Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

In kleine stapjes duurzamer gaan leven

Korter gaan werken.
Dan heb je minder geld voor verre vakanties en nieuwe spullen.
En meer vrije tijd om te genieten.

Ik schrijf dit half als grap, maar ik denk wel dat het helpt als je weet waarvan je echt gelukkig wordt.
En ik denk dat mensen meestal gelukkiger worden van dingen die ze doen, van contacten met andere mensen, dan van spullen die ze kopen.

(en nou weet ik ook wel dat "dingen doen" meer of minder kan vervuilen: een potje schaak vervuilt minder dan skiën op kunstsneeuw). 

Gebruik water opgevangen om te douchen om de wc door te spoelen. 

Plastic zakjes kunnen echt wel nog een keer gebruikt worden. 

Ook: geen tegeltuinen. 

leuk topic!
- wij hebben geen auto, doen veel op de fiets en met de trein. In een enkel geval een deelauto (vooral in de avonden is dat met 2 kids echt handiger). Je went er ook steeds meer aan, ja reizen duurt langer maar ik heb ook meer quality tijd met de kids (bv. lezen en spelletje spelen in de trein) en het is gezonder want we wandelen ook wat meer. De oudste wandelt nu regelmatig zelf naar het station (20min).
- vakantie op de fiets of met de trein. Dit jaar op een geweldige camping "om de hoek" (25km). 
- minder kleding kopen, ik doe mee aan een clothing loop. Voor de kids hoef ik nu alleen nog maar jassen, schoenen en onderbroeken te kopen. De rest komt uit de tas. 
- vegetarisch eten, mijn man is volledig vegetarisch en de rest eet mee. Ikzelf eet soms nog wel vlees maar in een restaurant ga ik nu ook eigenlijk vaak voor de vega optie. 
- groene tuin, tegels eruit, in de voortuin waterdoorlatende tegels. Inheemse planten (die het best redelijk doen bij deze droogte). 
- regenton
- zonnepanelen 

@riony, deels ben ik het met je eens maar tegelijkertijd kan je beter een klein stapje zetten (bv 1 dag minder vlees) dan de grote stap (vegetarisch) niet doen. Dus het is telkens kijken wat past voor jou, je gezin en je huidige leven. 

Ik ben ook super trots op vrienden die bijvoorbeeld nadat de auto druk ging een tijd autoloos hebben geleefd. Vriend 1 heeft uiteindelijk toch een auto gekocht want hij had wel vaak een deelauto nodig en dat werd duur. Vriend 2 kocht toch ook een auto want de deelauto was ver weg en dan ben je iedere keer een uur extra kwijt, vriend 3 is nog steeds autoloos. 

zie nu weer wat leuks op Zepig: een afwasmiddel - blok.
Het afwasmiddel wat ik zelf maak van groene zeep, soda en bakings soda krijgt soms de vette koekenpannen niet schoon.
Misschien dat ik deze ga proberen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.