Huis, tuin en keuken
Tjilp
13-08-2024 om 14:57
Hoe is het met jullie rookmelders?
Ja mensen, Safety first. We horen allemaal functionerende rookmelders in huis te hebben! Hier in huis geeft er eentje een licht piepje, nu en dan. Signaal van zwakte. Echtgenoot hoort niks.
Ik klim op de trap, haal de batterijen eruit. Fiets naar de bouwmarkt voor nieuwe ( want tja, de gewone reservedingetjes in de la zijn niet de goeie.) Ik twijfel wat voor het rek rookmelders. Welke zijn nou de goeie?
Eerst maar gewoon de lege batterijen vervangen.
Ik klim weer op de trap. Batterijtjes erin gewrikt. Een luidkeels geloei teistert m’n oren, geen hulpknopje te bekennen, dus batterijen er maar weer uit. Zucht. Filmpjes op youtube zoeken, maar ja, dat zijn allemaal hippe eigentijdse rookmelders, op die filmpjes geen enkel probleem.
Nieuwe apparaten bestellen dan maar?
Hè boven hoor ik ook een piepje. Zucht.
Natuurlijk, brand is vele malen vreselijker.
Hebben jullie alle melders op orde? Gaatjes geboord in plafond? Of magneetstrips? Waren wij beide maar doorgewinterde dhz-ers 🤓
SuzyQFive
14-08-2024 om 11:06
Marty1984 schreef op 13-08-2024 om 16:53:
Allemaal buitengesmeten.
Ik werd horendol en compleet gestoord van platte batterijen om 3u 's nachts op god-mag-weten-welke-plaats.
En als ik dan eindelijk na 2 uur stapelgek worden en de halve buurt wakker te beepen had gevonden welk onding stond te loeien* kon ik met hoogtevrees op een veel te lange ladder kruipen om vervolgens van de ladder te vallen.
Na de 7de keer hetzelfde verhaal en compleet onder de blauwe plekken van het vallen was ik het toch écht wel zat.
*Uiteraard net die éne nacht per jaar dat partner niet thuis was.
De gasketel hangt in de kelder met gigantische verluchting.
Ik kook op inductie en er worden geen kaarsen of whatever aangestoken, dus rook is niet mogelijk.
Pas op met je verzekering, omdat het nu verplicht is kan het zijn dat je bij brand niets vergoed gaat krijgen, als je nog leeft dan…
Martje80
14-08-2024 om 11:13
Ysenda schreef op 14-08-2024 om 00:47:
[..]
Een pak melk gooi je ook weg als het te ver over datum is.
De sensoren gaan gewoon achteruit dus de kans op vals negatieven wordt steeds groter.
Je eigen veiligheid is belangrijker toch?
Ik heb me een beetje ingelezen, maar volgens mij is dit simpelweg een gevolg van onze wegwerpmaatschappij. Als de sensor na 10 slechter wordt, zou je de rookmelder zo moeten ontwerpen dat je de sensor kan vervangen.
Maar zelfs daarvan geloof ik niet helemaal dat het nodig is. Wist je dat één van de eerste gloeilampen al meer dan 100 jaar brandt? Toen fabrikanten doorkregen dat niemand meer nieuwe lampen zou kopen, zijn ze expres lampen gaan fabriceren die kapot gaan.
SuzyQFive
14-08-2024 om 11:20
Ik heb op elke verdieping een rookmelder, ook op zolder. En een CO2 melder. De meesten hangen met magneetstrips vast. Die op de tussenverdieping is van de week gevallen maar er ligt al een nieuwe klaar + rookmelders voor de slaapkamers want kinderen en opladers…
Ik heb een open keuken dus daar hangt geen melder, die hangt in de kamer.
Elke maand test ik de melders. (Nou ja, vergeet het ook wel eens).
Mischa83
14-08-2024 om 12:35
Hier in huis hebben we rookmelders in iedere slaapkamer en CO melder bij de ketel. Idem voor de huizen die we verhuren. We checken deze ook regelmatig. Het zal je toch gebeuren, brand en dan geen rookmelder...vind het idee doodeng.
Grappige anekdote; toen wij een aantal jaar geleden naar dit huis verhuisden en over gingen van gasfornuis naar elektrisch koken liet ik regelmatig het eten aanbranden tijdens het koken waarbij dus ook de rookmelder afging. Zo vaak zelfs dat als de rookmelder afging, mijn kinderen naar beneden kwamen en vroegen; ' oh mama, ben je weer aan het koken?'
Schommelstoel
14-08-2024 om 12:45
SuzyQFive schreef op 14-08-2024 om 11:20:
Ik heb op elke verdieping een rookmelder, ook op zolder. En een CO2 melder. De meesten hangen met magneetstrips vast. Die op de tussenverdieping is van de week gevallen maar er ligt al een nieuwe klaar + rookmelders voor de slaapkamers want kinderen en opladers…
Die zal wel vaak gaan piepen
Duufje
14-08-2024 om 13:36
Keurig op elke verdieping. Aangesloten op netstroom, in plafond geboord.
Beneden 2, 1 in de ruimte waar de ketel hangt en de droger staat en 1 in de gang. Op de 1ste verdieping en op zolder beide 1 op de overloop.
Er is er ooit 1 zomaar gaan piepen (zal wel niet zomaar zijn geweest, batterij was slecht denk ik, wel midden in de nacht uiteraard), verder nog nooit last van gehad. En gelukkig ook hun nut nog niet bewezen
Auditor
14-08-2024 om 20:49
Zo’n Google Nest melder, luistert die je ook de hele dag af en rapporteert die alles wat ie hoort meteen naar de advertentie-afdeling van Google?
Dat zou mijn bezwaar zijn tegen dat spul. Of werken die gewoon stand-alone?
Luttjetrut
14-08-2024 om 22:00
Auditor schreef op 14-08-2024 om 20:49:
Zo’n Google Nest melder, luistert die je ook de hele dag af en rapporteert die alles wat ie hoort meteen naar de advertentie-afdeling van Google?
Dat zou mijn bezwaar zijn tegen dat spul. Of werken die gewoon stand-alone?
Ik woon alleen. Dus het enige wat-ie misschien aan informatie oppikt is dat ik een kat heb.
rionyriony
15-08-2024 om 07:29
Sinds ik twintig jaar geleden een ei droog heb laten koken heb ik nooit meer een gevaarlijke situatie gehad. En waarschijnlijk was het alleen maar zonde van het ei en de tefalpan die beide naar hun grootje waren. Mijn vogel leefde nog en is ook niet ziek geworden van de teflonwalm.
Maar daar heb ik dus van geleerd om tijdens het koken de keuken niet te verlaten. Daar had ik kennelijk een uitzondering op gemaakt die nu nooit meer wordt gemaakt.
Alleen de vriezer, de ijskast en de wifi staan ook onbeheerd. aan. Zelfs mijn tandenborstellaadstation gaat uit als ik er niet bij kan blijven.
Föhns schijnen toch wel een ingebouwde veiligheid te hebben omdat ze met ontzettend veel hitte om moeten gaan. Mijn voorlaatste föhn gaf tijdens zijn laatste seconde op aarde een luide sirene voordat hij veel rook uitblies. En mijn huidige föhn stopt gewoon tijdelijk als hij de situatie verdacht vindt (je moet na enige tijd afkoelen de knop eerst Uit zetten en daarna Aan om hem weer aan de praat te krijgen.
Miepjecody
15-08-2024 om 07:42
rionyriony schreef op 15-08-2024 om 07:29:
Sinds ik twintig jaar geleden een ei droog heb laten koken heb ik nooit meer een gevaarlijke situatie gehad. En waarschijnlijk was het alleen maar zonde van het ei en de tefalpan die beide naar hun grootje waren. Mijn vogel leefde nog en is ook niet ziek geworden van de teflonwalm.
Maar daar heb ik dus van geleerd om tijdens het koken de keuken niet te verlaten. Daar had ik kennelijk een uitzondering op gemaakt die nu nooit meer wordt gemaakt.
Alleen de vriezer, de ijskast en de wifi staan ook onbeheerd. aan. Zelfs mijn tandenborstellaadstation gaat uit als ik er niet bij kan blijven.Föhns schijnen toch wel een ingebouwde veiligheid te hebben omdat ze met ontzettend veel hitte om moeten gaan. Mijn voorlaatste föhn gaf tijdens zijn laatste seconde op aarde een luide sirene voordat hij veel rook uitblies. En mijn huidige föhn stopt gewoon tijdelijk als hij de situatie verdacht vindt (je moet na enige tijd afkoelen de knop eerst Uit zetten en daarna Aan om hem weer aan de praat te krijgen.
In je vriezer en meterkast kan ook brand ontstaan
rionyriony
15-08-2024 om 08:25
Miepjecody schreef op 15-08-2024 om 07:42:
[..]
In je vriezer en meterkast kan ook brand ontstaan
Zou me niet verbazen als in de modernere steeds betere veiligheidsmaatregelen werden ingebouwd. De ouderwetse toestelzekering zorgde er al voor dat als er teveel stroom door het apparaat gaat, de zekering het contact verbreekt. Deze maatregelen verbeteren steeds meer. Er zal ook steeds strengere regelgeving voor zijn. Daar is de EU dan wel weer goed voor. 
Een gering risico (de menselijke geest is het grootste risico) valt niet 100% uit te sluiten.
Wilgenkatje-
15-08-2024 om 15:17
Zo is dat, de menselijke geest is het grootste risico.
Even snel de tuin in lopen om in de schuur iets te pakken (en dan afgeleid worden) terwijl in de keuken iets op een warmtebron staat - oefff! Dat betekende voor het eerst in onze geschiedenis vlam in de pan, ook al stond de pan op een inductieplaat.
Grrr. Goed afgelopen, meteen deksel erop. Gelukkig stond de afzuigkap niet aan. Beschermengel was de keukenprinses in die seconden. Maar zoheee, dat was een les voor altijd! Altijd (!!!) in de keuken blijven als er iets wordt verwarmd.
Daglichtlamp
15-08-2024 om 15:31
Wilgenkatje- schreef op 15-08-2024 om 15:17:
Zo is dat, de menselijke geest is het grootste risico.
Even snel de tuin in lopen om in de schuur iets te pakken (en dan afgeleid worden) terwijl in de keuken iets op een warmtebron staat - oefff! Dat betekende voor het eerst in onze geschiedenis vlam in de pan, ook al stond de pan op een inductieplaat.
Grrr. Goed afgelopen, meteen deksel erop. Gelukkig stond de afzuigkap niet aan. Beschermengel was de keukenprinses in die seconden. Maar zoheee, dat was een les voor altijd! Altijd (!!!) in de keuken blijven als er iets wordt verwarmd.
Ik heb in de keuken naast het fornuis daarom ook een branddeken.
Ysenda
15-08-2024 om 17:34
Daglichtlamp schreef op 15-08-2024 om 15:31:
[..]
Ik heb in de keuken naast het fornuis daarom ook een branddeken.
Ik ook, en de pubers in huis krijgen vanaf dat ze gaan koken ook training wat te doen bij vlam in de pan. deksel er op, van je af,warmte bron uit, afzuigkap uit en de brandweer bellen om het afvoer kanaal van de afzuigkap te controleren. Want daar zit vet in en dat brand makkelijk, ook al denk je dat het uit is.
En dat oefen ik dan ook elk jaar met ze. Vinden ze vervelend, maar dat is dan maar zo. Ze weten wel wat ze moeten doen. Ik doe deze training bij voorkeur als er ook wat vrienden van zoon bij zijn, hoe meer mensen weten wat ze moeten doen en het ook echt geoefend hebben hoe beter.
SuzyQFive
15-08-2024 om 19:57
Schommelstoel schreef op 14-08-2024 om 12:45:
[..]
Die zal wel vaak gaan piepen
![]()
Hahaha! Oeps!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.