Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Met een dikke trui of dekentje de winter door


Madamecannibale schreef op 26-09-2021 om 20:42:

[..]

Ik heb ook vloerverwarming maar het duurt echt geen halve dag voor die warm is hoor. Ik zou er gewoon wat meer experimenteren als ik jou was. Wij zetten hem meestal in de avond rond een uur of 5 aan en dan is het rond half 7 lekker behaaglijk en afhankelijk van de temperatuur zetten we hem ongeveer een uurtje voor we gaan slapen weer uit.


Mijn buren hebben dit jaar de muur tegen die van ons extra geïsoleerd, ik ben benieuwd of dat wat uitmaakt.

Hier duurt het wel degelijk een halve dag voor het is opgewarmd met vloerverwarming. De monteur zei ook, toen we hier net woonde en ik hem trouw elke avond uitzette, dat steeds uitzetten en weer aan meer kost dan aanlaten met vloerverwarming.

Feles schreef op 26-09-2021 om 22:01:

[..]

Like voor je dochter, niet fijn voor jou dat douchen pijnlijk is.

Ach ouderwets aan de wasbak met een washandje lukt ook prima

Drackie schreef op 26-09-2021 om 22:04:

[..]

Hier duurt het wel degelijk een halve dag voor het is opgewarmd met vloerverwarming. De monteur zei ook, toen we hier net woonde en ik hem trouw elke avond uitzette, dat steeds uitzetten en weer aan meer kost dan aanlaten met vloerverwarming.

Dat geldt ook voor gewone verwarming.

Terug laten gaan naar 12 graden is veel duurder dan hem op 17 graden te laten

Granny71 schreef op 26-09-2021 om 22:06:

[..]

Dat geldt ook voor gewone verwarming.

Terug laten gaan naar 12 graden is veel duurder dan hem op 17 graden te laten

Doen wij inderdaad ook met gewone radiatoren. Anders moet de cv steeds flink opstoken. 

Een paar jaren geleden hebben we airco’s laten installeren, die ook kunnen verwarmen. In het kader van de hoge gasprijs gaan we die natuurlijk een stuk meer gebruiken deze winter.

Granny71 schreef op 26-09-2021 om 22:06:

[..]

Dat geldt ook voor gewone verwarming.

Terug laten gaan naar 12 graden is veel duurder dan hem op 17 graden te laten

Het hangt natuurlijk van het verschil af. Ik zette hem altijd op 15 graden ‘s nachts, 12 is wel heel laag. Maar bij vloerverwarming heeft lager zetten voor zover ik weet sowieso niet zoveel zin. Opwarmen duurt te lang en kost teveel.

Ik had een meter voor de douche die het aantal verbruikte liters aangaf. Dat werkte een poosje goed, ik stopte zodra het richting 30 liter ging. Maar op een gegeven moment werd de douche niet meer warm met die meter ertussen, dus er toch maar weer tussenuit gehaald. Nu douche ik vaak meer dan 30 liter denk ik. Het is ook zo fijn om met mijn ochtendstijfheid de spieren weer warm en soepeler te krijgen met een echt warme douche....

Auwereel schreef op 26-09-2021 om 22:26:

Ik had een meter voor de douche die het aantal verbruikte liters aangaf. 

Ik kreeg toen ik hier kwam wonen (jaren 50 sociale huur appartementen) een energie besparende box van de gemeente.

2 spaarlampen een timer voor in het stopcontact en een zandlopertje van 5 minuten voor in de douche 🤣

Het duurt met alle pompen enz al bijna 2 minuten voordat je een lekkere temperatuur hebt ingesteld.

In de nacht staat de thermostaat op 18. En ik ben ook een lange warme doucher na mijn half uurtje in koud water zwemmen. 

Ik sta wel een kwartier onder de douche meestal. 

Hoe kan de boel eigenlijk teruggaan naar 12 graden?

Hier gaat de verwarming alleen 's avonds op. Als ik hem opzet.
Als ik ga slapen zet ik hem weer af.

Maar kouder dan 16 à 17 graden (in de échte winter een enkel keertje 15) gaat ie toch écht niet. Het huis behoudt een deel warmte, de buren stoken, ...

Overdag gaat hij alleen aan als we thuis zijn én bevriezen.
Maar meestal zijn we niet thuis of is het nog net warm genoeg.
Voor 5 minuten 's ochtends ga ik dat ding niet aanzetten, want tegen de tijd dat hij aanspringt zijn we al bijna buiten.

Marty1984 schreef op 26-09-2021 om 23:07:

Hoe kan de boel eigenlijk teruggaan naar 12 graden?

Zeer slecht geïsoleerde huurhuizen in de winter. Daar zijn er heel veel van.

Hier is het nu nog prima in huis. Dochter haar kamer is 23 graden en de woonkamer ook zoiets. Verwarming hoeft dus nog niet aan. Hier ook vloerverwarming, maar als bijverwarming. Die gaat in de zomer gewoon uit en in de winter inderdaad constante temperatuur. Tegels steeds laten afkoelen en weer opwarmen kost meer. De gewone verwarming gaat ‘s nachts naar 16 graden en overdag naar 21,5 als ik thuis ben. Kouder vind ik vreselijk en ik voel me ook niet geroepen om in beweging te komen als ik het koud heb. Zou ook niet weten wat ik moet gaan doen dan. Huishouden kan ik mijn dagen echt niet mee vullen bijvoorbeeld. Ik zit dus veel op de bank en doe dat graag in een aangename kamer  

ik doe wel mee hoor. Ik had net het maandbedrag naar beneden bijgesteld, maar ik geloof dat ik het nu maar weer terugdraai. Of creatief met de verwarming omgaan, dat kan ook. 

Marty1984 schreef op 26-09-2021 om 23:07:

Hoe kan de boel eigenlijk teruggaan naar 12 graden?

Hier gaat de verwarming alleen 's avonds op. Als ik hem opzet.
Als ik ga slapen zet ik hem weer af.

Maar kouder dan 16 à 17 graden (in de échte winter een enkel keertje 15) gaat ie toch écht niet. Het huis behoudt een deel warmte, de buren stoken, ...

Overdag gaat hij alleen aan als we thuis zijn én bevriezen.
Maar meestal zijn we niet thuis of is het nog net warm genoeg.
Voor 5 minuten 's ochtends ga ik dat ding niet aanzetten, want tegen de tijd dat hij aanspringt zijn we al bijna buiten.

Ik heb hem in de winter 's nachts op 15 staan en dan is het ook altijd 15 graden als ik wakker word en springt de cv af en toe 's nachts aan. En ik ben eens in januari 3 weken op vakantie geweest, de thermostaat op 12 gezet, en toen was het ook echt 12 graden toen ik thuis kwam. Terwijl het echt geen extreem koude winter was. Sociale huurwoning uit jaren 20....

In de avond gaat hij bij mij op 18,5 en een enkele keer op 19. Als hij hoger gaat heb ik het na een half uur bloedheet. Ik heb altijd een dekentje, fleecevest en slofjes liggen.

Het warmt bij mij altijd trouwens wel razendsnel op als ik hem aanzet.

Ik heb hem nu ook nog niet aan trouwens, de ramen staan nu nog open.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.