Huis, tuin en keuken
Knutselkei
28-12-2024 om 19:02
Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.
Een topic over een klein klusje in het huishouden per dag, wat je huis langzamer steeds schoner en opgeruimder maakt. Ik heb m nu vast gestart om te oefenen
Ik heb vandaag nog geen laatje gedaan. Gisteren al wel. De keukenlade met kruiden etc. Die ziet er weer spik en span uit. Vandaag maak ik me er makkelijk af met de halkast bovenkant weer leegmaken. Netjes voor het oog.
rionyriony
05-02-2025 om 11:50
La 3 gedaan, de onderste bij het raam in het keukenblok. Er stonden veel lege plastic flessen. En verder plantenvoeding voor cactussen, en allerlei soorten zeven en trechters. De cactusvoeding is eruit, die vond ik trouwens ook niet zo goed, en de bodem is schoongezogen met de kruimelzuiger.
Benodigde tijd: paar minuten.
@Smulkruimel: als ik iets in de kast zet zit er soms iets aan de bodem en dat laat los op die plek. Dat is niet te vermijden of je moet fanatiek alles gaan schoonpoetsen voordat je het opbergt.
In de bovenkastjes zie je vaak meel of stof. Dat komt omdat de bovenkant van zo'n zak meel ook poeierig is en door de schok van het neerzetten daalt dat naar beneden. Op de plank.
Ies
05-02-2025 om 11:59
Smulkruimel schreef op 04-02-2025 om 22:12:
Ik ben gewoon jaloers op jullie plankjes en plekjes. Hier ben ik inmiddels zo ver dat alles opgeruimd en georganiseerd en schoon is en hou nu ook alles bij, van kelder tot zolder. Er is niks meer op te ruimen, alles is klaar. Zo jammer want ik hou er echt van alles netjes en overzichtelijk te maken 😊
Wat ik aan mezelf merk sinds alles opgeruimd en netjes is dat ik veel kritischer ben geworden in wat ik koop. Koop geen onzin dingen die alleen leuk zijn meer maar kijk echt of ik het nodig heb en of ik ergens een plekje heb. Zo nee dan koop ik het niet meer. Eerder kocht ik het gewoon met het idee dat ik later wel een plekje zou vinden maar dan belandde het vaak in een doos op zolder en later op MP of gaf ik het weg.
Gelukkig heeft een vriend hulp nodig met het opruimen van zijn propvolle garage dus kan ik me daar helemaal uitleven.
Konden we maar even ruilen Smulkruimel!
Je zou je lol opkunnen bij ons hier. Je zou niet zeggen dat ik constant bezig ben met opruimen/ reorganiseren.
In ieder geval ben ik nog wel even bezig.
Géén nieuwe rotzooi/chaos/ rommel maken is een goeie en zet ik wel op in maar lukt nog lang niet altijd en mijn huisgenoten helemaal niet. Blijft wel de bedoeling hier! Veel minder spullen het huis in is natuurlijk al een goeie eerste stap.
GroenTuintje
05-02-2025 om 12:16
ik heb ook geen zin om spullen te kopen, nu ik zo lekker aan het opruimen ben. Heerlijk die ruimte. Jan des Bouvrie zei ooit “ het mooiste meubelstuk is ruimte”
rionyriony
05-02-2025 om 12:47
GroenTuintje schreef op 05-02-2025 om 12:16:
ik heb ook geen zin om spullen te kopen, nu ik zo lekker aan het opruimen ben. Heerlijk die ruimte. Jan des Bouvrie zei ooit “ het mooiste meubelstuk is ruimte”
Die man zei ook dat als je één heel mooi stuk koopt dat je voor de 100% mooi vindt, je geen behoefte hebt aan spulletjes (tuttemelul noemde hij dat) om de leegte op te vullen.
Natuurlijk wil je een dergelijke wijsheid omzetten in praktische daden, maar alleen met Kerstmis ben ik voor de 100% blij met een meubelstuk, namelijk de kerstboom!
PhilDunphy
05-02-2025 om 12:52
Zo, ik heb net de lade met alle schoolbekers, bakjes, plastic servies, etc. opgeruimd. Daar ergerde ik mij al een paar weken aan.
En de hoek van de tafel (rommelplekje) was wonderbaarlijk genoeg nog volledig leeg! Hoefde ik niets aan te doen. Het sluipt al goed in mijn systeem om regelmatig spulletjes van dat hoekje gewoon op zijn plek te leggen.
Herfstappeltaart
05-02-2025 om 15:38
rionyriony schreef op 05-02-2025 om 11:50:
La 3 gedaan, de onderste bij het raam in het keukenblok. Er stonden veel lege plastic flessen. En verder plantenvoeding voor cactussen, en allerlei soorten zeven en trechters. De cactusvoeding is eruit, die vond ik trouwens ook niet zo goed, en de bodem is schoongezogen met de kruimelzuiger.
Benodigde tijd: paar minuten.
@Smulkruimel: als ik iets in de kast zet zit er soms iets aan de bodem en dat laat los op die plek. Dat is niet te vermijden of je moet fanatiek alles gaan schoonpoetsen voordat je het opbergt.
In de bovenkastjes zie je vaak meel of stof. Dat komt omdat de bovenkant van zo'n zak meel ook poeierig is en door de schok van het neerzetten daalt dat naar beneden. Op de plank.
Tip: ik doe zakken meel altijd direct in diepvrieszakken (van Ikea met dubbele sluitstrip). Dan heb je dat lekken van meel niet en er komen ook minder snel beestjes in.
Snoeske
05-02-2025 om 17:36
Herfstappeltaart schreef op 05-02-2025 om 15:38:
[..]
Tip: ik doe zakken meel altijd direct in diepvrieszakken (van Ikea met dubbele sluitstrip). Dan heb je dat lekken van meel niet en er komen ook minder snel beestjes in.
Dat is wel heel slim!
Ik heb vandaag lege batterijen weggebracht. Dus toch nog een klusje. Naast het laatste schoonmaakwerk.
lientje69
05-02-2025 om 18:42
Deel van dochters schoenen uit de hal die ze zou opruimen op alle traptreden geplaatst. Benieuwd wat ze zegt als ze naar boven gaat.
Moet ze haar belofte op te ruimen maar nakomen.
Er staat nog heel veel meer. En er hangen ook iets van 7 jassen. Denk dat ik het vrijdag in een vuilniszak gooi en op haar kamer zet ![]()
Herfstappeltaart
05-02-2025 om 18:55
Vandaag een rekje aangepakt wat in de keuken hangt. Er staan voorraadpotten op (eigenlijk meer voor het mooi), potjes met snoepjes en glaasjes met taartvorkjes en theelepels en er onder hangen kopjes (de schotels op een stapeltje er op)
Alles wordt natuurlijk stoffig en vettig dus alle kopjes en schotels, lepeltjes en vorkjes in de vaatwasser en de potten met de hand afgewassen. Die mogen niet in de vaatwasser, Rekje gesopt. Alles weer fris.
Edit: wat is het stilletjes hier.
Tuinfluiter
05-02-2025 om 19:16
Ik heb in huis bijna alles al gedaan. De garage moet nog maar daar vind ik het nu te koud voor. Vandaag daar wel de koel vries combinatie ontdooit en schoongemaakt maar dat was een wat grotere klus.
Herfstappeltaart
05-02-2025 om 19:19
Tuinfluiter schreef op 05-02-2025 om 19:16:
Ik heb in huis bijna alles al gedaan. De garage moet nog maar daar vind ik het nu te koud voor. Vandaag daar wel de koel vries combinatie ontdooit en schoongemaakt maar dat was een wat grotere klus.
Ik moet nodig aan de jaloezieën in de keuken beginnen......
rionyriony
05-02-2025 om 19:19
Herfstappeltaart schreef op 05-02-2025 om 15:38:
[..]
De inhoud *hoort* in een mooie doorzichtige pot met een luchtdicht klemdeksel die er meestal leeg achter staat.. 
Herfstappeltaart
05-02-2025 om 19:23
rionyriony schreef op 05-02-2025 om 19:19:
[..]
De inhoud *hoort* in een mooie doorzichtige pot met een luchtdicht klemdeksel die er meestal leeg achter staat..
Hahaha die heb ik óók. Maar ook zakken in voorraad. Wat ik in gebruik heb zit in weckpotten.
Knutselkei
05-02-2025 om 22:43
Geen laatjes of zo vandaag. Vanuit mijn werk gebeld. Snel met mijn moeder naar t ziekenhuis. Gelukkig viel t mee maar wel opgenomen.Nu thuis en plof ik in mijn bed. Morgen doe ik wel 2 laatjes
Tuinfluiter
06-02-2025 om 08:02
Herfstappeltaart schreef op 05-02-2025 om 19:19:
[..]
Ik moet nodig aan de jaloezieën in de keuken beginnen......
![]()
Vreselijk klus ik heb er alleen één in de badkamer en mijn man stofzuigt hem regelmatig af.