Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Auwereel schreef op 06-07-2025 om 17:35:

[..]

De middelste letter-regel kan ik zo opdreunen, de bovenste moest ik even over nadenken, de onderste kom ik alleen achter als ik in gedachten woorden typ.

Wat ik zo ergerlijk en raar vind is dat ik zo slecht typ op mijn mobiel, voel me echt een boomer dan

Me too! Hoe vaak ik wel niet een N ipv een spatie aanraak….ik mopper vaak als ik een bericht typ. 

Maar weten jullie dat je ook kunt inspreken op het microfoontje? Dat werkt als dictafoon. Tekst komt dan vanzelf terecht. Het is alleen iets minder privé dan typen, ik doe dat bijvoorbeeld niet als ik in de trein of met mijn gezin zit.

Beterlaat2021! schreef op 06-07-2025 om 15:41:

Ik vind het eigenlijk ook zo raar (en fijn!) dat ik blind kan typen. Maar als je mij zou vragen plaatsen van de letters van het toetsenbord op papier te zetten, ik zou het niet kunnen.....!

Ja, inderdaad! Als ik nu met mijn vingers ga luchttypen kan ik een paar letters ongeveer plaatsen. Maar dan moet ik er niet teveel bij nadenken. 

ik doe dit nu bijvoorbeeld met het microfoontje. Geen spelfouten, ha ha ha

madee schreef op 06-07-2025 om 17:39:

[..]

Me too! Hoe vaak ik wel niet een N ipv een spatie aanraak….ik mopper vaak als ik een bericht typ.

Maar weten jullie dat je ook kunt inspreken op het microfoontje? Dat werkt als dictafoon. Tekst komt dan vanzelf terecht. Het is alleen iets minder privé dan typen, ik doe dat bijvoorbeeld niet als ik in de trein of met mijn gezin zit.

Dat is dus echt mijn redding, sinds typen cognitief vaak te veel energie kost. Al maakt hij soms wel wat rare dingen ervan. Dus ik probeer aan te denken het altijd even na te lezen

Auwereel schreef op 06-07-2025 om 12:07:

Ik realiseer me net dat er een autocorrect in mijn vingers zit. Ik denk aan een bepaald woord, begin met typen, maar de letters van het begin van dat woord leiden mijn vingers naar een ander woord dan dat ik in gedachten had. Gewoon omdat ik vaker dat woord typ, mijn vingers weten kennelijk: bij het typen van deze letters volgt dat woord.
En het is echt niet de autocorrect van het tekstverwerkingprogramma, het is echt een actie van mijn vingers zelf!

Best raar eigenlijk, ik dacht altijd dat mijn hersenen mijn vingers aansturen, maar kennelijk zit er in mijn vingers ook een voorspelmechanisme en een automatisme, die sneller is dan het aanstuurmechanisme van mijn hersenen.

spiergeheugen. 

ik bespeel een instrument en leer mijzelf zo hele snelle/lastige stukjes aan. na genoeg oefenen "weet" ik niet eens meer welke noten ik speel. het gebeurt gewoon. 

vraag mij precies hetzelfde ritme in andere noten te spelen en ik klink alsof ik 3 lessen heb gehad en 7 jaar oud ben. dat moet ik dan ook weer instuderen. 

Auwereel schreef op 06-07-2025 om 14:24:

[..]

Dat moet het ook zijn met pianospelen, als ik zie hoe vaardige pianospelers heel vlot over de toetsen gaan, zit daar ook geen hersenen meer tussen!

Maar zou een pianospeler bij het aanslaan van een bepaald accoord wel eens fout verder gaan? Ik heb zelf eens gehad in mijn zangkoor dat we een voor mij bekend stuk zouden gaan zingen, maar dat ik echt niet wist hoe te beginnen toen de dirigente achter de piano het beginakkoord aansloeg. "O wacht", zei ze, "verkeerde toonsoort" en sloeg het juiste akkoord aan. Meteen schoot het hele stuk me te binnen. 😊

Dat is toch met heel veel dingen zo? Je automatiseert van alles. Het zou niet best zijn als je met lopen, fietsen, autorijden, breien, uitje snipperen etc etc etc steeds je hersenen bewust moet laten nadenken over wat je moet doen. Daarom moet je zovaak herhalen om dingen in te laten slijten. 

Je handen weten ook hoeveel kracht ze moeten zetten om een soepstengel in tweeën te breken, je voeten weten wanneer de volgende traptrede komt. 

En mbt dat zingen: er zullen vast wel mensen zijn die in hun hoofd automatisch de vertaalslag naar een andere toonsoort kunnen maken, maar ik denk dat velen de juiste beginnoot nodig hebben. Als iemand de eerste regel van een gedicht of liedje opzegt kun je het ook makkelijker afmaken. 

Ginevra schreef op 07-07-2025 om 11:36:

[..]

Dat is toch met heel veel dingen zo? Je automatiseert van alles. Het zou niet best zijn als je met lopen, fietsen, autorijden, breien, uitje snipperen etc etc etc steeds je hersenen bewust moet laten nadenken over wat je moet doen. Daarom moet je zovaak herhalen om dingen in te laten slijten.

Je handen weten ook hoeveel kracht ze moeten zetten om een soepstengel in tweeën te breken, je voeten weten wanneer de volgende traptrede komt.

En mbt dat zingen: er zullen vast wel mensen zijn die in hun hoofd automatisch de vertaalslag naar een andere toonsoort kunnen maken, maar ik denk dat velen de juiste beginnoot nodig hebben. Als iemand de eerste regel van een gedicht of liedje opzegt kun je het ook makkelijker afmaken.

Dat ik typen automatiseer, logisch, maar dat mijn handen zelfstandig een ander woord kiezen dan ik in mijn hoofd heb, vind ik wel opvallend.

Wat betreft het zingen, dezelfde toonsoort een noot hoger zou waarschijnlijk wel direct respons hebben gehad in mijn hersenen, maar een muziekstuk zien die in mineur geschreven is en een majeur akkoord horen, triggerde nies.

Auwereel schreef op 07-07-2025 om 13:07:

[..]

Dat ik typen automatiseer, logisch, maar dat mijn handen zelfstandig een ander woord kiezen dan ik in mijn hoofd heb, vind ik wel opvallend.

Wat betreft het zingen, dezelfde toonsoort een noot hoger zou waarschijnlijk wel direct respons hebben gehad in mijn hersenen, maar een muziekstuk zien die in mineur geschreven is en een majeur akkoord horen, triggerde nies.

Om die reden is het denk ik dat ik covers of een ander arrangement van een liedje vaak niet mooi vind. Net als live optredens, ik vind het liedje zoals ik het op de radio hoor of ooit geleerd heb, de ‘juiste’ versie, al het geïmproviseerde hou is meestal niet van. Ik hou van de herkenbaarheid.

Ga ik een paar dagen in eigen land weg.
Kom ik terug, ben ik dagen erna nog moe

kerst schreef op 07-07-2025 om 18:56:

Dat heb ik na èlke vakantie 

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 19:09:

[..]

Hahaha, herkenbaar!

Herfstappeltaart schreef op 07-07-2025 om 19:09:

[..]

Ik ook. Heb ook steeds meer moeite dan weer mijn draai thuis te vinden en gemotiveerd naar het werk te gaan.

Auwereel schreef op 07-07-2025 om 13:07:

[..]

Dat overkomt mij ook. Zijn dat wel woorden die ik vaak gebruik. Mijn eigen naam, namen van de kinderen maar ook random woorden. Ik moet mijn stukken tekst ook goed nalezen. 

kerst schreef op 07-07-2025 om 18:56:

Heb ik ook altijd. Maar ik geloof dat ik dan dus niet lang genoeg ben weg geweest om uit te rusten. Net lang genoeg om te merken hoe moe je eigenlijk bent, maar te kort om echt bij te komen. Ik ga ook zelden langer dan een paar dagen / een week weg. Alleen in de zomer soms 2 weken.

Over een paar weken gaan we (bijna) 3 weken weg, ben benieuwd hoe ik dan terug kom. Kan ik m'n eigen theorie testen

Dat ik in mijn zoektocht naar een nieuw dekbedovertrek veel exemplaren tegenkom die maar tot 40 graden gewassen mogen worden. Ik was mijn beddengoed altijd op 60 graden ivm de hygiëne.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.