Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Verhuizen naar Spanje

Ik zit er steeds meer aan te denken om in een ander EU-land te wonen.
Nu gaan veel Nederlander naar Spanje. 

Met mijn werk denk ik dat daar meer werk dan zat is. En ik heb begrepen dat woningen daar alleen gekocht mogen worden als de woning een bewoonbaarheidsverklaring heeft. Dus op de gok een goedkope woning kopen heeft al minder risico's dan hier.

Ik heb weleens mensen op Instagram gevraagd hierover, maar die beginnen alleen maar over hun doel 'beleggen' en 'verhuren' terwijl ik er wil wonen.

Zijn er mensen die naar Spanje zijn verhuisd en hoe is dat achteraf gezien gegaan? (ja, ik weet dat ik de taal moet leren, maar als talendocent zal me dat wel lukken )

ik dacht met de komende klimaatverandering dat de verwachting is dat spanje steeds onleefbaarder wordt in de zomers die steeds langer duren?

Waarom wil je naar Spanje? Waarom niet naar eender welk ander land? Wat verwacht je daar te vinden wat hier niet is? Weet je waar je wil wonen? Wat kost een huis daar? Wat betekent 'bewoonbaar'? Denk je dat er werk is of heb je dat echt uitgezocht? En hoe ligt het loon daar? Hoe is het met sociale zekerheid gesteld? Heb je medische zorg nodig en hoe gaat dat daar? Heb je hobby's en kun je die daar uitoefenen? Enz enz enz.

Slecht idee!

Facebookgroepen met de hopen over "Nederlanders in Spanje" of emigreren.

Doe vooral ook onderzoek naar waar je precies wil trekken en of daar écht wel werk te krijgen is als je nu nog geen Spaans spreekt.
En begin met iets te huren ipv iets te kopen. Valt het tegen ben je even snel weer weg.

Bij de bruna.nl/boeken/wonen-en-kopen-in-spanje
Goed leesvoer.
Hou je woning hier aan, als het even kan! Je zal de eerste niet zijn die terug wil maar niet kan (iets met woningnood hier in NL).

Als het zo fijn was geweest om daar te wonen dan was het daar drukker geweest dan hier. Tenzij je daar iets heel anders wil dan hier; misschien heb je daar meer ruimte als je agrariër wil worden? Zal je eerst moeten uitzoeken. 

KoekieJupe schreef op 21-12-2025 om 00:09:

Bij de bruna.nl/boeken/wonen-en-kopen-in-spanje
Goed leesvoer.
Hou je woning hier aan, als het even kan! Je zal de eerste niet zijn die terug wil maar niet kan (iets met woningnood hier in NL).

Dit! Mijn ouders hebben 18 jaar in het buitenland gewoond en terug komen was lastig. Huizen zijn daar goedkoper, dus met het eigen geld konden ze hier niks kopen. Huis daar moest eerst verkocht zijn, want eigen geld was nodig voor iets hier. Sociale huurwoning was geen optie, teveel eigen geld. Maar particuliere huur kon ook niet, veel te duur. Daarnaast is het gewoon sowieso heel lastig om een huis te kopen. Gelukkig wel wat gevonden, maar ze hebben nu wel weer een hypotheek voor de helft van de waarde van hun appartement. Dat zijn dingen waar je niet over nadenkt als je weg gaat. Mocht je dus wel ooit terug willen komen, denk daar dan ook even over na. 

De lonen liggen op ca. 65% procent van in NL, terwijl boodschappen etc. nauwelijks goedkoper zijn.

Ik heb een vriend uit Spanje die juist naar hier is verhuisd. Hij zegt dat de lonen daar heel laag zijn en er nauwelijks carrière kansen zijn. Daarom is hij naar Nederland verhuisd. Overigens nadat hem in Nederland een baan was aangeboden. Misschien is dat wel een handige volgorde?

Meer dan werk zat? Dat zou ik eerst maar eens goed uitzoeken want de werkloosheid in Spanje is groot. En de salarissen laag en een sociale vangnet als in NL is er nauwelijks.
Maar het is een heerlijk land om te wonen, al kwam ik er met een andere reden.

Bereid je dus goed voor. En de taal is inderdaad erg belangrijk. Talendocent zijn helpt vast maar het kost nog steeds tijd en inzet. 

Een vriendin van me woont in Spanje, en vastgoed daar is best complex, zeker buiten de meer toeristische gebieden. Ik weet niet wat dat idee van 'bewoonbaarheidsverklaring' precies inhoudt, maar ik zou me niet al te veel illusies maken over dat het daar makkelijker is dan hier. In  de grote steden is het vastgoed duur, net als hier, en de salarissen liggen aanzienlijk lager. Tenzij je echt heel specifieke skillset meeneemt(als in je bent arts, prgrammeur of je hebt een MBA ofzo) denk ik eerlijkgezegd dat het nog niet zo makkelijk is om een fijne baan te vinden en iets comfortabsla te kopen. Er zijn behoorlijk wat Spanjaarden in Nederland, vaak hoogopgeleid, dat is met reden

En opletten dat er niet illegaal gebouwd is, er geen schulden op rusten. Verre familie nog erfrechten heeft van de overleden bewoner. Dat soort dingen kunnen daar ook spelen. Een aantal huizen kent ook vochtproblemen, en sociaal begin je vaak op nul.

Mede daarom wordt soms aangeraden, om bij de koop een advocaat in handen te nemen.

In ieder geval zaken om rekening mee te houden.

absor schreef op 20-12-2025 om 16:11:

ik dacht met de komende klimaatverandering dat de verwachting is dat spanje steeds onleefbaarder wordt in de zomers die steeds langer duren?

Inderdaad, wel in de gebieden waar veel mensen kopen, in Noordwest Spanje is dat een stuk minder aan de hand. Denk aan Asturië, Galicië en Baskenland.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.