Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

kerst schreef op 04-08-2025 om 08:51:

[..]

Ja, en minstens 3 gram zout!

Ja, en? Je hebt 1 tot 3 gram nodig per dag. Wij eten er met 3en van en het gaat meestal niet allemaal op. Dus dat is nog geen 1 gram pp. Ik gebruik verder geen zout in mijn eten. Dus dit is prima voor ons.

Peaches schreef op 03-08-2025 om 19:48:

'Basis voor overschotel'. Ik kreeg het gratis.

Zelf nog toevoegen: alles; groenten, aardappel, vlees.
Inhoud pakje: zout, suiker, smaakversterker, aardappelzetmeel en wat kruiden en specerijen.
En dat kost dan 2 euro... Wie koopt dit?

Ik ben heel benieuwd, ga het gewoon maken en wie weet is het wel zo overheerlijk dat het de prijs rechtvaardigt.

Vergelijkbaar: een pak pannenkoekenmix. Zelf toevoegen: eieren en melk. Wat koop je dan in dat pak? Dure bloem met een snufje zout....

MMcGonagall schreef op 03-08-2025 om 20:59:

.... Geen auto overigens, gek genoeg zijn er maar weinig mensen die hun garage gebruiken voor een auto.

Bij ons nieuwbouwhuis zit een berging. Er komt wel een garagedeur in, maar het is niet de bedoeling dat je er je auto in zet (mag schijnbaar niet van de gemeente, want dan moet die berging aan andere eisen voldoen ofzo?). Dus bij ons wordt het een soort bijkeuken/opslag tuingereedschap. De auto komt op de oprit. Mogelijk gaan we daar wel ooit een carport bouwen, zodat hij iets beter beschermd is tegen de elementen. 

afrodite05 schreef op 04-08-2025 om 09:10:

[..]

Vergelijkbaar: een pak pannenkoekenmix. Zelf toevoegen: eieren en melk. Wat koop je dan in dat pak? Dure bloem met een snufje zout....

Hmmm, dat koop ik dan weer wel, maar dan de compleet versie, dus niets toevoegen dan water. Liefst in zo'n schudbus. Ik vind pannenkoeken niks-eten. Zo'n weeïge lap die je met werkelijk alles kunt beleggen maar dat doet echt niks af aan het feit dat die weeïge lap eronder ligt. Dat culinaire hoogstandje laat ik aan mijn-man-die-niet-koken-kan. Dan eet mijn gezin dat lekker als ik 's avonds werk. Als ik het in een vlaag van verstandsverbijstering ooit zelf maak, dan maak ik het wel van de ingrediënten die je toch altijd wel in huis heb, met een heuse mixer enzo. En dan heel dun met een knapperig randje. Dat randje kan me dan nog wel bekoren, zo tegen verbrand aan. Maar eigenlijk wens ik geen enkele moeite te doen voor pannenkoeken 🙂

BlairW schreef op 04-08-2025 om 09:09:

[..]

Ja, en? Je hebt 1 tot 3 gram nodig per dag. Wij eten er met 3en van en het gaat meestal niet allemaal op. Dus dat is nog geen 1 gram pp. Ik gebruik verder geen zout in mijn eten. Dus dit is prima voor ons.

Ik zie er ook geen probleem in hoor. 

Nou krijg je met brood,  vleeswaren en kaas ook best al wel wat zout binnen maar 1 gram zout per persoon bij de warme maaltijd is echt geen probleem.

Die paniek altijd van sommige mensen,  wordt er niet goed van.

afrodite05 schreef op 04-08-2025 om 09:10:

[..]

Koop ik ook. Zo’n pak bloem kan ik daarna weg gooien, gebruik ik nooit. 

BlairW schreef op 04-08-2025 om 10:55:

[..]

Koop ik ook. Zo’n pak bloem kan ik daarna weg gooien, gebruik ik nooit.

Blijft jaaaaren goed in een afgesloten bus. 

de glutenvrije pannenkoeken mix is zoveel lekkerder als zelf met verschillende ( glutenvrije) meelsoorten aan de slag. Wij gooien er wel vaak een extra ei in. 

Wieder schreef op 04-08-2025 om 09:24:

[..]

Hmmm, dat koop ik dan weer wel, maar dan de compleet versie, dus niets toevoegen dan water. Liefst in zo'n schudbus. Ik vind pannenkoeken niks-eten. Zo'n weeïge lap die je met werkelijk alles kunt beleggen maar dat doet echt niks af aan het feit dat die weeïge lap eronder ligt. Dat culinaire hoogstandje laat ik aan mijn-man-die-niet-koken-kan. Dan eet mijn gezin dat lekker als ik 's avonds werk. Als ik het in een vlaag van verstandsverbijstering ooit zelf maak, dan maak ik het wel van de ingrediënten die je toch altijd wel in huis heb, met een heuse mixer enzo. En dan heel dun met een knapperig randje. Dat randje kan me dan nog wel bekoren, zo tegen verbrand aan. Maar eigenlijk wens ik geen enkele moeite te doen voor pannenkoeken 🙂

Ik ben dan weer een totale 0 in bakken.

Zelfs die pannenkoekenmix krijg ik verkl**t, dus die 1 keer per jaar à 2 jaar dat ik pannenkoeken eet koop ik een pak kant-en-klare die ik maar in de microgolfoven heb te duwen.

Met als enige nadeel dat zo'n pak van 10 à 12 pannenkoeken te groot is voor mij alleen. En dat ik dus nog wekenlang met een half pak pannenkoeken in mijn koelkast zit. (Tot ik de moed vind om ze in de vuilbak te gooien.)

Ik vind het dus raar dat ze die dingen niet in een paar maten verkopen  . De éénpersoonsversie met een pannenkoek of 4. Het gewone pak. En dan eventueel het familie- of feest-pak met een stuk of 20 pannenkoeken*. 

*Als je een feestje doet met 10 kinderen ben je natuurlijk niets met 10 pannenkoeken.

Voor degenen die het toch nog eens willen proberen:

Per persoon heb je het volgende nodig:
100 gram bloem, 
250 ml melk, 
1 à 2 eieren.
Dan heb je 4 of 5 pannenkoeken/flensjes. Eventueel een snufje zout erdoor en/of een zakje vanillesuiker.

Bloem kun je heel lang bewaren in een weckpot. Die sluit hermetisch af.

Beter maak je gelijk het dubbele, want dan heb je de volgende dag nog een heerlijk ontbijt en lunch 😋 Maar hier spreekt dan ook een pannenkoekenliefhebber, wij eten dit elke maand wel een keer als avondmaaltijd. 

madee schreef op 04-08-2025 om 16:11:

100 gram bloem,
250 ml melk,
1 à 2 eieren.
Dan heb je 4 of 5 pannenkoeken/flensjes. Eventueel een snufje zout erdoor en/of een zakje vanillesuiker.

Beter maak je gelijk het dubbele, want dan heb je de volgende dag nog een heerlijk ontbijt en lunch 😋 Maar hier spreekt dan ook een pannenkoekenliefhebber, wij eten dit elke maand wel een keer als avondmaaltijd.

Ik bak regelmatig een hele stapel van deze pannenkoeken. Mijn kleinzoon verorbert er zo drie 

madee schreef op 04-08-2025 om 16:11:

100 gram bloem,
250 ml melk,
1 à 2 eieren.

Toevallig heb ik gisteravond pannenkoeken gebakken. Ik doe altijd 2/3 volkoren meel en 1/3 volkoren boekweitmeel en een extra ei. Zes gebakken met kaas en spek en een heel klein pietsje stroop.

Gisteravond 2 pannenkoeken als avondeten, vanmorgen twee als ontbijt en vanmiddag twee als lunch. Dan heb ik voorlopig wel weer genoeg pannenkoeken gegeten. 

Marty1984 schreef op 04-08-2025 om 15:48:

[..

Ik vind het dus raar dat ze die dingen niet in een paar maten verkopen . De éénpersoonsversie met een pannenkoek of 4. Het gewone pak. En dan eventueel het familie- of feest-pak met een stuk of 20 pannenkoeken*.

Een pak van 8 kopen en gelijk na gebruik de overige 4 in plasticfolie pakken en in de vriezer doen?

Is dat geen optie?

Een pak van 4 wordt in verhouding gelijk weer een heel stuk duurder

Ik zag vandaag een verpakking van een ander product 2 persoons portie 1,99

En de 1 persoons portie (exact de helft)was 1,69 dat is toch bizar, ik zou dan de 2 persoons verpakking kopen en de helft invriezen voor een volgende keer.

Kleine verpakkingen zijn bijzonder duur 

Groentetuin schreef op 04-08-2025 om 17:59:

[..]

Een pak van 8 kopen en gelijk na gebruik de overige 4 in plasticfolie pakken en in de vriezer doen?

Is dat geen optie?

Een pak van 4 wordt in verhouding gelijk weer een heel stuk duurder

Ik zag vandaag een verpakking van een ander product 2 persoons portie 1,99

En de 1 persoons portie (exact de helft)was 1,69 dat is toch bizar, ik zou dan de 2 persoons verpakking kopen en de helft invriezen voor een volgende keer.

Kleine verpakkingen zijn bijzonder duur

Ik eet letterlijk 1 keer per jaar à 2 jaar pannenkoeken. Meestal op een moment dat man niet thuis is.

Ik ga die dingen dus niet invriezen, want na 2 jaar ben ik toch écht vergeten dat er nog iets in de diepvries steekt. En lekkerder zullen die dingen er na 1 à 2 jaar diepvries toch echt niet van worden.

De overschot van het pak blijft dus altijd een paar weken in de koelkast liggen "voor als ik ineens toch nog zin zou krijgen in de overschot" om het na een paar weken maar op te geven. De zin in pannenkoeken gecombineerd met man die niet thuis is en dus niet mee-eet komt toch pas weer terug na 1.5 jaar ofzo.

(Man eet alleen zoute pannenkoeken - crêpes - in Bretagne of eventueel elders in Frankrijk op vakantie. Die krijg ik dat zoete spul thuis niet verkocht als avondmaal.)

MMcGonagall schreef op 03-08-2025 om 20:59:

Hier in de straat, op ‘mijn’ rijtje staan twee huizen met een garage. Dat is in deze wijk met chronisch gebrek aan parkeerplekken echt goud. As we speak zijn ze de garages aan het afbreken en komende week gaan ze beginnen met op die plek een aanbouw aan het huis te plaatsen. Echt zo suf! De huizen zijn groot genoeg, zeker met de gezinnen die er momenteel wonen (kijk, als je nou zes kinderen hebt, kan ik me er iets bij voorstellen), en het is niet zo dat er niets stond in die garages. Geen auto overigens, gek genoeg zijn er maar weinig mensen die hun garage gebruiken voor een auto.

Dit verhaal wordt erger! Ik vertelde mijn dochter over de plannen van de buren. Een van die gezinnen is een alleenstaande moeder met kinderen. Zegt mijn dochter ‘oh, maar dat is dan logisch. Wat moet een vrouw alleen nou met een garage?’ Ik reageerde gelijk met dat die buurvrouw een grote auto heeft, en een bakfiets, en vast nog meer zooi. ‘Ja, dat kan wel, maar vrouwen hebben geen garage nodig om te klussen.’ Echt niet normaal dit, ik voed dat kind zo feministisch mogelijk op, en dan komt ze met dit soort praat. Ook mijn sarcasme kwam niet over, ‘Nou schat, ze kan er altijd nog haar wasmachine en stofzuiger neerzetten dan.’

Nog wat werk aan de winkel met dit kind (dat zelf een goede klusser is, dus hoe ze erbij komt…).

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.