Huis, tuin en keuken
Magnoliatakje
21-08-2025 om 11:16
Mijn plant voelt zich niet goed
Ik heb een plant. Hij was altijd mooi vol en nu lijkt de onderkant dor en de uiteindelijke van de takjes lijken wel gezond. Hoe help ik hem. Moet ik alle gezonde takjes afknippen, er nieuwe wortels aan laten kweken en dan opnieuw in de grond poten?
Het is een tradescantia.
Magnoliatakje
21-08-2025 om 20:37
Citroengraag schreef op 21-08-2025 om 19:36:
Mocht je ergens in de regio Utrecht-Amsterdam wonen heb ik stekjes voor je. Begin je gewoon opnieuw. Stuur maar pb'tje, het halve dorp heeft tradescantia, drakenklimop en monstera baby's van me. De graslelies gaan inmiddels de kliko in. Teveel.
Wat lief. Helaas woon ik niet in die buurt. Ik zal eens speuren op de plaatselijke weggeefhoek. Wie weet heb ik mazzel.
Gebruikersnaaminvullen
21-08-2025 om 21:23
Magnoliatakje schreef op 21-08-2025 om 17:28:
Zo 1 is het. Ik las ook al dat het een makkelijke plant is, maar bij mij is het een lastige. Op de 1 of andere manier zijn planten en ik geen vrienden, ik snap het ook niet zo goed.
AI zegt dit nadat ik je foto door google lens heb gehaald
Als de onderkant van je Tradescantia zebrina afsterft, komt dit meestal door snoeien van de stengels of door waterproblemen zoals te veel of te weinig water of geen gat in de pot. Om dit te verhelpen, snoei je de plant regelmatig terug om de groei te stimuleren en te zorgen dat de plant zichzelf niet overwoekert. Controleer ook de hoeveelheid water: zorg dat de grond vochtig blijft, maar niet drassig, en dat er een gaatje in de pot zit voor waterafvoer.
rionyriony
22-08-2025 om 07:05
Als je dierbare herinneringen hebt aan de huidige plant, dan zou ik hem eerst uit de pot halen om de wortels te inspecteren. Tradescantia's hebben een heel fijn en dicht wortelstelsel, dat makkelijk door rot wordt overmand. Ze stinken bij beschadiging en zijn ze eenmaal aan het rotten dan kleven ze aan elkaar vast en krijgen daardoor onvoldoende zuurstof.
Veel makkelijker dan de kluit te herstellen is een nieuwe stek. Die hoeft zich niet eerst te herstellen. Dus die kan meteen aan de slag met wortels maken.
Verder moeten verreweg de meeste kamerplanten voeding.
In leidingwater zitten wel een aantal voedingsstoffen, maar niet bepaald in de hoeveelheden die een plant nodig heeft. Sommige teveel en sommige te weinig. Richt je eerst op de stoffen die er te weinig in zitten. Die worden in een fles verkocht: Kamerplantenvoeding. Een goed merk kost ongeveer 7 euro en daar heb je voor de rest van je leven genoeg aan.
Zodra een plant de kweker verlaat stopt de toevoer van voeding en moet jij die toevoer overnemen. Volgens de behoeften van deze plant.
Zet je zelf een stek in nieuwe commerciële potgrond (die al voeding bevat) dan moet je zeker geen voeding erbij geven want dan krijgt hij weer teveel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.