Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Klimaatverandering: Pak een emmer, we gaan zelf de wereld blussen (tree huggers united)


Ehm, gewoon met een accuboor dat gat maken?

Dat soms extreme consumeren van mensen, daar sta ik ook wel eens van te kijken ja. En ik vraag me dan inderdaad ook af wat voor leegte je aan het vullen bent? Waarom doe ik dan zelf al die moeite inderdaad...

Ergens hoop ik een beetje dat een wat meer circulaire economie de komende 5 a 10 jaar wat normaler wordt, en dat consumeren wat doordachter gaat. Dat duurzaam leven hipper wordt en dat lange en vele vliegvakanties straks is wat roken nu is: gewoon een beetje not done.

En hoewel je genoeg mensen hoort over een telefoon die AL bijna 2 jaar oud is en toch echt vervangen MOET worden... Ik was verbaasd, en vond het ook wel grappig, dat ik in mijn klas geen uitzondering bleek toen we een app nodig hadden voor een project die alleen op nieuwere telefoons draaide. Die kon uiteindelijk op 2 van de 6 beschikbare telefoons draaien waaronder die van mij en die is 4 jaar oud.

En toen dacht ik ook, misschien valt dat duurzaam zijn of consuminderen ook gewoon minder op. Want je praat niet over wat je niet hebt gekocht, toch?

Heidi-Forumbeheer schreef op 02-09-2021 om 13:58:

[..]

Welke is het zachtste? Ik heb een hele droge huid.

Minder douchen en vooral minder warm douchen helpt bij mij. Helaas, want ik hou van hete douches! En na een beetje testen weet ik dat ik reageer op sterke parfums en dat SLS heel erg uitdroogt bij mij dus dat probeer ik te vermijden. In sommige harde zepen en bodybars zijn dat soort dingen toch nog toegevoegd, dus de ingrediënten checken is dan wel een idee.

SuperCow schreef op 02-09-2021 om 20:08:

[..]

Minder douchen en vooral minder warm douchen helpt bij mij. Helaas, want ik hou van hete douches! En na een beetje testen weet ik dat ik reageer op sterke parfums en dat SLS heel erg uitdroogt bij mij dus dat probeer ik te vermijden. In sommige harde zepen en bodybars zijn dat soort dingen toch nog toegevoegd, dus de ingrediënten checken is dan wel een idee.

Minder douchen doe ik al wel maar minder warm is lastiger. Ik hou ook erg van lang en heet douchen. Ik heb nooit gemerkt dat ik ergens op reageer, ik krijg ook nooit vlekjes oid ergens van. Mijn huid is alleen maar zo ontzettend droog. Ik ben weer teunisbloemolie aan het slikken. Dat heeft eerder al geholpen maar doet nu niks.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

02-09-2021 om 22:42

Heidi-Forumbeheer schreef op 02-09-2021 om 21:13:

[..]

Minder douchen doe ik al wel maar minder warm is lastiger. Ik hou ook erg van lang en heet douchen. Ik heb nooit gemerkt dat ik ergens op reageer, ik krijg ook nooit vlekjes oid ergens van. Mijn huid is alleen maar zo ontzettend droog. Ik ben weer teunisbloemolie aan het slikken. Dat heeft eerder al geholpen maar doet nu niks.

Nefast voor je huid.

Valdemar schreef op 02-09-2021 om 22:42:

[..]

Nefast voor je huid.

Ik weet het. Ik heb het al enorm beperkt vergeleken bij vroeger. Minder vaak, minder lang en minder heet dan vroeger maar het is duidelijk nog teveel. Maar zoals met alle slechte dingen: het is zo lekker.

Ik heb nu al een aantal verschillende shampoobars geprobeerd, maar na ruim een jaar kan ik concluderen dat het m gewoon niet is voor mij.  Mijn hoofdhuid en haar is gewoon niet blij.

Ik merk ook dat ik zeep in blok ook minder fijn vind dan vloeibare zeep. Ik gebruik nu nog steeds zeep in blok (want die dingen gaan 100 jaar meer en heb nog 2 anderen in de voorraad) maar ben niet geweldig enthousiast.

Alle andere dingen die milieubewust zijn (wasbaar maandverband en wattenschijfjes,  zuinig met energie en water,  minder vlees eten, amper vliegen etc) kosten me geen moeite,  maar dit wel 😅

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-09-2021 om 08:09

https://nos.nl/artikel/2397617-227-milieuactivisten-vermoord-in-2020-meer-dan-ooit

Wat in- en intriest. Ik zou graag willen weten weten welke overheden en bedrijven hier (mede) achter zitten. Ik lees in het persbericht wel dat de EU bezig is met wetgeving om bedrijven te verplichten hun keten in de gaten te houden. Maar dat soort processen is vaak enorm traag en de effectiviteit..?

Mlah!

Mlah!

13-09-2021 om 11:01 Topicstarter

Ik ben bang dat het werkelijke aantal vele malen hoger ligt 

Heidi-Forumbeheer schreef op 02-09-2021 om 13:02:

Heeft al iemand iets echt slims bedacht voor de stukken zeep? Ik kan in mijn douche geen zeepbakje oid neerzetten en als ik het in die bijbehorende netjes ophang wordt het zo zacht. Vroeger had je zeep met een koord erdoor. Dat zou bij die vaste zepen van nu ook handig zijn.
Bij de wastafel had ik een rekje voor het zeepstuk. Extra een rekje gekocht en geen dicht bakje maar dat wordt zo vies en ik heb geen zin in veel extra werk dus ik ben weer terug naar de navullingen voor het zeeppompje.
Het idee van de stukken zeep is goed. Ik probeer minder verpakkingsafval te veroorzaken maar in de praktijk werkt het gewoon niet zo.

Gewoon een zeepbakje met zuignap?

Coreopsis schreef op 13-09-2021 om 08:09:

https://nos.nl/artikel/2397617-227-milieuactivisten-vermoord-in-2020-meer-dan-ooit

Wat in- en intriest. Ik zou graag willen weten weten welke overheden en bedrijven hier (mede) achter zitten. Ik lees in het persbericht wel dat de EU bezig is met wetgeving om bedrijven te verplichten hun keten in de gaten te houden. Maar dat soort processen is vaak enorm traag en de effectiviteit..?

Afschuwelijk, en het zijn er inderdaad ongetwijfeld veel meer...

Hier staat meer informatie van de bron voor geïnteresseerden:

https://www.globalwitness.org/en/campaigns/environmental-activists/last-line-defence/

Net gelanceerd: de schijf for life. Plantaardig alternatief voor de schijf van vijf, met o.a. als doel “het beperken van de klimaatverandering en herstel van biodiversiteit mede mogelijk te maken.” 
https://www.schijfforlife.nl/

Piratenkoningin schreef op 20-09-2021 om 12:13:

Net gelanceerd: de schijf for life. Plantaardig alternatief voor de schijf van vijf, met o.a. als doel “het beperken van de klimaatverandering en herstel van biodiversiteit mede mogelijk te maken.”
https://www.schijfforlife.nl/

Ik zag het op het journaal ja, fijn! Ik hoop dat het voedingscentrum hem gewoon ook op gaat nemen! 

Piratenkoningin schreef op 20-09-2021 om 12:13:

Net gelanceerd: de schijf for life. Plantaardig alternatief voor de schijf van vijf, met o.a. als doel “het beperken van de klimaatverandering en herstel van biodiversiteit mede mogelijk te maken.”
https://www.schijfforlife.nl/

Dit is toch gewoon de vegetarische driehoek in een andere vorm? 

Of is het een statement tegen het: we doen niet aan minder vleespromotie want dat is te spannend.?

Mevrouw75 schreef op 20-09-2021 om 12:49:

[..]

Dit is toch gewoon de vegetarische driehoek in een andere vorm?

Of is het een statement tegen het: we doen niet aan minder vleespromotie want dat is te spannend.?

Die kende ik niet, maar als ik even snel kijk dan lijkt het er veel op. Die driehoek is Belgisch geloof ik? Dit is inderdaad deels een statement, tegen de schijf van vijf die veganistisch eten vooral als moeilijk en gevaarlijk neer schijnt te zetten. Het gaat vanuit een groep diëtisten die vindt dat deze info gewoon beschikbaar hoort te zijn, dan kunnen mensen zelf kiezen wat ze ermee doen. 

Piratenkoningin schreef op 20-09-2021 om 12:58:

[..]

Die kende ik niet, maar als ik even snel kijk dan lijkt het er veel op. Die driehoek is Belgisch geloof ik? Dit is inderdaad deels een statement, tegen de schijf van vijf die veganistisch eten vooral als moeilijk en gevaarlijk neer schijnt te zetten. Het gaat vanuit een groep diëtisten die vindt dat deze info gewoon beschikbaar hoort te zijn, dan kunnen mensen zelf kiezen wat ze ermee doen.

Ik ken die driehoek eigenlijk alleen als Nederlandse😀 Volgens mij is hij heel gangbaar voor vegetariërs 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.