Huis, tuin en keuken
Mick87
08-11-2025 om 12:54
Houtstook. Asociaal of niet?
Oké, ik zal wel voor een Karen uitgemaakt worden met m'n gezeur. Maar ik vind houtstook dus zo verrekte asociaal. Afgelopen week ging ik naar de verjaardag van een vriendin die in een dure vinex juppenwijk woont. Echt het meurde daar enorm. Want de halve buurt lijkt aan houtstook te doen. Lekker voor de gezelligheid de open haard aan of buiten knus bij een vuurtje zitten. Nu hoefde ik gelukkig niet lang buiten te zijn want ik heb astma en dit soort dingen triggert enorm. Binnen beklaagde ik me even over de vieze rookwalm die buiten hing. Een andere gast vertelde thuis ook altijd gezellig de open haard aan te steken. Ik zei er maar niet van.
Nu vertelt m'n zus vandaag dat ze haar houtvoorraad voor de winter heeft gehaald. Want ook zij vindt zo'n vuurtje gezellig en het bespaart natuurlijk op gas kosten. Ze woont in het centrum van de stad. Ik heb haar erop gewezen dat zo stoken de luchtkwaliteit sterk verslechtert. En dat het hart- en longklachten kan verergeren van mensen die daar al problemen mee hebben. En hoezo moet je dit willen nota bene in her centrum van een stad? Heb haar gezegd dat ik het toch tamelijk asociaal vind. Maar er werd niet echt op gereageerd.
En ik zal wel een zeur zijn en reacties op dit topic zullen in die strekking zijn. Maar vind dit in een dichtbevolkt land als Nederland wel waanzin. Hoezo zo overlast veroorzaken en lucht vervuilen ? Terwijl tegelijkertijd steeds strengere regels hebben in dit land? Autovrije zones, stikstofslot etc. En dit vinden we dan normaal ?
En ja natuurlijk snap ik dat het leuk is en gezellig. Maar dit moet je toch gewoon niet willen ?
Bakblik
08-11-2025 om 13:06
Het kan niet meer in deze tijd is mijn bescheiden mening. Zeker niet in dichtbevolkt gebied.
Een kampvuur op een camping? Helemaal gezellig, wie er geen wil kan gaan en anderen die er last van hebben blijven uit de buurt.
Wij hebben hier buren die buiten een rookoven hebben en regelmatig gebruiken. Ook zo vreselijk. Vooral vis roken is niet leuk voor de buren.
Brachiosaurus
08-11-2025 om 13:27
Yup, met 2 kinderen met astma vind ik het behoorlijk onbeschoft dat zij in de winter vaak niet buiten kunnen spelen.
Euphoria
08-11-2025 om 13:51
Ik vind het niet eens gezellig of leuk. Je kleding ruikt nadien zelfs goor.
bieb1963
08-11-2025 om 13:53
Vind dit altijd lastig. Ik heb zelf geen kachel, dus voor mij niet aan de orde. Heb er zelf geen last van buiten en vind het zelfs wel lekker ruiken. Maar goed, dat neemt niet weg dat anderen (astma e.d.) er wel degelijk last van kunnen hebben. Dus in die zin, begrijp ik dat dat heel vervelend kan zijn. Heb wel een bbq, gebruiken die niet veel vaker dan ca. 4x per jaar. Maar ook hier: Daar kan een ander last van hebben.
Waarom ik het lastig vind is, omdat we wel met z'n allen het gevoel krijgen dat niets meer mag en kan. En iemand die zo'n kachel heeft (zeker als je die al langere tijd hebt, voordat hier problemen over werden gemaakt), wil die natuurlijk wel gebruiken, heeft die kachel ook met een doel aangeschaft. Punt is ook dat er nog zat mensen zijn die in een oude benzine auto rijden. Vaak ook simpelweg omdat ze zich geen elektrische kunnen permitteren (die zijn ook 2e hands peperduur). Dus iemand die zich een 2e hands van max een paar duizend kan permitteren, heeft dus vooralsnog een, oude, benzine auto. En ook daar hebben mensen met longklachten uiteindelijk last van.
Ik vind het moeilijk. Er zijn ontzettend veel 'gewone' dingen, waar sommige anderen wel degelijk last van kunnen hebben. Lastig.
Ginevra
08-11-2025 om 14:23
Lastig inderdaad. Wij wonen aan de rand van een dorp waar veel mensen stoken.
Wij stoken nu veel minder, omdat ik er zelf ook last van heb. En toch vind ik het niet zo prettig dat “ergens last van hebben” vaak vertaald wordt naar “het moet verboden worden”.
Middenin een drukke stadsomgeving vind ik ook weer asocialer dan in een dunbevolkte buurt. Andersom vind ik herrie in die stille buurt dan weer erger dan in een drukke stad. Een beetje accepteren van elkaar hoort er ook bij. En wat de een ervaart als een beetje hinderlijk, ervaart de ander als ernstige overlast. Moeilijk moeilijk.
Poezie
08-11-2025 om 14:26
In de stad heb je sowieso veel luchtvervuiling, dus last van je longen zal je daar altijd wel hebben.
Zelf vind ik mensen die veel deo of parfum dragen heel erg asociaal omdat ik het zelden lekker vind ruiken, zo'n chemische lucht en dat je ook de adem kan ontnemen.
bieb1963
08-11-2025 om 14:31
Poezie schreef op 08-11-2025 om 14:26:
In de stad heb je sowieso veel luchtvervuiling, dus last van je longen zal je daar altijd wel hebben.
Zelf vind ik mensen die veel deo of parfum dragen heel erg asociaal omdat ik het zelden lekker vind ruiken, zo'n chemische lucht en dat je ook de adem kan ontnemen.
Ja, dat kan. Maar ik vind het dan ook weer heel moeilijk als iemand als aso worst betiteld, alleen maar omdat iemand deo op heeft…. Lastig.
Poezie
08-11-2025 om 14:32
bieb1963 schreef op 08-11-2025 om 14:31:
[..]
Ja, dat kan. Maar ik vind het dan ook weer heel moeilijk als iemand als aso worst betiteld, alleen maar omdat iemand deo op heeft…. Lastig.
Waarom word houtstook dan wel asociaal genoemd?
Ginevra
08-11-2025 om 14:37
Wat ik trouwens irritant vind, is die Calimero-houding van “iedereen zal nu wel over me heen vallen, maar….”.
Er wordt als jaren geschreven en gepraat over overlast door houtrook, er zijn campagnes tegen, en sommige gemeentes hebben al een geheel of gedeeltelijk verbod op houtstook. Dus om dan te doen alsof iedereen tegen je is en je meteen de mond gesnoerd wordt als je een topic durft te openen over houtstook, vind ik wat kinderachtig.
Euphoria
08-11-2025 om 14:46
bieb1963 schreef op 08-11-2025 om 14:31:
[..]
Neuh, dat vind ik dan weer niet lastig. Dat heeft in mijn optiek gewoonweg niks met asociaal te maken.
bieb1963
08-11-2025 om 14:59
Poezie schreef op 08-11-2025 om 14:32:
[..]
Waarom word houtstook dan wel asociaal genoemd?
Zo noem IK diegene ook niet….
Mick87
08-11-2025 om 15:41
Poezie schreef op 08-11-2025 om 14:26:
Luchtvervuiling is sowieso een probleem, zeker in de stad. Maar houtrook heeft nog stukken hogere concentraties fijnstof dan benzinedampen is uit onderzoek gebleken
Mick87
08-11-2025 om 15:42
Ginevra schreef op 08-11-2025 om 14:37:
Wat ik trouwens irritant vind, is die Calimero-houding van “iedereen zal nu wel over me heen vallen, maar….”.
Er wordt als jaren geschreven en gepraat over overlast door houtrook, er zijn campagnes tegen, en sommige gemeentes hebben al een geheel of gedeeltelijk verbod op houtstook. Dus om dan te doen alsof iedereen tegen je is en je meteen de mond gesnoerd wordt als je een topic durft te openen over houtstook, vind ik wat kinderachtig.
Dat vind ik niet kinderachtig. In mijn omgeving wordt dit echt als klagen en zeuren gezien, en leef en laat leven en zo. En van die campagnes wist ik niet, totdat ik het ging googelen