Huis, tuin en keuken
Auwereel
21-01-2026 om 19:04
Nationale Tuinvogeltelling 2026
Om alvast in je agenda te zetten en hier voorpret te hebben, en alvast vogelvoer ophangen zodat de vogels tegen die tijd weten waar ze moeten zijn:
https://www.vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling
Auwereel
31-01-2026 om 08:52
Iedereen die mee wil doen, maar het een beetje vergeten is, dit weekend dus!
ToetieToover
31-01-2026 om 09:03
Jaaaaa! Ik zie net twee spechten tegelijk bij de pindakorf (ruziënd) en overweeg de telling te starten. Maar nee, ik ga het einde dag doen. Dan is het mega druk bij alle vloerplekken. Vriendlief brengt zo de zaterdagkrant en ontbijt.
ToetieToover
31-01-2026 om 09:08
Auwereel schreef op 31-01-2026 om 09:04:
Wow, 2 spechten!
Dat is uniek voor de winter, einde broedseizoen zie ik er vaker meer (3 tot 4) tegelijk, dan is het waarschijnlijk een familie want die maken geen ruzie.
Ik woon aan de rand van het bos en water. Ben benieuwd of ik nog meerkoeten, eenden of waterkipjes de tuin in zie wandelen tijdens het tellen
Auwereel
31-01-2026 om 10:30
Mijn telling zit erop! Gisteren zaten er nog wat vetbol in mijn vetbolhanger, en pinda's voor een kwart gevuld, maar kennelijk had er iemand honger vanacht of vanmorgen vroeg, dus maar gelijk bijgevuld. Ik had mijn hielen nog niet gelicht, of 4 pimpelmeesjes vlogen erop af.
Verder nog een koolmees, een merel een roodborstje en een staartmees. Wel apart dat die staartmees in z'n eentje was, die komen meestal in een groepje, maar misschien zat de rest bij de buren. Maar z'n lange staart was onmiskenbaar!
Auwereel
31-01-2026 om 10:58
Helaas, de gaai die nu uitgebreid een pinda in de dop zit te eten is te laat om meegeteld te worden.
Tuinfluiter
31-01-2026 om 13:58
Ik heb ook vanmorgen geteld
1 merel
1 roodborstje
1 winterkoninkje
1 vlaamse gaai
1 houtduif
2 eksters
2 musjes
2 pimpelmeesjes
3 koolmeesjes
GroenTuintje
01-02-2026 om 08:57
ik wilde nu vogels tellen, maar volgens mij zijn ze net allemaal vertrokken 
Dorestad
01-02-2026 om 11:32
19 spreeuwen
6 merels
6 mussen
8 koolmezen
2 roodborstjes
2 houtduif
9 vinken
1 bonte specht
4 groenlingen
Auwereel
01-02-2026 om 13:33
Kijk, daar zijn de spreeuwen dus gebleven! Het viel me afgelopen jaar op dat ik zo weinig spreeuwen meer zag. Vroeger was het mus en spreeuw in mijn tuin, nu zie ik eerder een roodborstje dan een spreeuw. Dus toen gisteren, na het tellen, één spreeuw in mijn tuin landde, herkende ik 'm zelfs niet, ik dacht, is dat nu een lijster of een merel? Werkelijk een eeuwigheid geleden dat ik er één in mijn tuin zag.
Auwereel
01-02-2026 om 13:37
Overigens mooi lijstje, Dorestad. De specht had ik ook op gehoopt, maar die kwam niet langs. Vinken komen soms ook op visite, maar groenlingen niet.
Geen pimpelmeesjes gezien? En heb je ook wel eens een zwerm halsbandparkieten?
Auwereel
01-02-2026 om 13:38
GroenTuintje schreef op 01-02-2026 om 08:57:
ik wilde nu vogels tellen, maar volgens mij zijn ze net allemaal vertrokken
Ze wachten tot je het opgeeft, nul vogels invoert en dan komen ze langs. Hebben ze mij ook wel eens geflikt.
GroenTuintje
01-02-2026 om 18:04
Auwereel schreef op 01-02-2026 om 13:38:
[..]
Ze wachten tot je het opgeeft, nul vogels invoert en dan komen ze langs. Hebben ze mij ook wel eens geflikt.

Dorestad
01-02-2026 om 19:34
Auwereel, ik had véél te véél meelwormen gestrooid en daardoor had ik véél minder vinken en merels en mezen dan anders. Ik heb puur geteld op een klein stuk van de voortuin, dus achtertuin waar normaal gesproken er nog meer drukte is niet gedaan. De spreeuwen kwamen als grote groep zich op de meelwormen storten. Het patroon in gewoonlijk: eerst spreeuwen en wat vinken. Daarna merels en mezen. Met een ander strooibeleid was uitkomst anders geweest.
Halsbandparkieten zijn er nauwelijks in deze omgeving van Drenthe/Groningen. Dit is de tweede keer deze winter dat ik specht heb gezien, bij de pindakaas.