Huis, tuin en keuken
Auwereel
21-01-2026 om 19:04
Nationale Tuinvogeltelling 2026
Om alvast in je agenda te zetten en hier voorpret te hebben, en alvast vogelvoer ophangen zodat de vogels tegen die tijd weten waar ze moeten zijn:
https://www.vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling
Auwereel
21-01-2026 om 19:07
Ik heb vandaag weer verse vetbollen opgehangen want die halsbandparkieten kunnen er wat van! Gelukkig komen er ook kool- en pimpelmeesjes, vinken en gaaien langs en soms een specht, ik hoorde er nog één timmeren vandaag, niet gek ver van mijn tuin vandaan.
Auwereel
21-01-2026 om 19:08
Als je gaat voeren, let wel op de kwaliteit:
https://vogelzangen.nl/welk-vogelvoer-is-giftig-het-complete-overzicht-veilige-opties-2025/
ToetieToover
21-01-2026 om 21:39
Leuk, bedankt voor de tip! Ik had het nog niet gehoord, ik ga zeker tellen.
Auwereel
21-01-2026 om 22:57
Let ook op de telaanwijzingen, als je eerst 5 koolmezen tegelijkertijd ziet en die vliegen weg en later zie je er 3 heb je er 5 gezien.
Meesje
22-01-2026 om 10:50
Auwereel schreef op 21-01-2026 om 22:57:
Let ook op de telaanwijzingen, als je eerst 5 koolmezen tegelijkertijd ziet en die vliegen weg en later zie je er 3 heb je er 5 gezien.
Ik vraag me altijd af hoeveel mensen dit fout zullen doen. Paar jaar geleden vertelde een vriendin dat ze maar liefst 11 koolmezen had geteld. Op haar balkon van 2m2. Leek me erg veel. Ze bleek idd gewoon alles op te tellen dat ze in een half uur zag. En ja, ze had voer hangen en liggen, dus daar zijn 1 of 2, misschien 3 meesjes (ik was het niet
) druk mee geweest.
ToetieToover
22-01-2026 om 14:26
Dat had ik in de beginjaren van de telling inderdaad niet goed begrepen. Ik hoop nu dat de staartmezen komen, dat zijn er 10 tot 11 tegelijk! Zo schattig zijn die
om te tellen maak ik meestal een foto.
Auwereel
22-01-2026 om 15:05
Meesje schreef op 22-01-2026 om 10:50:
[..]
Ik vraag me altijd af hoeveel mensen dit fout zullen doen. Paar jaar geleden vertelde een vriendin dat ze maar liefst 11 koolmezen had geteld. Op haar balkon van 2m2. Leek me erg veel. Ze bleek idd gewoon alles op te tellen dat ze in een half uur zag. En ja, ze had voer hangen en liggen, dus daar zijn 1 of 2, misschien 3 meesjes (ik was het niet
) druk mee geweest.
Precies dit deed ik ook fout, daarom waarschuw ik nu maar even. Was iemand op dit forum die mij daarop wees.
Toch hou ik mij er niet superstrikt aan, als de snavel van een koolmeesje links mijn tuin binnenvliegt net nadat een staartje van een koolmeesje rechts mijn tuin heeft verlaten, is dat onmogelijk dezelfde vogel en dan heb ik er 2 tegelijk gezien!
Auwereel
22-01-2026 om 15:06
ToetieToover schreef op 22-01-2026 om 14:26:
[..]
Dat had ik in de beginjaren van de telling inderdaad niet goed begrepen. Ik hoop nu dat de staartmezen komen, dat zijn er 10 tot 11 tegelijk! Zo schattig zijn die
om te tellen maak ik meestal een foto.
staartmeesjes 💕 van het weekend zag ik er drie langswippen, ik hoop dat ze onthouden dat er lekkers hangt en met de telling weer komen!
Auwereel
22-01-2026 om 15:07
Wat je trouwens wel mag doen, de tijd starten op het moment dat je lievelingsvogel aan komt vliegen. Ik heb wel eens alles uit mijn handen laten vallen om te tellen omdat toen net de specht mijn tuin aandeed!
Tuinfluiter
22-01-2026 om 15:48
Ik doe ook altijd mee. In deze tuin nog nooit staartmezen gezien wel vandaag tijdens een wandeling een hele groep.
Als het volgende week koud is komt de Vlaamse gaai waarschijnlijk wel pinda's halen.
afrodite05
23-01-2026 om 07:28
Hebben jullie misschien ook tips om vogels naar een nieuwbouwtuin te lokken? Wij gaan deze zomer verhuizen maar die locatie is nu nog een bouwput, er wordt een wijk uit de grond gestampt. Dus geen oude, bestaande bomen/struiken. We gaan zelf wel wat planten, maar midden in de zomer is dat meestal niet al te best voor de planten, dus waarschijnlijk krijgt de tuin pas rond de herfst wat meer vorm.
Ik dacht zelf aan vogelvoer ophangen vanaf einde herfst en misschien ook een vogelhuisje op zo'n hoge poot neerzetten waar wat lekkers in kan. Maar misschien hebben jullie nog andere lokkertjes als tips. Ik vind die bedrijvigheid van vogels altijd zo gezellig 
Auwereel
23-01-2026 om 07:47
Mosschien kan je hier wat mee:
https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn-tuin/tuininrichting/persoonlijk-tuinadvies
GroenTuintje
23-01-2026 om 13:57
Voeding en water lokt ook vogels. Maar ook hoge struiken waar ze graag in vertoeven 
afrodite05
23-01-2026 om 15:26
GroenTuintje schreef op 23-01-2026 om 13:57:
Voeding en water lokt ook vogels. Maar ook hoge struiken waar ze graag in vertoeven
Die struiken komen er zeker! En Auwereel, bedankt voor de link!