Huis, tuin en keuken
Mick87
08-11-2025 om 12:54
Houtstook. Asociaal of niet?
Oké, ik zal wel voor een Karen uitgemaakt worden met m'n gezeur. Maar ik vind houtstook dus zo verrekte asociaal. Afgelopen week ging ik naar de verjaardag van een vriendin die in een dure vinex juppenwijk woont. Echt het meurde daar enorm. Want de halve buurt lijkt aan houtstook te doen. Lekker voor de gezelligheid de open haard aan of buiten knus bij een vuurtje zitten. Nu hoefde ik gelukkig niet lang buiten te zijn want ik heb astma en dit soort dingen triggert enorm. Binnen beklaagde ik me even over de vieze rookwalm die buiten hing. Een andere gast vertelde thuis ook altijd gezellig de open haard aan te steken. Ik zei er maar niet van.
Nu vertelt m'n zus vandaag dat ze haar houtvoorraad voor de winter heeft gehaald. Want ook zij vindt zo'n vuurtje gezellig en het bespaart natuurlijk op gas kosten. Ze woont in het centrum van de stad. Ik heb haar erop gewezen dat zo stoken de luchtkwaliteit sterk verslechtert. En dat het hart- en longklachten kan verergeren van mensen die daar al problemen mee hebben. En hoezo moet je dit willen nota bene in her centrum van een stad? Heb haar gezegd dat ik het toch tamelijk asociaal vind. Maar er werd niet echt op gereageerd.
En ik zal wel een zeur zijn en reacties op dit topic zullen in die strekking zijn. Maar vind dit in een dichtbevolkt land als Nederland wel waanzin. Hoezo zo overlast veroorzaken en lucht vervuilen ? Terwijl tegelijkertijd steeds strengere regels hebben in dit land? Autovrije zones, stikstofslot etc. En dit vinden we dan normaal ?
En ja natuurlijk snap ik dat het leuk is en gezellig. Maar dit moet je toch gewoon niet willen ?
Poezenmeisje
09-11-2025 om 23:19
Mick87 schreef op 09-11-2025 om 19:09:
[..]
Precies en de BV Nederland heeft nog meer dan voldoende geld en personeel om met de jaarwisseling hulpverleners op pad te sturen die zich laten belagen met vuurwerk
Er ligt er alweer eentje zielig te zijn in het ziekenhuis. Ik heb er geen medelijden mee en ben blij dat niet iemand anders het slachtoffer was.
Ninoea
10-11-2025 om 10:57
Wij hebben een houtkachel in onze jaren20 woning. De meeste huizen in onze straat hebben die. We hebben geen straat achter ons. De ene kant naast me stookt zelf ook en de andere kant naast me is de vorige eigenaar van ons huis en heeft die kachel er zelf ingezet. Wij kopen goed hout en stoken bij koud weer soms en checken op een of andere site of het wel of niet verstandig is om te stoken. Je merkt bij ons in de wijk wel verschil qua overlast van stoken. Laatst kwam er bij iemand echt heel gore rook vandaan. Dat was een paar straten verder, die had allerlei afvalhout en meuk in de kachel gedaan.
Loeki72
10-11-2025 om 12:07
kerst schreef op 09-11-2025 om 20:54:
[..]
Het komen overal ook steeds maar meer mensen. Nederland steeds overbevolkter dan krijg je sneller irritatie, dat is heel logisch.
Plus dat de mensen ook steeds individualistischer worden en zelf alles willen doen zonder rekening te houden met anderen. Asociaal zijn is de norm geworden. Dat zie je ook heel goed terug in de politiek.
Duufje
10-11-2025 om 12:23
Wij wonen in een houtstokende straat en hebben zelf ook een houtkachel. Dat is alleen bijverwarming en hij gaat maar heel af en toe aan, voor de gezelligheid. Wij hebben geen (over)last van de stokers in de straat en letten zelf ook goed op. Met goed droog hout stoken en bij het juiste weertype helpt al een hele hoop.
Ik heb er ook geen last van en vind het een gezellig luchtje, dus ik zal er sowieso niet snel over klagen.
Broadway
10-11-2025 om 14:27
Mick87 schreef op 08-11-2025 om 21:07:
[..]
Ja dat is ook niet wenselijk. Maar is dat dan een vrijbrief om zelf hinderlijk te zijn voor je omgeving in welke vorm dan ook ?
nee. er wordt mee aangegeven dat "iets niet leuk/fijn vinden" geen legitimatie is om iets te verbieden.
jaren langs een drukke weg met vervuilende auto's wonen en alles ok om vervolgens in de touwen te klimmen bij een houtkachel.
Broadway
10-11-2025 om 14:32
CharlieB schreef op 09-11-2025 om 20:37:
[..]
Ik vind houtstoken en auto rijden toch wel echt appels met peren. Zoals ik al eerder noemde, die stank van de houtkachel komt mijn huis binnen. Mijn thuis. 10 deuren verder. Ik hoef mijn ramen niet dicht te doen voor auto's.
En sowieso, wat is dat met het 'ja maar en zij dan, ja maar en dat dan'? Omdat een ander aso is, moet je dat zelf ook maar lekker zijn? We kunnen ook allemaal lekker doen waar we zin in hebben, dan komt het vast goed. Gelukkig ziet mijn gemeente wel een probleem in het stoken. En dat is vast niet omdat ze ruiken dat ik daar last van heb.
dan stookt degene die dat veroorzaakt verkeerd met slecht hout op het verkeerde moment. iemand die goed stookt heb jij geen last van
Broadway
10-11-2025 om 14:34
Loeki72 schreef op 10-11-2025 om 12:07:
[..]
Plus dat de mensen ook steeds individualistischer worden en zelf alles willen doen zonder rekening te houden met anderen. Asociaal zijn is de norm geworden. Dat zie je ook heel goed terug in de politiek.
eens en aan de andere kant ook weigeren alle vormen van aanwezigheid van menselijk leven om hen heen te accepteren, waaronder dus houtrook, kinderen, grasmaaien, praten etc.
CharlieB
10-11-2025 om 16:28
Broadway schreef op 10-11-2025 om 14:32:
[..]
dan stookt degene die dat veroorzaakt verkeerd met slecht hout op het verkeerde moment. iemand die goed stookt heb jij geen last van
Maar er zijn hier dus te veel mensen die op het verkeerde moment met slecht hout stoken, als ik lees dat er steeds meer klachten zijn in onze gemeente (en die komen niet van mij). Maar volgens mij is er inmiddels sprake van een stookvenster en een stookverbod bij code oranje/rood. En als die oplossing werkt, vind ik dat helemaal prima. Zo niet, dan mag er van mij best een uitgebreider verbod komen. Jammer voor de 'ja maar ík doe het wel goed' stokers.
CharlieB
10-11-2025 om 16:30
Broadway schreef op 10-11-2025 om 14:34:
[..]
eens en aan de andere kant ook weigeren alle vormen van aanwezigheid van menselijk leven om hen heen te accepteren, waaronder dus houtrook, kinderen, grasmaaien, praten etc.
Want grasmaaien en praten is net zo ongezond als houtrook?
kerst
10-11-2025 om 16:42
Broadway schreef op 10-11-2025 om 14:34:
[..]
Kom eens een zomer hier wonen dan.
Hele zomer hele dagen hier pal achter heel veel gillende kinderen in de speeltuin.
En dan niet even gillen, maar minstens een halve minuut lang op vol volume, achter elkaar aan...en dat de hele dag . Dag in , dag uit. Kinderen worden daarin ook niet gecorrigeerd denk ik dan..
Zeespiegel
11-11-2025 om 07:53
CharlieB schreef op 10-11-2025 om 16:28:
[..]
Maar er zijn hier dus te veel mensen die op het verkeerde moment met slecht hout stoken, als ik lees dat er steeds meer klachten zijn in onze gemeente (en die komen niet van mij). Maar volgens mij is er inmiddels sprake van een stookvenster en een stookverbod bij code oranje/rood. En als die oplossing werkt, vind ik dat helemaal prima. Zo niet, dan mag er van mij best een uitgebreider verbod komen. Jammer voor de 'ja maar ík doe het wel goed' stokers.
Zouden we dan niet eerst beginnen met handhaving van de bestaande regels?
Zeespiegel
11-11-2025 om 07:56
kerst schreef op 10-11-2025 om 16:42:
[..]
Kom eens een zomer hier wonen dan.
Hele zomer hele dagen hier pal achter heel veel gillende kinderen in de speeltuin.
![]()
En dan niet even gillen, maar minstens een halve minuut lang op vol volume, achter elkaar aan...en dat de hele dag . Dag in , dag uit. Kinderen worden daarin ook niet gecorrigeerd denk ik dan..
De meeste kinderen in de gil leeftijd luisteren gewoon als een buur vraagt of het zachter kan. (Tenzij nog te jong, maar dan is er een ouder bij.)
RavIvaR
13-11-2025 om 16:12
Door mijn astma heb ik echt last van houtstook, het slaat op mijn ademhaling, en voelt alsof je minder lucht binnen krijgt. Erg vervelend als je buiten een rondje wil wandelen. Maar heb er helaas niet alleen buiten last van.
Ik woon in een stad maar helaas wordt hier veel gestookt en moet ik daardoor vaak ramen en deuren dicht doen.
Parfum die hier eerder genoemd werd
is helaas ook een enorme trigger.
Ik wil beiden liever niet aso noemen maar hoop heel erg dat er meer bewustwording komt.
Mick87
13-11-2025 om 16:56
RavIvaR schreef op 13-11-2025 om 16:12:
Door mijn astma heb ik echt last van houtstook, het slaat op mijn ademhaling, en voelt alsof je minder lucht binnen krijgt. Erg vervelend als je buiten een rondje wil wandelen. Maar heb er helaas niet alleen buiten last van.
Ik woon in een stad maar helaas wordt hier veel gestookt en moet ik daardoor vaak ramen en deuren dicht doen.
Parfum die hier eerder genoemd werd
is helaas ook een enorme trigger.Ik wil beiden liever niet aso noemen maar hoop heel erg dat er meer bewustwording komt.
Parfum is ook een trigger bij mij. En het lijkt wel of er nu een bepaalde geur in de mode is die zeer zoet en sterk is. Ik heb overigens niet van alle parfums last. Maar heb op werk al meerdere keren meegemaakt dat ik hoofdpijn kreeg van luchtje collega en kortademigheid. Ik spreek tegenwoordig voor het stukje bewustwording toch mensen aan wat het effect kan zijn. Niet alleen qua astma maar parfums kunnen ook hormoonverstorend zijn en bijvoorbeeld migraine triggeren. V
TheBrown97
13-11-2025 om 21:27
Ja want het is asociaal om voor anderen te beslissen dat zij jouw 100% onnodige houtstook moeten inademen