Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
absor
21-08-2025 om 18:04
gelukkig alle mannen in mijn omgeving allemaal te vertrouwen,opa’s, vader, broers, neven. Echt de meeste mannen deugen!! En er zijn helaas ook vrouwen die je niet kan vertrouwen
Bakblik
21-08-2025 om 19:46
Miepjecody schreef op 21-08-2025 om 17:57:
[..]
Mannen die je niet kent wantrouwen?
Dat is echt doorgeslagen
Ik ben misbruikt door mijn vader en broer
Maar er zijn echt heel veel normale mensen ook gelukkig
Misschien is wantrouwen en wat zware term maar ik vertrouw er niet op dat mannen altijd alleen maar goede bedoelingen hebben. De mannen met bijbedoelingen in hun vragen/opmerkingen zijn in mijn leven iets te talrijk aanwezig geweest.
BlairW
21-08-2025 om 20:10
Beterlaat2021! schreef op 21-08-2025 om 17:06:
Er worden nu extra camera's geplaatst langs het pad waar dat meisje vermoord is.
Beetje laat hè?
Als het kalf verdronken is....
Maar je kan moeilijk op elk pad waar nooit wat gebeurt een camera neerzetten natuurlijk.
kerst
21-08-2025 om 20:13
Die losse bankhoezen passen niet..
Eerst eentje van bankhoesdiscount die paste bijna perfect, totdat ik hem eens op 40 graden ging wassen. Gekrompen.
Nu eentje gekocht via bankhoezen.nl, dat is al helemaal geen aanrader. En het retourneren nogal omslachtig. Moest eerst retourformulier mailen en ook nog hetzelfde formulier bij pakket indoen. En dan ook nog verplicht aangetekend verzenden....Bestel er niks meer.
Broadway
22-08-2025 om 10:36
Ginevra schreef op 21-08-2025 om 16:01:
Iets anders wat ik raar vind: naar aanleiding van de aanvallen op vrouwen in Zeist en de dood van een 17-jarig meisje bij Amsterdam, kwam ik al doorklikkend op nu.nl op een wat ouder artikel over wat mannen kunnen doen op straat om vrouwen zich veiliger te laten voelen. Een paar tips waren: niet pal achter vrouwen blijven lopen/fietsen in het donker, en andere mannen aanspreken als die bv vervelende grappen maken. Gewoon in het kader van: vrouwen kunnen aan het voorhoofd van een man niet zien wie kwaad in de zin heeft, dus je zou ook als niet-verkrachtende-man kunnen bijdragen aan een veilig gevoel voor vrouwen.
Daaronder ontstond een discussie en ik sloeg steil achterover van de reacties. Ik dacht dat de meeste mannen toch wel begrijpen hoe vervelend het voor vrouwen is als een man pal achter je blijft lopen in een donkere straat, of naast je komt zitten in een lege trein en dat soort dingen. In mijn omgeving snappen mannen dat echt wel en zijn ze bereid om daar rekening mee te houden.
Maar in die reacties schrijven heel wat mannen dingen als "nou en, ik heb geen kwaad in de zin dus waarom zou ik me aanpassen / niet alle mannen zijn slecht dus ik voel me niet aangesproken / nou vrouwen doen ook vervelend tegen mannen dus laten die vrouwen zich eerst maar eens aanpassen".
En ik krijg daar een soort van mentale blokkade van. Ik wist dat er hier en daar nog wel wat Neanderthalers rondlopen, maar dat er zó veel onvervalste vrouwenhaat openlijk geventileerd wordt..... het maakt me wel een beetje moedeloos.
vrouwenhaat? alles wat je zegt ben ik het mee eens, maar hoe maak je hier vrouwenhaat van? debiele neanderthalers yup, maar vrouwenhaat?
CharlieB
22-08-2025 om 12:57
kerst schreef op 21-08-2025 om 20:13:
Die losse bankhoezen passen niet..
Eerst eentje van bankhoesdiscount die paste bijna perfect, totdat ik hem eens op 40 graden ging wassen. Gekrompen.
Nu eentje gekocht via bankhoezen.nl, dat is al helemaal geen aanrader. En het retourneren nogal omslachtig. Moest eerst retourformulier mailen en ook nog hetzelfde formulier bij pakket indoen. En dan ook nog verplicht aangetekend verzenden....Bestel er niks meer.
Oow. Ik heb echt pas hoezen voor bank en stoelen gekocht bij bankhoesdiscounter. Ik heb ze nog niet gewassen, dus ben heel benieuwd nu 🙈
MMcGonagall
22-08-2025 om 13:16
Raar niet echt, maar wel bijzonder. Ik heb een collega die in verhalen altíjd de held of de goede is. Het is verder een prima vent, maar bescheidenheid is niet zijn ding. Ik vertelde laatst over een ad-hoc beslissing die ik moest nemen waar niet iedereen blij mee was. Het was niet zozeer fout, maar niet in lijn met het beleid. Gevalletje jammer. Vervolgens vertelde mijn collega dat hij ook een keer op het matje was geroepen, dus hij met hangende pootjes naar binnen bij die manager, die hem vervolgens moest vertellen dat het hem weer niet was gelukt om iets negatiefs te verzinnen voor zijn beoordeling.
Ik ben er nu op aan het letten en heb dus het hele jaar nog geen zelfkritiek van de man gehoord (nou ja, dat is ook een gave). Wel allerlei open deuren over dat zijn kinderen alles voor hem zijn en ‘wie aan mijn kinderen komt, komt aan mij’. Dan heb ik dus altijd de neiging om te zeggen dat die van mij maar een stel rotkinders zijn waar ik alleen voor zorg omdat dat wettelijk moet. Kopen?
Ginevra
22-08-2025 om 13:55
Broadway schreef op 22-08-2025 om 10:36:
[..]
vrouwenhaat? alles wat je zegt ben ik het mee eens, maar hoe maak je hier vrouwenhaat van? debiele neanderthalers yup, maar vrouwenhaat?
Bij vrouwenhaat denk je misschien aan "ik haat vrouwen en ik wil ze allemaal in elkaar slaan" of zoiets. Nee, dat klopt, zo is het niet. Maar vrouwenhaat kan zich ook anders uiten, het gaat ook om de denkwijze die erachter zit. De gedachte dat vrouwen gehoorzaam moeten zijn aan mannen, dat geweld tegen vrouwen eigen schuld dikke bult is, of dat mannen zoalng ze niet zelf verkrachten, ook geen vinger hoeven uit te steken om de wereld veiliger voor vrouwen te maken.
- "wat doet een vrouw dan ook 's avonds laat op straat, dan vraag je erom" --> de denkwijze is dat vrouwen horen binnen te blijven, vrouwen die in het donker buiten zijn verdienen het verkracht te worden of zijn gratis te pakken
- "lach eens naar me, kijk niet zo boos [vrouw lacht niet], kuthoer!" --> de denkwijze is dat ik mag bepalen of een vrouw moet lachen, en als ze niet gehoorzaamt mag ik haar uitschelden
- "vrouwen moeten eerst maar eens aardiger worden tegen mannen, maar daar hoor je niemand over" --> dat vrouwen verkracht en vermoord worden is geen probleem want vrouwen doen ook wel eens vervelend tegen mannen
- "waarom zou ik niet pal achter een vrouw mogen blijven lopen in een donkere straat, ze moeten niet zo zeiken" --> het is niet mijn probleem of verantwoordelijkheid dat ze zich onveilig voelen dus ik hoef ook niks bij te dragen aan de oplossing van het probleem ook al kost me dat geen enkele moeite.
- "waarom zou ik iets moeten zeggen als mijn collega of voetbalmaat vrouwen lastigvalt, dat is toch niet mijn probleem"
Misschien dat een vergelijking verheldert. Het is ook niet mijn schuld of verantwoordelijkheid als iemand in een rolstoel zit. Maar als diegene achter mij aan een winkel in wil, houd ik wel de deur even open.
Als ik zie dat diegene achter me aan wil, en ik laat de deur zo in zijn gezicht vallen, dan is dat toch hufterig gedrag? En als ik dan zeg "waarom zou ik die deur open moeten houden voor diegene, het is niet mijn schuld dat hij in een rolstoel zit", of "waarom zouden we hellingbanen moeten aanleggen voor rolstoelers, het is toch niet mijn probleem dat ze de winkel niet in kunnen komen", of "wat een onzin om een gehandicaptenparkeerplek bij de ingang vrij te houden, ze glimlachen niet eens vriendelijk als ze aan komen rijden" , zou je je dan toch niet een beetje afvragen of ik soms iets tegen mensen met een handicap heb? Ik zou dat namelijk een vrij agressieve houding jegens rolstoelers vinden, als ik zó uitdrukkelijk verklaar dat ze het zelf maar uit moeten zoeken. Ook al sla ik ze niet zelf in elkaar.
Rogue
22-08-2025 om 16:19
ik was laatst aan de wandel in een natuurgebied en kwam zo nu en dan andere wandelaars/ joggers tegen.
en de meeste zeiden spontaan gedag en andere zeiden helemaal niks of wanneer ik gedag zei of ze keken me vreemd aan.
vraag me dan wel is af is, is het zo raar om gedag te zeggen...
CharlieB
22-08-2025 om 16:32
Rogue schreef op 22-08-2025 om 16:19:
ik was laatst aan de wandel in een natuurgebied en kwam zo nu en dan andere wandelaars/ joggers tegen.
en de meeste zeiden spontaan gedag en andere zeiden helemaal niks of wanneer ik gedag zei of ze keken me vreemd aan.
Vaak als ik aan het wandelen ben, zit ik met mijn hoofd gewoon even niet meer in deze wereld. Als iemand mij dan gedag zegt, moet ik even schakelen en terug op aarde komen. Ik kan me zo voorstellen dat de ander dan vindt dat ik hem/haar dan vreemd aankijk. Een andere wandelaar is voor mij een beetje als background noise. Je weet dat het er is, maar je registreert het niet echt.
Dit heb ik overigens niet alleen in de natuur, maar ook gewoon als ik bij ons op kantoor door de gang wandel
Rogue
22-08-2025 om 16:37
CharlieB schreef op 22-08-2025 om 16:32:
[..]
Vaak als ik aan het wandelen ben, zit ik met mijn hoofd gewoon even niet meer in deze wereld. Als iemand mij dan gedag zegt, moet ik even schakelen en terug op aarde komen. Ik kan me zo voorstellen dat de ander dan vindt dat ik hem/haar dan vreemd aankijk. Een andere wandelaar is voor mij een beetje als background noise. Je weet dat het er is, maar je registreert het niet echt.
Dit heb ik overigens niet alleen in de natuur, maar ook gewoon als ik bij ons op kantoor door de gang wandel
snap ik, ik zei het ook alleen als er oogcontact was, ik ben ook vaak met mijn hoofd ergens anders.
mut
22-08-2025 om 17:40
Dan zie je ze rond kijken "hoor ik nu iets?", dan hun telefoon uitzetten en oortje uitdoen. Dan pas is er contact/ begrip wat er is. Zoiets?
Marty1984
22-08-2025 om 18:13
Rogue schreef op 22-08-2025 om 16:19:
Ik heb geen goeiedag van totaal onbekenden nodig in the middle of nowhere.
Laat me met rust.
Zelf laat ik anderen ook gerust.
Ik vind het dan weer raar om totaal onbekenden zomaar aan te spreken en lastig te vallen tijdens een wandeling. Tenzij het ergens brandt ofzo en je me dat wil meedelen.
afrodite05
22-08-2025 om 18:39
Toen ik als student in Amsterdam kwam te wonen, vond ik het ook heel gek dat mensen elkaar niet groetten op straat. Ik was dat vanuit mijn dorp wel gewend. Je knikte elkaar toe of zei goedendag, ongeacht of je elkaar kende of niet. Ik kreeg hele vreemde blikken toegeworpen toen ik in Amsterdam mensen een goede dag wenste, daar schrok ik toen best van...
Inmiddels hangt het er vanaf of ik wel of niet groet. Van mijn bui, van het type mensen, van de locatie, ...
Broodjebrie
22-08-2025 om 18:54
Marty1984 schreef op 22-08-2025 om 18:13:
[..]
Ik heb geen goeiedag van totaal onbekenden nodig in the middle of nowhere.
Laat me met rust.
Zelf laat ik anderen ook gerust.
Ik vind het dan weer raar om totaal onbekenden zomaar aan te spreken en lastig te vallen tijdens een wandeling. Tenzij het ergens brandt ofzo en je me dat wil meedelen.
Nou, laten we voortaan jou met rust. Zoveel moeite is het toch niet om gedag terug te zeggen? We leven al in een wereld waar het lontje van veel mensen al korter is geworden, dus een beetje menselijkheid kan geen kwaad.