Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Mijn plant voelt zich niet goed

Ik heb een plant. Hij was altijd mooi vol en nu lijkt de onderkant dor en de uiteindelijke van de takjes lijken wel gezond.  Hoe help ik hem. Moet ik alle gezonde takjes afknippen, er nieuwe wortels aan laten kweken en dan opnieuw in de grond poten? 

Het is een tradescantia.

Wat voor plant heb je? Dat is misschien wel handig erbij te vermelden.

Magnoliatakje

Magnoliatakje

21-08-2025 om 11:19 Topicstarter

Ja sorry, dat moest ik nog via google lens opzoeken,  ik wist niet wat voor soort het was. Het staat er nu bij. Het was slimmer geweest als ik het gelijk het gedaan.

Magnoliatakje

Magnoliatakje

21-08-2025 om 11:33 Topicstarter

Helaas krijg ik het niet voor elkaar om een foto te plaatsen

beginnen met een grotere pot en verse aarde. Gaf je hem af en toe plantenvoeding?

Ah, tradescantia. Dat zijn van die drama Queens waarvoor je af en toe de aarde moet laten opdrogen maar te lang droog is ook weer niet goed. Het beste zet je hem bovenop een kast, zodat je de beginstukjes niet ziet. Het eerste deel van de stengels wordt namelijk bruinig/verliest hun blad. Een beetje snoeien helpt om hem voller te laten groeien. Je kunt die snoeisels stekken (onderste paar bladeren eraf en op water zetten) en weer in dezelfde pot bijzetten om de basis weer van blad te voorzien. 

Stuur een foto naar chatgpt. Je staat verbaast over de goede adviezen die eruit rollen!

Magnoliatakje

Magnoliatakje

21-08-2025 om 15:45 Topicstarter

Nee, ik gaf hem geen plantenvoeding. Gewoon 2 keer in de week water. En de pot is al redelijk groot dacht ik.  Ik heb ook helemaal geen groene vingers.

Ik zal chatpg eens vragen, daar denk ik nooit aan om dat te doen, nou ja ik vraag een kind om mij daarbij te helpen.

En anders ga ik hem een beetje verwaarlozen op die kast in zijn nieuwe pot in de hoop dat dat helpt.

Ik vind het een hele leuke mooie plant dus ik hoop dat hij opknapt. 

Je hebt een tradescentia ziek gekregen? Da's knap. Hij wordt ook kleuterschoolplant genoemd, omdat hij zes weken zomervakantie overleeft. Twee keer per week water is te veel voor deze plant. En ik heb er een dood gemaakt door te fel direct zonlicht. 
Troost je, ze zijn erg makkelijk te reanimeren. Alles wat dood of lelijk is weg knippen. Wat nog leeft gaat in halfschaduw vanzelf herstellen. 
Ze zaaien zich erg makkelijk uit, ik heb steeds baby tradescentia's in mijn andere planten. In mijn yuca zelfs een hangbos over de pot heen. 
Ze worden ook erg blij van restjes koude thee. 

Magnoliatakje

Magnoliatakje

21-08-2025 om 17:24 Topicstarter

Beterlaat2021! schreef op 21-08-2025 om 16:11:

images?q=tbn:ANd9GcTqrKhhum3wlsorUx5xpfy8TX4eCgi5Nph3R32A8k3qlEL13VbBzhwdnQEYeM83yVHNc8E0f3oQtlDHXlzpEYMkag

Nee, die is het niet. De mijne heeft een beetje eivormige blaadjes. Ik ga nog een poging wagen om een plaatje te plakken.

Magnoliatakje

Magnoliatakje

21-08-2025 om 17:28 Topicstarter

images?q=tbn:ANd9GcT5Gp_kF-H2yuI3pefNOxmSo-0i6zNfrF7thsrAY-aBAdSFdqydbW4fG1XrYptq_HPatSR4uB160hbkILr43PX8b1Ph1YPYMFay9F48yGn8iw

Zo 1 is het. Ik las ook al dat het een makkelijke plant is, maar bij mij is het een lastige.  Op de 1 of andere manier zijn planten en ik geen vrienden, ik snap het ook niet zo goed.

Magnoliatakje schreef op 21-08-2025 om 15:45:

Nee, ik gaf hem geen plantenvoeding. Gewoon 2 keer in de week water. En de pot is al redelijk groot dacht ik. Ik heb ook helemaal geen groene vingers.

Is twee keer per week water niet wat teveel?
Ik geef m’n planten een keer per week water, en zelfs dan verzuipt er soms wel eentje 😅

Mocht je ergens in de regio Utrecht-Amsterdam wonen heb ik stekjes voor je. Begin je gewoon opnieuw. Stuur maar pb'tje, het halve dorp heeft tradescantia, drakenklimop en monstera baby's van me. De graslelies gaan inmiddels de kliko in. Teveel. 

leuke plant. Deze heb ik ook vaker gehad. Is inderdaad makkelijk te stekken en verdrinkt bij teveel water.
Ik weet het wel, toch overleefden ze bij mij ook niet helaas.
Ook op fb groepen zijn altijd wel stekjes van deze te krijgen maar misschien kan je dit van je eigen plant ook nog maken als je nog een goed stukje hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.