Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Overleden huisdieren


ik heb 17 jr een vogeltje gehad. Die heb ik laten opzetten en staat nu in de vitrinekast

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

24-04-2023 om 12:27

Mijn overleden kater ligt bij mijn ouders in de tuin (net als de katten die in mijn jeugd daar dood zijn gegaan). 

De wilde muizen en andere prooi waar de overgebleven kat ons mee verrast gaan in de prullenbak.

Katten bij de dierenarts gelaten en gecremeerd. Ratjes, muis en een doodgeboren pupje in de tuin begraven. Lekker diep en in een oud lapje gerold. 

De meeste dieren zijn begraven in onze  tuin tot nu, tot en met formaat kat. 
Onze grote hond is pas overleden en deze hebben we laten cremeren. 
Grote honden zou ik niet begraven, onze buren hadden recent tijdens graafwerkzaamheden een onaangename verrassing van de vorige eigenaren opgegraven. Dat,  en dat het onze trouwste vriend was, heeft er voor gezorgd dat we nu een andere keuze maken

Vissen gingen vroeger (toen we nog een aquarium hadden) wel gewoon in de gft bak of door de wc. Dat voelde toch anders

Visjes gaan meestal in de GFT bak. Maar als het een vis is die ik al langer heb begraaf ik die. Laatst ging een visje dood die ik al meer dan 10 jaar had en daarvoor ook al lange tijd in de familie was, die heb ik wel begraven. 
Grotere huisdieren zoals honden of knaagdieren (ook hamsters) worden begraven in de tuin.

De katten liggen in de tuin, de hond en het paard heb ik bij de dierenarts gelaten. 

Heel ander verhaal: ik reed een keer met de paardentrailer naar de stort, daar past lekker veel in en zo hoefde ik geen karretje te huren. Daar stonden de gebruikelijke lollige stortmannetjes, het was rustig dus ze hadden tijd voor een geintje. Kom je je paard brengen, zeiden ze al grijzend naar elkaar, om me te shockeren. Ik zei: ja, maar hij past niet in de kadaverbak dus ik gooi hem maar bij brandbaar. Ze moesten hartelijk lachen en hebben me geholpen om de trailer leeg te halen 😄.

We hebben onze kat laten cremeren, het potje met as staat nu in de boekenkast. Moet er nog eens een mooie foto ofzo bij zetten. 

Het was voor ons de eerste keer en ik wist eerlijk gezegd niet wat er allemaal mogelijk was. Alles ging ook zo snel.
Maar in de tuin begraven voelde ik me niet fijn bij, ook omdat we een hele kleine tuin hebben en het dus nog wel eens tegen zouden kunnen komen. Maar we wilden haar ook niet gewoon "weg" doen.. dus laten cremeren, iets waarvan ik van te voren altijd zei overdreven te vinden... tsja, het doet toch meer met je dan je denkt.

Hier liggen een paar katten in de grote tuin begraven. En  ( van langer geleden) 2 wandelende takken….. ik weet t nog goed. De kinderen waren ontroostbaar ( papa had de bak om een of andere reden s avonds in de vensterbank gezet. Brandende zon volgende dag werd ze fataal) . Er stond zelfs een kruisje op het grafje met een bordje erbij ‘hier rusten  Joris en Rico’ ( ja, ze hadden een naam) 

Ik ben wel eens een botje van een mij onbekend beest in de tuin tegengekomen en verder liggen er inmiddels aardig wat eigen cavia's in de tuin begraven. Op een gegeven moment dacht ik, wat zie ik nou, maar kennelijk was er bij het begraven van één cavia het schedeltje van een andere naar boven gekomen. BIj het begraven niet gezien, was een week later. Dat was best wel mooi, kreeg er wel Hamlet vibes van (Alas, poor Yorick! I knew him, Horatio), alleen wist ik niet wie van de cavia's dit schedeltje was!
De dode muis die ik achter de keukenplint tegenkwam, is wel gewoon in de restafval gegaan, de dode goudvis die plotseling uit het niets op mijn grasveld verscheen is ondergeschoffeld.

als mijn katten doodgaan laat ik ze wsl achter bij de dierenarts. En als ik ze thuis dood aantref zou ik de da bellen wat ik moet doen om er zo goedkoop mogelijk vanaf te komen (maar geen gft bak of eigen tuin begraven). 

Vis zou ik door de wc spoelen.

Onze vorige buurvrouw vertelde ooit eens over de vogel die ze in haar tuin begraven had. Het idee van een kartonnen doos, verrottingsproces en later opgraven vond ze blijkbaar onaangenaam, dus is het beestje op advies van het zoon luchtdicht in een doorzichtige plexiglas kubus begraven.
Ze maakte zich wel wat zorgen over wat je aan zit tegen als je daar nu gaat graven. Jammer dat we er niet meer wonen, ik zal het nooit weten. 

In eigen tuin, allemaal in een hoek.  En behoorlijk diep,  met eventuele struiken daar planten zou je ze niet tegenkomen. 

Ons konijn is in de tuin begraven, flink diep. Nooit meer iets van teruggevonden. 

Een dode (kleine) vis begraven voelt voor mij eigenlijk wat vreemd, ik zou 'm eerder in een slootje gooien of in de gft-bak. Geloof dat mijn  moeder vroeger een dode goudvis door de WC spoelde. Of zou de poes 'm hebben opgegeten? 
Wat gebeurt er met dode vissen in het buitenwater? Zijn er vogels die ze opeten, of zakken ze naar de bodem en vergaan ze daar? 

Mijn twee katten die ik 15 en 17 jaar heb gehad, heb ik laten cremeren. De potjes as staan met twee hartjes doosjes met de pootafdrukjes en een plukje haar in de vitrinekast met twee vogelbeeldjes erbij.
Mijn laatste katje moest ik zonder goed afscheid heel snel in laten slapen en daarvan heb ik in het dierencrematorium afscheid genomen. Heb daar een uur tegen een dode kat gepraat die heel mooi in een mandje opgebaard lag. Ik weet het, zacht ei enzo, maar dit katje was voor mij heel speciaal. 
Ik denk zomaar dat ik met mijn twee huidige katten precies hetzelfde ga doen  De oudste is vandaag 3 geworden, dus dat duurt hopelijk nog even. 

MMcGonagall

MMcGonagall

24-04-2023 om 17:35 Topicstarter

Weinig steunbetuigingen, kennelijk gaat de liefde voor vissen niet zo diep bij jullie.
Ik vind het vooral sneu voor de overblijver. Ze waren met zijn tweeën en de bedoeling was dat ze naar een vijver van een kennis zouden gaan als het wat warmer wordt. Nu moet hij dus nog een tijdje in zijn eentje blijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.