Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe vaak grijze rolemmer buiten


Heb net de afrekening gehad. Grijze bak is 3 keer buiten geweest dit jaar. We wonen met zessen. Scheiden onwijs goed, dat scheelt veel. Maar belangrijkste dat wij zo weinig restafval hebben, is vooral dat plastic apart opgehaald wordt. Anders zouden we veel meer hebben. 
We betalen 13 euro per lediging, dacht ik. Valt nog mee vergeleken bij mijn zus, daar kost het bijna 20 euro per container (140liter). Dan leer je vanzelf beter scheiden dan wanneer je een vast jaarbedrag betaalt, lijkt me. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

02-03-2022 om 16:24

Apiejapie schreef op 02-03-2022 om 16:17:

Heb net de afrekening gehad. Grijze bak is 3 keer buiten geweest dit jaar. We wonen met zessen. Scheiden onwijs goed, dat scheelt veel. Maar belangrijkste dat wij zo weinig restafval hebben, is vooral dat plastic apart opgehaald wordt. Anders zouden we veel meer hebben.
We betalen 13 euro per lediging, dacht ik. Valt nog mee vergeleken bij mijn zus, daar kost het bijna 20 euro per container (140liter). Dan leer je vanzelf beter scheiden dan wanneer je een vast jaarbedrag betaalt, lijkt me.

Moet je dan voor alles nog per lediging betalen, ook plastic en gft, of is dat alleen voor restafval? 

Wij hebben een vast jaarbedrag gelukkig. 

Hier komen ze 1 keer per maand voor het restafval en ik zet de kliko ook elke maand aan straat om te legen.

Peen schreef op 02-03-2022 om 16:24:

[..]

Moet je dan voor alles nog per lediging betalen, ook plastic en gft, of is dat alleen voor restafval?

Wij hebben een vast jaarbedrag gelukkig.

GFT moet ook per lediging betaald worden maar die bak betalen we niet. Als de tuin gesnoeid wordt gebruiken we onze aanhanger en dan groenafval naar de stort. 

We betalen een vast bedrag per jaar afvalstoffenheffing en daarnaast dus nog extra per lediging. 

1 keer per jaar,  kruipen je volle tampons er dan niet zelf uit?

Dit is appels met peren vergelijken. 
Hoe vaak zo'n container vol is, hangt ten eerste af van de inhoud. Daarnaast van hoe groot je huishouden is en hoe het afval gescheiden moet worden. 

Hier een ondergrondse container in de straat met een opening voor grijze 60 liter zakken. Alleen restafval (papier, pmd, glas en gft worden apart ingezameld), elke inworp kost €1,50.

Ik (eenpersoonshuishouden) lever ongeveer 1x per 9 maanden een volle 60 liter zak restafval in. Soms gooi ik hem er eerder in, als hij gaat stinken. Maar dat vind ik eigenlijk stom, want daar betaal ik dan extra voor. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

02-03-2022 om 16:44

Apiejapie schreef op 02-03-2022 om 16:33:

[..]

GFT moet ook per lediging betaald worden maar die bak betalen we niet. Als de tuin gesnoeid wordt gebruiken we onze aanhanger en dan groenafval naar de stort.

We betalen een vast bedrag per jaar afvalstoffenheffing en daarnaast dus nog extra per lediging.

Nou, daar zou ik niet zo blij mee zijn, tikt lekker aan op die manier. 

Wat een koopje heb jij! Wij moeten sinds 1 januari 8 Euro per lediging betalen, maar bij ons wordt pdm niet apart opgehaald, dat moet ook allemaal in de grijze bak. We zijn met 4 en met proppen lukt het om één keer in de vier weken de bak buiten te zetten.

Irregular_Choice schreef op 02-03-2022 om 14:38:

Om de week gaat hij buiten. Ik betaal niet apart ervoor, dus gooi er alles in. Ik hou pmd niet apart nog, omdat dat in losse zakken wordt opgehaald en ik geen plek heb om die ergens op te slaan. Binnenkort gaat dat veranderen en krijgen we een aparte container voor pmd en moet restafval in een ondergrondse container. Ook dat is gratis verder, dus als de zak vol is doe ik hem weg.

Natuurlijk is dat niet gratis. Wat betaal je aan afvalstoffenheffing? 

Onze gemeente kiest er bewust voor om de consument niet al het afval te laten scheiden. Volgens de gemeente is dat minder effectief dan het afval scheiden bij een afvalverwerker. En het scheiden bij een afvalverwerker is ook nog eens goedkoper (volgens de gemeente).

Wij scheiden papier, gft en glas. De rest gaat in de grijze kliko. We betalen een vast tarief, dus de kliko wordt iedere 2 weken geleegd. Meestal zit hij dan bij ons voor zo’n 75% vol (2 volwassenen en 2 kleine kinderen).

Misschien ook gaan vergelijken wat de tarieven zijn?

Marie111 schreef op 02-03-2022 om 16:59:

Misschien ook gaan vergelijken wat de tarieven zijn?

Maar dan moet je ook de afvalstoffenheffing meenemen. En het tarief per x-liter lediging van je grijze container of inworp ondergrondse container.

Wat heb je uiteindelijk aan die resultaten?

Marie111 schreef op 02-03-2022 om 16:55:

[..]

Natuurlijk is dat niet gratis. Wat betaal je aan afvalstoffenheffing?

Iedereen betaalt natuurlijk. Maar per gemeente verschillend. Vast bedrag per jaar. Of vast bedrag en dan nog per lediging (zoals bij ons). Bij dat laatste ben je denk ik wel meer bewust van hoe je afval scheidt en wat je koopt. Zou ik dat niet bewust doen, dan zouden we met zessen véél meer dan 3 containers (a 140 liter) per jaar kwijt zijn. 

Geen grijze container hier. Restafval brengen we nu en dan (soms weken niet) naar de ondergrondse container. Bijvoorbeeld luiers van een kleinkind. 

Wij betalen €255 euro per jaar. 

In onze gemeente hebben we geen container voor restafval, maar wel drie recyclebakken die 'gratis' worden opgehaald: de groenbak en de bak voor plastic, blik en drankpakken worden beiden twee keer per maand geleegd, de papierbak eens per maand. Ik schat dat we eens in de 6 weken een vuilniszak restafval wegbrengen - zomers vaker. Dat werkt met dezelfde milieupas die je ook bij het stort nodig hebt. Met die pas kan je de eerste 400kg per jaar gratis wegbrengen, daarna betaal je 2 euro per 10 kilo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.