Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
CharlieB
23-08-2025 om 14:56
Herfstappeltaart schreef op 23-08-2025 om 13:33:
Die 'groet'discussie is dezelfde als laatst over het binnenkomen in een wachtkamer. Ik vind het niet zo aardig om dan niks te zeggen, anderen vinden het vervelend als ik groet. Naja...het is ook nooit goed.
Ik denk dat dan het simpelste is om te doen wat jíj wil en tegelijkertijd te accepteren dat de ander dat ook doet. Dus als je graag groet: lekker blijven doen maar niet oordelen dat iemand onbeleefd is als een ander jou niet teruggroet. En als je niet graag groet: accepteren dat anderen dat wel doen zonder vervelende bedoelingen, maar je hoeft er verder niets mee als je dat niet wil.
Herfstappeltaart
23-08-2025 om 15:27
CharlieB schreef op 23-08-2025 om 14:56:
[..]
Ik denk dat dan het simpelste is om te doen wat jíj wil en tegelijkertijd te accepteren dat de ander dat ook doet. Dus als je graag groet: lekker blijven doen maar niet oordelen dat iemand onbeleefd is als een ander jou niet teruggroet. En als je niet graag groet: accepteren dat anderen dat wel doen zonder vervelende bedoelingen, maar je hoeft er verder niets mee als je dat niet wil.
Ach ja, misschien is dat inderdaad het beste.
FaithfulDuck87
23-08-2025 om 15:32
[..]
zoals met veel dingen. Niet iedereen is hetzelfde en verwacht niet dat iedereen het verkeerd bedoeld. Het forum staat er vol mee met zulke discussies, waarvan ik soms denk? Maak je niet druk, als jij het anders doet is het ook goed.
Auwereel
23-08-2025 om 17:10
Nou, als ik "fout" groet en iemand kijkt kwaad naar me, en ik nu lees hoe kwaad iemand kan worden omdat ik die persoon heb lastiggevallen met een groet, schrik ik wel. Eerder dacht ik, zo kijkt die persoon kennelijk, nu weet ik dat er echt boosheid en irritatie achter zit. Daar schrik ik van.
Net als in het geval dat iemand tegen me uitvaart omdat ik niet heb gegroet, daar word ik ook niet vrolijk van.
Nikki1973
23-08-2025 om 21:11
https://www.nu.nl/opmerkelijk/6366600/groenlandse-vrouw-moet-baby-uur-na-geboorte-afstaan-door-verboden-test.html
ik weet niet wat ik lees. Heel raar..
amarna
23-08-2025 om 21:16
[..]
Precies! Ik ben een groeter. In wereldstad Rotterdam. Niet uitgebreid, soms alleen een knikje of een glimlach. Ergert iemand zich daaraan dan is dat alleen hun ergernis. Ze hoeven echt niet van me te gaan houden
Schemerlampje
23-08-2025 om 21:21
Nikki1973 schreef op 23-08-2025 om 21:11:
https://www.nu.nl/opmerkelijk/6366600/groenlandse-vrouw-moet-baby-uur-na-geboorte-afstaan-door-verboden-test.html
Ik weet ook niet wat ik lees. Moet iedereen in Denamarken een test afleggen en als je zakt, raak je je kind kwijt? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
CharlieB
23-08-2025 om 21:25
Auwereel schreef op 23-08-2025 om 17:10:
Nou, als ik "fout" groet en iemand kijkt kwaad naar me, en ik nu lees hoe kwaad iemand kan worden omdat ik die persoon heb lastiggevallen met een groet, schrik ik wel. Eerder dacht ik, zo kijkt die persoon kennelijk, nu weet ik dat er echt boosheid en irritatie achter zit. Daar schrik ik van.
Net als in het geval dat iemand tegen me uitvaart omdat ik niet heb gegroet, daar word ik ook niet vrolijk van.
Nou dit valt wel mee toch? Er is één iemand die vrij sterk de wens heeft om niet begroet te worden maar ik zie niemand kwaad worden?
Veruit de meeste mensen die niet graag groeten vinden het niet meer dan 'onnodig' of 'vervelend om even uit je bubbel gehaald te worden'. Groet lekker als je dat wil en ga door met je leven als je niks terug krijgt.
En ja, ik kijk nou eenmaal zo.
Wieder
23-08-2025 om 21:30
Sorry, maar dat vind ik echt een hun-probleem. Kijk, ik snap echt wel wat hier door sommigen geschreven wordt, maar ik ga me niet vervelend voelen als ik gewoon vriendelijk ben en dat bevalt iemand niet. Je hoeft me niet terug te groeten, daar lig ik echt geen seconde wakker van, maar ik ben wel blij dat ik in een omgeving woon waar het heel normaal is om een glimlach, een knikje of een goeiedag te geven als de blikken kruisen. In het geval van tegenstanders van groeten hier snap ik dat dat weleens vervelend kan zijn, maar dan kijk je me maar gewoon niet aan. Ik tik niet op je schouder ofzo, om een knikje terug te eisen, maar ik weiger aan te nemen dat ik fout kan groeten.
Peaches
23-08-2025 om 22:06
Ja, ik kijk gewoon zo. En ik waardeer een groet wel, en groet ook terug als ik het snel genoeg door heb.
Dolfje
23-08-2025 om 22:12
Schemerlampje schreef op 23-08-2025 om 21:21:
[..]
Ik weet ook niet wat ik lees. Moet iedereen in Denamarken een test afleggen en als je zakt, raak je je kind kwijt? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
Ik ben ook helemaal in de war doordat artikel.
Dolfje
23-08-2025 om 22:17
Peaches schreef op 23-08-2025 om 22:06:
[..]
Ja, ik kijk gewoon zo. En ik waardeer een groet wel, en groet ook terug als ik het snel genoeg door heb.
Ik heb een ultiem resting bitch face en wordt echt ondanks dat heel vaak gegroet.
Nu werk ik op een publieke plaats dus kom veel bezoekers her en der tegen die mij wel herkennen maar omdat ik een paar honderd mensen per dag zie herken ik niet altijd iedereen. Dus ik heb wel een beetje het het gevoel van laat ik maar altijd terug groeten voordat er iemand mij asociaal vindt of zo. En er knikje of goedemorgen kost mij geen moeite.
ToetieToover
23-08-2025 om 23:07
Ik groet altijd bij het wandelen in de natuur met name, en mensen groeten doorgaans terug. Mijn Finse vriendlief dacht in het begin, toen wij elkaar nog maar pas kenden, dat ik al die mensen kende whahaha
duidelijk geen Finse gewoonte, groeten. Ook niet als je in een afgelegen bos eindelijk eens iemand tegenkomt!
duizel
24-08-2025 om 01:15
Ik groet, vindt het ook nuttig sinds ik iemand heb gesproken die vertelde zich minder eenzaam te voelen wanneer ze op een dag begroet wordt en een praatje aan de kassa heeft gehad. Nou dat hun ik mensen wel
duizel
24-08-2025 om 01:17
Nikki1973 schreef op 23-08-2025 om 21:11:
Huh? Er is dus een test in Denemarken die uitwijst of je ouder mag zijn. Die test wordt voor de geboorte van het kind afgenomen. Deze vrouw mag geen kind opvoeden omdat ze vroeger misbruikt is en daar (mogelijk) trauma door heeft???
Die test mag dan weer niet bij groenlanders afgenomen worden. Heel bijzonder dit.
Edit: chatgpt en google vertellen mij dat alleen ouders waar zorgen zijn deze test hoeven te doen. Ouders waar al signalen zijn dat het mis kan gaan