Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Schoonmaakrooster voor schoonmaakster

Ik heb huishoudelijke hulp via de WMO ivm beperking. Ik heb twee keer echt een goede gehad maar alsof er een soort vloek op zit heb ik nu weer voor de vierde keer iemand die het presteert om mijn grote huis (6 kamers, keuken, badkamer enz) in 2 uur ‘klaar’ te hebben en elke keer zie ik dan later allemaal dingen die vergeten lijken te zijn. Ik heb ook al drie keer (in 3 jaar) om een ander verzocht ivm geen klik (die vrouw vond dat ik zelf mee moest helpen als zij er was en zat de hele tijd te zeuren dat mijn kinderen mee moesten helpen en deed vervolgens 2u over alleen de badkamer 🤷🏼‍♀️) of echt belabberd schoonmaken. 
Soms denk ik dat ik teveel verwacht maar ik heb zelf ook als thuishulp gewerkt toen ik studeerde en de twee goede hulpen laten zien dat ik volgens mij echt niet teveel verwacht en eerder heeft ook al laten zien dat de drie uur indicatie wel ook echt de tijd is die nodig is. 

Vorige week was ze weer na 2u klaar, ik zat toen in een Teamsmeeting dus kon zo even niet bedenken wat er verder nog te doen was. Ik zei toen dat ik nu even niets kon verzinnen maar dat ik voor de volgende keer wel even een lijst zou maken met dingen die moeten gebeuren. En daar heb ik even jullie hulp bij nodig.

Het gaat dus om een eengezinswoning met van boven naar beneden:  
Zolder met twee slaapkamers (een van dochter 13 , ander logeerkamer die veel gebruikt wordt door stiefkinderen) , voorzolder met kasten en wasmachines en droogruimte. Trap
tussenverdieping met drie slaapkamers (dochter 11, dochter 10 en mijn slaapkamer), Badkamer met bad, douche en toilet. Overloop en trap

Beneden: woonkamer en keuken, toilet, twee kleine halletjes en werkkamer. 
We hebben twee katten. De kinderen moeten zelf hun kamer opruimen. De WMO heeft besloten dat ze buiten de normale dagelijkse klusjes niet extra dingen in huis hoeven te doen, oa ivm adhd. Ze moeten elke dag vegen, de tafel afruimen en schoonmaken, de vaatwasser doen en het aanrecht / fornuis schoonmaken en hun eigen rotzooi opruimen en buiten vegen en als ze de badkamer te erg hebben gemaakt ook die even schoonmaken (ze vinden het heerlijk om te tutten). Nu gaat dat natuurlijk op kinderniveau dus de grote oppervlakken zijn dan schoon 😬. 
Zelf doe ik wat ik kan maar ik kan niet boenen en dingen boven mijn hoofd doen of bukken. Ik heb vaak zware hoofdpijn en sowieso altijd hoofdpijn, ME, hms en neuropathie. Doe elke dag een beetje huishouden maar alles netjes houden en was doen kost al heel veel energie. 


De thuiszorgorganisatie waar mijn moeder schoonmaakhulp van krijgt, heeft een map met een schoonmaakrooster. 

Zoveel keer per jaar grote klussen als de ramen, gordijnen enzovoorts en dat wordt ook netjes gedaan en afgetekend. Dat hoeft ze zelf niet te bedenken. Wel kan ze wensen aangeven maar de schoonmaakster zelf komt ook met opties voor laatste kwartiertjes.

Is er niet een andere organisatie?

Hm, zou toch moeten kunnen in 2 uur (als je doorwerkt). Ik neem aan dat ze 1x per week komt?
Niet alles hoeft natuurlijk wekelijks grondig. Bijv. de voorzolder alleen de stofzuiger erdoor.
Verder in slaapkamers als er veel prullaria op bureaus en plankjes staat, zou ik het niet nodig vinden dat dat wekelijk gestoft wordt (veel te veel werk, doe je gewoon 1x in de zoveel weken). Verder in de slaapkamers de min of meer lege oppervlakten afstoffen en de stofzuiger er door. Idem de gang/hal. Ervan uitgaande dat het enigszins opgeruimd is (dus niet dat je eerste allerlei rotzooi van de vloeren moet halen), is dat zo gepiept.
Badkamer uiteraard, bad, wc en wastafel schoonmaken. Plankjes met veel prullaria ook niet wekelijks, maar af en toe. Verder stofzuiger en dweil erdoor. Losse wc schoonmaken, stofzuiger en dweil erdoor. Woonkamer wekelijks de niet te volle planken, vensterbanken, tafels enz. stoffen. Planken e.d. met veel prullaria ook gewoon af en toe stoffen. Stofzuigen en bij een harde vloer dweilen. Keuken: Lap over het aanrecht, greepjes en plankjes, stofzuigen en dweilen.

Ik heb in het verleden ook schoongemaakt en vind 2 uur heel realistisch klinken bij één keer in de week. Bij het schoonmaken van een hotelkamer incl. bedden op en afhalen, badkamer etc. kregen we 12min. per kamer. (uitbuiting maar dat is een andere discussie)

Toen ze weg was, heb je daarna dingen gezien die ze vergeten was? Is het dan niet handig om dat aan te geven? Daarnaast is het sowieso fijn om een lijst te hebben met zaken die niet zo vaak gedaan hoeven te worden, dan kan de schoonmaakster steeds een item van die lijst erbij pakken.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

23-12-2021 om 13:35

Als je het goed en volgens je eigen ideeën gedaan wilt hebben kun je beter een eigen hulp zoeken, is mijn ervaring.

 Vanuit de thuiszorg hadden ze een standaard lijst en mogen ze vaak  dingen niet, wegens te hoog/te laag/te zwaar etc. Tenminste, zo was dat bij mijn schoonmoeder. Die hulpen vanuit de thuiszorg waren nooit goed. 

Ik werk ook voor de thuiszorg (schoonmaak) en de meeste mensen krijgen hier maar 2 uur. Mensen die al lange tijd hulp hebben hebben soms nog 3 uur maar nu krijgt niemand dat meer. Hooguit 2,5 uur. 
Dus leer je vanzelf om alles in 2 uur te doen dus kan me voorstellen dat iemand binnen 2 uur met de standaard dingen klaar is. 
wij hebben een map met daarin alle extra dingen en hoe vaak je die moet doen per cliënt. 
mij heb ook een cliënt die elke week een lijstje neerlegt met wat ze aan extra’s wil. 
Zelf vraag ik altijd even wat mensen extra gedaan willen hebben of ik kijk even in de map wat er al een tijd niet gedaan is. 

ToetieToover schreef op 23-12-2021 om 12:36:

https://informatieservice.info/media/Checklist_huishoudelijke_klussen.pdf

Wij hadden toen ik nog in de thuiszorg werkte van dit soort checklists met de geschatte tijd erachter. Geloof dat het 15 minuten was voor toilet, half uur voor badkamer, uur woonkamer inclusief stoffen, stofzuigen en dweilen. Elk is natuurlijk wel afhankelijk van het soort huis, inrichting en wat er op de vloer ligt etc dus tijden zijn een indicatie.

Misschien zijn zulke lijsten online nog wel ergens te vinden.

En met je hulp afspreken wat je perse elke week goed gedaan wenst te hebben en wat af en toe eens kan.

Je lijkt me nogal zeikerig en een pietje precies. Dat ben ik ook. Maar besef dat ieder op zijn eigen manier schoonmaakt en je zult zelden iemand tegen komen die het precies op jouw manier doet. Probeer daarom ook te kijken naar wat er wel goed gaat. En als jij vind dat ze iets niet goed doet, kan je dat netjes vragen of ze dat de andere keer mee wil nemen. 

Maar als je er te veel bovenop zit gaat ze vast niet met veel plezier schoonmaken. 

Een vriendin van mij had een schoonmaakadres waarbij ze het niet goed kon doen. Ik zeg niet dat jij zo bent. Maar ze kreeg telkens kritiek. Uiteindelijk heeft ze om een ander adres gevraagd, en sindsdien voelt ze zich weer een stuk prettiger. 

Pooh-Bear schreef op 23-12-2021 om 13:54:

Ik werk ook voor de thuiszorg (schoonmaak) en de meeste mensen krijgen hier maar 2 uur. Mensen die al lange tijd hulp hebben hebben soms nog 3 uur maar nu krijgt niemand dat meer. Hooguit 2,5 uur.




Peen schreef op 23-12-2021 om 13:35:

Als je het goed en volgens je eigen ideeën gedaan wilt hebben kun je beter een eigen hulp zoeken, is mijn ervaring.

Vanuit de thuiszorg hadden ze een standaard lijst en mogen ze vaak dingen niet, wegens te hoog/te laag/te zwaar etc. Tenminste, zo was dat bij mijn schoonmoeder. Die hulpen vanuit de thuiszorg waren nooit goed.

Helemaal eens met Peen, ook ik word er moedeloos van inmiddels. Ook ik heb hulp vanuit WMO en inmiddels (na 1,5 jaar) al de 3e thuiszorgorganisatie, met elk hun eigen tekortkomingen. 

Het begint al bij het feit dat ze heel moeilijk aan medewerkers kunnen komen en dus alles en iedereen lijken te accepteren/aannemen. Niet iedereen is geschikt voor dit werk helaas en een echte goeie hulp bestaat niet alleen uit puur schoonmaken, maar ook inzicht en ervaring. Veelal kreeg ik 18-19 jarigen, want gebrek aan anderen, en dat zijn helaas niet de allerbeste krachten. Ze zien zelf zelden tot nooit wat er gedaan moet worden en krijgen ook geen enkele ‘opleiding’ om dit wel te leren inzien. Het valt hen dus ook niet persoonlijk aan te rekenen, maar  een alternatief is er gewoonweg niet. 

Ik (alleenstaand zónder kinderen) krijg vanuit de WMO 3,5 uur per week (dus Pooh-bear, jouw redenatie klopt absoluut niet) en nóg lopen ze de kantjes ervan af. Ik ben al blij dat ik sowieso hulp krijg, ben ook echt niet zo veeleisend, maar soms kun je dit soort irritaties er naast je ziekte gewoon niet bij hebben. Je ontvangt dit soort hulp namelijk echt niet voor niks, maar het kost mij vaak zoveel ergernis en frustratie en heb niet de energie steeds het gesprek aan te gaan.

En waar gaat het over? 
Als je een toilet schoonmaakt en ziet dat de houder van de toiletverfrisser leeg/op is, dan vervang je deze (er staat een bak naast mijn toilet met flinke voorraad toiletverfrissers). Als ik, na vertrek hulp, erachter kom dat er maar 1 doekje is gebruikt voor (vochtig) afnemen van stof (3 slaapkamers, keuken, woonkamer EN badkamer/toilet!!) hoe goor is dat als er eerst de badkamer mee schoongemaakt is en daarna je fornuis? En zo kan ik nog wel tig dingen opnoemen………


Oh, en in 1,5 jaar tijd heb ik inmiddels al 8 verschillende hulpen gehad! Dus ja TO, ik begrijp je frustratie helemaal, maar heb helaas geen tips of adviezen. Afhankelijk zijn sucks! 😩

Mijn vorige schoonmaakster was ook niet zo best en ik legde altijd dit soort lijstjes neer (voor 3 uur schoonmaken in een vergelijkbaar huishouden): 

1. Wc’s schoonmaken en dweilen 
2. Badkamer schoonmaken en dweilen 
3. Zolder: alles stofzuigen (kamers houden kinderen verder zelf bij) 
4. Eerste verdieping: alles stofzuigen, oppervlakken met doekje afnemen (vensterbanken, nachtkastjes) 
5. Trappen ook stofzuigen 
6. Benedenverdieping: helemaal stofzuigen, oppervlakken (tafels, tv-meubel, vensterbanken) met nat doekje afnemen,  vloer dweilen 
7. Keuken schoonmaken (incl. fornuis), nat doekje over keukenkastdeurtjes

Daar voegde ik eens in de paar weken aan toe: 
8. Koelkast leeghalen en schoonmaken
9. Ramen (incl. aanduiding waar) zemen 

Dan nog viel de kwaliteit van het schoonmaakwerk me weleens tegen, maar ik wist in elk geval zeker dat alles gedaan werd wat ik wilde. 

Nienke,

Was dit ook een huishoudelijke hulp vanuit een thuiszorgorganisatie of particulier? Nogal een verschil imo.

Kersje schreef op 23-12-2021 om 15:09:


Ik (alleenstaand zónder kinderen) krijg vanuit de WMO 3,5 uur per week (dus Pooh-bear, jouw redenatie klopt absoluut niet) 

 Hoeveel uur je krijgt verschilt ook per gemeente en bij ons krijgt echt bijna niemand 3 uur. Toevallig vorige week een cliënt van mij met 2 uur bij de gemeente geweest om meer uur te vragen en daar werd gezegd dat de regels aangescherpt waren en dat ze het maar met die 2 uur moet doen. Alleen om hele speciale redenen kan je meer tijd krijgen. 
Een andere cliënt haar indicatie was afgelopen en bij het aanvragen van een nieuwe kreeg ze zomaar een uur korter terwijl haar situatie niet verbetert was. Nog steeds even veel werk te doen. 
ook hoorde ik een cliënt waar ik als inval was daar stopt de hulp helemaal omdat haar oudste zoon straks 18 is. Dat hij studeert en een bijbaan heeft doet er niet toe. 

Suzy ik zou het toch weer opnieuw aankaarten bij de organisatie. Net zolang totdat je een goede hulp hebt. Ik werk zelf ook in de thuiszorg zoals je weet En ik kom weleens bij mensen die al 6 hulpen hadden gehad voordat ze een hulp kregen waar ze tevreden over waren.
Oh trouwens, ik kom ook bij mensen die een indicatie van 3,5 uur hebben dus die 2,5 uur max klopt niet.

Kersje schreef op 23-12-2021 om 15:33:

Nienke,

Was dit ook een huishoudelijke hulp vanuit een thuiszorgorganisatie of particulier? Nogal een verschil imo.

Deze was particulier en ik begrijp dat daar andere eisen voor zijn, maar ik kan me voorstellen dat een dergelijk lijstje wel helpt.

Overigens legde ik bij m’n schoonmoeder (die 2 keer per week 2 uur hulp vanuit de WMO kreeg) ook dergelijke lijstjes neer, vaak een standaard-lijstje aangevuld met specifiek ‘was draaien/ophangen’ of ‘vaatwasser uitruimen’. Het wisselde nog wel eens wie daar kwam schoonmaken en dan is het fijn als je (als mantelzorgers) in ieder geval weet wat er wel/niet gedaan is.

Pooh-Bear schreef op 23-12-2021 om 16:18:

[..]

Toen mijn zoon (22) tijdelijk weer thuis kwam wonen werd mijn hulp ook stop gezet. Ondanks zijn 40 urige werkweek en avondstudie. Pas toen hij weer wat voor zichzelf had gevonden kon ik het opnieuw aanvragen. En voor de beslissing is genomen ben je zo 6 weken verder.

Ze mogen hier ook alleen de ruimtes doen die tot mijn dagelijkse ruimtes horen. Dus de kamers van de kinderen (die eens in de zoveel tijd een nachtje komen logeren) mogen ze niet doen. Ramen buiten mogen ook niet gedaan worden. 

Gelukkig heeft mijn hulp daar geen boodschap aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.