Huis, tuin en keuken
Knutselkei
28-12-2024 om 19:02
Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.
Een topic over een klein klusje in het huishouden per dag, wat je huis langzamer steeds schoner en opgeruimder maakt. Ik heb m nu vast gestart om te oefenen
Ik heb vandaag nog geen laatje gedaan. Gisteren al wel. De keukenlade met kruiden etc. Die ziet er weer spik en span uit. Vandaag maak ik me er makkelijk af met de halkast bovenkant weer leegmaken. Netjes voor het oog.
Loulou39
07-09-2026 om 18:30
Moosey schreef op 07-09-2026 om 15:25:
Straks niet perongeluk je sopje weer leeggooien in die wasbak voor je je afvoer weer in elkaar hebt geschroefd hè
![]()
Dat zijn van die angstwekkende automatismen..
Hahaha, niet gedaan, maar wel even automatisch de kraan aan gedaan om de wastafel schoon te spoelen 😁. Schade was gelukkig beperkt 😅.
Wel fijn dit, ik kan gewoon weer m’n handen wassen zonder dat ik moet wachten tot het water uit de wastafel weggelopen is, en ik heb een hele schone badkamer want ik heb meteen gepoetst en gedweild.
ToetieToover
07-09-2026 om 18:43
Moosey schreef op 07-09-2026 om 15:25:
Straks niet perongeluk je sopje weer leeggooien in die wasbak voor je je afvoer weer in elkaar hebt geschroefd hè
![]()
Dat zijn van die angstwekkende automatismen..
Hahaha of je bouillon afgieten in een vergiet zonder dat je er eerst een andere pan onder hebt gezet
Knutselkei
07-09-2026 om 20:52
GFTcontainer maar weer schoongemaakt. volgens mij ben ik de enige die dat 2 wekelijks doet maar die lucht..... brrr. Eerst had ik er altijd een zwarte stevige zak in die ik eruit haalde als hij geleegd was. Dat mag hier dus niet meer,dan legen ze m niet.
Maar die wit/groene composteerbare zakken vergaan gewoon gedurende de week en vanochtend had ik een horrorcontainer met van die witgroene stukken eruit flapperend, die dus vastgeplakt zitten... getverdemme
Ies
07-09-2026 om 21:06
Ik heb 2 gft containers en dat scheelt me heel veel schoonmaakwerk. Ik gebruik ze meestal om en om. De net geleegde gooi ik open, dat kan bij ons overdenkt. Na een paar dagen luchten vind ik ‘m weer prima.
En ik zorg voor een flinke bodem, eerst flink wat tuinmateriaal eer er etensresten komen. Etensresten die veel stank veroorzaken zal ik er niet snel in doen, zeker niet als het warm is. (Maar die resten hebben we ook bijna niet. Toevallig vandaag ontdekt dat er nog een vergeten rolmops in de koelkast stond. Die gooi ik pas erin op de dag dat geleegd wordt.)
Ik denk dat ik ze zo’n 1x per jaar schoon maak, als er toch een flinke laag aangekoekt is.
Vandaag de hond gebadderd in de tuin en z’n zwembadje schoongemaakt.
En geen rioolvliegje meer gespot hoera!
Dorestad
07-09-2026 om 23:34
Ninoea schreef op 07-09-2026 om 09:09:
Ik realiseer me elke dat jij typt dat ik ontstopper gebruik terwijl soda waarschijnlijk ook de truc doet. Wat ik al schreef, ik heb eigenlijk nooit dat het vastloopt. Ik gebruik die “troep” om het schoon te houden. Daar zit vast meer zooi in dan simpele soda. Wat je schrijft over vet doen wij ook. Thanks!
Soda werkt niet altijd in onze douche. Ongeveer 1x per jaar moet eega daar toch met iets van onderdeel van hogedrukreiniger daar een klus doen. Er komt dan altijd een bakje bagger beneden waarbij ik absoluut niet de behoefte heb te determineren wat dat is. En elke keer neem ik me voor om gewoon de eerste van de maand soda in de gootstenen te doen en eigenlijk vergeet ik het structureel.
Ninoea
08-09-2026 om 15:31
Wij hebben tegenwoordig een oud huis en in het begin liep het allemaal vast. Nu allemaal niet meer maar ik doe dus wel maandelijks die ontstoppermeuk erin. We hoeven nooit iets meer door te spuiten. Maar het is natuurlijk wel troep die ontstopper.
Wij hebben gisteren het een en ander naar kringloop en stort gebracht. Een oud kastje en een bed en matras. De oude kamer van pleegkind was al in gebruik genomen als werkkamer en stond bed nog in. In goed overleg besloten. Nu is daar ruimte voor een passende kast en een stoel. En ook is het plan om een muur even netjes te verven. Dan is de werkkamer weer echt fijn.
lientje69
08-09-2026 om 15:37
Twee laden uitgezocht met sokken/ panty's , hemden en ander ondergoed. Alles wat niks meer was weggegooid. Laden zijn nu weer netjes.
Damoontje
08-09-2026 om 17:16
Het aanrecht opgeruimd. Apparaten die ik niet dagelijks gebruik, opgeruimd. Eén hoekje rommeltjes, misschien krijgen ze nog een plek maar voor nu is het oké.
Ik had een vriendin gevraagd of ze vrijdag samen naar de stort wil. Ik heb zelf geen auto. Haar antwoord was ja, maar ze moet ook een paar uur werken en haar kind moet naar de opvang dus ze moet brengen en halen. Beetje vaag dus.
Ik heb nu wel een berg karton liggen die weg kan en nog wat restjes hout. Ik hoop dat ze morgen meer duidelijkheid kan geven. Anders proberen ander vervoer te regelen of alles klein maken zodat het in de container kan.
Ik zie zelf nog niet echt verschil van het opruimen. Maar soms komt er visite die dan wel meteen verschil ziet.
Pands
08-09-2026 om 22:23
ik merk dat de zolder hier weer een puinhoop begint te worden....Pfff ik zoek motivatie om eraan te beginnen. Soms heb ik neiging om gewoon alles weg te gooien. Als ik opruim woede heb gooi ik altijd te veel weg
Ies
08-09-2026 om 23:27
Pands, ik vond ook altijd dat ik teveel weg gooide. Of te weinig. Toch maar wegdoen. Of toch maar niet. Enz enz enz. Resultaat een huis waar ik praktisch niet meer door heen kom.
Nu steeds meer vastbesloten dat ik dit echt niet meer wil. Ik wil gewoon alles leeg, rust. Ik kan dus niet teveel weggooien, alleen maar te weinig.
Tot zover de theorie, de praktijk blijft nog wat achter. Maar gaat (ooit) wel lukken. Bij de vooralsnog vrij weinige momenten dat ik echt opruimde kon ik steeds makkelijker die strijdende stemmen in m’n hoofd stoppen en gewoon besluiten toch weg te doen.
De praktijk is hier ook lastig omdat er ook heel veel van de kinderen ligt. (Wat er mi helemaal niet meer hoeft te liggen)
Eén kind kan extreem slecht wegdoen, daar heb en krijg ik nog een hele kluif mee.
Het andere kind kan best goed wegdoen maar het valt nog niet mee om die daadwerkelijk aan het werk te krijgen. Uitzoekklussen blijven eeuwig liggen. Heel soms krijg ik haar zover een klus samen op te pakken en dat werkt meteen ook heel goed. Ze werkt heel snel (vind ik fijn) en kan goed wegdoen. Bij twijfel bij haar roep ik nu altijd ‘weg’ en dat doet ze dan ook meteen.
(Nuja, ze gooit het op stapel ‘weg’ en ik mag die dan afvoeren…)
Partner heb ik voor een deel al goed mee. We hebben een strikte afspraak dat er NIKS meer in huis komt zonder overleg. Dat scheelt al veel! Maar een hoop spullen kan ik toch niet uitzoeken zonder hem en tijd samen vinden is lastig.
Vandaag begonnen met één van de vele plekken waar een aardige verzameling ligt van allerhande onzin spullen die er al jaren liggen zonder gebruikt te worden. Ppfff dat zijn echt klussen waar ik error van krijg. Zoveel onzin bij en door elkaar en soms nog wat dingen die beter niet weggaan maar steeds weer bedenken waar het naar toe moet, eindeloos. Heb het dan ook kort gehouden, vond dat wel goed van mezelf, hoop dat ik het zo beter volhoud.
Damoontje
09-09-2026 om 07:32
De vriendin die ik gevraagd had, lijkt uit contact. Iemand anders kan haar ook niet bereiken.
Heb nu mijn moeder gevraagd en als zij niet kan, kan ik een vriend vragen. Ik wil vrijdag wel die karton-zooi uit mijn huis hebben. Plan D is dat ik alles heel klein maak en hier in de ondergrondse container gooi. Het zijn oude verhuisdozen, dozen van apparaten etc dus wel een werkje.
Ik ben blij dat ik geen auto heb omdat het klauwen met geld kost, maar soms is het lastig.
Mijn vriend vroeg of ik wil helpen met de zolder opruimen, bij hem thuis. Ik moet zeggen dat hij echt altijd voor mij klaar staat. Hij heeft heel veel kleding waarvan een deel echt te klein is. Als we 1 doos naar de kringloop brengen is er iig een begin.
Handig is wel dat we dezelfde maat hebben dus ik kan zelf passen en kijken of iets te klein is. Dat vind ik nog wel 'leuk werk'. In tegenstelling tot bijv zijn snoeren uitzoeken want daar heb ik echt geen verstand van.
Pands
09-09-2026 om 07:53
Damoontje schreef op 09-09-2026 om 07:32:
De vriendin die ik gevraagd had, lijkt uit contact. Iemand anders kan haar ook niet bereiken.
Heb nu mijn moeder gevraagd en als zij niet kan, kan ik een vriend vragen. Ik wil vrijdag wel die karton-zooi uit mijn huis hebben. Plan D is dat ik alles heel klein maak en hier in de ondergrondse container gooi. Het zijn oude verhuisdozen, dozen van apparaten etc dus wel een werkje.
Ik ben blij dat ik geen auto heb omdat het klauwen met geld kost, maar soms is het lastig.
Mijn vriend vroeg of ik wil helpen met de zolder opruimen, bij hem thuis. Ik moet zeggen dat hij echt altijd voor mij klaar staat. Hij heeft heel veel kleding waarvan een deel echt te klein is. Als we 1 doos naar de kringloop brengen is er iig een begin.
Handig is wel dat we dezelfde maat hebben dus ik kan zelf passen en kijken of iets te klein is. Dat vind ik nog wel 'leuk werk'. In tegenstelling tot bijv zijn snoeren uitzoeken want daar heb ik echt geen verstand van.
Kan je mooi je verhuis dozen gebruiken om de kleding in te doen en naar de kringloop te brengen 
Pands
09-09-2026 om 07:55
Ies schreef op 08-09-2026 om 23:27:
Pands, ik vond ook altijd dat ik teveel weg gooide. Of te weinig. Toch maar wegdoen. Of toch maar niet. Enz enz enz. Resultaat een huis waar ik praktisch niet meer door heen kom.
Nu steeds meer vastbesloten dat ik dit echt niet meer wil. Ik wil gewoon alles leeg, rust. Ik kan dus niet teveel weggooien, alleen maar te weinig.
Tot zover de theorie, de praktijk blijft nog wat achter. Maar gaat (ooit) wel lukken. Bij de vooralsnog vrij weinige momenten dat ik echt opruimde kon ik steeds makkelijker die strijdende stemmen in m’n hoofd stoppen en gewoon besluiten toch weg te doen.
De praktijk is hier ook lastig omdat er ook heel veel van de kinderen ligt. (Wat er mi helemaal niet meer hoeft te liggen)
Eén kind kan extreem slecht wegdoen, daar heb en krijg ik nog een hele kluif mee.
Het andere kind kan best goed wegdoen maar het valt nog niet mee om die daadwerkelijk aan het werk te krijgen. Uitzoekklussen blijven eeuwig liggen. Heel soms krijg ik haar zover een klus samen op te pakken en dat werkt meteen ook heel goed. Ze werkt heel snel (vind ik fijn) en kan goed wegdoen. Bij twijfel bij haar roep ik nu altijd ‘weg’ en dat doet ze dan ook meteen.
(Nuja, ze gooit het op stapel ‘weg’ en ik mag die dan afvoeren…)
Partner heb ik voor een deel al goed mee. We hebben een strikte afspraak dat er NIKS meer in huis komt zonder overleg. Dat scheelt al veel! Maar een hoop spullen kan ik toch niet uitzoeken zonder hem en tijd samen vinden is lastig.
Vandaag begonnen met één van de vele plekken waar een aardige verzameling ligt van allerhande onzin spullen die er al jaren liggen zonder gebruikt te worden. Ppfff dat zijn echt klussen waar ik error van krijg. Zoveel onzin bij en door elkaar en soms nog wat dingen die beter niet weggaan maar steeds weer bedenken waar het naar toe moet, eindeloos. Heb het dan ook kort gehouden, vond dat wel goed van mezelf, hoop dat ik het zo beter volhoud.
Ben het zat het constant opruimen enz. Van de kinderen zoek ik zelf uit want zij zijn nog te jong ervoor. En mijn man is slecht in weggooien. Dus zodra ik opruim woede heb begin ik als aan razende ergens aan en dan heb ik geen overzicht meer of na een aantal uur is het een mega puinhoop. Ik moet meer in kleine delen doen denk ik.
Wat doe jij met de speelgoed van de kinderen? Ik breng het nu naar de kringloop want een goed doel ervoor kan ik niet vinden.
Damoontje
09-09-2026 om 08:12
Pands schreef op 09-09-2026 om 07:53:
[..]
Kan je mooi je verhuis dozen gebruiken om de kleding in te doen en naar de kringloop te brengen
Ha ja maar mijn vriend woont hier een eind vandaan. Eerst lopen, dan trein en dan haalt hij me meestal op met de scooter.
Hij heeft zelf nog dozen als het goed is. Hij heeft ze wel in zijn schuur gelegd, ik hoop dat ze nog droog zijn.
Mijn dozen zijn vaak gebruikt en op gegeven moment als de handvatten scheuren dan doe ik ze weg.
Moosey
09-09-2026 om 08:12
Ninoea schreef op 08-09-2026 om 15:31:
Wij hebben tegenwoordig een oud huis en in het begin liep het allemaal vast. Nu allemaal niet meer maar ik doe dus wel maandelijks die ontstoppermeuk erin. We hoeven nooit iets meer door te spuiten. Maar het is natuurlijk wel troep die ontstopper.
Wij hebben gisteren het een en ander naar kringloop en stort gebracht. Een oud kastje en een bed en matras. De oude kamer van pleegkind was al in gebruik genomen als werkkamer en stond bed nog in. In goed overleg besloten. Nu is daar ruimte voor een passende kast en een stoel. En ook is het plan om een muur even netjes te verven. Dan is de werkkamer weer echt fijn.
Ontstopper is ook slecht voor je leidingen hè, het wordt heel heet als er water bij komt (door de chemische reactie) en daar verweert pvc door waardoor het broos wordt. Dus preventief gebruiken is niet zo verstandig (naast dat het ook nog heel slecht voor het milieu is)