Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Grindelwald schreef op 27-08-2025 om 16:27:

Je ziet het ook in de natuur. Eten en drinken wordt mee genomen en vervolgens achter gelaten. Je neemt het vol mee. Waarom dan niet leeg terug.

Ik kan me daar zo aan ergeren, natuurgebied aan de waal heerlijk om er te wandelen. Aan het begin van het pad, kan je een zak voor je afval meenemen en er staan bakken om je vuil in te gooien. Maar nee daar hebben we geen zin in, vooral op het eerste stuk van de route waar de strandjes volop gebuikt worden door zonaanbidders is het een bende. 

Beterlaat2021! schreef op 27-08-2025 om 14:11:

Een kindje van een jaar of 6, met een zwarte ''onesie' aan, met een wit geraamte erop.

shopping?q=tbn:ANd9GcQacWmB1zxvWpCbHO5QHAI6EVW8IYK_m4GFjQH4A6dfrDM_GcGVt8WYYWCaqKlfK0M5LV8kzRlxr3YZA6nTBRkswcR7eIWP9nKDF9ECqkSAyJ4jsWrm4a3cQw

Hoe kóm je erop?

Mijn kleinzoon heeft er ook één hoor. Hij vind het reuze grappig om mij daarmee aan het 'schrikken' te maken en ik speel het spelletje lekker mee.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

27-08-2025 om 18:34

Beterlaat2021! schreef op 27-08-2025 om 14:11:

Een kindje van een jaar of 6, met een zwarte ''onesie' aan, met een wit geraamte erop.

shopping?q=tbn:ANd9GcQacWmB1zxvWpCbHO5QHAI6EVW8IYK_m4GFjQH4A6dfrDM_GcGVt8WYYWCaqKlfK0M5LV8kzRlxr3YZA6nTBRkswcR7eIWP9nKDF9ECqkSAyJ4jsWrm4a3cQw

Hoe kóm je erop?

wat is het probleem daarmee? Mehn, je mag ook helemaal niets meer hier, volgens sommigen. Wat een gezeik zeg.

ik vind het raar dat iedereen  2e hands kleding kopen zo duurzaam vindt.
Mensen kopen iets raken er op uitgekeken verkopen het op bv Vinted of marktplaats 
Dan moet het weggebracht naar een postkantoor oid (vaak met de auto)
Dan moet het naar de plaats van bestemming (weer een auto) en soms wordt iets een 3 e keer verkocht , gaat de hele riedel weer van voor af aan.
En mensen zijn trots: 2e hands  dus duurzaam!
Ik vind :je koopt iets dat je mooi vind en draagt dat tot het op is
Bij mij zijn kleren eerst netjes, dan daags en tenslotte voor werkzaamheden (tuin, klus etc) 
Ik gooi t in de kleding container als t echt op is
Daar kunnen enkel poetsdoeken van gemaakt
Ook kleding in een kringloop waarom?  In mijn ogen breng je daar enkel kleding heen bij een sterfgeval 
Hoe ik het doe is natuurlijk niet representatief, maar 2e hands kleding duurzaam? Hou jezelf voor de gek

Groentetuin schreef op 27-08-2025 om 18:44:

ik vind het raar dat iedereen 2e hands kleding kopen zo duurzaam vindt.
Mensen kopen iets raken er op uitgekeken verkopen het op bv Vinted of marktplaats
Dan moet het naar de plaats van bestemming (weer een auto) en soms wordt iets een 3 e keer verkocht , gaat de hele riedel weer van voor af aan.
En mensen zijn trots: 2e hands dus duurzaam!
Bij mij zijn kleren eerst netjes, dan daags en tenslotte voor werkzaamheden (tuin, klus etc)
Ook kleding in een kringloop waarom? In mijn ogen breng je daar enkel kleding heen bij een sterfgeval
Hoe ik het doe is natuurlijk niet representatief, maar 2e hands kleding duurzaam? Hou jezelf voor de gek

Dit is meer gehoorde kritiek op vooral Vinted: het geeft mensen een excuus om veel meer kleding te kopen, want na een paar keer dragen verkopen ze het gewoon en verdienen er weer aan. 

Ik vond dit artikel er nog over: https://www.nu.nl/economie/6349656/jouw-aankoop-op-vinted-houdt-de-fastfashionmotor-draaiende-zo-zit-dat.html

Schoondochter schreef op 27-08-2025 om 18:56:

[..]

Dit is meer gehoorde kritiek op vooral Vinted: het geeft mensen een excuus om veel meer kleding te kopen, want na een paar keer dragen verkopen ze het gewoon en verdienen er weer aan.

Ik vond dit artikel er nog over: https://www.nu.nl/economie/6349656/jouw-aankoop-op-vinted-houdt-de-fastfashionmotor-draaiende-zo-zit-dat.html

Leuk! Ik dacht echt dat ik alleen zo dacht

Ik draag mijn favoriete kleding ook tot het op is, maar helaas ben ik een ontzettende jojo qua gewicht, ik schiet heen en weer. Dus ik zal regelmatig iets anders moeten hebben, en dan gaat de kleding die te klein of te groot is geworden in de circulatietas of op Vinted. Ik vind mezelf wel degelijk duurzaam daarin. 

Ik heb (afgezien van ondergoed) misschien 5 nieuwe items per jaar, en dan nog wat gebruikte. 

Ik zeg dus ook niet dat het van iedereen slecht is hè, dat was niet de bedoeling van mijn bericht. Alleen het grootschalige kopen van kleding met het idee dat je het toch direct weer gaat verkopen (en dan ook nog wijsgemaakt worden door platforms als Vinted dat je duurzaam bezig bent), dat is wat er mis gaat.

Zelf heb ik het afgelopen jaar mijn hele garderobe ook moeten vervangen omdat ik veel was afgevallen. Wat moet dat moet, ik ga niet in xxl lopen als m (soms zelfs s, wooho) inmiddels past. 

Soms heb je gewoon iets verkeerd gekocht,  de broek staat mooi maar zit niet lekker.  Letterlijk, ik kon er wel in staan naar niet in zitten.  Dan ben ik blij dat iemand anders heen in de kringloop koopt. Dat vinted met al die pakketten vind ik ook niet zo duurzaam maar gewoon een kringloopwinkel, prima. Heb er met dochter al leuke dingen gescoord. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

27-08-2025 om 21:32

voor een 300 euro verkocht op Vinted, dan vind ik het toch zonde dat ik het gratis wegbreng naar een kringloop, die het voor nog meer dan ik op vinted wil verkopen. 

Sinds ze kleedgeld hebben, kopen mijn dochters veel meer in tweedehands winkels en op Vinted. Ze vinden die kleding ook mooier en doen er langer mee. Dat vind ik wel duurzaam. En als ze het niet meer dragen, zetten ze het op Vinted. Verkoopt het niet, dan gaat het naar de kledingbank.

Groentetuin schreef op 27-08-2025 om 18:44:

ik vind het raar dat iedereen 2e hands kleding kopen zo duurzaam vindt.
En mensen zijn trots: 2e hands dus duurzaam!
Ook kleding in een kringloop waarom? In mijn ogen breng je daar enkel kleding heen bij een sterfgeval

Waarom dat dan? Wat is er mis met kleding van de kringloop?

Kleding van de kringloopwinkel: in plaats dat je je eigen kleding afdraagt, draag je af was eerst andermans kleding was. Ik ga er heen op de fiets. Ik weet natuurlijk niet hoe het in de kringloopwinkel is gekomen, maar grote afstand zal het niet hebben afgelegd.

Edit: overigens heb ik een vreselijke hekel aan kleding kopen, dus doe het zo min mogelijk. Hopelijk zie ik er nog voldoende representatief uit... Ik haal mijn negatieve milieupunten wel ergens anders vandaan. 

Ik heb laatst mijn kledingkast opgeruimd, een aantal dingen zaten niet lekker, pasten niet meer bij mij, een paar miskopen, feestkleding die ik hooguit 1 of 2 keer heb gedragen. Al met al, was het aardig wat, aangezien ik er liever iemand blij mee maak, geef ik het weg. Dat doe ik door het naar een kringloopwinkel te brengen waarvan de opbrengst naar goede doelen gaat. Ze waren er erg blij mee, en ik ook omdat ik op deze manier kan bijdragen. 

Broodjebrie schreef op 26-08-2025 om 15:32:

[..]

Maar ik zag ze wel met grote rugtassen..

Toen ik naar de middelbare ging, moesten wij ze volgens mij ook zelf ophalen.

Een van mijn dochters ook altijd in de vakantie. Vond ik altijd zo stom. De vakantie in het VO is al een week korter dan voorheen, moeten ze ook nog boeken halen. Wij, beide docenten VO, vonden het nooit nodig onze vakantieplanning erop aan te passen. En dat was ook prima. Dan kreeg ze haar boeken op de eerste dag. Sinds dit jaar gewoon in de introductie ophalen.

Woon je niet op een grens van vakantiespreidingsgebieden?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.