Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.

vandaag mijn man zover gekregen om 1 zolderkamer op te ruimen. Toch weer 2 vuilniszakken vol met wat weg kan. Wekker gezet van 1 uur. Hopelijk kan ik hem beetje mee trekken. Hij vindt het moeilijk om dingen weg te doen.. ik heb afgelopen vrijdag hele tv meubel leeggetrokken en ook dingen weggedaan en weer opgeruimd. Moet altijd beetje tussendoor doen ivm 2 kleine kids. 

Ies

Ies

14-09-2026 om 00:32

Oh wat heerlijk lijkt me dat om alles gewoon te kunnen laten liggen/ een beetje verplaatsen. Geen idee of het me ooit lukt maar als ik echt eens goed heel kritisch door mijn garderobe ga dan kan er vast nog heel veel weg. Maar dan moet ik heel secuur gaan uitzoeken, moet daar eens tijd voor zoeken. 
Misschien past het uiteindelijk allemaal dan wel in mijn kleine kast. 

Ik heb dus een kast van 2 meter inderdaad. Onder hanggedeelte, daar hangen broeken/ jurken/ vestjes/ jasjes. En dan een plank met truien / t shirts en korte broeken. Daarboven nog een plank maar daar ligt het beddegoed.Ik laat alles verder gewoon liggen waar het ligt. En vind zelf eigenlijk  dat ik al veel te veel kleding heb.  Grijp toch best veel naar hetzelfde . Verder heb ik nog 3 lades. Een voor ondergoed, een voor sokken  / panty's  en een voor  pyjama's/ nachthemden.  Ik heb dan dus wel vorige week de laden uitgezocht. En mijn stapel T-shirt, maar heb er maar één  daarvan  weggedaan. Dat schiet niet echt op.

Ik heb afgelopen  jaar best wat kleding bijgekocht. Denk voor zo'n  400 euro. Eigenlijk  koop ik zelden kleding maar nu had ik wat comfortabele kleding nodig omdat ik veel lig en niet meer werk.  Deze week krijg ik ook weer een zak kleding van schoonzus. Dus ook ik zal toch nog door de kast heen moeten om dingen weg te doen. Anders past het er niet meer bij helaas.

Ik denk dat ik gemiddeld per jaar zo'n  100 à 150 euro aan kleding uitgeef. En dat is inclusief  alles. Óók  schoenen. Ik verbaas me altijd over die  maandbedragen aan  kleding in een financieel overzicht.

Ies

Ies

14-09-2026 om 13:59

Ja, dat stuk mist bij mij (en mijn huisgenoten) Lientje! 
Ik koop/ontvang gewoon kleding en pas dat niet aan op de plek die ik heb. (En zo gaat het met alles natuurlijk) 
Ik pas gewoon de plek aan en op een bepaald moment wordt het proppen en super onoverzichtelijk. 
Het is niet dat ik veel kleding koop maar ik doe gewoon niets weg. De kluskledingstapel  is gewoon te groot. 
En dan nog wat kleding die ik nooit draag maar he ik zou maar eens een feestje hebben ofzo. 
Begonnen met het schoonmaken van de ventilatoren, en we hebben er veel wordt een lange klus want er is genoeg ander werk. Een deel van huisraad van een kind komt ook binnen en door omstandigheden hebben we daar veel werk aan. 

lientje69 schreef op 13-09-2026 om 21:13:

Hoeveel kleding hebben jullie dandat winter/ zomerkleding apart is? Ik heb gewoon alles in één kast. En in de winter draag ik ook gewoon een spijkerbroek met shirtje, al dan niet met een vest erover. Truien / vesten zijn dan voor de winter meer. Jurkjes ( 4 ofzo ) , 2 korte broeken en wat hemdjes voor als het echt heet is. Maar ik heb geen aparte winter/ zomer schifting ofzo.⁰p

Ik houd de zomerkleding vaak apart. Dat draag ik relatief kort en het gaat ook best lang mee. Meestal doe ik het rond september in een afgesloten bak op zolder. 

Ik had een best druk weekend met onverwacht ook veel mensen op de koffie en dan moet ik altijd even bijkomen. Vandaag doe ik niet veel. 

Morgen wil ik een krat bloempotten in de berging zetten, mijn salontafel ruim maken, rondslingerende schoenen in de schoenenkast doen etc.

Ies

Ies

14-09-2026 om 16:28

Verschrikkelijk veel gepoetst vandaag. Ongelofelijk hoe vies een huis wordt van een hond. Is flink op leeftijd en wordt hier en daar wat incontinent dus vervelen hoeven we ons niet.
Ook wat rommelplekjes meegenomen waar vanalles en nog wat door elkaar lag. Flink wat spullen weggedaan!

Oh wat naar is dat, een incontinent huisdier. In ieder geval lekker dat er wat spullen uit huis zijn!

Goed bezig! Huisdieren geven inderdaad zooi. Wij hebben sinds een jaartje katten en ik vind echt dat ze de boel vies maken en ik ben veel meer aan het stofzuigen en dweilen en poetsen enzo. Blegh! Wij waren een weekendje weg en de pubers alleen thuis. Er is dus wat zooi bijgekomen. Niets echt geks, maar het huishouden heeft hier duidelijk even wat liefde nodig. Ik heb de wc al schoongemaakt, keuken opgeruimd, was gedaan, vaatwasser twee keer gedraaid (ook met campingspullen), gang gezogen en gedweild, vuilnisbakken geleegd, statiegeldflessen weggebracht. Etc. Het begint weer fijner te worden. Zoon heeft zijn kamer uitgemest. 

Ies schreef op 14-09-2026 om 13:59: ik doe gewoon niets weg. De kluskledingstapel is gewoon te groot.

Ik denk dat je jezelf een plezier doet door nu de stapel kluskleding te pakken en deze meteen weg te doen.

Mocht je eens gaan klussen, heb je 
nog (of weer) genoeg andere oude kleding die je daarvoor kan gebruiken.

lientje69 schreef op 14-09-2026 om 06:48:

Ik heb dus een kast van 2 meter inderdaad. Onder hanggedeelte, daar hangen broeken/ jurken/ vestjes/ jasjes. En dan een plank met truien / t shirts en korte broeken. Daarboven nog een plank maar daar ligt het beddegoed.

Begrijp ik het goed dat je bijna 2 meter aan beddengoed hebt? 
Hoeveel heb je dan? En zou er daar ook een deel van wegkunnen?

Onze kluskleding bestaat normaliter voor ons beiden uit 1 shirt en broek. Ik heb laatst mijn kluskleding weggedaa want het is veels te groot geworden. Ik heb besloten dat ik een spijkerbroek die ik niet mooi vind zitten, maar nog wel goed is als kluskleding ga gebruiken. Over het shirtje heb ik nog niet nagedacht, dat zie ik dan wel weer. 

Qua beddengoed heb ik een beetje pech dat sommige hoeslakens iets gekrompen zijn en niet meer goed om het matras heen gaan. Vriend krijgt het soms nog wel voor elkaar maar ik word beetje moedeloos van die hoeslakens. Ik heb er meerdere, ik zou eigenlijk een keer moeten kijken wat nu wel of niet past en dan de te kleine lakens weggeven. Om een dun matras past het waarschijnlijk wel. 

Mijn woonbegeleider zou van 11 tot 13 komen en ik zat er een beetje mee. Ik heb veel huiswerk voor een cursus en dat is vandaag echt belangrijk. Ik appte hem of we de afspraak wat kunnen inkorten en hij gaf aan dat hij ook wat eerder kan komen en iets korter. Dat is wel fijn. 

Ik heb in mijn privéleven wat zorgen en ik zie meteen dat mijn huis een afspiegeling wordt van mijn hoofd. Prioriteiten stellen is dan lastig. 

Damoontje  

Ik heb de tuinstoelkussens naar zolder gebracht en één  ding ( grote shopper tas ) uitgezocht.  Moet eigenlijk  nodig verder met zolder opruimen  en uitzoeken maar heb zó weinig energie.  Zweet brak me na 10 minuten alweer uit. Maar ff kijken of ik het ergens vast kan inplannen. Dat het dan gewoon moet. Net als mijn fysio/ ergo/ psycholoog  afspraken.  Maar ondanks dat ik daar ook weinig zin in heb soms, laat ik die minder makkelijk vallen dan een zolder opruimen. 

Ik heb nieuwe handdoeken gekocht. Een hele stapel die de oudste versleten allemaal gaan vervangen. Die ouden gaan er dus uit. Maar nu eerst de nieuwen even goed wassen zodat ze wel absorberen. 

lientje69 schreef op 15-09-2026 om 14:42:

Ik heb de tuinstoelkussens naar zolder gebracht en één ding ( grote shopper tas ) uitgezocht. Moet eigenlijk nodig verder met zolder opruimen en uitzoeken maar heb zó weinig energie. Zweet brak me na 10 minuten alweer uit. Maar ff kijken of ik het ergens vast kan inplannen. Dat het dan gewoon moet. Net als mijn fysio/ ergo/ psycholoog afspraken. Maar ondanks dat ik daar ook weinig zin in heb soms, laat ik die minder makkelijk vallen dan een zolder opruimen.

Herkenbaar. Voor bijv zolder opruimen moet ik even de goede focus hebben. Als ik tussendoor naar de psycholoog moet dan heb ik die focus niet meer. 
Ik heb ook zorgafspraken. Zit nu in de overgang van de ene naar de andere instelling. Op zich heel goed dat er een overlap-periode is maar het is ook intensief. Het komt er toch op neer dat ik dingen dubbel moet vertellen en elke hulpverlener heeft dan ook ander advies. 

Vorige week was ik hier in de buurt betrokken bij een moeder die niet voor haar kindje kon zorgen en dat heeft er in gehakt. Het is fijn om het een keer te vertellen maar het heeft voor mij nu geen zin om het elke keer weer te vertellen, liever een dagje rust en alles laten bezinken. 

Verder had ik een plant gestekt en het lijkt of er wel 30 nieuwe plantjes zijn. Toen alles nog in 1 pot zat was het wel overzichtelijker. 

Ninoea, ik heb heel lang met oude handdoeken gedaan, die droogden het beste af in mijn beleving. Heb nu een stapel nieuwe grote badhanddoeken en dat is toch ook wel erg lekker.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.