Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Schoonmaakhulp, waarop letten?

afrodite05

afrodite05

19-09-2023 om 09:45 Topicstarter

Oh Venuss en Krulliebollie, ik lees jullie reacties nu pas. 

Qua schoonmaken had ik zelf al niet zo'n hoge standaard, dus alles wat gedaan wordt is al meegenomen. Pauze hebben we nog niet besproken, maar dat zal ik de eerste keer nog even vragen. We hebben al wel gevraagd wat ze graag drinkt en gaan er ook voor zorgen dat dat in huis is. Wat te doen bij ziekte hebben we ook nog niet besproken. Goede tip om niet richting de psychologie te gaan. 

Ik hoop dat ik op haar niet onvriendelijk overkwam, we hebben in elk geval een gezellig gesprek gehad. Maar ik ben in de OP wel kritisch, ja. Maar goed, wat ik hiervoor ook schreef: we gaan haar wel een eerlijke kans geven.

succes. Komt vast wel goed...

FancyDuck29

FancyDuck29

19-09-2023 om 11:36

afrodite05 schreef op 19-09-2023 om 09:37:

En dat buikgevoel... Je hoort soms van die nare verhalen, ik denk dat we daarmee zitten. Maar dat zijn ervaringen van anderen en dat is niet eerlijk naar haar toe, dus dat buikgevoel parkeren we maar even.

Misschien helpt wat tegengeluid? Wij hebben 3 schoonmaaksters gehad. De 1e was werkelijk waar fantastisch. Ik wist niet dat iemand zó goed kon schoonmaken. De 2e was prima. Vriendelijk, maakte oké schoon. De 3e was ook prima. Vriendelijk, maakt oké schoon en zet een stapje extra.

Nooit te maken gehad met raar gedrag, stelen, spullen onnodig kapot maken oid.

afrodite05 schreef op 19-09-2023 om 09:37:

Ik heb net een lijstje taken zitten schrijven, met wat er wekelijks moet gebeuren (dingen als stofzuigen/dweilen/toilet) en wat er om de week/incidenteel moet gebeuren. Ik denk dat het wel haalbaar is. De was en bedden verschonen hoeft in elk geval niet, dat blijf ik zelf doen. De eerste paar keren zal het toch wel wat langer duren ivm haar weg vinden in ons huis, waar staat wat, waar zijn de stopcontacten etc. En dan vind ik het dus ook helemaal niet erg als niet alles gedaan wordt. Overigens is het zwart.

Zelf ben ik wel thuis en ik kan ook deels meehelpen voor zover zoon geen entertainment nodig heeft, maar echt op de vingers kijken is niet mijn plan.

Mijn schoonmaak hulp wilde handschoenen en had voorkeuren in schoonmaakmiddelen, die ik kocht, maar het dweilsysteem dat ze wilde heb ik niet aangeschaft. Ik wist niet waar ik het kwijt kon. En ik zou het zelf niet aanschaffen want het leek mij niets. Dat vond ik daarom wat overdreven om te kopen.

Toen ik zelf ooit hulp was, vond ik het ook niet prettig als iemand in dezelfde ruimte was. Je voelt je gecontroleerd en dat wordt zo geen fijne verstandhouding. Toilet doe ik altijd zelf als gebaar van respect. 

Parfum: dat zou ikzelf niet durven vragen want die “eis” vind ik wat te ver gaan maar het zou ook niet nodig zijn want er wordt hier gelucht dus die geur zou snel vervliegen. 

2 uurtjes om een eengezinswoning met 3 personen schoon te maken is niet te doen. 
Badkamer / keuken / toilet / slaapkamers allemaal stoffen, zuigen en dweilen dat gaat gewoonweg niet.
Je kan wel doen de ene week de beneden verdieping en de andere week de bovenverdieping. Dan komt het meer in de buurt.

Doet ze alleen jou op een dag? Als ze meerdere adressen doet, hou daar dan rekening mee. 3 badkamers op een dag is best pittig en als ze verstandig is zal ze daar haar tempo op aanpassen. Dat is ook het verschil met hoe je het zelf doet, thuis ga ik er even in een vaart doorheen. Als ik 3 adressen op een dag heb dan ga ik daar niet 3 x in een vaart doorheen, dat is veel te intensief.

Er is veel vraag naar zwarte huishoudelijke hulp. Neem haar serieus en wees zuinig op haar als ze een beetje bevalt. Ook al zal ze niet alles op jouw manier doen.

Ik zou die parfum ook niet fijn vinden. Zou het even aanzien, wie weet valt het de volgende keer mee. En als je haar wat beter kent, weet je ook beter hoe ze omgaat  met 'kritiek'.  

Mijn vaste thuiszorg is trouwens gek op geurtjes. Als ze de badkamer heeft gedaan, ruikt ze altijd ineens heel lekker. Naar mijn geurtjes. Waar ik heel zuinig op ben. Ik heb er al een paar keer wat van gezegd, maar ze kan het blijkbaar niet laten. Omdat ze een topper is die ik niet kwijt wil, heb ik wat cadeau gekregen flesjes parfum die ik zelf niet draag, neergezet en mijn favorieten opgeborgen. Zij blij, ik blij 

Ik heb wekelijks vaste taken voor haar (ze helpt met organiseren en plannen, zet mij aan het werk, vouwt de was, stoft af, zuigt, dweilt en doet het sanitair) en daarnaast doet ze er vaak een grotere klus bij zoals de badkamer een extra beurt geven of de ramen lappen. Helaas heb ik nu tijdelijk een invalster die half zoveel doet en daarvan de helft niet doet zoals het moet. Geen hulp bij organiseren en plannen. Geen aansturing. Geen grotere klussen. Ze vouwt de was, lapt het sanitair af (maar niet de randen van de wasbak en het deel waar de zeep ligt) en vindt het blijkbaar niet nodig om stoelen of voerbakjes te verschuiven tijdens het stofzuigen of dweilen. Wat ik ook zeg, ze snapt het gewoon niet, denk ik. Er is ook niemand anders die ze kunnen sturen, want personeelstekort. Gelukkig is het tijdelijk. 

Lieveheersbeest schreef op 19-09-2023 om 11:36:

[..]

Misschien helpt wat tegengeluid? Wij hebben 3 schoonmaaksters gehad. De 1e was werkelijk waar fantastisch. Ik wist niet dat iemand zó goed kon schoonmaken. De 2e was prima. Vriendelijk, maakte oké schoon. De 3e was ook prima. Vriendelijk, maakt oké schoon en zet een stapje extra.

Nooit te maken gehad met raar gedrag, stelen, spullen onnodig kapot maken oid.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik ook nooit met stelen heb te maken gehad. En ik zeg niet toen de hulp mijn slaapkamermuur telkens beschadigde met de stofzuigerslang, dat het opzettelijk was (ik denk dat je dat met onnodig bedoelt), maar je kan ook door lomp gedrag dingen stuk maken.

En zoals ik zei: de meisjes zitten in een moeilijke positie. Ze staan echt in schaarstand: eisen van klant (zelfs misschien de mijne, dat laat ik in het midden) en wat ze kunnen doen staat soms haaks op mekaar. En als ik eerlijk ben: na twee weken overal gaan poetsen en dan thuis komen in een huis waar je ook nog van nul moet beginnen, het zou mijn strot ook uitkomen.

yette schreef op 19-09-2023 om 12:53:

Ik zou die parfum ook niet fijn vinden. Zou het even aanzien, wie weet valt het de volgende keer mee. En als je haar wat beter kent, weet je ook beter hoe ze omgaat met 'kritiek'.

Mijn vaste thuiszorg is trouwens gek op geurtjes. Als ze de badkamer heeft gedaan, ruikt ze altijd ineens heel lekker. Naar mijn geurtjes. Waar ik heel zuinig op ben. Ik heb er al een paar keer wat van gezegd, maar ze kan het blijkbaar niet laten. Omdat ze een topper is die ik niet kwijt wil, heb ik wat cadeau gekregen flesjes parfum die ik zelf niet draag, neergezet en mijn favorieten opgeborgen. Zij blij, ik blij

Ik heb wekelijks vaste taken voor haar (ze helpt met organiseren en plannen, zet mij aan het werk, vouwt de was, stoft af, zuigt, dweilt en doet het sanitair) en daarnaast doet ze er vaak een grotere klus bij zoals de badkamer een extra beurt geven of de ramen lappen. Helaas heb ik nu tijdelijk een invalster die half zoveel doet en daarvan de helft niet doet zoals het moet. Geen hulp bij organiseren en plannen. Geen aansturing. Geen grotere klussen. Ze vouwt de was, lapt het sanitair af (maar niet de randen van de wasbak en het deel waar de zeep ligt) en vindt het blijkbaar niet nodig om stoelen of voerbakjes te verschuiven tijdens het stofzuigen of dweilen. Wat ik ook zeg, ze snapt het gewoon niet, denk ik. Er is ook niemand anders die ze kunnen sturen, want dit is niet de bedoeling. Gelukkig is het tijdelijk.

Wat een leuk verhaal! Maar het doet me aan het volgende denken:

Collega had ook poetshulp. Man van collega was al op pensioen en was soms nog in bed als poetshulp al aanwezig was. Op dag dat collega werkte. En dan gebeurde het dat man van collega beneden kwam en dan zat poetshulp in een zeteltje: witte lange broek, roodgelakte lange nagels, hoge hakken, kop verse koffie op tafeltje en sigaret in de asbak, een tijdschrift te lezen. Goeie morgen Frans, zei ze dan. Terwijl ze geacht werd al aan het werk te zijn. Noch Frans, noch collega durfden daar iets van te zeggen (stom). En dus is dat meer dan één keer voorgevallen.

Zelfde poetshulp spoot ook altijd de nieuwe bussen shampoo gedeeltelijk leeg zodat - als ze de badkamer poetste - alle bussen en flacons mooi in 1 ijzeren mandje pasten.

Maar iemand schreef: de parfumlucht die ruik je toch niet zo lang. Wij woonden naast een brasserie met tuinterras. Soms gebeurde het (bij goed weer natuurlijk) als er dames tegen de scheidingsmuur tussen brasserie en onze tuin zaten, dat zware parfumlucht tot bij ons in de tuin kwam binnengedreven, echt waar. Sommige vrouwen hebben er geen idee van dat ze zelf lijken op een wandelende parfumwinkel. Neen, echt, zeker zware parfum kan lang blijven hangen. En je kan dat toch op een tactvolle manier aankaarten dat ze misschien iets minder gebruikt! 

Waarom spreek je niet af voor 4 uur om de week?

Bolmieke, dat heeft ze al wel gezegd: het moet betaalbaar blijven.

En dat zwart werken, ik weet niet hoe streng het in Nederland is, maar als iemand van de buren of familie je een hak wil zetten, kan je in België serieus last hebben want het is tenslotte van beide partijen belastingontduiking.

In België bestaan er poetsbureaus. Per uur betaal je de hulp en die uren kan je inbrengen op je belastingbrief. Dan krijg je een deel van het geld terug. Is om zwartwerk tegen te gaan. Want - en ik wil niemand bang maken - mocht er iets ernstig gebeuren tijdens het poetsen in het zwart, dan is er geen verzekering en ben je serieus 'gejost' als er iets ernstigs gebeurt, wat altijd kan.

letterkoekje schreef op 19-09-2023 om 14:09:

En dat zwart werken, ik weet niet hoe streng het in Nederland is, maar als iemand van de buren of familie je een hak wil zetten, kan je in België serieus last hebben want het is tenslotte van beide partijen belastingontduiking.

In België bestaan er poetsbureaus. Per uur betaal je de hulp en die uren kan je inbrengen op je belastingbrief. Dan krijg je een deel van het geld terug. Is om zwartwerk tegen te gaan. Want - en ik wil niemand bang maken - mocht er iets ernstig gebeuren tijdens het poetsen in het zwart, dan is er geen verzekering en ben je serieus 'gejost' als er iets ernstigs gebeurt, wat altijd kan.

Ik meen dat in Nederland je de betaling voor 2 uur in de week, of zoiets, niet hoeft op te geven aan de belastingdienst. En daarbij is de puinzooi en werkdruk bij de belastingdienst zo hoog dat er wordt gekeken naar haalbaarheid, impact en schade (bijv terug te vorderen bedrag). De kans is heel klein, inderdaad. 

letterkoekje schreef op 19-09-2023 om 14:09:

In Nederland heb je de regeling dienstverlening aan huis. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis/vraag-en-antwoord/ik-huur-iemand-in-voor-huishoudelijk-werk.-wat-kan-ik-afspreken

Zolang het voor minder dan vier dagen per week is, heb je als opdrachtgever geen verplichtingen naar de belastingdienst. De opdrachtnemer moet wel inkomsten opgeven bij de belastingdienst.

Pauze geven bij twee uur werk lijkt me niet nodig hoor! Als dat ook nog van die tijd af moet.. Zelf ook als huishoudelijke hulp gewerkt in de thuiszorg, meestal was dat drie uurtjes. Waren meestal oudere mensen die het gezellig vonden om nog even koffie te drinken, daarom deed ik dat ook. Maar voor mezelf had ik geen pauze nodig. 

Zware parfums zou ik vragen of ze dat niet wilt doen ivm gevoeligheid. Is geen hele gekke vraag hoor, maar je kunt nog even afwachten of ze het inderdaad iedere keer heeft. 

Dit is dus precies waarom we nu geen huishoudelijke hulp meer hebben: 

ofwel ik werkte thuis en dan had ik een kletsmajoor (en zelf niet assertief genoeg zijn want ja zo blij dat ik een hulp had) 

ofwel heel ruw met het interieur omgaan/mijn spulletjes anders rangschikken omdat ze dat leuker vond staan/bij foto's staan kletsen over wie dat waren...

ofwel de resultaten waren me niet naar de zin maar het was een bekende dus ja die ontsla je niet zo gauw....

ofwel ze belde heel vaak af om diverse redenen

Het was altijd ongemakkelijk. En altijd de avond voordat de hulp kwam veel opruimen want ja dan heeft ze meer tijd om te poetsen en dan kan ik het terugvinden. En dan tot de conclusie komen dat het heel makkelijk schoonmaken is als alles is opgeruimd.

En dus doen we het tegenwoordig zelf weer: wanneer wij iets nodig vinden gaan we dat doen en we houden het huis meestal goed genoeg opgeruimd om het toonbaar te hebben.

Van de parfum kun je best iets zeggen. Het is een uitdaging om het zowel voor jezelf als je hulp prettig te houden. Ik vind 2 uur per week wel weinig, dan zou je eventueel 3x per maand 3 uren kunnen afspreken en dan die 4e week vrij. Of de ene week 3 uren en de andere week overslaan.

Over het parfum: ik zou er niets over zeggen, misschien was dit de eerste maal wat overdreven omdat ze een goede indruk wou maken bij het gesprek; maar als je echt zit te poetsen ga je je ook niet opmaken op voorhand. 

Daarnaast wat anderen zeggen: zorg dat je wat poetsgerief in huis hebt. Bij het laatste adres waar ik ging poetsen hadden ze zelfs geen ruitenwisser. 

Als je wilt werken met een lijstje dat elke keer gedaan moet worden: zorg dan dat het behapbaar is en begrijp dat het de eerste weken voor je poetshulp zoeken zal zijn hoe ze dit het best doet. Er was ook iemand die zij dat je voor twee uur geen pauze moet voorzien, ik zou dat aan de poetshulp zelf overlaten. Zelf ben ik bv. iemand die snel werkt en vrij precies, maar na een uur moet ik dan wel even gaan roken en drinken om er vervolgens weer in te vliegen. 

Nog een advies: als je tevreden bent over haar werk, waardeer haar dan, want voor hen is er werk genoeg. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.