Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
SuzyQFive
28-08-2025 om 04:22
Ginevra schreef op 26-08-2025 om 16:22:
[..]
De correctoren hadden een aantal taalfouten aangestreept. Na een x-aantal fouten kreeg je puntenaftrek. En toen x-aantal fouten bereikt was, waren de correctoren gestopt met aanstrepen van de fouten die daarna nog kwamen.
Nu bleek dat een paar van de aangestreepte taalfouten bij nader inzien toch niet fout waren. De correctoren zeiden "ja maar daarna kwamen nog meer fouten, dus als die eerste fouten niet fout waren moet hij toch puntenaftrek krijgen vanwege de fouten die daarna nog kwamen". Maar dat mocht van de rechter niet.
Naar de letter van de wet zal dat kloppen, je mag niet alsnog de niet-aangestreepte-fouten meerekenen. Maar naar de geest van de wet is het natuurlijk raar. De fouten warn er wel, alleen ze mochten niet meer meegerekend worden.
En dat, dames en heren, is waarom het corrigeren van toetsen en het afnemen van examens zo enorm bureaucratisch en geformaliseerd is geworden en zoveel tijd kost. Elke maas in de wet wordt benut. Die correctoren zullen voortaan zorgen dat élke komma aangestreept wordt ook als je allang over de grens van puntenaftrek heen bent.
Edit: mijn reactie was mosterd
SuzyQFive
28-08-2025 om 04:38
Over boeken gesproken: Ik vind het raar dat uitgevers nog steeds niet in staat zijn om de schoolboeken op tijd klaar te hebben voor het nieuwe schooljaar. Mijn mentorklasje heeft maar voor drie vakken de schoolboeken. De andere vier vakken met boeken worden nageleverd.
En ik vind die wegwerpschoolboeken ook belachelijk. Ze zijn bijna net zo duur als een niet-flexmethode. Vijf jaar kan een schoolboek prima meegaan en de actualiteit kan je als docent prima zelf inbrengen. Een boek is tenslotte een hulpmiddel voor je lessen.
madee
28-08-2025 om 07:39
Qua schoolboeken zijn dit jaar de werkboeken thuisbezorgd en de ‘kaftboeken’ door school meegegeven toen ze de introductiedagen hadden. Vorig jaar moest er nog 1 boek worden nageleverd, die kreeg zoonlief uiteindelijk in mei jl…hij heeft het hele jaar geloof ik met fotokopieën van de docent gewerkt.
Rogue
28-08-2025 om 07:45
Groentetuin schreef op 27-08-2025 om 18:44:
ik vind het raar dat iedereen 2e hands kleding kopen zo duurzaam vindt.
Mensen kopen iets raken er op uitgekeken verkopen het op bv Vinted of marktplaats
Dan moet het weggebracht naar een postkantoor oid (vaak met de auto)
Dan moet het naar de plaats van bestemming (weer een auto) en soms wordt iets een 3 e keer verkocht , gaat de hele riedel weer van voor af aan.
En mensen zijn trots: 2e hands dus duurzaam!
Ik vind :je koopt iets dat je mooi vind en draagt dat tot het op is
Bij mij zijn kleren eerst netjes, dan daags en tenslotte voor werkzaamheden (tuin, klus etc)
Ik gooi t in de kleding container als t echt op is
Daar kunnen enkel poetsdoeken van gemaakt
Ook kleding in een kringloop waarom? In mijn ogen breng je daar enkel kleding heen bij een sterfgeval
Hoe ik het doe is natuurlijk niet representatief, maar 2e hands kleding duurzaam? Hou jezelf voor de gek
Hear hear
bij mij in de buurt is er één weg-geef-winkel.
Alles wat je niet meer wilt, mag je brengen wel in goede staat natuurlijk.
Mijn opa is de laatste tijd aan het opruimen waardoor ik veel spullen krijg waar ik niks mee heb dus breng alles naar de weg-geef, ook kleding waar ik op uitgekeken of miskopen.
gun mijn spullen graag een 2de leven.
vroeger gingen kleding ook rond in de familie, ik had kleding wat zowel mijn nichtjes als zussen hadden gedragen.
Mijn tantes houden regelmatig inzameling acties binnen de familie en sturen dan goederen/oudezomerkleding op naar familie in het buitenland.
Broodjebrie
28-08-2025 om 08:02
SuzyQFive schreef op 28-08-2025 om 04:19:
[..]
Een van mijn dochters ook altijd in de vakantie. Vond ik altijd zo stom. De vakantie in het VO is al een week korter dan voorheen, moeten ze ook nog boeken halen. Wij, beide docenten VO, vonden het nooit nodig onze vakantieplanning erop aan te passen. En dat was ook prima. Dan kreeg ze haar boeken op de eerste dag. Sinds dit jaar gewoon in de introductie ophalen.
Woon je niet op een grens van vakantiespreidingsgebieden?
Ik denk dat het ook verschillende per school is. Ik weet eigenlijk niet meer of wij destijds eerder in de vakantie onze boeken moesten halen..
Nee ik woon niet op een grens daarvan.
Groentetuin
28-08-2025 om 12:10
Dees! schreef op 27-08-2025 om 22:20:
[..]
Waarom dat dan? Wat is er mis met kleding van de kringloop?
Er is niks mis met kleding van de kringloop maar waarom kan iemand niet zijn eigen kleding afdragen.
En dat mensen zeggen t zit niet zo lekker: koop niet online maar gewoon in de winkelstraat
Dan pas je en weet je hoe t zit en staat
Hoeven er ook geen extra auto s voor te rijden
Auwereel
28-08-2025 om 12:12
Groentetuin schreef op 28-08-2025 om 12:10:
[..]
Er is niks mis met kleding van de kringloop maar waarom kan iemand niet zijn eigen kleding afdragen.
En dat mensen zeggen t zit niet zo lekker: koop niet online maar gewoon in de winkelstraat
Maar als je eigen kleding is afgedragen, en je wilt iets anders, waarom kan je dan niet naar de kringloop om het te vervangen?
Bakblik
28-08-2025 om 12:19
[..]
En dan nog. Ik ben 3 jaar geleden aan mijn buik geopereerd, ik was in de overgang alles veranderde aan mijn lijf. Minder borstomvang, minder taille, littekenweefsel in de buik, die broek die ik voor de operatie leuk vond en goed zat heb ik nooit meer aan gekund. En ook tops die met minder tiet toch minder mooi zitten. Met die kleding heb ik een ander blij gemaakt en wat mijn vriendinnen niet wilden is naar de kringloop gegaan. En ik zal echt de enige niet zijn met zo'n verhaal.
Dan ben ik blij dat een ander er nog blij mee is.
Herfstappeltaart
28-08-2025 om 12:40
[..]
Nou ik wens je veel succes bij ons in de winkelstraten. Er is nooit iets leuks te koop. Of de maat is er niet of de kleuren zijn het niet, of de modellen zijn het niet. Dan wordt er gezegd: "we kunnen het wel voor u bestellen mevrouw"....ja, dat kan ik dus zelf ook.
Naminokurashi
28-08-2025 om 12:44
De enige kledingzaken in mijn gemeente hebben alleen kleding tot maat 40, misschien 42, maar dan houd het op. Ik heb maat 52/54
Dus ik moet wel online bestellen.
amarna
28-08-2025 om 16:04
Naminokurashi schreef op 28-08-2025 om 12:44:
De enige kledingzaken in mijn gemeente hebben alleen kleding tot maat 40, misschien 42, maar dan houd het op. Ik heb maat 52/54
Dus ik moet wel online bestellen.
Ik heb maat 46/48 en die maat is goed te vinden. Maar ben op zoek naar een blouse die over de heupen valt. Heb er vanochtend wel 15 gepast maar veel te kort en te wijd in de taille. Ook bij Ulla Popken en Paprika waar ik normaliter wel slaag. Ik ben 1.75 m. Nooit een probleem geweest om kleding te vinden.
Brachiosaurus
28-08-2025 om 16:30
Mijn dochters vinden 2e hands kleding echt helemaal prima, we gaan regelmatig kijken bij de kringloop en kopen dan ook echt alleen wat er nog netjes uitziet en ook echt nodig is.Zij kunnen hun kleding meestal niet dragen tot het kapot is, dan past het niet meer. Voor mijzelf kan ik er echt niet slagen, mijn maat was er nooit, of het was niet mijn smaak. Ik draag mijn kleding echt tot het uit elkaar valt, eerst voor dagelijks gebruik dan wordt het klus kleding of pyjama.
FaithfulDuck87
28-08-2025 om 16:49
nou ik koop gewoon nieuwe kleding en als ik het niet meer leuk vindt of mooi vindt gaat het weg. Meestal naar 2e handskledingwinkel of op Vinted. Jammer dat sommigen ook daar weer een probleem mee hebben. Je kunt het nooit goed doen, schijnbaar. Niet meer kleding kopen, dan gaan de winkels dicht, en wordt er weer gezeurd dat de winkels verdwijnen in de stad of dorp. Ook weer niet goed.
kerst
28-08-2025 om 17:04
Ik kan ook niet altijd slagen bij de fysieke winkels in de stad. Er is alleen nog M @S, Miss Etam, Paprika en beetje grote maten collectie van C @ A geloof ik.
En ik wil alleen kleding met minstens 50 % katoen of andere natuurlijk materiaal.
Dus ik moet wel online bestellen. Koop ook wel regelmatig kleding via Vinted. Maar koop alleen kleding als ik het nodig heb. En dat is niet vaak.Sinds ik maat 50 heb, vind ik kleren kopen helemaal niet leuk meer .
Yumi
28-08-2025 om 18:17
Auwereel schreef op 28-08-2025 om 12:12:
[..]
Maar als je eigen kleding is afgedragen, en je wilt iets anders, waarom kan je dan niet naar de kringloop om het te vervangen?
Omdat de kleding mijn smaak niet is, of dat er toch iets mis mee is. Bovendien koop ik kleding van goed kwaliteit die (bijna) niet af te dragen is. Ik het leuk vind om mooie kleding te dragen en het fijn vind om iets nieuws te hebben.