Huis, tuin en keuken
Frogger
22-07-2026 om 10:45
"Lifehacks" voor de fulltime werkende mens
Vanwege een personeelsprobleem ga ik volgend jaar iig starten als fulltimer. Nu werk ik 3 dagen, vanaf september 5 dagen.
Ik heb nooit veel structuur in de week nodig gehad, op mijn werkdagen eten we gewoon vrij laat (tussen half 8 en 8) en huishouden doe ik op mijn vrije dagen.
Maar die vrije dagen zijn zo weg, en ik denk dat ik nog niet alles goed doordacht heb. Nu ben ik sowieso vrij chaotisch dus wellicht dat ik hier wat tips kan krijgen van mensen die hun leven zo mooi op orde hebben ![]()
Nu kunnen we een hulp krijgen op korte termijn, dus dat deel is al aangepakt. De gewone dagelijkse dingen blijven doorgaan natuurlijk. Ook is het voor mijn kinderen ook weleens fijn om bijtijds te eten. Ik verwacht wel iets eerder naar huis te kunnen nu ik fulltime ga werken.
Mijn partner is minder belastbaar, werkt vanuit huis en is er als achterwacht voor oudere kinderen (11 en 13).
Ik ben benieuwd wat voor tips jullie hebben.
Caroline80
22-07-2026 om 21:38
Full-time maar wel 12 weken vakantie. Ik snap ook niet dat je pas om 18.30 a 19 uur thuis komt. Hoever is het reizen naar je werk?
Kampeerder
22-07-2026 om 22:15
Caroline80 schreef op 22-07-2026 om 21:38:
Full-time maar wel 12 weken vakantie. Ik snap ook niet dat je pas om 18.30 a 19 uur thuis komt. Hoever is het reizen naar je werk?
Tja, misschien kan ze de was wel acht weken opsparen tot de volgende vakantie. Of voor zes weken vooruit koken. En de wc kun je ook best eens in de zeven weken schoonmaken toch?
🤪🤭😜🤔
Pimpelmees67
22-07-2026 om 23:10
Kampeerder schreef op 22-07-2026 om 22:15:
[..]
Tja, misschien kan ze de was wel acht weken opsparen tot de volgende vakantie. Of voor zes weken vooruit koken. En de wc kun je ook best eens in de zeven weken schoonmaken toch?
🤪🤭😜🤔
Daarvoor heeft ze hulp in de huishouding toch?
Pimpelmees67
22-07-2026 om 23:13
Frogger schreef op 22-07-2026 om 20:47:
[..]
Oh sorry, overheen gelezen. Ik ben nu meestal tussen 18.30 en 19.00 thuis. Soms idd bewerkelijke recepten (ik ben niet van de pakjes) maar meestal ben ik met een half uur/ drie kwartier wel klaar. Dus daar valt door vooruit te koken zeker wel wat winst te behalen.
Vrijdag soepdag klonk ook goed.
Baan dichterbij zoeken?
En ik ben ook niet van de pakjes maar het lukt mij vaak prima om binnen een half uur eten op tafel te zetten.
Ik bestel bij Picnic. Daar kan je recepten kiezen en dan liggen met 1 druk op de knop de bijbehorende producten in je mandje.
Venusss
22-07-2026 om 23:42
Wij koken vaak dubbel of zelfs nog meer, dan gaat er nog een deel de vriezer in. Niks mis met 2 keer hetzelfde eten die week.
Kampeerder
23-07-2026 om 07:16
Verder heb ik nog een wat ongewone tip, dat moest ik in welke rust in bed net aan denken.
Vraag het eens aan fulltime werkende mannen, want die kunnen dat altijd gewoon altijd, ook zonder advies te vragen over hoe dat nou thuis moet.
Ninoea
23-07-2026 om 07:46
Ik ga er op basis van je bericht vanuit dat je partner een man is. Klopt dat ook?
De taken tussen man en vrouw zijn zó vaak scheef verdeeld, waarbij de vrouw véél meer aan het huishouden en gezinsleven besteedt, dat de term “verminderd belastbaar” bij mij meteen de vraag oproept of dat écht zo is, of dat het een handig excuus is van de partner.
Is je partner ook de vader van de kinderen? De term achterwacht klinkt wat formeel? Hoe kijkt je partner ernaar dat je fulltime gaat werken en welke consequenties ziet hij dat dit heeft?
Er zijn een aantal zaken die je efficiënter kunt doen mogelijk:
- weekboodschappen bestellen en laten bezorgen
- dubbele porties koken zodat je vriesvoorraad krijgt en minder vaak hoeft te koken, slowcooker inzetten, af en toe een verse stoommaaltijd eten, maaltijden bij uitgekookt bestellen, soepdagje introduceren.
- robotzuiger en wasdroger als je die niet hebt en dagelijks wassen.
- slimme gewoontes en afspraken zoals: dagelijks de vaatwasser in de avond laten draaien, afspreken wie hem uitruimt, in de avond alvast de tafel dekken voor ontbijt en vice versa, elke dag een kwartiertje schoonmaken en/of opruimen door iedereen tegelijkertijd want vele handen …
- inhuren van ondersteuning. Toen mijn man en ik beiden ft werkten en reistijd hadden, hadden we een schoonmaakster die 2x per week kwam en ook de was streek, iemand voor de ramen en iemand die de tuin eens per 6 weken deed.
De verminderde belastbaarheid in combinatie met het fulltime werken en dat jij mogelijk de enige bent die alles draaiende houdt, maakt wel dat je een ander ding niet moet vergeten en voor alle moetjes zou moeten plannen, namelijk “me-time”. Dat zou kunnen zitten in sporten of creativiteit of whatever. Heb je dat op orde en aandacht voor?
rionyriony
23-07-2026 om 08:13
't Is gewoon tijd van je leven he. Dat raak je gewoon kwijt aan werk. Als iedereen kieskeuriger wordt wat betreft zijn tijd, dan gaan de lonen vanzelf omhoog.
- knip -
Diezijnvanmij
23-07-2026 om 08:53
Creatief zeg, om hier de immigrantendiscussie in te fietsen.
@TO: De slowcooker vind ik een uitkomst. Je doet 's ochtends het voorbereidend werk, zet de timer aan en als je 's avonds thuis bent is het eten klaar.
Joszy
23-07-2026 om 09:24
Ik geloof dat mijn tip is, go with the flow! Er zijn wereldwijd miljoenen mensen die fulltime werken, met partner, zonder partner, met kinderen, zonder kinderen. En die redden dat ook gewoon. Ik geloof er in dat als je er relaxt instaat het wel goed gaat komen, als je het gevoel het dat je iets heel bijzonders gaat doen, lijkt het een probleem te worden.
Broadway
23-07-2026 om 09:28
Frogger schreef op 22-07-2026 om 20:47:
[..]
Oh sorry, overheen gelezen. Ik ben nu meestal tussen 18.30 en 19.00 thuis. Soms idd bewerkelijke recepten (ik ben niet van de pakjes) maar meestal ben ik met een half uur/ drie kwartier wel klaar. Dus daar valt door vooruit te koken zeker wel wat winst te behalen.
Vrijdag soepdag klonk ook goed.
je hebt geen zakjes nodig voor snel en goed eten. een paprika, ui en courgette grof snijden en roerbakken met kruiden. biefstukje of kipfilet erbij en klaar. iden voor een zalmmoot met geroerbakte prei met wat (light) kookroom en een uitje. evt een aardappeltje erbij. dit soort eten maken wij de hele zomer. of een salade met blokjes feta, cocktailgarnalen en gerookte zalm of stukjes kippendij.
KnorrendKitten
23-07-2026 om 09:35
Toen ik vorig jaar ziek werd heeft zoon een hele grote batch rode basissaus gemaakt. Er zat enkel een beetje peper en zout in maar verder geen kruiden of specerijen.
Dat ging in ziplock zakjes de diepvries in.
Dat was heel fijn als basis voor pasta, bonen of rijst.
Ademes
23-07-2026 om 09:47
Eerste en beste tip: wees niet te perfectionistisch en kritisch. Kleding hoeft niet na 1 dag al in de was, tenzij je natuurlijk heel fysiek werk doet. Ik heb altijd twee sets werkkleding en die verruil ik bij thuiskomst voor wat makkelijks (niet altijd een joggingbroek hoor
). Eten kan ook gezond en zonder pakjes maar simpel.
Wat al vaker gezegd is: kook pastasauzen en curry's in grotere hoeveelheden en vries ze in. Als je dat 's ochtends in de ijskast zet om te ontdooien, ben je 's avonds zo klaar. Ik maak de currypasta's ook altijd zelf, dat doe ik dan eens in het kwartaal in grote hoeveelheden. Dan hoeven daar alleen maar groenten en vlees/vis/tofu bij.
Plan tijd in voor jezelf. Elke dag een half uur of uur helemaal niets. Ook niet moeten sporten of moeten lezen of iets anders. Gewoon helemaal niets.
En tot slot (en ik weet uit ervaring dat dat heel lastig is en even tijd nodig heeft om te wennen), hou de dagelijkse dingen bij. Na het eten meteen de vaatwasser inruimen, doekje over de keuken en de dagelijkse rommel opruimen. Idem voor de was. Dat scheelt zoveel werk...