Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoera een huis!

Beste forumers,

Geen idee (ik heb het niet zo snel kunnen vinden) of er al een dergelijk topic (in het verleden) is aangemaakt, maar lijkt me gezellig/ leerzaam om met anderen hier te kletsen over ins en outs bij de aankoop van een nieuwe woning.

Vooral nu met de woninggekte lijkt het bijna onmogelijk een woning te bemachtigen.

Ik zal wat vertellen over mijn eigen situatie.
Wij zijn begonnen met kijken naar de mogelijkheden voor iets anders vanaf februari/maart dit jaar.
We hebben 2 (bestaande) woningen bezichtigd, niet geboden, want het was het telkens net niet, en de absurde bedragen (vraagprijs 375.000 bieden vanaf 425.000 volgens onze Makelaar om enigszins kans te maken) voor een woning kleiner dan wat we nu hebben, voelde niet goed.

In maart kwam ik een Nieuwbouw project tegen wat me wel wat leek; mooie ruime woningen, nieuwe buurt, en de prijzen bevielen me ook beter (v.o.n).
Veel gebeld met de Makelaar die het project in beheer had, afspraken op kantoor (achtergrond info over het project/ financiële check e.t.c).
In April volgde de inschrijving, na een spannende periode volgde het verlossende telefoontje "jullie hebben een huis"!

En toen begon het pas; het regelen van de nieuwe hypotheek, de keuzes m.b.t. het meerwerk, de deadlines, huidige woning in de verkoop e.t.c kortom; stress!

Begrijp me niet verkeerd hoor en ik klaag zeker niet, nee ik prijs mezelf zeer zeker gelukkig met deze kans, maar eerlijk gezegd heb ik me wel een beetje verkeken met er allemaal bij komt kijken.

Wie herkend zichzelf min of meer in deze situatie en zou het prettig vinden om ervaringen en tips uit te wisselen?


Weinig tips, lang geleden dat ik met een nieuwbouw bezig ben geweest. En dat is toen voornamelijk door mijn moeder geregeld, dat vanwege ik op zee (toen 3 maand varen, 6 week thuis).

Enige echte tip die ik heb, stopcontacten, beter te veel, dan te weinig.

Airco laten inbouwen zodat je alleen roostertjes krijgt in de vertrekken ipv dat je later die grote bakken aan de muur moet hangen. 

Airco's inbouwen doen ze bij de verkoop van duurzame woningen niet. Helaas.

Wij wonen nu een half jaar in een nieuwbouw en het was voor ons ook een heftige periode qua keuzes maken etc. Er komt vreselijk veel op je af. De tip van de stopcontacten kan ik toejuichen, maar dat zou ik achteraf laten doen. Al die meerwerk keuzes kosten veel meer geld dan dat je het achteraf laat doen.

Als je er eenmaal woont, heb je vast nog dingetjes die je achteraf anders had gedaan. Maar het is natuurlijk geweldig om in zo'n mooi huis te wonen.

geluk hebben dat vrienden hun huis liever aan mij verkochten dan op funda zetten.
Vervolgens geluk hebben dat je klus-zzp-ers in je vriendenkring hebt die ook nog tijd hebben. 
Zelf kunnen klussen.
Dan kun je een woning met veel achterstalligonderhoud in 10 weken transformeren tot een fijne woning waar de komende jaren nog steeds wat gedaan moet worden. 
Bedenk een budget, zet daar 15% bij op voor onverwachte zaken en ga altijd uit van het slechts mogelijke scenario. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

23-11-2021 om 10:18

Kan je weinig tips geven. Wij kochten onze woning dik tien jaar geleden.
In maart besloten om woning te kopen, in april eentje bezocht (grote maar oude woning die compleet gerenoveerd moest worden), in mei openbare verkoop (goed gedronken en hoogste bod uitgebracht), zaakjes regelen met bank en notaris, huur opgezegd en op 1 augustus verhuist. 

We waren nogal impulsief, laten we zeggen. 

Vervolgens ben ik jaren bezig geweest met renoveren en achteraf gezien zou ik het niet meer opnieuw doen, want die jaren waren zwaar en een nieuwbouw was waarschijnlijk niet veel duurder. 

Valdemar schreef op 23-11-2021 om 10:18:



Vervolgens ben ik jaren bezig geweest met renoveren en achteraf gezien zou ik het niet meer opnieuw doen, want die jaren waren zwaar en een nieuwbouw was waarschijnlijk niet veel duurder.

Maar nieuwbouw heeft vaak minder charme dan een oude woning. Ik vind nieuwbouw vaak veel van het zelfde. Ik heb nu een woning uit 1910, kom uit een appartement uit 1955. Zelfs een nieuwbouw woning in de jaren 30 stijl vind ik niet mooi want niet doorleefd of zo. 

Zilver_gray

Zilver_gray

23-11-2021 om 11:50 Topicstarter

Zeefietser schreef op 23-11-2021 om 09:39:

Weinig tips, lang geleden dat ik met een nieuwbouw bezig ben geweest. En dat is toen voornamelijk door mijn moeder geregeld, dat vanwege ik op zee (toen 3 maand varen, 6 week thuis).

Enige echte tip die ik heb, stopcontacten, beter te veel, dan te weinig.

Ja eens! Hetzelfde als met lichtpunten en loze leidingen...Dank!

Zilver_gray

Zilver_gray

23-11-2021 om 11:52 Topicstarter

redbulletje schreef op 23-11-2021 om 09:49:

Airco laten inbouwen zodat je alleen roostertjes krijgt in de vertrekken ipv dat je later die grote bakken aan de muur moet hangen.

Wij hebben niet de mogelijkheid te kiezen voor Airco's. Ik vind die bakken aan de muur ook niet echt charmant nee. 

Zilver_gray

Zilver_gray

23-11-2021 om 11:55 Topicstarter

Cirkel schreef op 23-11-2021 om 10:15:

Airco's inbouwen doen ze bij de verkoop van duurzame woningen niet. Helaas.

Wij wonen nu een half jaar in een nieuwbouw en het was voor ons ook een heftige periode qua keuzes maken etc. Er komt vreselijk veel op je af. De tip van de stopcontacten kan ik toejuichen, maar dat zou ik achteraf laten doen. Al die meerwerk keuzes kosten veel meer geld dan dat je het achteraf laat doen.

Als je er eenmaal woont, heb je vast nog dingetjes die je achteraf anders had gedaan. Maar het is natuurlijk geweldig om in zo'n mooi huis te wonen.

Ja we hebben ons best verkeken op de kosten van het meerwerk, zo had ik bijvoorbeeld de deuren helemaal niet meegenomen in de begroting...en die zijn best aan de prijs, als je niet de standaard deuren en deurbeslag wil hebben.

Zilver_gray

Zilver_gray

23-11-2021 om 12:03 Topicstarter

Ysenda schreef op 23-11-2021 om 10:15:

geluk hebben dat vrienden hun huis liever aan mij verkochten dan op funda zetten.
Vervolgens geluk hebben dat je klus-zzp-ers in je vriendenkring hebt die ook nog tijd hebben.
Zelf kunnen klussen.
Dan kun je een woning met veel achterstalligonderhoud in 10 weken transformeren tot een fijne woning waar de komende jaren nog steeds wat gedaan moet worden.
Bedenk een budget, zet daar 15% bij op voor onverwachte zaken en ga altijd uit van het slechts mogelijke scenario.

Juist het bedenken van een budget was best lastig als je geen flauw benul hebt wat het allemaal gaat kosten. Je kunt het allemaal natuurlijk zelf zo duur maken als je wil. Thnks!

Zilver_gray

Zilver_gray

23-11-2021 om 12:06 Topicstarter

Valdemar schreef op 23-11-2021 om 10:18:

Kan je weinig tips geven. Wij kochten onze woning dik tien jaar geleden.
In maart besloten om woning te kopen, in april eentje bezocht (grote maar oude woning die compleet gerenoveerd moest worden), in mei openbare verkoop (goed gedronken en hoogste bod uitgebracht), zaakjes regelen met bank en notaris, huur opgezegd en op 1 augustus verhuist.

We waren nogal impulsief, laten we zeggen.

Vervolgens ben ik jaren bezig geweest met renoveren en achteraf gezien zou ik het niet meer opnieuw doen, want die jaren waren zwaar en een nieuwbouw was waarschijnlijk niet veel duurder.

Ja de woning die wij nu gekocht hebben, is in verhouding niet veel duurder dan de bestaande woningen die we bezocht hebben. En nu laten we alles doen, is alles nieuw en naar eigen smaak.

Zilver_gray schreef op 23-11-2021 om 12:03:

[..]

Juist het bedenken van een budget was best lastig als je geen flauw benul hebt wat het allemaal gaat kosten. Je kunt het allemaal natuurlijk zelf zo duur maken als je wil. Thnks!

Maar je weet wat je allemaal wil doen toch. Dan kun je bv per kamer een budget maken wat je maximaal wil / kunt uitgeven. Want je hebt geen onbeperkt budget. Welke ruimte vind je het belangrijkst, waar moet het meeste gebeuren. 

Voor veel dingen kun je online prijzen vinden denk bv een keuken of badkamer. Tegelprijzen zijn ook bekend.

wat fijn googelt is: wat kost ... een dak vervangen /een badkamer plaatsen, er zijn veel sites die globale indicaties geven. Dat blijkt in de praktijk goed in de buurt te komen.

Internetpunten aan laten leggen. Op elke kamer sowieso en op grotere kamers meerderen!

Zilver_gray

Zilver_gray

23-11-2021 om 14:18 Topicstarter

Ysenda schreef op 23-11-2021 om 13:50:

[..]

Maar je weet wat je allemaal wil doen toch. Dan kun je bv per kamer een budget maken wat je maximaal wil / kunt uitgeven. Want je hebt geen onbeperkt budget. Welke ruimte vind je het belangrijkst, waar moet het meeste gebeuren.

Voor veel dingen kun je online prijzen vinden denk bv een keuken of badkamer. Tegelprijzen zijn ook bekend.

wat fijn googelt is: wat kost ... een dak vervangen /een badkamer plaatsen, er zijn veel sites die globale indicaties geven. Dat blijkt in de praktijk goed in de buurt te komen.

De grove ruwbouw opties en elektra is al geregeld. Badkamer, wc en keuken ook zo goed als rond. Nu vooral de afwerking; raambekleding en oh ja de tuin, ook een kostenpost!

Maar wat je zegt met google kom je een heel eind!

Zilver_gray

Zilver_gray

23-11-2021 om 14:20 Topicstarter

Runnershigh schreef op 23-11-2021 om 13:56:

Internetpunten aan laten leggen. Op elke kamer sowieso en op grotere kamers meerderen!

Ja we hebben loze leidingen gekozen voor het trekken van internet kabels, elke slaapkamer en natuurlijk de woonkamer; check!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.