Huis, tuin en keuken
MidasWolf
06-06-2025 om 22:03
Sta jij ingeschreven bij een/meerdere woningbouw verenigingen?
Zoals de titel al vermeld, sta je ingeschreven bij een woningbouwvereniging. Of misschien wel bij meerdere.
Wat is de gemiddelde wachttijd bij de regio waar je ingeschreven staat/ of je inschatting hiervan.
Bij de poll gaat het om de huidige langste inschrijfduur bij een organisatie. In mijn geval dus de 4 jaar van Dewoningzoeker.
Peiling
Inschrijvingsduur
Beterlaat2021!
07-06-2025 om 09:41
Nergens. Ik woon al meer dan 40 jaar in een vrije sector appartement, begane grond, tuintje. Hier kan ik met gemak nog veel jaar wonen.
Een jaar geleden overleed mijn bovenbuurman, de financiële situatie van mijn bovenbuurvrouw veranderde drastisch.
Zij schreef zich in bij een woningbouw vereniging (wat een administratief gedoe was dat). Na een paar maanden reageerde ze op een appartement in een seniorencomplex in een andere wijk.
En ja hoor, zij was de eerste gegadigde! Dus ze zit nu naar haar zin en veel goedkoper dan ze zat.
Lollypopje
07-06-2025 om 10:01
Koettie schreef op 07-06-2025 om 09:38:
[..]
Je kan kijken of de gemeente cliëntondersteuners aanbied. Die kunnen je helpen met de aanvraag. Maar ik denk dat ze alleen/vooral letten op rolstoeltoegankelijk en niet zozeer de buurt.. Je mag ook niet of maar een keer een woning weigeren met urgentie. Hier althans.
Klopt, dat maakt het ook zo lastig. Want nu woon ik wel in een super rustige buurt en dat heeft met mijn ziekte ook weer voordelen. Want ik zit er ook niet op te wachten om vervolgens zieker te worden door teveel prikkels in een nieuwe woning. Maar er gaat misschien ook een punt komen dat ik die trap echt niet meer af kan en dan heb ik ook een probleem. Het is kiezen tussen meerdere kwade eigenlijk
Het is lastig dat er niet verder wordt gekeken dan de standaardbeperkingen.
Knutselkei
07-06-2025 om 10:09
Nee, nu een koopwoning. Wie weet wel een idee voor straks als we ouder zijn?
Aviendha
07-06-2025 om 10:19
Friezinnetje schreef op 07-06-2025 om 08:27:
[..]
ik heb helemaal geen ervaring met huurwoningen en ingeschreven staan, maar komt dit dan ook niet dat er een heleboel mensen staan ingeschreven die gewoon een woning hebben? Ik wil, als ik hier zo lees, wel geloven dat er woningtekorten zijn, want een groot deel heeft wel een woning, maar staat gewoon ingeschreven.
Zo werkt het helaas niet. Ik kan kijken en dan staat er: als u nu zou reageren zou u 7e zijn.
Maar ik ga niet reageren, dus ik krijg die woning niet en ik verleng het aantal aanmeldingen voor die woning ook niet. Het heeft dus niets te maken met het woningtekort.
Ik mag hopen dat het CBS en de media dit niet meeneemt in berichtgeving over woningtekort, zou niet echt slim zijn.
FaithfulDuck87
07-06-2025 om 10:22
Aviendha schreef op 07-06-2025 om 10:19:
[..]
Zo werkt het helaas niet. Ik kan kijken en dan staat er: als u nu zou reageren zou u 7e zijn.
Maar ik ga niet reageren, dus ik krijg die woning niet en ik verleng het aantal aanmeldingen voor die woning ook niet. Het heeft dus niets te maken met het woningtekort.
Ik mag hopen dat het CBS en de media dit niet meeneemt in berichtgeving over woningtekort, zou niet echt slim zijn.
Dat was mijn interpretatie he, zoals ik zei heb ik er helemaal geen ervaring mee.
Aviendha
07-06-2025 om 10:25
Ik heb nog nooit sociaal gehuurd, maar heb me destijds wel ingeschreven in de hoop een woning te vinden. Heb altijd particulier gehuurd terwijl ik nog weinig verdiende. Het is eigenlijk best krom. Tegen de tijd dat je eindelijk lang genoeg op de lijst staat, heb je het al niet meer nodig. Maar me daarom maar weer uitschrijven... ben gekke henkie niet. Volgens mij is uitschrijven ook meer moeite dan het gewoon door laten lopen (automatische incasso).
Aviendha
07-06-2025 om 10:28
Friezinnetje schreef op 07-06-2025 om 10:22:
[..]
Dat was mijn interpretatie he, zoals ik zei heb ik er helemaal geen ervaring mee.
Snap ik, maar als jij het zo interpreteert kan een journalist het natuurlijk ook
vind het helemaal niet zo'n gekke eerste ingeving van je
Poezie
07-06-2025 om 10:28
Ik sta bij vier verschillende woningnetten ingeschreven: 20 jaar, 6 jaar, 5 jaar en 3 jaar.
Ik woon nu heel goed en fijn in een eengezinswoning in een populaire stad, maar hoop dat ik tegen de tijd dat ik met pensioen mag in een wat rustiger gebied een leuke ouderenwoning met een klein tuintje kan vinden.
Miepjecody
07-06-2025 om 10:46
Zandhaas schreef op 07-06-2025 om 07:41:
toevallig een paar weken terug ingeschreven. We hebben een koopwoning met een lage hypotheek dus het zal niet zomaar nodig zijn, maar je weet nooit hoe het leven loopt. Ik heb vrienden die een koopwoning hebben en bij de verhuizing naar hun appartement dachten hier de rest van hun leven te slijten. Ze schreven zich dus uit. Nu is er zorg nodig en willen ze heel graag naar een complex met huurwoningen waar dit mogelijk is. Maar nu hebben ze dus te weinig inschrijfjaren en slaan zich voor de kop dat ze zich uitgeschreven hebben.
Ik vind het dus naïef om te denken dat je het toch nooit nodig hebt, tenzij je waarzegger bent. Dus vandaar onze inschrijving.
Dat zou hier niet eens kunnen dat " voor de zekerheid " inschrijven
Dat geeft ook een vertekend beeld aan de wachtlijsten.
En we verdienen al teveel voor sociale huurwoningen.
Tuinfluiter
07-06-2025 om 11:08
BlairW schreef op 07-06-2025 om 07:27:
Jep, wij staan ingeschreven sinds we onze sociale huurwoning 16 jaar geleden betrokken. Meteen weer opnieuw begonnen met jaren opbouwen. We zijn 2 koophuizen verder inmiddels, maar je weet nooit wat er gebeurt dus vind het wel prettig om daar in ieder geval een inschrijving te hebben. Hoop hem nooit nodig te hebben, maar je weet maar nooit. Mijn ouders proberen nu vanuit het buitenland weer terug te komen naar Nederland en dat is heel lastig. Die staan wel ingeschreven en kunnen via de woningbouw in ieder geval wel een huis krijgen. Particulier verdienen ze te weinig voor, eis is vaak 3-4 keer de huur aan inkomen. En kopen gaat niet, overbruggingshypotheek op een huis in het buitenland kan niet. Dus ze zijn nu gedwongen om eerst hun huis te verkopen en staan dan op straat. Via de woningbouw hebben ze in ieder geval nog recht op een woning, dus als het echt nodig is kunnen ze daar aankloppen. We hopen dat het niet nodig is, maar met de woningcrisis van nu weet je het niet. Dit hadden ze 18 jaar geleden toen ze vertrokken ook niet voorzien.
Wij hebben zonder overbruggingshypotheek een huisgekocht. Wij hebben ons oude huis eerst overgedragen en een week later het nieuwe huis aanvaard. Nieuwe huis lag op anderhalf uur rijden van oude dus voor opknap werkzaamheden was dat te veel reistijd. We hebben zes weken een vakantiehuisje gehuurd. Dat was veel voordeliger dan alle kosten die je moet maken voor een overbruggingshypotheek en het was ook veel practischer.
Ik sta niet ingeschreven bij een woningbouw vereniging. Ook nog nooit een sociale woning gehad.
Als ik mij nu inschrijf en pas over 20 jaar aan de beurt ben heeft dat geen zin meer. Als wij ons huis verkopen hebben we zoveel geld op de bank staan dat ik het voor mijzelf ook niet kan verantwoorden om sociaal te huren.
BlairW
07-06-2025 om 11:12
Tuinfluiter schreef op 07-06-2025 om 11:08:
[..]
Wij hebben zonder overbruggingshypotheek een huisgekocht. Wij hebben ons oude huis eerst overgedragen en een week later het nieuwe huis aanvaard. Nieuwe huis lag op anderhalf uur rijden van oude dus voor opknap werkzaamheden was dat te veel reistijd. We hebben zes weken een vakantiehuisje gehuurd. Dat was veel voordeliger dan alle kosten die je moet maken voor een overbruggingshypotheek en het was ook veel practischer.
Mijn ouders kunnen geen bezichtigingen doen in Nederland momenteel. Dus nu een huis kopen vanuit het buitenland is geen optie, want dan zouden ze het vanaf papier moeten kopen. Vanwege de gezondheid kunnen ze ook niet voor langere tijd naar Nederland komen om bezichtigingen te gaan doen helaas. Plan is nu om inderdaad op een vakantiepark te verblijven als het huis in het buitenland is verkocht. En dan vanaf daar een geschikt huis zoeken, want dan kunnen ze ook bezichtigingen inplannen.
Tuinfluiter
07-06-2025 om 11:34
BlairW schreef op 07-06-2025 om 11:12:
[..]
Mijn ouders kunnen geen bezichtigingen doen in Nederland momenteel. Dus nu een huis kopen vanuit het buitenland is geen optie, want dan zouden ze het vanaf papier moeten kopen. Vanwege de gezondheid kunnen ze ook niet voor langere tijd naar Nederland komen om bezichtigingen te gaan doen helaas. Plan is nu om inderdaad op een vakantiepark te verblijven als het huis in het buitenland is verkocht. En dan vanaf daar een geschikt huis zoeken, want dan kunnen ze ook bezichtigingen inplannen.
Klinkt best lastig hoop dat het dan vlot lukt.
BlairW
07-06-2025 om 11:44
Tuinfluiter schreef op 07-06-2025 om 11:34:
[..]
Klinkt best lastig hoop dat het dan vlot lukt.
Is het ook. De gezondheid is ook de reden dat ze terug komen helaas. Huis is verkocht inmiddels, dus nu kunnen we verder kijken.
Yumi
07-06-2025 om 11:46
Lollypopje schreef op 07-06-2025 om 10:01:
[..]
Klopt, dat maakt het ook zo lastig. Want nu woon ik wel in een super rustige buurt en dat heeft met mijn ziekte ook weer voordelen. Want ik zit er ook niet op te wachten om vervolgens zieker te worden door teveel prikkels in een nieuwe woning. Maar er gaat misschien ook een punt komen dat ik die trap echt niet meer af kan en dan heb ik ook een probleem. Het is kiezen tussen meerdere kwade eigenlijk
Het is lastig dat er niet verder wordt gekeken dan de standaardbeperkingen.
Zoals ik al schreef in dit topic, kreeg ook ik steeds meer last van het traplopen vanwege lc, mede om die reden een urgentie gekregen. Ik kon aantonen dat ik al een tijd bezig was met reageren, maar dat 27 woonjaren onvoldoende waren om aan de beurt te komen. Het was niet makkelijk om tijdens het "keukentafelgesprek" de medewerkster te overtuigen dat het noodzakelijk was om, vóór ik nooit meer trap kon lopen te verhuizen. Aangezien ik rugklachten heb die alleen maar erger worden, kreeg ik alsnog de urgentie.
In mijn Gemeente is het zo, dat je met die urgentie binnen een half jaar een andere woning moet hebben. Dat betekent dat er minder kans is om alleen te reageren op woningen in een rustige buurt, want na een half jaar vervalt de urgentie. Je bent dus min of meer verplicht om op geschikte woningen te reageren die in die periode vrijkomen, en de buurt is voor hun bijzaak. Ik hoop dat je de energie krijgt om dit aan te gaan, want de verhuizing "hakt" erin, maar het geeft een stukje rust om te weten dat je in de toekomst naar buiten kunt gaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.