Huis, tuin en keuken
Knutselkei
28-12-2024 om 19:02
Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.
Een topic over een klein klusje in het huishouden per dag, wat je huis langzamer steeds schoner en opgeruimder maakt. Ik heb m nu vast gestart om te oefenen
Ik heb vandaag nog geen laatje gedaan. Gisteren al wel. De keukenlade met kruiden etc. Die ziet er weer spik en span uit. Vandaag maak ik me er makkelijk af met de halkast bovenkant weer leegmaken. Netjes voor het oog.
Ninoea
07-05-2026 om 10:41
Goed bezig allemaal. Ik probeer bij te komen met de was na een vakantie met een gezin van vijf en tussendoor een dag nog de hele dag op pad en allerlei intensieve regelingen.
Verder is de robotzuiger met dweil aan het werk gezet in de badkamer en onze slaapkamer. Ik ben nu een reuze was aan het opvouwen. Twee van die grote blauwe ikeatassen halve meter erbovenuit nokkievol. Er zit ook alweer een lading in de machine en er zit nog ietsje in de mand.
Ies
08-05-2026 om 17:51
Hier wil het niet zo. Behalve dat ik bijna geen tijd vind is ook mijn motivatie érg ver te zoeken. En was al nooit zo’n fan van poetsen. En toch het gevoel dat ik niks anders doe 🙃 Vooral standaard zooi ruimen denk ik.
Me vandaag door mijn weerzin heen geworsteld en een flink plekje in keuken gedaan. Gatver zo goor van alle kookdampen. Vooral veel kruiden etc. Hoewel ik nog sterk een vage behoefte heb mijn huis vooral te légen, kon ik het niet opbrengen deze klus erg uitgebreid te doen. Maar toch een hoop kruidenmixen en meer van dat soort ongein weggedaan. Onze keuken lijkt op een topkok gebeuren en dat slaat nergens op want we koken heel basaal.
Meteen hier en daar wat spinrag enz van vooral plafond verwijderd en wat vettige lampen aan plafond gepoetst. Ze hangen iig nog, niet naar beneden gekomen, dat is al heel wat
En het is wel een bevredigend klusje want nu hoeft dat iig een paar maanden niet. Maar toch ook wel een gevoel van hey, ik had ook heel wat leuks kunnen doen in die uren. Mmmhh.
Loulou39
08-05-2026 om 19:08
RavIvaR schreef op 06-05-2026 om 21:55:
In 1,5 dag samen veel gedaan:Wasrek leeggeruimd, 3 wassen gedraaid en opgehangen,
Handwas
Bed verschoond
Doucheputje doorgespoeld
Grote plant gesnoeid
Gestoft
Retour naar winkel teruggebracht
Voorraad toiletartikelen, medicijnen, pennen en potloden gecheckt en veel weg gedaan.
Badkamer kastje schoon gemaakt.
Vaatwasser draait nuToch fijn, zo'n extra dagje vrij.
![]()
Wat veel, en wat lekker dat je ook die extra klusjes hebt gedaan!
Hahaha, dagje vrij noem je dat 😁, maar ik snap wat je bedoelt.
Ik heb gisteren ook dat soort klusjes gedaan:
- statiegeld flessen, batterijen en kleine elektrische apparaten weggebracht (zoals kapotte stekkerdoos, elektrische tandenborstel etc).
- kastje gang uitgezocht en opgeruimd
- wassen gedraaid en opgehangen
- slaapkamer helemaal opgeruimd, gestoft en gestofzuigd, en daarna leuk gemaakt met gezellige dekbedhoezen etc.
- de rest van het huis stofzuigen
- planten huiskamer eindelijk eens gesnoeid
- weekboodschappen
- badkamer gepoetst (spiegel, vloer en tweepersoonswastafel) en gestoft.
Daarna heel gezellig en lekker uit eten geweest, dat was extra fijn: ik hoefde niets meer en kwam thuis in een gepoetst en opgeruimd huis.
rionyriony
08-05-2026 om 19:15
Ik had twee heel grote dozen gevuld met allerlei spullen voor de kringloop, maar toen ik ze belde voor een afhaalafspraak gaven die aan dat ze alleen maar zouden komen voor vier dozen. Twee was te weinig.
Ik had geen zin om ze aan het verstand te peuteren dat kwantiteit geen kwaliteit hoeft te zijn en vice versa, dus ik antwoordde alleen maar, met een soort katergevoel, "dank u voor de info" en heb toen datgene wat te kostbaar was om weg te gooien eruit gehaald en de rest gewoon bij het afval gedaan en meteen weggebracht. Helaas. Ik had er geen plaats voor en ook geen zin meer in om het te bewaren tot er vier dozen zouden zijn..
Die dozen hebben kweetniet hoe lang de ingang van de inloopkast staan versperren.
Loulou39
08-05-2026 om 19:28
Vandaag heb ik allemaal administratieve dingen gedaan waar ik al een tijd tegenaan zat te hikken, documenten aanvragen, bepaalde bestellingen doen en betalingen doen, informatie over zaken opvragen.
Zo fijn dat ik dat vanmorgen allemaal achter elkaar heb gedaan, nu toch wat opgeluchter het weekend in.
Knutselkei
08-05-2026 om 21:51
Veel mantelzorg dingen gedaan vandaag, dus niet thuis,maar ook mijn badkamervloer geschrobt. dat was mijn extra klusje vandaag.
lientje69
09-05-2026 om 14:22
Wat stom zeg riony van de kringloop.
Mijn klusje van vandaag was eindelijk weer eens het bed verschonen. Dat doe ik veel te weinig wegens gebrek aan energie. Eigenlijk is het geen klusje voor dit topic. Maar voor mij voelt het wel zo.
RavIvaR
09-05-2026 om 16:07
Loulou39 schreef op 08-05-2026 om 19:08:
[..]
Wat veel, en wat lekker dat je ook die extra klusjes hebt gedaan!
Hahaha, dagje vrij noem je dat 😁, maar ik snap wat je bedoelt.
Ik heb gisteren ook dat soort klusjes gedaan:- statiegeld flessen, batterijen en kleine elektrische apparaten weggebracht (zoals kapotte stekkerdoos, elektrische tandenborstel etc).
- kastje gang uitgezocht en opgeruimd
- wassen gedraaid en opgehangen
- slaapkamer helemaal opgeruimd, gestoft en gestofzuigd, en daarna leuk gemaakt met gezellige dekbedhoezen etc.
- de rest van het huis stofzuigen
- planten huiskamer eindelijk eens gesnoeid
- weekboodschappen
- badkamer gepoetst (spiegel, vloer en tweepersoonswastafel) en gestoft.Daarna heel gezellig en lekker uit eten geweest, dat was extra fijn: ik hoefde niets meer en kwam thuis in een gepoetst en opgeruimd huis.
Ik was 2 dagen vrij, de andere dag heerlijk genoten van een boswandeling en een lekkere lunch op een terrasje.
Zo te lezen heb jij ook aardig wat klusjes gedaan en na de klusjes ook heerlijk kunnen genieten van een etentje.
RavIvaR
09-05-2026 om 16:08
Jammer Riony dat ze de spullen niet wilde ophalen. Doen ze hier ook niet.
Alleen als er ook meubels bij zitten.
Knutselkei
11-05-2026 om 19:51
aaargh...rot muizen. Op zolder keutels, dus alles stofzuigen. In de garage loopt een muis die zich niet laat vangen. Soms is aan de rand van het dorp wonen wel een uitdaging... om alles buiten te houden.
Ninoea
11-05-2026 om 20:38
Aah ja muizen kunnen overlast geven ja. Ik heb ooit een hele stapel met van die kleine plastic valletjes gekocht en als we er last van hebben dan pakken we die er weer bij met pindakaas erin. Dat werkt meestal wel goed. Gelukkig is het er bij ons vaak maar 1 en is het nadat die gevangen is ook echt weer over, terwijl je altijd leest dat het er meerderen zijn.
Knutselkei
11-05-2026 om 21:08
Pindakaas hebben we in alle vormen al geprobeerd. Alle vallen en gif ook. Zoveel mogelijk alles in bakken al jaren. Maar sinds we plastic afval in zakken moeten bewaren ipv een container is het weer veel meer raak. Van de week hoorden we m steeds in die zak. Buiten zetten kan niet ivm met eksters en katten.
We vangen er 1 en de volgende week zien we dr weer 1. Geen idee waar ze binnen komen maar ja ze hebben maar een minigaatje nodig.
Knutselkei
12-05-2026 om 07:30
Heb er serieus heel even over gedacht,maar toch maar niet hahah. Er lopen er genoeg rond buiten,dat wel, wie weet vluchten de muizen daarom naar binnen 
, medicijnen, pennen en potloden gecheckt en veel weg gedaan.