Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe is het met jullie rookmelders?

Ja mensen, Safety first. We horen allemaal functionerende rookmelders in huis te hebben! Hier in huis geeft er eentje een licht piepje, nu en dan. Signaal van zwakte. Echtgenoot hoort niks.
Ik klim op de trap, haal de batterijen eruit. Fiets naar de bouwmarkt voor nieuwe ( want tja, de gewone reservedingetjes in de la zijn niet de goeie.) Ik twijfel wat voor het rek rookmelders. Welke zijn nou de goeie? 
Eerst maar gewoon de lege batterijen vervangen.

Ik klim weer op de trap. Batterijtjes erin gewrikt. Een luidkeels geloei teistert m’n oren, geen hulpknopje te bekennen, dus batterijen er maar weer uit. Zucht. Filmpjes op youtube zoeken, maar ja, dat zijn allemaal hippe eigentijdse rookmelders, op die filmpjes geen enkel probleem. 
Nieuwe apparaten bestellen dan maar? 
Hè boven hoor ik ook een piepje. Zucht.
Natuurlijk, brand is vele malen vreselijker. 

Hebben jullie alle melders op orde? Gaatjes geboord in plafond? Of magneetstrips? Waren wij beide maar doorgewinterde dhz-ers 🤓

Helemaal op zolder goed werkende, inclusief CO, want daar staat de cv-ketel. Op de eerste verdieping moeten we hem nog vervangen. Stom, want toen mijn kleuter brand had gesticht (nu 15 jaar geleden) in zijn slaapkamer was hij in paniek in bed onder zijn deken gekropen en is hij en wij gered door de rookmelder. Onze begane grond is te klein, dan bleef hij afgaan op waterdamp in keuken en het broodrooster.

Hier overal rookmelders en bij de ketel een co-melder. Alles zit op het systeem aangesloten waarbij mijn man kan zien of ze nog vol genoeg zijn en welke er af gaat enz. Tijdens onze vakantie ging die in de keuken af. In de app gaf hij een melding van room, maar man zag op de camera buiten geen rook ofzo en even later ging hij ook weer uit. Toch maar even iemand langs gestuurd om die rookmelder uit te laten zetten. Beetje lullig voor de buren als dat ding staat te loeien

Mijn woningstichting heeft vier jaar geleden een rookmelder en een CO-melder opgehangen. Zij zorgen voor het onderhoud, dus ik hoef er in principe niet zoveel mee. 

Er staat me iets van bij dat de batterijen tien jaar mee zouden gaan ofzo, dus ik denk/hoop dat ze over zes jaar vanzelf weer een keer op de stoep staan. 

Wij hebben ook rookmelders maar het geklooi wat je beschrijft herken ik. Hier is hij een keer afgegaan omdat ik de appelflappen in de oven vergeten was die vreselijk rookte daardoor. Een hels kabaal en ik had geen idee hoe ik dat ding moest uitzetten. Opengewrikt en de batterij eruit gehaald dus. Ik zal er nog eens goed aandacht aan besteden.

Onze CO-melder is laatst nog getest door de onderhoudsmonteur van de CV-ketel, die doet het! 
De rookmelders moet ik ook maar weer eens testen. Er ligt er sowieso nog eentje die weg moet, die ging om de haverklap af terwijl er niks was, stofzuigen, nieuwe batterij, niks helpt. Die was ook eigenlijk extra, maar kan geen kwaad om deze te vervangen natuurlijk.

Ik heb geen CO melder want woon gasloos en heb geen CV ketel. Wel heb ik rookmelders. Op de begane grond op de vluchtroute, op de eerste verdieping op de vluchtroute en op elke slaapkamer. Op zolder moet ik hem nog ophangen, hij ligt al wel klaar. Die in de slaapkamer werken met batterij, eentje die lang mee gaat en niet vervangen kan worden. Belangrijkste eis voor die in slaapkamers was dat ze geen knipperend lampje hadden. Die in de vluchtwegen zitten aangesloten op stroom. Ze zijn niet geschakeld ofzo.

Het zou eruit zien als het bij ons niet goed zit want het is het werk van mijn man 
Dus ja dat zit goed.

Vorig jaar hebben we nieuwe gekocht voor elke verdieping één en ook netjes opgehangen. Er zitten geen batterijen in die je vervangen kan, maar ze zouden het minstens 10 jaar moeten doen. Hopelijk kan je ze dan inleveren zodat het materiaal niet verloren gaat.

Op alle verdiepingen een rookmelder, elk kwartaal test ik ze en elke 5 jaar of zo lang de leverancier aan geeft vervang ik ze. Ze hebben niet het eeuwige leven.

Vorig jaar heeft de woningbouw alles vervangen. Ze gaan 10 jaar mee. Dus voorlopig kunnen we nog even. 

Allemaal buitengesmeten.
Ik werd horendol en compleet gestoord van platte batterijen om 3u 's nachts op god-mag-weten-welke-plaats.

En als ik dan eindelijk na 2 uur stapelgek worden en de halve buurt wakker te beepen had gevonden welk onding stond te loeien* kon ik met hoogtevrees op een veel te lange ladder kruipen om vervolgens van de ladder te vallen.

Na de 7de keer hetzelfde verhaal en compleet onder de blauwe plekken van het vallen was ik het toch écht wel zat.

*Uiteraard net die éne nacht per jaar dat partner niet thuis was.

De gasketel hangt in de kelder met gigantische verluchting.

Ik kook op inductie en er worden geen kaarsen of whatever aangestoken, dus rook is niet mogelijk.

Je bent er mee bekend dat het hebben van een rookmelder op iedere verdieping van je woning verplicht is? En je hoeft ze natuurlijk niet zo hoog te hangen dat je een ladder nodig hebt, ze kunnen ook gewoon lager.

Anna76 schreef op 13-08-2024 om 16:58:

Je bent er mee bekend dat het hebben van een rookmelder op iedere verdieping van je woning verplicht is? En je hoeft ze natuurlijk niet zo hoog te hangen dat je een ladder nodig hebt, ze kunnen ook gewoon lager.

Het is mijn eigen huis dat bovendien afbetaald is, ik moet de eerste inspecteur nog meemaken die hier binnenvalt om te komen controleren.

De helft van de melders hangen bovendien nog (ik raak er simpelweg nagenoeg niet aan om ze van een 3 meter hoog plafond te trekken), de batterijen zijn er alleen uitgehaald.

En dat ding moet dus wel "zo hoog mogelijk", anders meldt het niets als de rook hoog zit. En hangt het ook nog eens lelijk knal in 't zicht te wezen.

Marty1984 schreef op 13-08-2024 om 16:53:

Allemaal buitengesmeten.
Ik werd horendol en compleet gestoord van platte batterijen om 3u 's nachts op god-mag-weten-welke-plaats.

En als ik dan eindelijk na 2 uur stapelgek worden en de halve buurt wakker te beepen had gevonden welk onding stond te loeien* kon ik met hoogtevrees op een veel te lange ladder kruipen om vervolgens van de ladder te vallen.

Na de 7de keer hetzelfde verhaal en compleet onder de blauwe plekken van het vallen was ik het toch écht wel zat.

*Uiteraard net die éne nacht per jaar dat partner niet thuis was.

De gasketel hangt in de kelder met gigantische verluchting.

Ik kook op inductie en er worden geen kaarsen of whatever aangestoken, dus rook is niet mogelijk.

de meeste branden beginnen in de meterkast, niet met open vuur.

wij hebben in elke kamer een melder.  Ook in elke gang.  En CO melder. Zouden 10 jaar mee moeten gaan.  Huis van mijn grootouders is wegens kortsluiting afgebrand toen ik kind was. Bij eega thuis is er een brand geweest toen hij kind was. Ik denk dat door deze gebeurtenissen wij zoveel hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.