Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Smalle keuken

In 2022 zouden we onze keuken willen vervangen. 
Probleem: het is een nogal onhandige vorm. De huidige opstelling is (min of meer) een u vorm, met aan de ene kant een gewone diepte (60cm) en aan de andere kant wisselend kastjes van 40/50cm diepte. Met als bemoeilijkende factor dat er een hap uit de U is genomen en dat er extra obstakels zijn (deuren/ramen) waardoor niet alles mogelijk is.
Nu zouden we de huidige keuken gewoon na kunnen maken, maar deze keuken voldoet niet aan onze voorkeuren. Denk aan een kookplaat die we willen verbreden en een vaatwasser die echt groter moet. 

Ik ben daarom andere indelingen aan het overdenken. Maar wat ik ook probeer, ik kom er slecht uit. De conclusie luidt dat ik 
- Ofwel de breedte van het looppad nog verder moet inkorten naar 90cm. 
- Ofwel handigheidjes moet ontdekken met de keukenkastjes van 40 en 50cm.
- Ofwel een deel van het 60-diep werkblad moet opgeven.
Het spreekt voor zich dat ik na de lockdown een aantal keukenboeren afloop, al kijk ik daar niet naar uit omdat ik hen niet op hun woord durf te geloven.

Daarom dit topic. Ik ben vooral benieuwd naar 3 type ervaringen van mensen die ook een smalle keuken hebben:

1) Indien je ook een u-vorm hebt: hoe breed is de breedte tussen de ene kant en de andere kant? En hoe bevalt dat? 
2) Indien je ook een smalle keuken hebt met ondiepe kastjes: zijn daar nog slimmigheidjes voor te vinden? Dingen die je extra goed bevallen, die je wil aanraden of juist afraden?
3) Indien je ook keukenkastjes van 40cm hebt; in hoeverre merk je dat dit prettig genoeg werkt als werkblad? 


SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

02-01-2022 om 23:17

Je kunt ter inspiatie even zoeken op funda naar huizen met een smalle keuken. Vooral in Amsterdamse huizen, en dan die oude, is de keuken altijd heel smal.

Ik zou denken dat een keukendoorloop smaller dan 90 centimeter onverstandig is, vooral als je elkaar wilt kunnen passeren.

Kun je een schetsje uploaden of beschrijven van de ruimte, dan probeer ik mee te denken met je.

Spreekt zoiets je aan, bijvoorbeeld: https://www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-42510094-amstel-258-h/#foto-8

PhilDunphy

PhilDunphy

02-01-2022 om 23:19 Topicstarter

niet_rechts schreef op 02-01-2022 om 23:17:

Je kunt ter inspiatie even zoeken op funda naar huizen met een smalle keuken. Vooral in Amsterdamse huizen, en dan die oude, is de keuken altijd heel smal.

Ik zou denken dat een keukendoorloop smaller dan 90 centimeter onverstandig is, vooral als je elkaar wilt kunnen passeren.

Kun je een schetsje uploaden of beschrijven van de ruimte, dan probeer ik mee te denken met je.

Goed idee, van Funda! Ik zal daar eens gaan kijken. Ik heb al wel op Pinterest gekeken, maar kom daar vooral lange smalle keukens tegen, terwijl mijn keuken niet heel lang is.
En als ik op u-vormige smalle keukens zoek, zie je op Pinterest ook gerust keukens zonder koelkast ofzo.. Foto's van een site als Funda geven in elk geval keukens weer waar ook echt in geleefd wordt.

En bedankt voor het aanbod om mee te denken.
Het is nu iets te laat om dat te regelen, maar zal dat morgen doen! 

Geen ervaring hier, maar ik wil graag meedenken. Kun je niet alles 50 cm maken? En wil je ook hoge kasten? Want als je weinig ruimte hebt kun je hoger natuurlijk meer ruimte creëren, hoewel het er dan nog smaller uit gaat zien. 
Vrienden hebben de vaatwasser en vriezer in de bijkeuken staan. Niet ideaal, maar het bespaart ruimte in de keuken. 

PhilDunphy

PhilDunphy

02-01-2022 om 23:28 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 02-01-2022 om 23:22:

Geen ervaring hier, maar ik wil graag meedenken. Kun je niet alles 50 cm maken? En wil je ook hoge kasten? Want als je weinig ruimte hebt kun je hoger natuurlijk meer ruimte creëren, hoewel het er dan nog smaller uit gaat zien.
Vrienden hebben de vaatwasser en vriezer in de bijkeuken staan. Niet ideaal, maar het bespaart ruimte in de keuken.

Alles 50cm maken levert problemen met vaatwasser, koelkast, kookplaat, oven, spoelbak, etc. Die zijn volgens mij allemaal 60cm diep (tenzij.. ik sta dus open voor ideeën die ik zelf nog niet heb gevonden!).

Of bedoel je dat ik van al die 40/50 cm kastjes, ook 50cm kan maken? Dat is wel iets dat ik overweeg, maar daarmee blokkeer ik wel 1 kastje dat daar haaks op staat. Die kan dan niet meer open. Maar dat blijft een overweging, want ik kan daar ook zo'n kastje met hoekelement in bedenken.

Sorry, ik denk dat dit allemaal wat vaag uitgelegd is zolang je geen tekening erbij hebt. Ik zal me daar morgen op storten. De vriezer in de bijkeuken (garage althans) is zeker een optie. Dat is één van de dingen die ik bereid ben op te offeren.

ja, ik ben wel benieuwd naar tekeningen en dergelijke, want het is nu lastig om de beperkingen te zien. 

Hoe diep is je keuken? (Hoe lang is het pad, zeg maar?)

PhilDunphy

PhilDunphy

03-01-2022 om 00:07 Topicstarter

Bloemenzee schreef op 02-01-2022 om 23:55:

Hoe diep is je keuken? (Hoe lang is het pad, zeg maar?)

Ongeveer 210cm breed (op de meeste plekken) bij 310cm lang. Gebaseerd op een telling van mijn keukenkastjes en datgene wat ik uit mijn hoofd weet aan afmetingen  
Morgen een preciezere inschatting.

En er moet een 5 persoons huishouden mee doen. Dus de optie zoals die eerste foto uit Amsterdam is, hoe lief bedoeld ook, niet afdoende.


Oh en ik vind het trouwens superlief dat jullie meteen mee denken over indelingen enzo. Was eigenlijk niet mijn vraag, vandaar ook dat ik een topic had aangemaakt zonder plattegrondje en afmetingen. Maar nu het wordt gevraagd en jullie zo mee denken wordt het wel gewaardeerd.

Waar loop je nu tegen aan? Mis je werkruimte (en hoeveel zou je willen), mis je kastruimte, etc.? 

Mijn eerste ingeving zou zijn:
Kant die 60cm diep is: koelkast, spoelbak, vaatwasser, dan nog 1 gewone kast. Dan heb je daar 2 kastjes werkruimte (plus hoek).
Kijk of er iets creatiefs te vinden is voor de hoeken. 
Op de kopse kant de kookplaat, met oven eronder wellicht.
De ondiepe kant veel kastruimte, evt lades. En daar alle zooi zoals koffieapparaat, fruitschaal, etc. op zetten.

Vriezer: wij hebben in de keuken een koel/vriescombi met dus een paar vrieslades. Daarin liggen de dagelijkse dingen als brood. In de garage staat een grote vrieskast met minder dagelijkse dingen en voorraad.

PhilDunphy

PhilDunphy

03-01-2022 om 00:26 Topicstarter

Ik bedacht me net dat ik de afmetingen al heb in de IKEA planner:



Keuken-plattegrond.jpg



Keuken-1.jpg


En hieronder de links voor uitvergrotingen:

https://i.postimg.cc/P5TcM69x/Keuken-1.jpg
https://i.postimg.cc/pLCScfMB/Keuken-plattegrond.jpg

Dit is hoe de keuken nu is. Omdat het in de IKEA planner is gedaan, kon ik niet alles precies krijgen zoals het nu is. Een paar dingen die niet kloppen:
- De kastjes tegenover m'n kookplaat, bestaan uit 3 kastjes. Het middelste daarvan, is niet 40 maar 50cm diep. 
- De gootsteen zit nog iets meer naar rechts. Links van de gootsteen, zit nu een vaatwasser van 40cm breedte.
- De 40/50cm kastjes wand, heeft op dit moment een werkblad met allemaal scheidingswanden. Waardoor je een soort 'vakjes' van werkblad krijgt, ipv 1 lang werkblad.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

03-01-2022 om 00:37

PhilDunphy schreef op 02-01-2022 om 23:28:

[..]

Alles 50cm maken levert problemen met vaatwasser, koelkast, kookplaat, oven, spoelbak, etc. Die zijn volgens mij allemaal 60cm diep (tenzij.. ik sta dus open voor ideeën die ik zelf nog niet heb gevonden!).

Of bedoel je dat ik van al die 40/50 cm kastjes, ook 50cm kan maken? Dat is wel iets dat ik overweeg, maar daarmee blokkeer ik wel 1 kastje dat daar haaks op staat. Die kan dan niet meer open. Maar dat blijft een overweging, want ik kan daar ook zo'n kastje met hoekelement in bedenken.

Sorry, ik denk dat dit allemaal wat vaag uitgelegd is zolang je geen tekening erbij hebt. Ik zal me daar morgen op storten. De vriezer in de bijkeuken (garage althans) is zeker een optie. Dat is één van de dingen die ik bereid ben op te offeren.

Dat zou ik sowieso aanraden, als het tenminste een geïsoleerde, verwarmde ruimte is, anders is de keuze in vrieskasten en koelkasten zeer beperkt en duur bovendien.

PhilDunphy

PhilDunphy

03-01-2022 om 00:41 Topicstarter

Bloemenzee schreef op 03-01-2022 om 00:19:

Waar loop je nu tegen aan? Mis je werkruimte (en hoeveel zou je willen), mis je kastruimte, etc.?

Mijn eerste ingeving zou zijn:
Kant die 60cm diep is: koelkast, spoelbak, vaatwasser, dan nog 1 gewone kast. Dan heb je daar 2 kastjes werkruimte (plus hoek).
Kijk of er iets creatiefs te vinden is voor de hoeken.
Op de kopse kant de kookplaat, met oven eronder wellicht.
De ondiepe kant veel kastruimte, evt lades. En daar alle zooi zoals koffieapparaat, fruitschaal, etc. op zetten.


Echte eisen qua verandering, omdat het me echt tegen werkt in de keuken:

- Ik heb nu een vaatwasser van 40cm breed. Die wil ik echt 60cm. 
- Ik heb nu een kookplaat van.. (ik neem aan 60cm breed). Ik kan geen 2 grote pannen tegelijk op het vuur hebben, terwijl ik wel vaak 2 grote (of 3 medium) pannen nodig heb. Het liefst wil ik daarom een 80/90 cm brede kookplaat.

Dingen die fijn zouden zijn: 

- Ik heb genoeg werkblad, maar dat is wel erg versnipperd. Ik zou liever 1 groot stuk dan allemaal kleine stukken hebben. Ik vind het moeilijk om in te schatten of het 40/50cm werkblad voldoet, want eigenlijk doe ik altijd alles aan de 60cm kant. Die van 40/50 cm is nu door de tussenschotten sowieso niet werkbaar.
- Het zou leuk zijn als mijn koelkast groter kan. Als de AH langs komt, is het vaak wel zoeken om alles er in te krijgen.
- Op dit moment wordt mijn hoekkast onbenut. Ik zou het fijn vinden om de kastjes efficienter te hebben, bijvoorbeeld een goede draaicarroussel (maar kan dat bij de gootsteen?) of een hele brede pannenlade. 


Dingen die ik op kan offeren:

- Ik zou wel met een kastje minder kunnen. Met twee kastjes minder ook nog wel, als mijn hoekkast beter benut kan worden.
- De vriezer onder de koelkast mag er uit.
- De oven en magnetron mogen best tot combi-magnetron samengevoegd worden.
- Ik heb naast mijn waterkoker (kan vervangen door een cooker?), weegschaaltje en koffie-thee voorraad, niks op het aanrecht staan. Maar zou zelfs daar nog wel in kunnen minderen, door het een vaste plek in een lade/kastje te geven.

PhilDunphy

PhilDunphy

03-01-2022 om 00:43 Topicstarter

niet_rechts schreef op 03-01-2022 om 00:37:

[..]

Dat zou ik sowieso aanraden, als het tenminste een geïsoleerde, verwarmde ruimte is, anders is de keuze in vrieskasten en koelkasten zeer beperkt en duur bovendien.

Ja de garage is inpandig, dus het is er niet té koud. Er staat nu al een tafelmodel vriezer, dus de twee lades uit de keuken zijn niet van enorme toegevoegde waarde. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

03-01-2022 om 00:45

De maten zijn precies niet leesbaar. Maar lijkt het zo of is het zo dat de spoelbak breder is dan 60 centimeter? Dat stukje lijkt nu de uitgelezen plek voor de kookplaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.