Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.

Ies

Ies

06-09-2026 om 23:58

Pands, ik deed het ook niet. Nu gedaan omdat we dus last van rioolvliegjes hadden. (In keuken) En een andere afvoer omdat die niet goed doorliep. Dat laatste kwam misschien omdat ik weleens het toilet niet op tijd haalde als ik misselijk was en dan in wasbak braakte…

Pands schreef op 06-09-2026 om 23:36:

ohjee ik heb de afvoer nog nooit schoongemaakt:o moet dat?

Niks moet. Maar het voorkomt wel grote verstoppingen uiteindelijk. 

Hoe maken jullie die afvoer dan schoon? Ik doe er zo af en toe ontstopper in en dan kokend water. Ik heb verder eigenlijk nooit dat het vastloopt. Maar wij doen er bijv ook geen koffiedrap in zoals hier in dit topic als voorbeeld werd gegeven en van fruitvliegjes hebben we deze zomer geen last gehad (realiseer ik me opeens blij want dat is weleens anders geweest).

Ninoea schreef op 07-09-2026 om 08:15:

Hoe maken jullie die afvoer dan schoon? Ik doe er zo af en toe ontstopper in en dan kokend water. Ik heb verder eigenlijk nooit dat het vastloopt. Maar wij doen er bijv ook geen koffiedrap in zoals hier in dit topic als voorbeeld werd gegeven en van fruitvliegjes hebben we deze zomer geen last gehad (realiseer ik me opeens blij want dat is weleens anders geweest).

Hangt ervan af. De wastafel in de douche schroef ik helemaal uit elkaar.  Bizar hoeveel smurrie handzeep en tandpasta geeft.  De douche en keuken doe ik normaal met azijn en soda en heet water. En heel soms ontstopper een scheutje .

Vandaag bezig met de bovenste plank van de open kast in de keuken. Ik wil daar alle ontbijtproducten neerzetten en verder staan er wat foto's. 

Een vriendin van me bood hulp aan. Heb gevraagd of ze einde deze week met haar auto beschikbaar is voor iig een ritje stort. Misschien nog wat spullen naar de kringloop.Ik ken haar nog niet zo lang, heb geen idee op welke dagen ze precies werkt. Het is in ieder geval onwijs lief dat ze wil helpen. 

Ninoea schreef op 07-09-2026 om 08:15:

Soda en kokend water.  En in badkamer maakt eega ook wel handmatig schoon.  En nee, koffiedik gaat hier zeker niet in de gootsteen.  En verder letten we ook op wat door de gootsteen gaat. Vet bijvoorbeeld uitvegen uit pan en in container ipv door de gootsteen.  Ontstopper heb ik al zeker 20 jaar niet meer gebruikt/hoeven te gebruiken 

Ik realiseer me elke dat jij typt dat ik ontstopper gebruik terwijl soda waarschijnlijk ook de truc doet. Wat ik al schreef, ik heb eigenlijk nooit dat het vastloopt. Ik gebruik die “troep” om het schoon te houden. Daar zit vast meer zooi in dan simpele soda. Wat je schrijft over vet doen wij ook. Thanks!

ja ik spoel wel af en toe door met soda. En douche putje haal ik wel uit elkaar om schoon te maken. Maar bij de wasbakken haal ik niet de afvoer eraf. Ook bang dat ik het niet meer in elkaar krijg dan haha

Op dit moment is m’n hele afvoer er dus af en ligt te weken in een sopje 😅.
Wat kwam daar een troep uit zeg 😱, niet gek dat het water niet meer doorliep.

Loulou39 schreef op 07-09-2026 om 14:48:

Op dit moment is m’n hele afvoer er dus af en ligt te weken in een sopje 😅.
Wat kwam daar een troep uit zeg 😱, niet gek dat het water niet meer doorliep.

Ja je verbaast je echt hoeveel smurrie en sludge  er in zo'n afvoer en zwanenhals zit. 

Straks niet perongeluk je sopje weer leeggooien in die wasbak voor je je afvoer weer in elkaar hebt geschroefd hè  
Dat zijn van die angstwekkende automatismen..

Moosey schreef op 07-09-2026 om 15:25:

Straks niet perongeluk je sopje weer leeggooien in die wasbak voor je je afvoer weer in elkaar hebt geschroefd hè
Dat zijn van die angstwekkende automatismen..

O ja.. dat moet je wel bedenken.  Ik gooide het afwasteiltje leeg in de wc. Let ook op dat je niet per ongeluk de afdichtringen / rubbers weggooid!

lientje69 schreef op 07-09-2026 om 15:47:

[..]

O ja.. dat moet je wel bedenken. Ik gooide het afwasteiltje leeg in de wc. Let ook op dat je niet per ongeluk de afdichtringen / rubbers weggooid!

Het huis dat ik  voor familielid moest verkopen heeft een jaar leeg gestaan.  Nou ja leeg,  overvol,  maar geen mensen meer. We hebben gigantisch gepoetst.  Een week later kom ik er weer en ik ruik lekkage,  vocht. Bleek dat voor de verhuizing,  een jaar geleden,  de poetshulp zwanehals had schoon gemaakt en inderdaad de rubbers had weggegooid. We kwamen er net  achter voordat het huis op Funda kwam!

Dorestad schreef op 07-09-2026 om 16:05:

[..]

Het huis dat ik voor familielid moest verkopen heeft een jaar leeg gestaan. Nou ja leeg, overvol, maar geen mensen meer. We hebben gigantisch gepoetst. Een week later kom ik er weer en ik ruik lekkage, vocht. Bleek dat voor de verhuizing, een jaar geleden, de poetshulp zwanehals had schoon gemaakt en inderdaad de rubbers had weggegooid. We kwamen er net achter voordat het huis op Funda kwam!

Ja dat bedoel ik dus..  iets met ervaring...

lientje69 schreef op 07-09-2026 om 16:31:

[..]

Ja dat bedoel ik dus.. iets met ervaring...

Nou echt.  De achterplaat was helemaal naar de Filistijnen.  Konden we (we? Mijn eega en zoon bedoel ik eigenlijk)net op tijd herstellen 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.