Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Houtstook. Asociaal of niet?

Ies

Ies

08-11-2025 om 15:56

Mmhh, maar kan het niet zijn dat je zus een flinke portie opgespaarde frustratie over zich heen heeft gekregen? Iemand asociaal noemen bevordert natuurlijk niet het Goede Gesprek. 
Zelf stoor ik me in toenemende mate aan luchtjes van mensen. Bahbahbahbahbah. Loop ik in het bos (lekker genieten van frisse lucht en de lekkere geuren) en bij iedereen die ik passeer hou ik tegenwoordig al zo’n beetje mijn neus dicht om me te wapenen tegen de gore walm die veel mensen om zich heen hebben. Dan liever nog gore bezinedampen ofzo hoor of zelfs een sigaar😂 (voor de duidelijkheid: ik heb het niet over lichaamsgeuren maar ook over parfummetjes ed) 

Houtstook vind ik dan weer heerlijk ruiken en bbq ook. Ik worstel ook wel met het dilemma. BBQ doe ik wel maar beperk het tot 1 a 2 x per jaar. Maar het wringt evengoed. Houtstook doet mijn partner graag en ik demotiveer hem maar een beetje. 
Ik probeer het dus net als feestjes met luide muziek sterk te beperken. 

Wat mij betreft wordt houtstook gewoon afgeschaft en ik heb niet eens astma of andere luchtwegproblemen. Hier in de buurt een hoop stokers en een beetje nadenken en ieder geval geschikt hout gebruiken of even checken of de weersomstandigheden wel geschikt zijn is er niet bij. Echt niet grappig als je met prikkende ogen op de bank zit omdat iemand anders zo nodig een vuurtje moet hebben.

Heerlijk! 
Geen fijnere warmte dan die van een houtkachel. En dan een clafoutis er bovenop bereiden in het oventje.

Wij wonen aan de oostkant van een dorp, alleen maar weilanden als uitzicht, dus niemand geeft last van ons. 

Houtkachelweer heeft vrijwel altijd westenwind.

Ik vind een houtkachel ook gezellig, dus als ik er een had en het zou gewoon mogen in mijn woonplaats, doe ik hem aan. Vuurkorven buiten vind ik dan weer wel asociaal. Als mijn buren die aandoen, moet ik de ramen dicht doen omdat anders alles gaat stinken.

Poezie schreef op 08-11-2025 om 14:32:

[..]

Waarom word houtstook dan wel asociaal genoemd?

Omdat die stank van 10 huizen verder mijn huis doordringt en ik daardoor de ramen dicht moet doen en het dan nog steeds door de ventilatieroosters trekt. Dan krijg ik last van mijn luchtwegen en lijkt het alsof mijn eigen huis in de fik staat. Mijn eigen woonruimte dus. Vrij asociaal in mijn ogen als je ervoor zorgt dat een ander niet fatsoenlijk kan leven in zijn eigen woonruimte. Als je ergens in een hutje op de hei woont, prima. Maar in een woonwijk vind ik het wel asociaal. Volgens mij wil de gemeente het hier ook beperken/reguleren. De hele buurt heeft al wel eerder een brief gekregen vanwege klachten. 

Ja, asociaal. Het seizoen is hier (woonwijk) ook weer begonnen. Superfijn dat je gratis hout krijgt, buurman. Minder fijn dat je alles opstookt. Geverfd, geïmpregneerd. Die neemt het woord 'allesbrander' iets te letterlijk.. 

CharlieB schreef op 08-11-2025 om 18:18:

[..]

Omdat die stank van 10 huizen verder mijn huis doordringt en ik daardoor de ramen dicht moet doen en het dan nog steeds door de ventilatieroosters trekt. Dan krijg ik last van mijn luchtwegen en lijkt het alsof mijn eigen huis in de fik staat. Mijn eigen woonruimte dus. Vrij asociaal in mijn ogen als je ervoor zorgt dat een ander niet fatsoenlijk kan leven in zijn eigen woonruimte. Als je ergens in een hutje op de hei woont, prima. Maar in een woonwijk vind ik het wel asociaal. Volgens mij wil de gemeente het hier ook beperken/reguleren. De hele buurt heeft al wel eerder een brief gekregen vanwege klachten.

Gillende kinderen op zondagochtend, klussende buren, (te) hard rijdende auto's door de straat, hondenpoep op straat, afval wat door de buurt slingert enz. heb ik ook last van. 

Poezie schreef op 08-11-2025 om 19:03:

[..]

Gillende kinderen op zondagochtend, klussende buren, (te) hard rijdende auto's door de straat, hondenpoep op straat, afval wat door de buurt slingert enz. heb ik ook last van.

Ok. Veel van die dingen vind ik ook asociaal ja, maar hebben volgens mij verder weinig relatie met houtstook? Wat naast overlast dus ook gewoon heel ongezond is. 

Vrienden van mij hebben ook een houtkachel. Ik vind het wel gezellig maar voor mij te warm. Ik geef eerlijk toe dat ik er zelf geen verstand van heb maar mijn vrienden zeggen dat het vooral scheelt met wat voor hout je stookt. Met goed hout hebben andere mensen er geen of minder last van.

Hier in het buitengebied stoken veel mensen hun houtkachel, maar je zit ver genoeg van elkaar om er geen last van te hebben.  In ons vorige huis hadden we twee buren die stookten, het doet mij denken aan de wintersportvakanties uit mijn jeugd, ik vind het lekker ruiken en het geeft me een knus, nostalgisch gevoel.  Maar ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je er last van hebt.

In dit huis hebben we een lelijke defecte gaskachel.  Die wil ik er uit laten slopen en aangezien we dan een lelijk gat hebben,  wil ik daar een houtkachel voor terug plaatsen.  Dat zou moeten kunnen,  want oorspronkelijk heeft er een ingezeten.  Vaak zullen we um niet gebruiken,  want we zitten niet veel in de woonkamer,  maar als uitbreiding van het noodpakket is het wel handig als de stroom uitvalt, hebben we het in ieder geval warm als we met ons glaasje water uit een fles naar de noodradio luisteren 😉

[..]

Ja, genocide, dat is pas asociaal!

Mick87

Mick87

08-11-2025 om 21:07 Topicstarter

[..]

Ja dat is ook niet wenselijk. Maar is dat dan een vrijbrief om zelf hinderlijk te zijn voor je omgeving in welke vorm dan ook ?

Mick87 schreef op 08-11-2025 om 21:07:

[..]

Ja dat is ook niet wenselijk. Maar is dat dan een vrijbrief om zelf hinderlijk te zijn voor je omgeving in welke vorm dan ook ?

Ik heb geen houtkachel, geen gillende kinderen, klus niet, ik rijd niet te hard door de straat, heb geen hond en gooi geen afval op straat.

Wieder schreef op 08-11-2025 om 20:56:

Hier in het buitengebied stoken veel mensen hun houtkachel, maar je zit ver genoeg van elkaar om er geen last van te hebben. In ons vorige huis hadden we twee buren die stookten, het doet mij denken aan de wintersportvakanties uit mijn jeugd, ik vind het lekker ruiken en het geeft me een knus, nostalgisch gevoel. Maar ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je er last van hebt.

In dit huis hebben we een lelijke defecte gaskachel. Die wil ik er uit laten slopen en aangezien we dan een lelijk gat hebben, wil ik daar een houtkachel voor terug plaatsen. Dat zou moeten kunnen, want oorspronkelijk heeft er een ingezeten. Vaak zullen we um niet gebruiken, want we zitten niet veel in de woonkamer, maar als uitbreiding van het noodpakket is het wel handig als de stroom uitvalt, hebben we het in ieder geval warm als we met ons glaasje water uit een fles naar de noodradio luisteren 😉

Dat hebben wij ondertussen al gedaan: gashaard eruit en houtkachel erin. Ik vind het heel gezellig en knus. En inderdaad een goede aanvulling op het noodpakket 😁

Wij wonen niet in een drukke woonwijk, maar aan de rand van de gemeente, met uitzicht over de weilanden. Ik stook niet bij mist en windstil weer, maar verder gaat hij wel aan bij kil weer. Ik denk niet dat iemand er last van heeft, je ruikt de kachel buiten niet als je met goed hout stookt. 

Ies

Ies

08-11-2025 om 22:04

Mick87 schreef op 08-11-2025 om 21:07:

[..]

Ik vind dit wel een lastige hoor. Zijn we niet allemaal hinderlijk voor onze omgeving, in een of andere vorm? 
Ik probeer ook wel enigszins niet- hinderlijk te zijn. Maar ik rijd toch auto. Ga dit jaar vliegen. Koop en gebruik nog steeds een hoop plastic. (enz enz enz enz) En daar hebben anderen uiteindelijk echt wel last van. Misschien niet zo direct en zo zichtbaar maar dat maakt de last niet perse minder. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.