Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Maatregelen tegen zon/warmte

Niet het goede moment om (relatief) goedkoop en of snel iets structureels te regelen nu iedereen wel koelte wil, maar misschien kunnen we wat quick wins en suggesties voor langere termijn delen

Vf_Watervrouw

Vf_Watervrouw

24-06-2026 om 00:33 Topicstarter

Huurappartement onder het platte dak, dus eventuele suggesties moeten weer verwijderbaar/te herstellen zijn mocht ik ooit weer verhuizen (of het in de winter niet in gebruik willen hebben).

Huis: zonwerende en verduisterende rolgordijnen. Uurtje geleden was het 26°C binnen. Alles open morgenochtend zal het 24,5°C zijn gok ik. (Energielabel .

Hoorde vandaag iemand over screens/schermen met zuignappen: op het raam. Hoe (makkelijk) krijg je die erop en eraf aan buitenzijde raam? Binnenzijde misschien makkelijker?
Andere suggesties?

Persoonlijk afkoelen: heb geen airco wel ventilator. Voetenbad of natte doeken zal ik vast wel gebruik van maken komende dagen.

Mag het geld kosten? Want dan zou ik zelf kiezen voor screens aan de buitenkant en die laten installeren. Die houden het effectiefst de warmte weg van je raam. Grote kans dat de volgende huurder die (gratis) wil overnemen hoor en zo niet, dan kost het dus geld of moeite om ze er weer af te halen. Eigenlijk vind ik het bezopen dat de verhuurder hier niet voor zorgt. Is het een idee om met alle huurders een verzoek te doen bij de verhuurder om zonwering aan de buitenkant aan te brengen? 

Je hebt dus een heel cool energielabel t.o. 

Ik hoor het woord screens, en die heb ik toen ik hier kwam wonen laten aanleggen aan alle zonkantvertrekken (raambedekkende), maar in feite hooguit drie keer gebruikt. Het voegde niet veel toe en je verloor het zicht. Je kan nog maar vaag zien wat zich buiten afspeelt, dus na optellen en aftrekken van overschatte voors en onderschatte tegens, verdween de aansluiting uit het stopcontact en de afstandsbediening in een la.

Lamellen zijn uiteraard onmisbaar aan de zonkant.

Wat heb ik nou voor tips. Wat helpt, en is toch geen 'open deur'? Over deuren gesproken, ik persoonlijk heb een deur naar de buitenruimte op kierstand geblokkeerd met een zware plantenbak zodat hij zelfs bij storm niet open kan zwaaien en heb er een ultradunne hor in gemonteerd. Zo'n zeven jaar geleden al weer. Eind mei gaat de deur open en dat blijft hij dan. Tijdens koudere momenten wordt hij aangetrokken maar niet geheel in het slot. Na oktober gaat hij permanent in het slot.

Wat helpt verder? Goed voorzien wat je gaat doen, dus eerst nadenken, en daarna pas doen. Dat scheelt energie en dus nieuw opgewekte hitte.

Verder acceptatie van je noodlot, ook al lijkt die nu nog zo rottig. Geen stress = koelte. Je hebt maar voor een uiterst klein deel invloed op wat anderen doen, voelen of zeggen. 

Man wilde heel graag screens, ik niet omdat die op mijn werk allemaal stuk waaiden. Dat lijkt te maken te hebben met de cheap ass versie die niet in een cassette zit.

Bij de verbouwing hadden we het uitklapscherm verwijderd. Nu maar weer tevoorschijn gehaald. 
De motor bleek nog te functioneren en die groene aanslag zou je bij een nieuw doek ook snel krijgen.

Nu hangt het uitklapscherm er weer.

's Morgens laten doorwaaien en de rest van de dag de gordijnen dicht.

Ik heb een losse airco in de slaapkamer. Zolang ik goed slaap kan ik de warmte wel aan.
Overdag lucht ik in de vroege ochtend de zon staat er dan nog niet op en in de avond als de zon onder is.
Ik heb voor de slaapkamers rolluiken die zaten al op het huis toen ik het kocht en die zijn een groot deel van de dag dicht en dat scheel enorm met de opwarming.
De afgelopen dagen heb ik de airco nog niet gebruikt maar vannacht zal het waarschijnlijk wel nodig zijn.

Voor de woonkamer gebruik ik een zonnescherm en houdt tijdens de warme uren de deuren dicht.
Het wordt dan wel warm binnen 26 graden de afgelopen dagen daarom doe ik nu maar rustig aan. Ik gebruik normaal mijn oven bijna dagelijks maar nu niet omdat mijn woonkamer daar ook een stuk warmer van wordt.

Mijn tip voor een huis waar je niet veel zelf aan mag doen een mobiele airco in de slaapkamer die zijn tegenwoordig niet echt duur meer en het heeft mij in mijn vorige huis jarenlang een goede nachtrust gegeven tijdens hittegolven. 

Vf_Watervrouw

Vf_Watervrouw

24-06-2026 om 08:04 Topicstarter

Heb qua label weinig te klagen inderdaad, maar toch jammer dat het gisteravond 23u 26°C was en na alles uren open te hebben gehad nu 25,5°C

Vf_Watervrouw schreef op 24-06-2026 om 00:33:

Hoorde vandaag iemand over screens/schermen met zuignappen: op het raam. Hoe (makkelijk) krijg je die erop en eraf aan buitenzijde raam? Binnenzijde misschien makkelijker?
Andere suggesties?

Ik heb screens aan de buitenkant van het huis, met zuignappen. Die werken fijn. Ik heb het zelf op maat gemaakt en er zeilringen in geslagen, voor de bevestiging van die zuignappen. Ze raken nooit los. Ik heb ze alweer een jaar of 4 en ze zien eruit als nieuw. Dit is stukken goedkoper dan ze te laten maken en monteren. Dat kan je prima zelf. 

Bedenk voor zonwering, je hebt er het meeste aan als je het aan de buitenkant doen. Doe je het aan de binnenkant, dan is de warmte in je huis, en dat helpt wel iets, maar minder dan aan de buitenkant. 

Ik kan er een beetje doorheen zien, maar ook weer niet veel. Maar dat neem ik op de koop toe. 

Als je dakramen hebt kan je screens kopen die je er makkelijk in kan monteren. In de winter of bij storm haak je ze dan los. 

Screens met zuignappen: wij hebben die op de bovenverdieping en het scheelt echt een hoop. Als je een donkere kleurvariant kiest, dan zie je er prima doorheen naar buiten. Aanbrengen/verwijderen is niet veel werk: het is 1 keer aanbrengen in het voorjaar (voordat de eerste warme dagen komen) en 1 keer eraf halen na de zomer. Wel de goede zuignappen kiezen, niet de goedkope troep.

Beneden hebben we inmiddels screens die je met een slinger bedient, ook heel fijn maar wij hebben een koophuis dus of je dat als huurder wilt dat weet ik niet.

Buitenzonwering heeft meer effect dan binnenzonwering.

Hoorde vandaag iemand over screens/schermen met zuignappen: op het raam.
Hoe (makkelijk) krijg je die erop en eraf aan buitenzijde raam?
Binnenzijde misschien makkelijker?

Andere suggesties?

Nou die precies had ik dan niet maar wel tourniquetten voor de heel kleine ramen. Bijvoorbeeld ruiten in deuren. Die worden met twee schroefjes per stuk vastgezet aan elke hoek van het hout en door elke lap screenstof wordt een ring gejast (kan je zo bestellen) en die steek je over de/het tourniquet en dan draai je een halve slag en dan zit hij erg goed vast. Eerst de lap met zeilringen en dan pas de tourniquetten plaatsen zodat ze perfect strak tegen het raam trekken. 

Ik was te lui om ze te verwijderen telkens en er stonden ook planten voor dus zoiets doe je ook maar eenmalig. En dan is dat zo gepiept. Als je ijverig bent en niet bang voor stoffige vingertoppen dan doe je dat dagelijks twee keer, waarom niet.

Met heel grote lappen stof kan je beter een systeem nemen dat van boven draait, anders word je wel erg vies.

PS is zonwerende folie geen optie? Van buitenaf niet om aan te zien maar lekker goedkoop en het zal best helpen. 

Drinken voordat je dorst hebt maakt het veel dragelijker. Dat mag een glaasje fris zijn maar voornamelijk water. 
Hoorde ik ooit de eigenaresse van een Franse camping vertellen. Ze sprak wat Nederlands. 
Die malle Ollanders gaan pas drinken als ze dorst hebben! Je moet drinken voordat je dorst krijgt! Meteen bij opstaan al een glas water nemen en de hele dag door blijven drinken.  Met deze hitte (het was toen 35-38°C) moet een gemiddelde vrouw (170 lang 60 kg zwaar) zo'n 2 liter drinken en als je langer en of zwaarder bent zelf meer. 

Als ik nu weet dat het warm wordt heb ik om 12.00 al meer dan een liter water op eventueel verpakt in diverse kopjes thee.

Echt dat maakt de hitte veel beter te dragen. 

hier inmiddels 27,6 in de slaapkamer en dat is de koelste kamer van het huid 😭 en dat terwijl mijn zieke lijf zulke temperaturen niet kan verwerken. 

Dit is een oud en slecht geïsoleerd huis waar de warmte erg makkelijk naar binnen komt. Gelukkig is mijn slaapkamer op het Noorden, al verliest die met deze temperaturen ook ruim van de warmte.

Wat ik doe/heb om het te proberen te overleven
- alles dicht
-Climsom koelmatras, maar als hij hard moet werken om te koelen maakt hij ook best wel wat geluid. Dus kan ik hem alleen aan met mijn koptelefoon of oordoppen in. Dus meestal stel ik dat uit tot het echt te warm wordt.'s nachts heb ik er geen last van, dan heb ik sowieso oordoppen in een slaap ik toch.
- Duux ventilator
- plantenspuit
- koelpacks
- koelsjaaltjes
- koelhoofdband kimt vandaag binnen, al is het afwachten of ik daar tegen kan, omdat ik er gevoelig ben voor spierspanningshoofdpijn 
- vochtige handdoek in de vriezer voor als ik de hitte in de keuken moet trotseren 
- en verder veel ijs en ijskoffie en water

Ik zit op het werk. 
Ramen en zonwering dicht, ventilator aan en de eerste liter water is inmiddels opgedronken.

gisteren las ik de tip als je buiten geen zonwering hebt of mag monteren om een gordijn op te hangen met behulp van een douchegordijnstang. Die kun je zonder boren tussen de kozijnen klemmen. Als je er dan een gordijn of lap oid aan hangt houd je de zon van het glas. En dat scheelt echt heel veel. En als je een plat dak hebt er witte lakens op leggen. Dat wordt minder heet dan zwart.

De meeste van mijn ramen zijn alleen bereikbaar met een hoogwerker, screens of doeken met zuignappen zijn geen optie. 

Voor ramen die wel bereikbaar zijn is een simpele, goedkope oplossing, klem een douchestang aan de buitenkant, tussen het kozijn en hang er een gordijn aan. Eventueel ook aan de onderkant op een plek die veel wind vangt. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.