Dat weten ze door mijn telefoonnummer te bellen, want mijn telefoon gaat dan over. Ik geef dus geen extra informatie weg door op te nemen. Wel kan ik verkeerde dingen gaan zeggen, dus terugpraten is niet verstandig. Maar hoor ik een bandje of iemand die in een andere taal gaat praten dan hang ik toch direct op.

Ze gebruiken autodialers, die willekeurige nummers intoetsen. Alleen als je opneemt, gaat je nummer op de lijst en ben je de pineut.

Ik verzin dit echt niet, hoor.. ik heb het zelf meegemaakt en meerdere anderen in mijn omgeving ook.

Tja, ik stam uit de tijd dat iedereen anoniem belde,  dus daar heb ik niet zo'n moeite mee.  Inderdaad opnemen met hallo en ophangen, wat kan je gebeuren. Een niet-anoniem nummer neem ik niet op als ik geen zin of tijd heb, als het belangrijk is sturen ze er maar een appje achteraan.  

Ik heb iemand die appjes stuurt met: hey. Volgend appje er direct achteraan: hoe is het? En vervolgens wachten tot je daarop antwoord en dan beginnen met waar het echt om gaat. Jammer voor je, maar daar reageer ik niet direct op als ik iets anders aan het doen ben en daarna vergeet ik het,  vraag gewoon wat je wil weten.  Sowieso acht appjes achter elkaar met een of twee zinnen om een verhaal te vertellen,  zo raar! Stuur gewoon één bericht,  da's minder werk en minder irritant.  

Wieder schreef op 16-11-2025 om 11:16:

Tja, ik stam uit de tijd dat iedereen anoniem belde, dus daar heb ik niet zo'n moeite mee. Inderdaad opnemen met hallo en ophangen, wat kan je gebeuren. Een niet-anoniem nummer neem ik niet op als ik geen zin of tijd heb, als het belangrijk is sturen ze er maar een appje achteraan.

Ik heb iemand die appjes stuurt met: hey. Volgend appje er direct achteraan: hoe is het? En vervolgens wachten tot je daarop antwoord en dan beginnen met waar het echt om gaat. Jammer voor je, maar daar reageer ik niet direct op als ik iets anders aan het doen ben en daarna vergeet ik het, vraag gewoon wat je wil weten. Sowieso acht appjes achter elkaar met een of twee zinnen om een verhaal te vertellen, zo raar! Stuur gewoon één bericht, da's minder werk en minder irritant.

Wat is er mis met hoi hoe is het?

Vraag gewoon wat je wil weten zeg je, dat is toch gewoon dat je vraagt hoe is het?

Peaches schreef op 16-11-2025 om 11:13:

[..]

Ze gebruiken autodialers, die willekeurige nummers intoetsen. Alleen als je opneemt, gaat je nummer op de lijst en ben je de pineut.

Ik verzin dit echt niet, hoor.. ik heb het zelf meegemaakt en meerdere anderen in mijn omgeving ook.

Ik geloof echt dat je het niet verzint, maar dan zou ik toch inmiddels verschrikkelijk vaak gebeld moeten worden? Ik neem namelijk altijd op als ik kan, ook al is het anoniem. De enige die ik laat gaan zijn telefoonnummers uit andere landen waar ik niets mee te maken heb. Maar ik word helemaal niet vaak gebeld, ben nooit slachtoffer van phishing (behalve bij het bevolkingsonderzoek dan....) en krijg ook nooit rare appjes ofzo. Dus wat is dan het effect van op een lijst staan?

Peaches schreef op 16-11-2025 om 11:13:

[..]

Zie ook mijn berichtje op pagina 205 van dit topic, op 15-11 om 20.01 uur. Ik ben het helemaal met je eens, ik weet inmiddels ook dat het zo werkt. 

Het is naïef om te denken dat er niks ergs kan gebeuren. Daarbij moet je extra alert zijn als je slachtoffer bent van een datalek. Je denkt misschien “ ach, wie boeit het dat ik naar de tandarts ben geweest” maar daar gaat het ze niet om. Ze willen je nummer, je mailadres, je naam en willen je geld of vertrouwen aftroggelen.

Met een chronisch ernstig ziek kind die in het streekziekenhuis en universitair ziekenhuis onder behandeling is heb ik helaas niet de luxe niet op te nemen als er onbekend wordt gebeld. Ik neem dus altijd op bij onbekend. En als t dan een bandje oid is hang ik op. En ja dan weten ze dat het een werkend nummer is en bellen ze vaker. Heel kit als je belangrijke ziekenhuistelefoontjes verwacht. Eikels. 

Ik neem anonieme nummers wel op. Met beide ouders in slechte gezondheid, wil ik geen eventueel ziekenhuisoproepje missen. En toen 10 jaar geleden mijn man in de ambulance lag, was ik ook blij dat ik opnam (het is goed afgelopen gelukkig).
Onbekende nummers neem ik niet op, daar is de voicemail voor.
Deur doe ik meestal wel open, met tegenzin. Onverwachts bezoek is het nooit, want men weet dat ze me dat niet aan moeten doen. Ik moet nog eens zo'n 'geen verkoop aan de deur'-sticker regelen. Dat zal alweer wat schelen. Maar hier is het ook vaak de buurman, soms met een vraag, soms met een bordje eten. Goede burenrelatie is ook belangrijk, dus ik doe open.

mosterd
kerst schreef op 16-11-2025 om 12:37:

[..]

Dat telefoonnummer blokkeren een optie?

het hele probleem is toch dat ze anoniem bellen? 

Meesje schreef op 16-11-2025 om 12:42:

[..]

het hele probleem is toch dat ze anoniem bellen?

Sorry, ik ben blijkbaar nog niet helemaal wakker 😉

kerst schreef op 16-11-2025 om 12:37:

[..]

Dat telefoonnummer blokkeren een optie?

Dan bellen ze je wel met een nieuw nummer.

Waarom belt het ziekenhuis trouwens anoniem? Vind ik al langer raar hoor, het is niet dat ze een geheim nummer hebben ofzo

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.