Huis, tuin en keuken
Tango
17-03-2026 om 19:42
Wat doe je met baking soda?
Ik heb baking soda gekocht omdat ik altijd lees dat het zo handig is voor heel veel klusjes etc. Nu heb ik nog even geen idee wat ermee te doen. Wat doen jullie allemaal met baking soda?
Schommelstoel
17-03-2026 om 20:29
In het huishouden kun je het in principe gebruiken overal waar je gewone soda voor gebruikt. Baking soda (natriumbicarbonaat) is wel minder krachtig dan gewone soda (natriumcarbonaat), dus je hebt wat meer nodig.
Ik gebruik baking soda zelf vooral in de keuken als rijsmiddel (in combinatie met een zuur) in cake/gebak of sodabrood.
(NB: in voedsel kun je baking soda niet vervangen door gewone soda!)
Rogue
17-03-2026 om 20:42
pure baking soda (oranje verpakking) gebruik ik wel is voor het bakken van chocolate chip cookies.
ook handig om thee-aanslag te verwijderen uit theekopjes.
soda van Tricel, gebruik ik voor het wassen van mijn bh's of een badje voor vermoeide voeten/ zachter maken van eelt
Groentetuin
17-03-2026 om 20:50
Mijn partner gebruikte het laatst om kunststof te repareren, bakingsoda met secondelijm, had hij via internet.
Werkte! ( er zijn filmpjes van op you Tube)
kerst
17-03-2026 om 21:27
ik maak er de aluminium(?)gootsteen mee schoon.
Ik heb het ook weleens in de kattenbak gestrooid als luchtverfrisser.
Ik maak er deodorant van, met maïzena en kokosolie erbij.
Aangebrande pan mee bestrooien, bodempje heet water erbij en uurtje laten weken.
Venusss
17-03-2026 om 21:47
Aanslag verwijderen uit de toiletpot, eetlepel of 3 in de pot en daarna een scheut azijn. Of in een afvoerputje (doucheputje, gootsteen in de keuken etc) wat niet lekker doorloopt.
Yumi
17-03-2026 om 21:47
Vloerkleed opfrissen, voor je naar bed gaat erover strooien en de volgende morgen stofzuigen.
Op de afvoer van wastafel, gootsteen, doucheputje, azijn erover gieten en doek eroverheen. Na 15 tot 30 min met heet water wegspoelen. Ontstopt en ontvet, door chemische reactie.
Hemke
17-03-2026 om 22:19
ik strooi het over mijn terras, als bestrijdingtegen mieren.
In de naden en kieren tussen de stenen.
Helpt als een tielerier, geen mierenoverlast.
Loulou39
17-03-2026 om 23:09
Yumi schreef op 17-03-2026 om 21:47:
Vloerkleed opfrissen, voor je naar bed gaat erover strooien en de volgende morgen stofzuigen.
Op de afvoer van wastafel, gootsteen, doucheputje, azijn erover gieten en doek eroverheen. Na 15 tot 30 min met heet water wegspoelen. Ontstopt en ontvet, door chemische reactie.
Hoeveel baking soda en hoeveel azijn gebruik jij? En is dat ook goed tegen zeep- en haarresten in het doucheputje?
Voor een schoon matras: baking soda over je matras strooien, beetje gelijkmatig verdelen en een half uurtje in laten trekken, en dan stofzuigen.
Het schijnt ook goed te zijn om je voegen tussen de tegels te poetsen, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Mick87
17-03-2026 om 23:46
Ik gooi iedere week een beetje in m'n schoenen om zweetlucht er uit te krijgen en te voorkomen
Smulkruimel
18-03-2026 om 01:37
Om te bakken zoals soda brood en taarten.
En om sterke etensgeuren uit plastic etensbakjes te krijgen. Vooral als er gekruid eten in heeft gezeten blijft het bakjen er naar ruiken. Schepje baking soda in bakje, kokend water erin, deksel erop en 16-24 uur laten staan. Daarna afwassen en je bakje ruikt weer fris.
DeOnbekende
18-03-2026 om 02:04
Voor alles hierboven, er staat hier altijd een grote pot
En daarnaast om eens per twee weken mijn tanden mee te poetsen, daar blijven ze lekker wit van.
Venusss
18-03-2026 om 08:16
LouLou, ik doe altijd een eetlepel of 3 en dan van een literfles azijn ongeveer 1/3e. Misschien doen anderen het anders (en je vroeg het ook niet aan mij eigenlijk). Je ziet vanzelf wanneer het bruisen stopt, dan heb je genoeg azijn gebruikt.
Het helpt vaak tegen zeepresten, haarresten niet echt.
Stap 2 als het niet helpt is bij mij dan ontstopper, geen fan van wegens milieu maar soms kan je niet anders.
Venusss
18-03-2026 om 08:17
Smulkruimel schreef op 18-03-2026 om 01:37:
Om te bakken zoals soda brood en taarten.
En om sterke etensgeuren uit plastic etensbakjes te krijgen. Vooral als er gekruid eten in heeft gezeten blijft het bakjen er naar ruiken. Schepje baking soda in bakje, kokend water erin, deksel erop en 16-24 uur laten staan. Daarna afwassen en je bakje ruikt weer fris.
Bij pastasaus wordt het bakje vaak ook oranje, helpt het daar ook tegen?