Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Met een dikke trui of dekentje de winter door

Bijna iedereen heeft het de laatste tijd over de stijgende gas (energie) prijzen en in het kader van besparen en het milieu is de thermostaat een tikkie omlaag zetten natuurlijk zo gepiept.

Het lijkt me leuk om elkaar in dit topic te motiveren om wat vaker een dikke trui of een dekentje te pakken. Soort minder gas kletstopic haha.
En nee, dit is geen pure armoe topic, heb je het koud dan zet je natuurlijk je verwarming aan, maar ik heb bijv. geen programma ingesteld omdat elke dag anders is waardoor ik toch vaak pas de temperatuur naar beneden doe als ik naar bed ga. Ik wil deze winter er echt op letten dat ik dat even een uurtje eerder doe bijv.


Ja deze vind ik lastig!
Want sinds nieuw huis dus vloerverwarming, en gehoord dat je die dus echt op een constante temperatuur moet hebben omdat het anders te lang duurt voordat het warm wordt. Geen idee, is nu het eerste najaar/winter dat we het gaan meemaken dus die vind ik lastig. 

In het oude huis zat ik sowieso altijd met deken op de bank want was niet warm te stoken.

Minder lang douchen of minder vaak in bad wordt wel een ding ook, want heb het vaak echt tot op het bot koud en dan helpt alleen een warme douche of bad. Maar dat wil ik wel gaan minderen! 

Regendrup. schreef op 26-09-2021 om 19:51:

Ja deze vind ik lastig!
Want sinds nieuw huis dus vloerverwarming, en gehoord dat je die dus echt op een constante temperatuur moet hebben omdat het anders te lang duurt voordat het warm wordt. Geen idee, is nu het eerste najaar/winter dat we het gaan meemaken dus die vind ik lastig.

Minder lang douchen of minder vaak in bad wordt wel een ding ook, want heb het vaak echt tot op het bot koud en dan helpt alleen een warme douche of bad. Maar dat wil ik wel gaan minderen!

Dit constante temperatuur kun je natuurlijk wel lager zetten, dan bespaar je ook.

Daglichtlamp schreef op 26-09-2021 om 19:54:

[..]

Dit constante temperatuur kun je natuurlijk wel lager zetten, dan bespaar je ook.

Klopt! Maar eerst maar eens kijken met welke temperatuur het hier aangenaam is. 

Bedoel je met een kleedje een dekentje of het Belgische 'kleedje'(jurkje)?

Ik draai altijd de verwarming om acht uur laag. Dan blijft het tot een uur of half elf best redelijk warm en inderdaad: dekentje op de bank of extra vest/trui.

Hier staat het programma dus op 17 graden. Ik zet het pas omhoog als ik het koud krijg.

Herfstappeltaart schreef op 26-09-2021 om 19:55:

Bedoel je met een kleedje een dekentje of het Belgische 'kleedje'(jurkje)?

Ik draai altijd de verwarming om acht uur laag. Dan blijft het tot een uur of half elf best redelijk warm en inderdaad: dekentje op de bank of extra vest/trui.

Ik denk de deken variant haha 

_melon

_melon

26-09-2021 om 19:58 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 26-09-2021 om 19:55:

Bedoel je met een kleedje een dekentje of het Belgische 'kleedje'(jurkje)?

Ik draai altijd de verwarming om acht uur laag. Dan blijft het tot een uur of half elf best redelijk warm en inderdaad: dekentje op de bank of extra vest/trui.

Haha nou een jurkje zal niet echt helpen denk ik als het fris wordt in huis. Ik bedoel een dekentje. 

Ik zal het aanpassen. Als ik Google op kleedje vind ik ook alleen maar jurkjes, van die schapenhuidjes en vloerkleden. 

ik zat te denken over een pelletkachel als aanvulling op de verwarming.  Iemand daar ervaring mee? Ik stook het hier overdag tot 18 graden in de winter, dat vind ik warm zat. 

Vestje, dikkere trui of dekentje. Doen we al jaren. 

Het is hier niet warm te krijgen. Maar de woningbouw is nu bezig met een renovatie en dan is alles hopelijk ergens in januari fatsoenlijk geïsoleerd   ik zat van de week al met mijn voeten op een warme kruik... gelukkig vanaf deze week weer wat meer op kantoor en minder thuiswerken,  dat scheelt een stuk!

Er liggen hier standaard van die fleece dekentjes op de bank 😉 man is warmbloedig ik koudbloedig. 
Gas hebben we niet meer, huis wordt verwarmd door de vloerverwarming, deze staat overigens altijd op dezelfde temperatuur. Zomer slaat hij vanzelf uit. Verder zonnepanelen die zorgen voor eigenlijk wel complete dekking (sinds kort) van energie verbruik. 
Mocht ik het met dekentje nog koud hebben trek ik eerst dikke trui aan of een warme douche. 

Ik zit al in dikke trui binnen met de verwarming aan, vind het zeer onbehaaglijk als de verwarming te laag staat. De lucht moet aangenaam voelen voor mij. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-09-2021 om 20:32

Daglichtlamp schreef op 26-09-2021 om 19:55:

Hier staat het programma dus op 17 graden. Ik zet het pas omhoog als ik het koud krijg.

Hier ook. Overdag heb ik daar zelf genoeg aan, als ik het koud krijg is het tijd om even iets actiever te worden - zo voorkom ik ook dat ik de hele dag stil zit. 's Avonds is een dekentje (en dikke sokken) meestal voldoende. Behalve als er gure wind op de schuifpui staat.

Ik hoop dat mijn studenten deze winter weer veel les op locatie hebben. Is goed voor hun mentale gezondheid én voor de gasrekening... Als zij de hele dag thuis studeren gaat de verwarming wel iets hoger, maar eigenlijk nooit boven de 19. Dat is genoeg om het op hun slaapkamers aangenaam te krijgen. Voor hen dan, ik vind het daar net een sauna.

Ik pak vaak mijn kruik overdag want dan heb ik het zo warm. Ook hebben we sinds afgelopen winter heerlijke warme warmbat pantoffels. Super warm! Beter dan een kruik bij je voeten haha. Ook heb ik meestal wel ergens een fleece plaid liggen waar ik zo nu en dan onder kruip. En we hebben sinds kort weer 2 kittens die hopelijk uitgroeien tot lekkere kacheltjes

Regendrup. schreef op 26-09-2021 om 19:51:

Ja deze vind ik lastig!
Want sinds nieuw huis dus vloerverwarming, en gehoord dat je die dus echt op een constante temperatuur moet hebben omdat het anders te lang duurt voordat het warm wordt. Geen idee, is nu het eerste najaar/winter dat we het gaan meemaken dus die vind ik lastig.

In het oude huis zat ik sowieso altijd met deken op de bank want was niet warm te stoken.

Minder lang douchen of minder vaak in bad wordt wel een ding ook, want heb het vaak echt tot op het bot koud en dan helpt alleen een warme douche of bad. Maar dat wil ik wel gaan minderen!

Ik heb ook vloerverwarming maar het duurt echt geen halve dag voor die warm is hoor. Ik zou er gewoon wat meer experimenteren als ik jou was. Wij zetten hem meestal in de avond rond een uur of 5 aan en dan is het rond half 7 lekker behaaglijk en afhankelijk van de temperatuur zetten we hem ongeveer een uurtje voor we gaan slapen weer uit.


Mijn buren hebben dit jaar de muur tegen die van ons extra geïsoleerd, ik ben benieuwd of dat wat uitmaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.