Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Miauw - Onze katten

Ook nog een topic voor hier over onze geweldige katten. 

Ik heb een heerlijke ragdoll, inmiddels de - voor ragdolls - mooie leeftijd van 12 jaar. Erg verwend en prinsesje maar je kunt haar zo heerlijk knuffelen en kusjes geven zonder te worden gebeten of gekrabd.

Hebben jullie misschien tips? Of ervaringen?

Ik heb twee binnenkatten, broer en zus. Ze zijn altijd gewend om binnen te zijn, gingen incidenteel eens met ons mee naar buiten, maar dan aan de lijn.
We zijn al meerdere keren verhuisd, en altijd besloten dat ze binnen zouden blijven, no matter what.

Maar nu wonen we wat compacter en hebben we een dochter die graag van binnen naar buiten rent. We zouden het ook wel fijn vinden om de deur gewoon lekker open te laten staan. Is geen optie nu met de katten, want ze mogen dus niet naar buiten.
De tuin is niet gemakkelijk af te zetten zodat ze in de tuin kunnen blijven, dus dat is lastig.

Nu zetten we ze boven als wij beneden de deur open hebben, maar ik vind dat zielig en het beperkt onszelf toch voor ons gevoel hoe we bewegen in ons eigen huis.
Enige optie die ik nu kan bedenken is om ze weer aan de lijn naar buiten te laten, maar ook dat is niet heel handig want dan hebben we nog steeds de momenten dat we niet per se buiten zijn, maar zij wel in en uit willen lopen.

Mede doordat ze dus al zó lang binnen zijn, durf ik ze ook niet "zomaar" naar buiten te laten. En eigenlijk wil ik dat ook niet.. ik heb nu perfect in beeld wat ze eten, wie ze aanhaalt, waar ze zijn, ze vallen niemand lastig (behalve zichzelf en ons af en toe haha). En ik gruwel van het idee dat ze misschien muizen o.i.d. mee naar binnen zullen nemen..

Wat is wijsheid? Misschien hebben jullie nog een briljant idee waar ik nu niet zo snel op kom. Ik maak me snel zorgen om ze, maar wil eigenlijk ook dat ze lekker naar buiten kunnen (en dochter en wijzelf ook gewoon vrij naar binnen en buiten kunnen zonder op te letten of een kat naar buiten glipt).

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

19-07-2021 om 15:56

Ik heb drie katten, een grote zwarte kater van 13 jaar (Giovannie, Joey genoemd) en twee broers van nu 2 jaar. 
De broers lijken totaal niet op elkaar, de ene is een grote, stoere bruine cyper (Johnnie, of meneer Streep), echt een kater om te zien en zijn broer is een lange (lange snuit, lange rug, lange staart, lange poten), tengere kat, zwart wit, maar in de zon zie je cyperstrepen op zijn staart en billen. Bezoek vraagt ook altijd of hij een poes is en zijn naam Tosha helpt hem daar ook niet mee. 

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

19-07-2021 om 15:58

@Regendrup

Oei, dat is een lastige kwestie.
Wij hebben ons balkon afgezet met een speciaal net. Wij willen namelijk ook niet dat onze katten buiten komen.
Is een kattenren misschien een idee. Ik heb natuurlijk geen idee van jouw tuin, maar misschien kun je van je terras een kattenren maken met een soort van sluisdeur naar de rest van de tuin?

@regendrup
Ik heb een ouderwetse hordeur. Hij valt automatisch achter mij dicht, maar er komt toch genoeg frisse lucht binnen. 
Misschien is dat een idee?

Crazycatlady schreef op 19-07-2021 om 20:48:

@regendrup
Ik heb een ouderwetse hordeur. Hij valt automatisch achter mij dicht, maar er komt toch genoeg frisse lucht binnen.
Misschien is dat een idee?

Hangen ze daar niet in? Mijn kamikaze poes zou daar in gaan klimmen denk ik 

Regendrup. schreef op 19-07-2021 om 20:53:

[..]

Hangen ze daar niet in? Mijn kamikaze poes zou daar in gaan klimmen denk ik

Nee hoor. In ieder geval mijn katten niet.

Anders zou ik zo snel voor jou geen oplossing weten.

Crazycatlady schreef op 19-07-2021 om 21:15:

[..]

Nee hoor. In ieder geval mijn katten niet.

Anders zou ik zo snel voor jou geen oplossing weten.

Ik ga er eens over sparren met mijn man. Vind het wel een goed idee!! Dankjewel voor het meedenken. 

Graag gedaan.
Ik herken het. Had een aantal jaar terug hetzelfde probleem.

Helaas is die van mij enkele jaren geleden overleden. Woon nu te klein om een nieuwe te nemen, dat doe ik een beest niet aan. 

Nu ben ik inmiddels een kattenoppas en heb een paar vaste adressen. Lig soms te slapen met een kat op de bank of te Netflixen met 1 of 2 bovenop me en knuffelen tegen betaling. Best of both worlds 

LoveCats! schreef op 17-07-2021 om 09:08:

Mijn kitten zit mijn water te drinken...

Hier ook altijd... Ze moeten alle drie, mijn glas hebben 🤦🏼‍♀️. Niet die van mijn vriend, altijd die van mij... 

Ik zou ook voor de hordeur gaan. Je hebt ze ook waarbij de onderkant dicht zit, dan zullen ze minder snel de boel kapot maken.

Mijn zwarte kater was tot vanmorgen nog niet weer thuisgeweest. De Buuf belde al dat ze hem nog niet gezien heeft en omdat er een strontvervelende ongecastreerde kater in de buurt rondloopt en er dus thuis een kitten is heeft ie zich nog niet weer laten zien. 
Ik had toch bij mijn gevoel moeten blijven en hem binnen moeten laten blijven. Hoe graag ie ook naar buiten gaat. Dat zit toch minder lekker op vakantie. 

Leuk om te lezen over jullie harige schatjes! 

Wij hebben een dame van 12 jaar, ze is in elk geval voor de helft, maar waarschijnlijk volbloed Noorse boskat. Ze is echt práchtig, een mix van rood, wit en zwart. Haar gezicht is half zwart, half rood met een wit kinnetje. Ze heeft een volle kraag met wit fluff en een dikke zwarte pluizige staart. En felgroene ogen. Ze weet duidelijk ook hoe knap ze is, en vertoont dan ook wel wat diva-gedrag. Ze is geen schootkat maar wel heel sociaal, komt altijd in de buurt liggen en kopjes geven. Ze is gek op knuffelen als het haar uitkomt. Ze heeft ook wel een temperamentje, als ze bijvoorbeeld honger heeft kan ze wel eens uithalen naar je voeten als je de keuken uitloopt zonder haar bakje te vullen. Tijdens mijn zwangerschap was ik erg nerveus over hoe ze tegenover de baby zou zijn, maar dat bleek geheel onterecht: ze accepteerde hem meteen. Af en toe kreeg hij zelfs een kopje. Nu mijn zoontje tegen de 9 maanden oud is, wil hij haar wel eens bij haar staart grijpen. Tot nu toe blijft ze heel lief, of ze tikt hem zonder nagels op zijn hand. Maar ik merk wel dat ze wat meer op haar hoede is rond hem. 

Deze oudere dame heeft buitenshuis trouwens een hele andere kant: regelmatig vechtpartijen met andere katten, vangt en doodt met gemak muizen, ratten en vogels. We hebben nu een belletje aan haar band, ze kwam bijna dagelijks thuis met vogeltjes..zo zielig!

SuzyQFive schreef op 19-07-2021 om 21:50:

Mijn zwarte kater was tot vanmorgen nog niet weer thuisgeweest. De Buuf belde al dat ze hem nog niet gezien heeft en omdat er een strontvervelende ongecastreerde kater in de buurt rondloopt en er dus thuis een kitten is heeft ie zich nog niet weer laten zien.
Ik had toch bij mijn gevoel moeten blijven en hem binnen moeten laten blijven. Hoe graag ie ook naar buiten gaat. Dat zit toch minder lekker op vakantie.

Ik snap je gevoel! Wat vervelend van die ongecastreerde kater, weet je wie de eigenaar is? Wij hadden dit probleem ook, onze poes was er bijna geweest door een vechtpartij met zo'n kater. Wij hebben de eigenaar achterhaald, dat bleek een restauranthouder in de buurt. Na heel veel gedoe is die kat gecastreerd en we hebben nu nooit meer last van hem.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.