Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Herfstappeltaart schreef op 11-07-2025 om 19:51:

Dat ik in mijn zoektocht naar een nieuw dekbedovertrek veel exemplaren tegenkom die maar tot 40 graden gewassen mogen worden. Ik was mijn beddengoed altijd op 60 graden ivm de hygiëne.

Hier gaat het op 90 graden.

En ik heb nog nooit het etiket van zo'n overtrek bekeken of dat eigenlijk wel mag. Ik moet de eerste overtrek nog meemaken die het niet overleeft.

Gewone kleding gaat op 40 graden, badhanddoeken en lakens op 90. 

Zal ook wel "raar" zijn dat ik geen etiketten van kleding, overtrekken en handdoeken uitpluis.

(Ik koop ook gewoon basic vrij goedkope overtrekken. Uit de supermarkt, Zeeman of van Ikea. Geen dure 100+ euro-per-stuk-kostende overtrekken.)

Dat ik in mijn zoektocht naar een nieuw dekbedovertrek veel exemplaren tegenkom die maar tot 40 graden gewassen mogen worden. Ik was mijn beddengoed altijd op 60 graden ivm de hygiëne.

Dat staat erop bij bonte/gekleurde overtrekken. Ivm kleurverlies bij hogere temperaturen. Maar ik doe ook onze bonte overtrekken op 60 graden, met color-wasmiddel. Eens in de zoveel jaar weer eens een nieuwe erbij als het gaat vervelen of te verschoten raakt, maar dat duurt echt wel een hele tijd voor dat zover is. 

Wat ik raar vind: ik rij zo ongeveer stapvoets in de parkeergarage, maar het klinkt alsof ik op hoge snelheid door de bochten slip….vooral bij aankomst, komt dat omdat de banden dan warmer of zo zijn? Wie bedenkt er zo’n vloer?! 

Ik heb net linnen dekbedovertrekken gekocht, ik heb niet eens gekeken maar ze gewoon op 60 graden gewassen. Blijkt niet te mogen, maar ze kwamen ongekrompen (bestaat dat woord?) en ongeschonden uit de wasmachine. Ik was alle dekbedhoezen, ook met advies 40 graden, op 60 graden. 

Ik koop wel vaak de wat duurdere hoezen van bijvoorbeeld Van Dijck en Essenza, en ook van H&M (al zijn die inmiddels ongeveer even duur), maar alles blijft goed.

Dus ik zou gewoon kiezen wat je mooi vindt en lekker op 60 graden wassen🌺.

oh ik heb ook nooit gekeken, maar mijn beddengoed gaat altijd op 60 graden en het gaat allemaal best lang mee. 

mut

mut

11-07-2025 om 21:56

madee schreef op 11-07-2025 om 20:39:

Wat ik raar vind: ik rij zo ongeveer stapvoets in de parkeergarage, maar het klinkt alsof ik op hoge snelheid door de bochten slip….vooral bij aankomst, komt dat omdat de banden dan warmer of zo zijn? Wie bedenkt er zo’n vloer?!

Herkenbaar. Bij onze supermarkt ook. Bij mij wel veel minder na het plaatsen van nieuwe banden. 

madee schreef op 11-07-2025 om 20:39:

Ja, daar zit dan een coating op. Piept lekker!

Marty1984 schreef op 11-07-2025 om 20:18:

[..]

Hier gaat het op 90 graden.

En ik heb nog nooit het etiket van zo'n overtrek bekeken of dat eigenlijk wel mag. Ik moet de eerste overtrek nog meemaken die het niet overleeft.

Ik heb dekbedovertrekken die nog maar 130 in plaats van 140 cm breed zijn nadat ik ze op 40 graden heb gewassen. Er stond inderdaad 30 op het waslabel...

Peaches schreef op 11-07-2025 om 22:37:

[..]

Ik heb dekbedovertrekken die nog maar 130 in plaats van 140 cm breed zijn nadat ik ze op 40 graden heb gewassen. Er stond inderdaad 30 op het waslabel...

Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en ook niet dat er 30 graden op het label stond. Dat is wel heel laag en dat klinkt als hele slechte kwaliteit. 

Een gewoon dekbedovertrek kan gewoon op 60 graden gewassen worden.

Loulou39 schreef op 11-07-2025 om 21:14:

[..]

Ik heb net linnen dekbedovertrekken gekocht, ik heb niet eens gekeken maar ze gewoon op 60 graden gewassen. Blijkt niet te mogen, maar ze kwamen ongekrompen (bestaat dat woord?) en ongeschonden uit de wasmachine. Ik was alle dekbedhoezen, ook met advies 40 graden, op 60 graden.

Ik koop wel vaak de wat duurdere hoezen van bijvoorbeeld Van Dijck en Essenza, en ook van H&M (al zijn die inmiddels ongeveer even duur), maar alles blijft goed.

Dus ik zou gewoon kiezen wat je mooi vindt en lekker op 60 graden wassen🌺.

Mooizo dan ga ik me er maar niks van aantrekken. Die ik had mochten gewoon op 60. Ik zoek er eentje in wit satijn-katoen (omdat dat niet zo kreukt), met een "damast" lengtestreepje, dus voor de kleur zal het niet zijn. Ik had gekeken bij Smulders textiel.

Herfstappeltaart schreef op 12-07-2025 om 07:54:

[..]

Mooizo dan ga ik me er maar niks van aantrekken. Die ik had mochten gewoon op 60. Ik zoek er eentje in wit satijn-katoen (omdat dat niet zo kreukt), met een "damast" lengtestreepje, dus voor de kleur zal het niet zijn. Ik had gekeken bij Smulders textiel.

O dat vind ik ook mooi! Mijn buren hebben zo'n dekbedovertrek, dat ziet er ook zo chic uit 😃

Herfstappeltaart schreef op 12-07-2025 om 07:54:

[..]

Ik heb er een paar van satijn katoen, ze zijn heerlijk zacht met een mooie glans en koel in de zomer. Katoen satijn verliest zijn glans en/of gaat pillen bij wassen op hoge temperaturen. (Let op de TC, het aantal draden per inch2.)

- Katoen satijn: 30-40°C – Beschermt de glans van de stof en voorkomt beschadiging van de gladde textuur. 

Yumi schreef op 12-07-2025 om 11:30:

[..]

Ik heb er een paar van satijn katoen, ze zijn heerlijk zacht met een mooie glans en koel in de zomer. Katoen satijn verliest zijn glans en/of gaat pillen bij wassen op hoge temperaturen. (Let op de TC, het aantal draden per inch2.)

- Katoen satijn: 30-40°C – Beschermt de glans van de stof en voorkomt beschadiging van de gladde textuur.

Echt? Ik dacht dat dit hetzelfde was....bedankt voor de tip!

Yumi schreef op 12-07-2025 om 11:30:

[..]

Ik ben nu helemaal geïntrigeerd 😄.

Als ik op bijvoorbeeld de site van Essenza kijk, mogen alle katoen satijnen dekbedovertrekken op max 60 graden gewassen worden.

(Er staat 300TC bij de dekbedhoes en 220TC bij een hoeslaken die ik heb bekeken.)

Ik heb gezocht op 1000TC, maar kreeg als eerste hit een eenpersoons hoeslaken voor 314 euro. Ik denk dat hogere draaddichtheid ook hele hoge prijzen heeft (ik vind 130 voor een dekbedhoes al veel 😅). Voor zoveel geld zou ik ze sowieso op de hand wassen😂.

Loulou39 schreef op 12-07-2025 om 12:52:

[..]

Ik ben nu helemaal geïntrigeerd 😄.

Als ik op bijvoorbeeld de site van Essenza kijk, mogen alle katoen satijnen dekbedovertrekken op max 60 graden gewassen worden.

(Er staat 300TC bij de dekbedhoes en 220TC bij een hoeslaken die ik heb bekeken.)

Ik heb gezocht op 1000TC, maar kreeg als eerste hit een eenpersoons hoeslaken voor 314 euro. Ik denk dat hogere draaddichtheid ook hele hoge prijzen heeft (ik vind 130 voor een dekbedhoes al veel 😅). Voor zoveel geld zou ik ze sowieso op de hand wassen😂.

Ik wil ook niet meer betalen dan zo'n 130 euro hoor. Liever nog minder. Maar dat gaat dan wel om een lits-jumeaux-hoes.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.