Huis, tuin en keuken
LoveCats!
08-07-2021 om 13:10
Miauw - Onze katten
Ook nog een topic voor hier over onze geweldige katten.
Deci
16-07-2026 om 12:33
oudmaarnognietkoud schreef op 16-07-2026 om 11:35:
Met Pieter gaat het eigenlijk best goed. Hij lijkt weinig last van de warmte te hebben hoewel het hier in huis inmiddels 27 graden is.
Hij heeft zijn eigen ventilator en daar gaat hij af en toe voor liggen.
Hij eet en drinkt lekker. Ik vind ook flinke klonten plas in de bak dus dat zit wel goed denk ik.
Pieter komt nog steeds weinig uit zijn kamer, alleen in de nacht maakt hij een ommetje door de huiskamer.
Maar hij beweegt zich steeds vrijer in zijn kamer. Naast de kast zit hij helemaal niet meer. Hij ligt ook vaak midden in de kamer en schiet niet meer weg als ik binnen kom.
Af en toe kan ik hem bijna aanraken maar als hij achteruit deinst dan stop ik daarmee.
Hij is hier nu ruim 4 maanden en hij maakt nog steeds stapjes vooruit. Ik heb goede hoop.
Ik denk dat je het heel goed doet met Pieter, zo rustig en geduldig. Hij krijgt de tijd om het op zijn tempo te doen. En als je nog steeds ziet dat er stapjes vooruit zijn, dan komt er vast ook een tijd dat ie meer bij je in de buurt gaat zijn en minder in zijn eigen kamer. Ben benieuwd hoe het bijvoorbeeld over een half jaar is..
oudmaarnognietkoud
16-07-2026 om 12:45
Deci schreef op 16-07-2026 om 12:33:
[..]
Ik denk dat je het heel goed doet met Pieter, zo rustig en geduldig. Hij krijgt de tijd om het op zijn tempo te doen. En als je nog steeds ziet dat er stapjes vooruit zijn, dan komt er vast ook een tijd dat ie meer bij je in de buurt gaat zijn en minder in zijn eigen kamer. Ben benieuwd hoe het bijvoorbeeld over een half jaar is..
Daar ben ik zelf ook heel benieuwd naar. Het is een heel "projektje", ik ben met pensioen, anders was ik er niet aan begonnen. Maar wat moet zo een kat anders, eeuwig in het asiel is ook geen optie.
Mijn appartement heeft twee balkons. Een grotere aan de keuken en een kleine, 1.50 x 1.50m aan de kamer van Pieter.
Als hij helemaal goed gewend is aan mij en aan de rest van het huis dan wil ik dat kleine balkon de komende zomer/voorjaar afzetten.
Moosey
16-07-2026 om 13:11
Dat zal Pieter wel fijn gaan vinden denk ik 
Hier zoiets geks: poes jaagt bijna nooit meer (ze wordt ook een dagje ouder) Misschien dat ze nog drie keer per jaar met een muis of iets komt aanzetten. Het was me wel al vaker opgevallen dat ze dat vooral doet als één van ons wat langer niet thuis is. Nu waren we samen drie nachtjes weg en vonden we bij thuiskomst twee muizen én een piepklein vleermuisje op de bovenverdieping. Echt maf. Alsof ze bang is dat ze niet genoeg te eten krijgt ofzo (terwijl ze de muizen eigenlijk nooit opeet)
oudmaarnognietkoud
16-07-2026 om 13:50
Moosey schreef op 16-07-2026 om 13:11:
Dat zal Pieter wel fijn gaan vinden denk ik
Hier zoiets geks: poes jaagt bijna nooit meer (ze wordt ook een dagje ouder) Misschien dat ze nog drie keer per jaar met een muis of iets komt aanzetten. Het was me wel al vaker opgevallen dat ze dat vooral doet als één van ons wat langer niet thuis is. Nu waren we samen drie nachtjes weg en vonden we bij thuiskomst twee muizen én een piepklein vleermuisje op de bovenverdieping. Echt maf. Alsof ze bang is dat ze niet genoeg te eten krijgt ofzo (terwijl ze de muizen eigenlijk nooit opeet)
Of zij legt cadeautjes neer om jullie snel weer naar huis te lokken?
Widajo
17-07-2026 om 12:18
oudmaarnognietkoud schreef op 16-07-2026 om 13:50:
[..]
Of zij legt cadeautjes neer om jullie snel weer naar huis te lokken?
![]()
Dat dacht ik ook. Wat ze meebrengen zijn sowieso cadeautjes; "jij geeft mij eten, ik breng jou eten."
Ik bewonder je geduld met Pieter, oudmaarnognietkoud! Denk niet dat ik het zo lang had volgehouden...
Hij heeft dus absoluut het beste 'gouden mandje' gevonden bij jou
oudmaarnognietkoud
18-07-2026 om 09:47
Widajo schreef op 17-07-2026 om 12:18:
[..]
Dat dacht ik ook. Wat ze meebrengen zijn sowieso cadeautjes; "jij geeft mij eten, ik breng jou eten."
![]()
Ik bewonder je geduld met Pieter, oudmaarnognietkoud! Denk niet dat ik het zo lang had volgehouden...
Hij heeft dus absoluut het beste 'gouden mandje' gevonden bij jou
Dank voor het compliment! Dat is fijn om te horen.
Ik zeg eerlijk dat als ik alles tevoren had geweten ik er misschien niet aan was begonnen. Maar zolang hij nog stapjes vooruit maakt houd ik goede moed.
Grindelwald
19-07-2026 om 17:15
oudmaarnognietkoud schreef op 18-07-2026 om 09:47:
[..]
Dank voor het compliment! Dat is fijn om te horen.
Ik zeg eerlijk dat als ik alles tevoren had geweten ik er misschien niet aan was begonnen. Maar zolang hij nog stapjes vooruit maakt houd ik goede moed.
Ja dat is lastig met katten. Je weet nooit van te voren hoe zijn of haar karakter is. Een schootkat zal Pieter denk ik niet worden maar hij zal hopelijk wel ontspannen door je huis lopen.
Bewonder je geduld ook!
oudmaarnognietkoud
20-07-2026 om 11:03
Mijn vorige kat was ook geen schootkat maar zij kwam wel vaak gezellig naast mij op de bank liggen.
Sterker nog, in alle jaren dat ik katten heb gehad zat daar maar een schoot/schouder/hoofdkat tussen. Die hing altijd ergens op of aan mij soms tot vervelens toe en dan gaf ik haar een zetje... opbokken
Zij mocht ook niet in de slaapkamer want dan ging zij op mijn gezicht of hals liggen en dat slaapt heus niet lekker.
Ik merk wel dat Pieter zich in zijn kamer steeds vrijer gaat bewegen. Gisteren wandelde hij vlak langs mij heen om op de vensterbank te gaan liggen.
Rogue
20-07-2026 om 16:48
mijn kat was een notoire schootzitter zelfs bij de DA kroop hij op schoot, en een chameur, vooral bij vrouwelijk bezoek.
hij was altijd opzoek naar aandacht hoe meer hoe beter
vriend was altijd de klos, poes gebruikte hem als klimpaal en zat regelmatig op schoot of tijdens het slapen lag hij op zijn borst of hals.
bij mij zat hij zelden op schoot pas tijdens zijn laatste levensjaar kwam hij vaker bij me schoot zitten
😒
oudmaarnognietkoud
20-07-2026 om 23:12
Rogue schreef op 20-07-2026 om 16:48:
mijn kat was een notoire schootzitter zelfs bij de DA kroop hij op schoot, en een chameur, vooral bij vrouwelijk bezoek.
hij was altijd opzoek naar aandacht hoe meer hoe beter
vriend was altijd de klos, poes gebruikte hem als klimpaal en zat regelmatig op schoot of tijdens het slapen lag hij op zijn borst of hals.
bij mij zat hij zelden op schoot pas tijdens zijn laatste levensjaar kwam hij vaker bij me schoot zitten
😒
Ik heb in de loop van de jaren meerdere katten gehad. En allemaal hadden zij hun eigen karakter. Dat maakt het ook zo leuk.
Pieter komt net zijn kamer uit en wandelt door de huiskamer. Nu zit hij in de (open) keuken om het hoekje naar mij te kijken.
Ik durf mij bijna niet te bewegen 😊 Dat is dus voor het eerst dat hij dat doet als ik in de kamer ben.
HAHA!wait..what
20-07-2026 om 23:18
Ahh, ik smelt van de Pieter verhalen/updates
Wat een bijzonder moment!
Heel fijn dat hij nog steeds (soms baby)stapjes maakt
Wat een geduld heb jij en wat een geluk heeft hij met jou 
oudmaarnognietkoud
21-07-2026 om 09:52
HAHA!wait..what schreef op 20-07-2026 om 23:18:
Heel fijn dat hij nog steeds (soms baby)stapjes maaktWat een geduld heb jij en wat een geluk heeft hij met jou
Echt, ik was helemaal blij gisteren 
Hij is ruim een uur in de kamer geweest. Overal snuffelen en hij heeft een poosje onder de eettafel gelegen. Op een gegeven moment moest ik toch echt naar de wc en ik ben daar heel rustig heengelopen. Langs de eettafel. Hij hield mij nauwlettend in de gaten maar vluchtte niet weg.
Ik heb wel gemerkt dat hij in het donker dapperder is. Dit was voor hem echt wel een grote stap en daar doe ik het voor!
Ysenda
21-07-2026 om 16:55
HAHA!wait..what schreef op 20-07-2026 om 23:18:
Heel fijn dat hij nog steeds (soms baby)stapjes maaktWat een geduld heb jij en wat een geluk heeft hij met jou
Ik kijk elke dag even naar de progressie van Pieter, je zou bijna een live stream willen, net als bij de nestkasten.