Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Sta jij ingeschreven bij een/meerdere woningbouw verenigingen?

Zoals de titel al vermeld, sta je ingeschreven bij een woningbouwvereniging. Of misschien wel bij meerdere. 
Wat is de gemiddelde wachttijd bij de regio waar je ingeschreven staat/ of je inschatting hiervan.

Bij de poll gaat het om de huidige langste inschrijfduur bij een organisatie. In mijn geval dus de 4 jaar van Dewoningzoeker.

Peiling

Inschrijvingsduur
74 stemmen
32%
16%
26%
16%
7%
0%
3%

Lollypopje schreef op 07-06-2025 om 10:01:

[..]

Klopt, dat maakt het ook zo lastig. Want nu woon ik wel in een super rustige buurt en dat heeft met mijn ziekte ook weer voordelen. Want ik zit er ook niet op te wachten om vervolgens zieker te worden door teveel prikkels in een nieuwe woning. Maar er gaat misschien ook een punt komen dat ik die trap echt niet meer af kan en dan heb ik ook een probleem. Het is kiezen tussen meerdere kwade eigenlijk

Het is lastig dat er niet verder wordt gekeken dan de standaardbeperkingen.

Heb je wel eens contact gehad met C-support? Misschien kunnen die ook ondersteunen. 

Ja, ik sta ingeschreven ookal kom ik niet in aanmerking omdat ik te veel verdien. Toen ik nog wel in aanmerking kwam, had ik niet genoeg jaar. DUs nooit gebruik van gemaakt, maar ik laat mijn inschrijving toch staan. Als ik ooit mijn huur niet meer kan betalen, heb ik misschien genoeg jaar om te kunnen reageren. Ik sta nu 13 jaar ingeschreven en heb nu 3 jaar opgebouwd.

Ik zag dat de hoogste huurprijs 900 euro per maand is, maar daar val je al in vanaf pakweg 38000 per jaar. Dan moet ik meer dan de helft van mijn inkomen verliezen om daar nog in te vallen. Wellicht is dat om en nabij de maximale WIA-uitkering, maar als je zoveel bent afgekeurd, vraag ik me af of zelfstandig wonen überhaupt een optie is.
Daarbij, in mijn eentje vind ik een studio ook prima. Wie dan leeft…
De kinderen staan trouwens ook niet ingeschreven. Dat vond ik wel verstandig maar ik ga ze niet dwingen. Oudste huurt nu particulier, £ 750 voor 30 vierkante meter.

Ik sta al 15 jaar ingeschreven terwijl ik in een hypotheekvrij appartement woon. Ik kwam ook 10 jaar niet in aanmerking vanwege de hoogte van mijn inkomen, maar werd toen (duurzaam)arbeidsongeschikt en zou nu wél een sociale huurwoning kunnen huren. 

Ik kijk soms ook uit nieuwsgierigheid als ik weer een mailtje krijg dat er een geschikte woning beschikbaar komt, dan sta ik vaak op plaats 1 of 2. Voor die €7,50 per jaar laat ik de inschrijving gewoon staan.

Yumi schreef op 07-06-2025 om 11:46:

[..]

Zoals ik al schreef in dit topic, kreeg ook ik steeds meer last van het traplopen vanwege lc, mede om die reden een urgentie gekregen. Ik kon aantonen dat ik al een tijd bezig was met reageren, maar dat 27 woonjaren onvoldoende waren om aan de beurt te komen. Het was niet makkelijk om tijdens het "keukentafelgesprek" de medewerkster te overtuigen dat het noodzakelijk was om, vóór ik nooit meer trap kon lopen te verhuizen. Aangezien ik rugklachten heb die alleen maar erger worden, kreeg ik alsnog de urgentie.

In mijn Gemeente is het zo, dat je met die urgentie binnen een half jaar een andere woning moet hebben. Dat betekent dat er minder kans is om alleen te reageren op woningen in een rustige buurt, want na een half jaar vervalt de urgentie. Je bent dus min of meer verplicht om op geschikte woningen te reageren die in die periode vrijkomen, en de buurt is voor hun bijzaak. Ik hoop dat je de energie krijgt om dit aan te gaan, want de verhuizing "hakt" erin, maar het geeft een stukje rust om te weten dat je in de toekomst naar buiten kunt gaan.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik kan echt niet in een super gehorige woning terechtkomen, want dat is net zo funest voor mijn gezondheid als traplopen. Dat maakt het ook zo lastig.

Net zoals dat ik eigenlijk echt een slaapkamer op het Noorden moet hebben, omdat mijn lichaam de warmte niet meer kan verwerken en ik daardoor dus ook verslechter.

Ik ben pas sinds kort heel actief aan het reageren, en dan ook maar op alles wat totaal niet geschikt is Behalve dat het gelijkvloers is, om aan te tonen dat ik wel zoek. Want eigenlijk is het echt heel moeilijk om een woning te vinden die ook geschikt is met mijn andere beperkingen.

En dan is het dus de vraag wat is erger die trap of die andere dingen.

Maar goed het is wel een proces waar ik dus mee bezig ben.

Lollypopje schreef op 07-06-2025 om 13:08:

[..]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik kan echt niet in een super gehorige woning terechtkomen, want dat is net zo funest voor mijn gezondheid als traplopen. Dat maakt het ook zo lastig.

Net zoals dat ik eigenlijk echt een slaapkamer op het Noorden moet hebben, omdat mijn lichaam de warmte niet meer kan verwerken en ik daardoor dus ook verslechter.

Ik ben pas sinds kort heel actief aan het reageren, en dan ook maar op alles wat totaal niet geschikt is Behalve dat het gelijkvloers is, om aan te tonen dat ik wel zoek. Want eigenlijk is het echt heel moeilijk om een woning te vinden die ook geschikt is met mijn andere beperkingen.

Zou je niet in ieder geval een traplift kunnen krijgen?

Schemerlampje schreef op 07-06-2025 om 13:10:

[..]

Zou je niet in ieder geval een traplift kunnen krijgen?

Dat weet ik niet. Want ik huur een etage in een gewone woning en de verhuurster woont beneden. dus die zou ook akkoord moeten gaan.

Maar goed Ik neem de tijd om eruit te komen met mijzelf. En misschien heb ik geluk Als iedereen op vakantie is dat ik opeens wel kan smaak op een woning die aan mijn eisen voldoet 😁

Ik heb wel eens gehoord dat dat een periode is dat je er soms toch opeens tussen kan komen op een goede plek

MMcGonagall schreef op 07-06-2025 om 12:37:

Ik zag dat de hoogste huurprijs 900 euro per maand is, maar daar val je al in vanaf pakweg 38000 per jaar. Dan moet ik meer dan de helft van mijn inkomen verliezen om daar nog in te vallen. Wellicht is dat om en nabij de maximale WIA-uitkering, maar als je zoveel bent afgekeurd, vraag ik me af of zelfstandig wonen überhaupt een optie is.
Daarbij, in mijn eentje vind ik een studio ook prima. Wie dan leeft…
De kinderen staan trouwens ook niet ingeschreven. Dat vond ik wel verstandig maar ik ga ze niet dwingen. Oudste huurt nu particulier, £ 750 voor 30 vierkante meter.

Maar hoe kom je dan aan die studio?

Lollypopje schreef op 07-06-2025 om 13:08:

[..]

Ik begrijp je, heb dezelfde problemen, dacht in een rustige buurt te komen. Maar zat de eerste 2 jaar (onverwachts) in een bouwput, een oud klooster is verbouwd naar 120 appartementen. Daarnaast, wonen hier veel ouderen die één voor één vertrekken, een groot herenhuis achterlaten die opgedeeld worden in appartementen waardoor het steeds drukker wordt. Mijn oude rustige benedenburen zijn weg en kreeg er druktemakers voor in de plaats. Kortom in een paar jaar kan er veel veranderen, dusdanig dat ik er een terugslag van heb gekregen. Misschien is die traplift nog niet zo'n slecht idee en iets doen aan je warme slaapkamer? Succes, ik voel met je mee heb aan den lijve ondervonden hoe belangrijk een woonomgeving is.

Peaches schreef op 07-06-2025 om 13:34:

[..]

Maar hoe kom je dan aan die studio?

Zoeken. Er zijn altijd wel manieren. Degenen die klagen over woningtekort, gaan of zitten wachten tot ze iets krijgen of willen geen concessies doen.

Ik sta nu 10 jaar ingeschreven denk ik. Momenteel niet nodig, maar wie weet ooit. Of mocht er ooit een scheiding komen, ben ik er in die zin op voorbereid. 

Hier zijn in de omgeving meerdere woningbouwverenigingen samengevoegd in een overkoepelende organisatie dus sta maar op 1 plek ingeschreven. 

Ik woon in een fijn koophuis en heb geen plannen om te gaan huren, maar ik wil nooit meer op straat komen te staan bij een relatiebreuk of andere calamiteit. Alleen daarom sta ik ingeschreven.

Edit: ik sta al 10+ jaar ingeschreven 

MMcGonagall schreef op 07-06-2025 om 15:53:

[..]

Zoeken. Er zijn altijd wel manieren. Degenen die klagen over woningtekort, gaan of zitten wachten tot ze iets krijgen of willen geen concessies doen.

Droom maar lekker verder. 

Dweedledee schreef op 07-06-2025 om 18:29:

[..]

Nou ja, het hangt er wel vanaf hoe ver je wilt gaan qua concessies. Achterstandswijk, vervallen woning, vreemde huisgenoot, in the middle of nowhere...

Dweedledee schreef op 07-06-2025 om 18:29:

[..]

Ik ken legio jongeren die op die manier een dak boven hun hoofd weten te krijgen. Soms een tijdje met huisgenoten, antikraak, viaviavia een zolderkamer bij iemand, en doorzoeken tot je wel een keer geluk hebt. Een van mijn collega’s heeft nu op haar 30e eindelijk iets gevonden waar ze langer dan een paar maanden kan blijven. Als terug naar je ouders geen optie is, moet je inventiever zijn. Of zorgen dat je wat meer kunt betalen. Die collega zit qua inkomen overigens nog niet boven de sociale grens, maar in Haarlem heb je op je 30e met 12 jaar inschrijfduur nog geen woning. Misschien over twee jaar, maar dan zit ze dus wel boven de grens.

Mijn kind woont dan wel niet in Nederland, maar zij heeft ook vier maanden op een kamer gewoond voordat ze dit huisje had gevonden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.