Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Rechten huurders vs kopers woonruimte

Zojuist een discussie gevoerd met iemand die een koopwoning heeft over het recht op het wonen in een grote woning als alleenstaande. 
Diegene vond dat als je als alleenstaande een koopwoning hebt je meer recht hebt om in een grote woning te wonen dan wanneer je alleenstaande huurder bent.
Hoe denken jullie daarover en waarom?

Peiling

Heb je als alleenstaande koper meer recht op het wonen in een grote woning dan een huurder?

Maximaal 3 antwoorden.

85 stemmen
41%
54%
5%

Ik vind dat je als koper en huurder allebei evenveel rechten hebt om in precies het formaat woning te wonen als je wil.

natuurlijk bij het toewijzen van een sociale huurwoning is dat op basis van gezinsgrootte.  Maar particulier huren en kopen mag je dat lekker zelf weten.  
Mijn vader is overleden en mijn 4 broers en ik zijn al jarenlang het huis uit, mijn moeder woont nu alleen in haar grote sociale huurwoning en dat mag gewoon

Als je in het algemeen vind dat het niet solidair is dat alleenstaanden alleen in een groot huis wonen dan hoort je mening te gelden voor zowel koop als (sociale) huur natuurlijk 

Mijn nu bijna 60 jarige buurvrouw heeft 6 jaar geleden het huis gekocht waar zij nu woont in haar eentje. 
Daarvoor zat ze in een gehuurde flat en was het kleine oppervlak EN de overlast van buren links rechts boven en onder helemaal zat. 
Ze bezat een aardige spaarpot een heeft met een kleine hypotheek dit huis kunnen kopen.  Ze betaalt het zelf dus waarom niet? 
Even verderop zijn vergelijkbare huurwoningen en de dame die daar alleen woont kan er alleen blijven wonen met huurtoeslag nu haar vent bij een andere vrouw is gaan wonen en het geplande gezin voorlopig van de baan is. Ik zou het logisch vinden dat zij het advies zou krijgen om kleiner te gaan wonen in een woning die ze volledig zelf kan betalen. Aan haar huurtoeslag betalen we allemaal mee via de belastingen. 
Huurtoeslag zou een vangnet moeten zijn en geen recht (wat het nu vaak lijkt) om te groot wonen mogelijk te maken voor mensen die dat willen en niet echt nodig hebben. 

Poezie

Poezie

21-01-2024 om 13:15 Topicstarter

Op dit moment zijn er vrij veel mensen die ooit met een gezin in een grote woning zijn komen wonen en gaandeweg inmiddels alleen zijn.
Dat is bij mij ook het geval.  Degene waar ik die discussie mee had vond ik ik maar plaats moest maken en naar een 2-kamerflat moest verhuizen. 
Ik wil in de toekomst best kleiner wonen,  maar de kans dat mijn kinderen nog even weer terug naar mij moeten is vrij groot. 
Daarnaast zou ik doodongelukkig worden in een flat. (En kom ik überhaupt vooralsnog niet in aanmerking voor een andere woning.)
De mening van iemand die in zijn eentje in een grote koopwoning zit vind ik behoorlijk hypocriet. Er zijn namelijk genoeg jonge gezinnen die ook graag die koopwoning zouden willen overnemen. 

Poezie

Poezie

21-01-2024 om 13:18 Topicstarter

Bakblik schreef op 21-01-2024 om 13:08:

Mijn nu bijna 60 jarige buurvrouw heeft 6 jaar geleden het huis gekocht waar zij nu woont in haar eentje.
Daarvoor zat ze in een gehuurde flat en was het kleine oppervlak EN de overlast van buren links rechts boven en onder helemaal zat.
Ze bezat een aardige spaarpot een heeft met een kleine hypotheek dit huis kunnen kopen. Ze betaalt het zelf dus waarom niet?
Even verderop zijn vergelijkbare huurwoningen en de dame die daar alleen woont kan er alleen blijven wonen met huurtoeslag nu haar vent bij een andere vrouw is gaan wonen en het geplande gezin voorlopig van de baan is. Ik zou het logisch vinden dat zij het advies zou krijgen om kleiner te gaan wonen in een woning die ze volledig zelf kan betalen. Aan haar huurtoeslag betalen we allemaal mee via de belastingen.
Huurtoeslag zou een vangnet moeten zijn en geen recht (wat het nu vaak lijkt) om te groot wonen mogelijk te maken voor mensen die dat willen en niet echt nodig hebben.

Ik krijg geen huursubsidie hoor, mag ik dan wel in die grote woning blijven?

Poezie schreef op 21-01-2024 om 13:18:

[..]

Ik krijg geen huursubsidie hoor, mag ik dan wel in die grote woning blijven?

Ja als jij het, nu en in de toekomst, zelf kunt betalen en in dat huis al jaren bent geworteld vind ik niet dat je plaats moet maken. Het wordt een ander verhaal als je allerlei tegemoetkomingen nodig hebt om in het huis te kunnen blijven. 

Ik vind dat ik niet mee hoef te betalen aan jouw voorkeur voor wat groter wonen.  Even heel kort door de bocht. 

Poezie

Poezie

21-01-2024 om 13:27 Topicstarter

Bakblik schreef op 21-01-2024 om 13:23:

[..]

Ja als jij het, nu en in de toekomst, zelf kunt betalen en in dat huis al jaren bent geworteld vind ik niet dat je plaats moet maken. Het wordt een ander verhaal als je allerlei tegemoetkomingen nodig hebt om in het huis te kunnen blijven.

Ik vind dat ik niet mee hoef te betalen aan jouw voorkeur voor wat groter wonen. Even heel kort door de bocht.

Hoe denk je dan over subsidies voor het verduurzamen van je koophuis, en over de hypotheekrente aftrek? En over subsidies voor het onderhoud van monumenten panden?

Ik heb ook wel eens commentaar gehad van mensen die mij asociaal vinden omdat ik in mijn eentje een koophuis bezet hou waar een heel gezin in zou kunnen wonen. Ook hier is de woningnood erg en dan vinden sommige mensen dat ik maar in een flat moet gaan wonen en plaats moet maken voor een gezin. Ik ga hier niet weg en ik zou doodongelukkig worden op een flat zonder mijn tuin. 

Mijn zoon heeft een paar jaar geleden ook in zijn eentje een gezinswoning gekocht. ook hij heeft commentaar gehad dat mensen niet snappen dat het aan hem verkocht is in zijn eentje en niet aan een gezin. Maar ja, hij was de hoogste bieder. 

Ik vind dat huurders dezelfde rechten hebben. Een huurwoning is dan toch ook gewoon je thuis waar je het naar de zin hebt, de buren en de buurt kent, herinneringen hebt opgebouwd etc. Het zou wat zijn zeg, als je verplicht je huis uit moet. 

Poezie schreef op 21-01-2024 om 13:27:

[..]

Hoe denk je dan over subsidies voor het verduurzamen van je koophuis, en over de hypotheekrente aftrek? En over subsidies voor het onderhoud van monumenten panden?

Een subsidie voor het verduurzamen van je huis kan mensen met over de drempel trekken die het zonder niet zouden kunnen betalen of mensen die al wat ouder zijn en er geen zin meer in hebben nu toch laten kiezen voor verduurzaming. Dat het mensen stimuleert om iets goeds te doen voor het milieu en hun eigen huis. 

Een toeslag om in een huurhuis te blijven wonen dat eigenlijk te duur is geeft natuurlijk geen positieve prikkel om de situatie voor jezelf te verbeteren.

Toeslagen en subsidies zijn in mijn ogen alleen nuttig als ze prikkelen tot het verbeteren van je eigen situatie of als overbrugging van een noodsituatie. 

Bakblik schreef op 21-01-2024 om 13:23:

[..]

Ja als jij het, nu en in de toekomst, zelf kunt betalen en in dat huis al jaren bent geworteld vind ik niet dat je plaats moet maken. Het wordt een ander verhaal als je allerlei tegemoetkomingen nodig hebt om in het huis te kunnen blijven.

Ik vind dat ik niet mee hoef te betalen aan jouw voorkeur voor wat groter wonen. Even heel kort door de bocht.

Ik begrijp je gedachte wel hierin. Met een koophuis is vaak ook de consequentie dat je kleiner/goedkoper moet gaan wonen als de relatie over is en je het alleen niet kunt betalen. Jarenlang in een te duur huurhuis verblijven is eigenlijk heel gek. 

Er werd gezegd over hypotheekrenteaftrek. Weten de mensen wel dat dat geen 'gratis geld' is zoals huursubsidie maar een korting op belasting die je betaalt? Niet dat ik helemaal tegen huursubsidie ben overigens! Maar het is een andere vorm die niet met elkaar vergeleken moet worden (huursubsidie krijg je, hypotheekrenteaftrek is vermindering van de belasting die je wel betaalt). 

Bakblik schreef op 21-01-2024 om 13:08:

Mijn nu bijna 60 jarige buurvrouw heeft 6 jaar geleden het huis gekocht waar zij nu woont in haar eentje.
Daarvoor zat ze in een gehuurde flat en was het kleine oppervlak EN de overlast van buren links rechts boven en onder helemaal zat.
Ze bezat een aardige spaarpot een heeft met een kleine hypotheek dit huis kunnen kopen. Ze betaalt het zelf dus waarom niet?
Even verderop zijn vergelijkbare huurwoningen en de dame die daar alleen woont kan er alleen blijven wonen met huurtoeslag nu haar vent bij een andere vrouw is gaan wonen en het geplande gezin voorlopig van de baan is. Ik zou het logisch vinden dat zij het advies zou krijgen om kleiner te gaan wonen in een woning die ze volledig zelf kan betalen. Aan haar huurtoeslag betalen we allemaal mee via de belastingen.
Huurtoeslag zou een vangnet moeten zijn en geen recht (wat het nu vaak lijkt) om te groot wonen mogelijk te maken voor mensen die dat willen en niet echt nodig hebben.

Dan ben je vast ook voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek?

Alleen huurders met een laag inkomen wonen gesubsidieerd. Alle kopers, hoe rijk ook, wonen gesubsidieerd.

Als je als samenleving "te groot wonen" een onrecht vindt, zou het aantal m^2 per persoon kunnen worden belast.
Belastingen op een huis heeft een oude geschiedenis. 
"De Romeinen kenden een taks op deuren genaamd ostiarium, waarschijnlijk onderdeel van de leges sumptuariae (antiweeldewetten) ingevoerd door Julius Caesar. Het ostiarium was conceptueel verwant met het columnarium, een taks op het aantal zuilen."
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Belasting_op_deuren_en_vensters
Als je dan "te groot" woont, voel je het in je portemonnee, meer dan nu.

Auwereel schreef op 21-01-2024 om 14:27:

Als je als samenleving "te groot wonen" een onrecht vindt, zou het aantal m^2 per persoon kunnen worden belast.
Belastingen op een huis heeft een oude geschiedenis.
"De Romeinen kenden een taks op deuren genaamd ostiarium, waarschijnlijk onderdeel van de leges sumptuariae (antiweeldewetten) ingevoerd door Julius Caesar. Het ostiarium was conceptueel verwant met het columnarium, een taks op het aantal zuilen."
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Belasting_op_deuren_en_vensters
Als je dan "te groot" woont, voel je het in je portemonnee, meer dan nu.

Dat wordt lekker dan voor mij (en grote groep mensen); vanwege mijn rolstoel heb ik meer m2 nodig om comfortabel in mijn huis te kunnen wonen. Keuken, woonkamer, badkamer, slaapkamer, het heeft allemaal meer ruimte nodig om te kunnen manoeuvreren. Ik kom al niet voor een aangepaste huurwoning in aanmerking en ben daardoor aangewezen op een absurde hoge koopprijs, zou pijnlijk zijn als die ook nog extra belast zou worden. 

Wollstonecraft schreef op 21-01-2024 om 14:24:

[..]

Dan ben je vast ook voor afschaffing van de hypotheekrenteaftrek?

Alleen huurders met een laag inkomen wonen gesubsidieerd. Alle kopers, hoe rijk ook, wonen gesubsidieerd.

Kopers krijgen geen subsidie, die krijgen korting op de belasting die ze betalen. En de betaalde belasting is ook meer naarmate je meer verdient. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.